View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:40



Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur är det med rw och import nu??? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Mike Leaf wrote:
Du ska ha både import och exporttillstånd. Då ska det inte vara något problem förutsatt att det inte är Dalbergia Nigra. Kolla med jordbruksverket.


Ja, ungefär så.
De fixar ett exporttillstånd och mottagaren ett import.

Med det sagt så verkar ingen riktigt veta säkert hur det skall vara från en butik till en privatperson.

Hanteringstiden just nu är ca 9-10 veckor i japan och sen 5-6 här. Så man skall inte ha bråttom om man hoppar på den resan.

Den stora grejen just nu är att det verkar som om instrument branschen blir (förutom A listade, alltså den ändring som kom i år) frisläppta från detta. Det är ju inte oss de vill få stopp på utan möbelindustrin.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Oct 2017, 12:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
lespaulmaniac wrote:
Men var det inte nåt med att det skulle vara 11kilo eller nåt sånt


Du får resa fritt med 10kg som turnerande musiker och instrumentet inte är huvudsyftet (som om du skall till en mässa, till exmepel, då får du inte det).
Att spela gig så räknas inte instrumentet som huvudsyftet och då får åka med 10kg*


Så fort instrumentet är huvudsyftet, eller skall säljas, bytas, skänkas (någon form av kommersiellt syfte) så får du inte ta in eller ut ett gram utan för EU.

* Alla rekommenderas dock att ha ett intyg om vad det är för trä och när det är inköpt.
På en vanlig enkel akustisk kan det vara 4 olika rosewood och då måste alla de vara specificerade med hur mycket varje bit väger.
Alla seriösa tillverkare har sån info att få. En typ av rosewood i greppbrädan, en i sargen, en i luckan för trossrod, en i stallet osv.
Alla de delarna vid import här eller var som (och export) har ett cites intyg förknippat med just den sändningen och alla av samma modell.
Alltså inte ner på specifikt instrument eller serienummer på det. Men serienummer ger datum för när den byggdes, och behövs alltså ändå.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Oct 2017, 12:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Magnus Olsson wrote:

* Alla rekommenderas dock att ha ett intyg om vad det är för trä och när det är inköpt.
På en vanlig enkel akustisk kan det vara 4 olika rosewood och då måste alla de vara specificerade med hur mycket varje bit väger.
Alla seriösa tillverkare har sån info att . En typ av rosewood i greppbrädan, en i sargen, en i luckan för trossrod, en i stallet osv.

/Magnus


Du menar info att ge eller hur?

Har du källa på det?

Vilken tillverkare kan och vill idag utfärda intyg på de olika ingående träsorterna på en beggad gitarr?
Min åsikt är att detta är i princip omöjligt att få ut från de större tillverkarna, men blir väldigt glad om det inte stämmer!

_________________



03 Oct 2017, 12:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

* Alla rekommenderas dock att ha ett intyg om vad det är för trä och när det är inköpt.
På en vanlig enkel akustisk kan det vara 4 olika rosewood och då måste alla de vara specificerade med hur mycket varje bit väger.
Alla seriösa tillverkare har sån info att . En typ av rosewood i greppbrädan, en i sargen, en i luckan för trossrod, en i stallet osv.

/Magnus


Du menar info att ge eller hur?

Har du källa på det?

Vilken tillverkare kan och vill idag utfärda intyg på de olika ingående träsorterna på en beggad gitarr?
Min åsikt är att detta är i princip omöjligt att få ut från de större tillverkarna, men blir väldigt glad om det inte stämmer!


Jag menar info att ge om man frågar efter den.

Källa och källa, vad räknas som en sån?
Crafton har en lista på vad som gäller på alla ibanezmodeller sen typ 80-talet fram till ändringen i januari.
Efter Januari är det en ny lista med cites nummer på också.
En lista som Ibanez gör och hela tiden uppdateras.
Enda anledningen att ha den är för slutkonsument, crafton (eller Ibanez) har ingen nytta av den själv.

Så jag har givit sån info till massor av musiker i vårt land.

Många tillverkare har det på sina hemsida, de mindre (för de stora så skulle det bli ohanterligt).
De jag pratar med från större märken (i princip alla) har motsvarande listor.
Var det kanske fallerar är i hur folk når informationen på den, en omotiverad distributör, en omotiverad som svarar på info mailen var som i kedjan. Informationen på alla efter januari måste alla tillverkare ha tillgänglig.

På Ibanez, Ortega, Greg Bettenett osv är info på varje fraktsedel, plocklista osv för varje specifik instrument.
Menar, butiken där instrumentet hamnar har all info de behöver för det där.

Vad man måste tänka på är att hanteringen av allt detta har tagit enorma mängder tid, och gör det fortfarande.
I alla led från tillverkare till jordbruksverket har alla blivit helt överrumplade och överhoppade av extra jobb.

Mängden människor som ber om information, men som inte behöver den, är enorm. Folk som behöver infon är klart färre.
Menar inte att man inte får fråga, men mängden blir stoooor.
För tillverkare som Gibson och Fender borde den vara ohanterligt stor. De borde gissningsvis (baserat på vad Ibanez Norden ser) behöva anställa minst 100 personen på klotet för att kunna hantera bara det. Inte som ett försvar, bara som en förklaring.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Oct 2017, 13:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Pratade nyligen med en av Finlands största Gibsonhandlare. Enligt dem så var det nån slags gräns motsvarande tre gitarrer som gick att ta in utan större problem, så vitt jag begrep det hela, och det handlar väl om den viktgräns som nämnts tidigare i tråden.
Fick inte allt klart för mig om detaljerna, men deras butikssortiment av just Gibson har i varje fall krympt avsevärt och då med hänvisning till detta.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Oct 2017, 14:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Lynxtrap wrote:
Pratade nyligen med en av Finlands största Gibsonhandlare. Enligt dem så var det nån slags gräns motsvarande tre gitarrer som gick att ta in utan större problem, så vitt jag begrep det hela, och det handlar väl om den viktgräns som nämnts tidigare i tråden.
Fick inte allt klart för mig om detaljerna, men deras butikssortiment av just Gibson har i varje fall krympt avsevärt och då med hänvisning till detta.

Var köper han dom ifrån? GIBSON säljer inte direkt till mindre åf internationellt. Dom borde kunna handla inom EU och slippa tillstånd helt

_________________



03 Oct 2017, 16:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Mike Leaf wrote:
Var köper han dom ifrån? GIBSON säljer inte direkt till mindre åf internationellt. Dom borde kunna handla inom EU och slippa tillstånd helt


Det vet jag faktiskt inte. Tog förgivet att de kom direkt från USA. Då tycker man ju att importören borde ha ett rätt stort urval för återförsäljarna att plocka ur... Kan ju inte helt uteslutas att det hela var BS/dålig ursäkt för att modellen jag frågade efter inte fanns, å andra sidan tycker man att han borde ha intresse av affär och ta hem modellen om den fanns att få tag på. Iofs frågade jag inte uttryckligen om den kunde beställas heller.
Fick uppfattningen att problemet gällde hela sortimentet.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Oct 2017, 21:49
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Lynxtrap wrote:
Mike Leaf wrote:
Var köper han dom ifrån? GIBSON säljer inte direkt till mindre åf internationellt. Dom borde kunna handla inom EU och slippa tillstånd helt


Det vet jag faktiskt inte. Tog förgivet att de kom direkt från USA. Då tycker man ju att importören borde ha ett rätt stort urval för återförsäljarna att plocka ur... Kan ju inte helt uteslutas att det hela var BS/dålig ursäkt för att modellen jag frågade efter inte fanns, å andra sidan tycker man att han borde ha intresse av affär och ta hem modellen om den fanns att få tag på. Iofs frågade jag inte uttryckligen om den kunde beställas heller.
Fick uppfattningen att problemet gällde hela sortimentet.


Det är Luthman som säljer Gibson i Finland.
De har ju mängder av krav på vad man skall ha hemma för att man skall få jobba med Gibson.
Din gissning om ursäkt för att modellen du ville ha inte var tillgänglig är nog rätt trolig.

De köper absolut inte direkt från USA så länge de inte köper från en butik i USA.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Oct 2017, 22:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Magnus Olsson wrote:
Det är Luthman som säljer Gibson i Finland.
De köper absolut inte direkt från USA så länge de inte köper från en butik i USA.

/Magnus


Stämmer bra, vet att en del butiker gråimporterar (eller har gjort) direkt från ÅF i USA men det kanske minskar med nya tillståndskravet och nuvarande dollarkurs.

_________________



04 Oct 2017, 07:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Hur är det med rw och import nu???
Nu när det gått ett tag sedan "cites-hysterin" 2017... Är det några här som köpt gitarrer med vanlig Indian rosewood från utanför EU (t.ex. USA) på sistone och sluppit trubbel med importen? Jordbruksverket är ju hyfsat tydliga med att det är okej att importera upp till tio kilo, som nämns här ovan också... Men vore intressant att höra om ni har lite färska erfarenheter.


19 May 2019, 00:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.