View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Apr 2024, 19:59



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Abr-1 vs Nashville 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Abr-1 vs Nashville
När jag kikar på gibsonguror så kan jag inte undgå att tycka att utgåvor med abr är mycket mycket snyggare....

Men... Förutom "vintagekorrekthet" och utseendet, så måste väl nashville vara bättre rent funktionsmässigt!

Eller, va säger panelen?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


19 Jul 2017, 19:55
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Enligt konstruktionen så borde Nashville vara mycket bättre iom att det är stadigare.

Och vi vet ju att sätter man hårder stadigare prylar i ABR-1 så blir det bättre ton.


19 Jul 2017, 20:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Nackdelar med Nahvillestall:

1) Studsen som stallet vilar på sitter väldigt glappt och löst i bussningarna, så det överför inte vibrationer ner i träet i samma mån som ett ABR1. Men de var tvungna att göra den kompromissen, för annars hade det krävts verktyg och smörjmedel i gängorna för att kunna justera höjden på stallet.

2) Gjutgodset är inte lika tjockt och massivt som ett ABR1, så det böjjer sig lättare så man måste fila ner stallsadlarna för att bibehålla rätt radie.


Fördelar:

1) Längre intoneringssträcka vilket ger möjligheten att använda fler konstiga strängtjocklekar och stämmningar än ett ABR!

2) På ett ABR1 så sitter skruvarna direkt i kroppen och de utsätts för ett sånt tryck att de ofta böjs eller töjjer ut så hålen i träet de sitter i blir ovala och glappa. Det händer inte med ett nashvillestall, eftersom bussningarna sitter såpass stadigt.


23 Jul 2017, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14771
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Brutalisator wrote:
Nackdelar med Nahvillestall:

1) Studsen som stallet vilar på sitter väldigt glappt och löst i bussningarna, så det överför inte vibrationer ner i träet i samma mån som ett ABR1. Men de var tvungna att göra den kompromissen, för annars hade det krävts verktyg och smörjmedel i gängorna för att kunna justera höjden på stallet.

2) Gjutgodset är inte lika tjockt och massivt som ett ABR1, så det böjjer sig lättare så man måste fila ner stallsadlarna för att bibehålla rätt radie.


Fördelar:

1) Längre intoneringssträcka vilket ger möjligheten att använda fler konstiga strängtjocklekar och stämmningar än ett ABR!

2) På ett ABR1 så sitter skruvarna direkt i kroppen och de utsätts för ett sånt tryck att de ofta böjs eller töjjer ut så hålen i träet de sitter i blir ovala och glappa. Det händer inte med ett nashvillestall, eftersom bussningarna sitter såpass stadigt.

Här fick du ju med allt! Håller med 100%
Föredrar ABR trots nackdelarna.

_________________



23 Jul 2017, 18:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Jag gillar också ABR1 så till den grad att jag satt såna på alla mina tune-o-matic gitarrer. Inte för att de låter bättre, utan bara för att de är snyggare :mrgreen:


23 Jul 2017, 18:08
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Finns det konverteringsgrejer att köpa?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


23 Jul 2017, 20:45
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Tror Faber har sånt fortfarande, köpte själv för några år sedan...


23 Jul 2017, 23:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Vad sitter det orginal på en les paul standard från 1999?


24 Jul 2017, 11:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Dannä wrote:
Vad sitter det orginal på en les paul standard från 1999?


Nashville


Här ser man Nashville till vänster och abr-1 till höger
Image

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


24 Jul 2017, 11:47
Profile

Joined: 11 Jan 2011, 13:28
Posts: 616
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Ok. Det ser bekant ut.


24 Jul 2017, 15:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Rent ljudmässigt tror jag inte jag hör någon skillnad. Gillar dock looken av ABR, ser mer rätt ut. Speciellt på Les Pauls. För mig en deal breaker när det gäller LP, jättelöjligt jag vet.

Har detta, eller något liknande från Tonepros, på en gitarr. Väldigt bra grejor:
http://store.tonepros.com/p/nvr2-tonepr ... tuneomatic

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


25 Jul 2017, 13:23
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Brutalisator wrote:
Nackdelar med Nahvillestall:

1) Studsen som stallet vilar på sitter väldigt glappt och löst i bussningarna, så det överför inte vibrationer ner i träet i samma mån som ett ABR1. Men de var tvungna att göra den kompromissen, för annars hade det krävts verktyg och smörjmedel i gängorna för att kunna justera höjden på stallet.

2) Gjutgodset är inte lika tjockt och massivt som ett ABR1, så det böjjer sig lättare så man måste fila ner stallsadlarna för att bibehålla rätt radie.


Fördelar:

1) Längre intoneringssträcka vilket ger möjligheten att använda fler konstiga strängtjocklekar och stämmningar än ett ABR!

2) På ett ABR1 så sitter skruvarna direkt i kroppen och de utsätts för ett sånt tryck att de ofta böjs eller töjjer ut så hålen i träet de sitter i blir ovala och glappa. Det händer inte med ett nashvillestall, eftersom bussningarna sitter såpass stadigt.



Yupp, detta låter vettigare än mitt inlägg! 8) 8)

Det som jag tycker folk har svårt me är att kunna ändra sin åsikt när dom uppenbarligen har fel.
Och det gangnar ingen!

Men ditt inlägg låter vettigt! 8) 8)


25 Jul 2017, 16:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Brutalisator wrote:
Nackdelar med Nahvillestall:

1) Studsen som stallet vilar på sitter väldigt glappt och löst i bussningarna, så det överför inte vibrationer ner i träet i samma mån som ett ABR1. Men de var tvungna att göra den kompromissen, för annars hade det krävts verktyg och smörjmedel i gängorna för att kunna justera höjden på stallet.

2) Gjutgodset är inte lika tjockt och massivt som ett ABR1, så det böjjer sig lättare så man måste fila ner stallsadlarna för att bibehålla rätt radie.


Fördelar:

1) Längre intoneringssträcka vilket ger möjligheten att använda fler konstiga strängtjocklekar och stämmningar än ett ABR!

2) På ett ABR1 så sitter skruvarna direkt i kroppen och de utsätts för ett sånt tryck att de ofta böjs eller töjjer ut så hålen i träet de sitter i blir ovala och glappa. Det händer inte med ett nashvillestall, eftersom bussningarna sitter såpass stadigt.

Inte för att gå emot strömmen; men:

1.) Sant. Studsen är inte tight jängade på Nashville. Det är det totala sträcktrycket som gör att jängorna ändå får kontakt och blir stabila. Men den absolut största tonala och funtionella fördelen med Nashville -kontra ABR; är ju något som sker högre upp: Kontakten mellan själva stallet och stolpen. I ABR har man en jängad pinne som inte alls ger mycket kontakt i sidled. Det absolut mesta kontakten från stallet är till den plana höjdjusteringsskruven som är jängad på stolpen. Kort: I princip allt man får ut i kontakt/ton/vibration blir begränsat redan här. Och då har vi inte ens börjat prata om "vickbrädorna" till sadlar i ABR -och hur detta påverkar. På en Nashville sitter alla dessa delar snortight och exakt.

2.) Ett Nashville stall är massivare ur alla perspektiv jämfört med ett ABR.

Om man investerar i ett ABR Tonepro (med stolplåsning) -vinner man inte mycket mer tonöverföring. Detta för att stallet vilar ändå på jängade kanter. Däremot vinner man mycketstabilitet -då stallet är benäget att ligga kvar betydligt stabilare mot de jängade stall stolparna. Jämför man samma lås funktion på ett stall av Nashville -typ; ger detta betydligt mer tonal överföring -eftersom stolpen är plan.

Jag vet att det är många som stirrar sig ganska blinda; när de ser myriaden av distressed -eller relicerade ABR stall. Blir ett ganska lätt skutt att drömma om den där looken på den gamla original 59:an. Men en mörkt relicerad Nashville stall ser ju inte alls pjåkigt ut det heller. -Eller?
Valet mellan ett Nashville eller ett TOM/ABR -är nog ett riktigt klockrent exempel: Ton och funktion -kontra utseende. För i sanningens namn finns det ingenting ett TOM/ABR fixar bättre än ett Nashville. Men smaken är ju delad som baken....

...Och varför ha sadlarna fel vända för de låga strängarna -om man kan intonera sina strängar utan detta på sitt TOM/ABR? -För att det ser bättre ut...?
Mina enda gitarrer som jag har ABR/TOM på -är på de som det vore ett helgerån att konvertera till annat....

- Yes: I had this conversation with some vintage joe's before.... Och det slutar alltid i: -If shit feels good to You -Stick with it.


/ Jonken


25 Jul 2017, 21:00
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Jag byter "abr-skruvarna" till 1,5 tum i rostfritt. (1 tum i original.) Ovanpå det sätter jag ett Tonepros AVR-2 (by Gotoh). Och j-lar vad det sjunger. Väljer det framför Nashville 7 dar i veckan.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


28 Jul 2017, 00:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4559
Location: Northbottom
Post Re: Abr-1 vs Nashville
R.U. Sirius wrote:
Jag byter "abr-skruvarna" till 1,5 tum i rostfritt. (1 tum i original.) Ovanpå det sätter jag ett Tonepros AVR-2 (by Gotoh). Och j-lar vad det sjunger. Väljer det framför Nashville 7 dar i veckan.

Brukar också faktiskt rekommendera att byta till fetare skruvar -och låsa vid stolparna. Och har man råd för ännu mer "sång" i guran; så även stallet i kall-rullat-stål. Då blir det ännu bättre.

Men man samtidigt bör man fråga sig:
Alla dessa nya, ständiga förbättringar på ABR? Varför = För att det gör skillnad. Och väga detta emot: Varför så få som gör samma sak med Nashville stall? Men det finns även de som gör det: http://www.philadelphialuthiertools.com/bridge-and-tailpieces/nashville-bridges/pinnacle-machined-steel-nashville-tom-guitar-bridge-for-gibson-les-paul-sg-gold/
...Och ja: Det är inga problem att få dessa även Ex i guld (vilket tenderar att vara en "tall-order" hos Ex Callaham).

Så om ett custom ABR i stål gör en stor skillnad. Vad gör då samma sak i en Nashville kostruktion? Precis: WOW!
Ett stål stall i ABR -eller Nashville -format är inte billiga; men jisses hur bra de är om man jagar ton istället för vikt.


/ Jonken


28 Jul 2017, 10:53
Profile

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Abr-1 vs Nashville
För att undvika missförstånd. Jag byter alltså till längre skruvar. Samma grovlek och gänga som i original.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


28 Jul 2017, 11:43
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
R.U. Sirius wrote:
Jag byter "abr-skruvarna" till 1,5 tum i rostfritt. (1 tum i original.) Ovanpå det sätter jag ett Tonepros AVR-2 (by Gotoh). Och j-lar vad det sjunger. Väljer det framför Nashville 7 dar i veckan.
Gör samma sak med skruvarna...

Har aldrig gillat Nashville. Säckar ihop lika lätt/ofta/mycket av strängtryck och längre spår för intonering är nog mest kompensation för "fulbyggen".

Har testat fyra ABR-1, Tonepros, Callaham, vintage Gibson resp historic Gibson. Slutade med att jag fastnade för historic.


29 Jul 2017, 14:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Finns inget fulare än ett Nashville stall på en Gibson. Allra fulast blir ju ett I chrome på en les Paul. Abr-1 här för hela slanten. Aldrig varit med om att intoneringen inte skulle räcka till. Bara vända på klacken i så fall så har man lite utrymme till.

_________________
Elsträng och Hammare


01 Aug 2017, 09:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Hasse-Angerfist wrote:
Finns inget fulare än ett Nashville stall på en Gibson. Allra fulast blir ju ett I chrome på en les Paul. Abr-1 här för hela slanten. Aldrig varit med om att intoneringen inte skulle räcka till. Bara vända på klacken i så fall så har man lite utrymme till.

Har tyvärr varit med om att intoneringsutrymmet inte räcker till även fast jag vände på klacken. På en R8 från 2014. Riktigt kasst av Gibsons custom shop att göra en sån slarvig placering av stall. Jag fick göra ett återköp. Fulbygge sa Bull.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Aug 2017, 10:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Abr-1 vs Nashville
Min viktigaste aspekt är nog hur sadlarna och intonerskruvarna ligger i stallet. Det finns en tendens att sadlarna "hänger snett" och att intonerskruven lyfter dom på en del ABR-1 jag sett, det kan skramla rätt rejält rent allmänt när man tagit bort strängarna. Antagligen mindre problem på bassidan som har met tryck mot sadlarna. Men jag misstänker att höga E och B får kämpa lite när sadlarna inte är "tajta", strängarna blir mer eller mindre döda. Gotoh ABR-1, gärna med mässingssadlar brukar fungera för i sammanhanget lite pengar plus lätt att få tag på.


01 Aug 2017, 12:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.