View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:15



Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Byta rör eller inte? 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Byta rör eller inte?
-Om du lirar metal kan du prova med en bra buffer+boost samt en tubskrika (just Maxon OD808) passar utmärkt med just MS.

Om du inte lirar metal vill säga, då kanske tipset med likriktarröret 5YBG (eller vad hette) fungera fin fint.
Själv kör jag alltid med boost+buffer just för att fö "kicka igång" förstärkaren lite snyggt.
Så den börjar sagga så där snyggt, med en omedelbar respons.

Fördelen med boost+buffer är att du får tightare ljud utan undergångsvolym.
-Nackdelen?...-pesetas springer iväg rätt fort ,men för mig har det varit en guldinvestering.
Ljudet blir så pass bättre att det inspirerar till spelning varje dag.[/quote]

Jag använder en TS 808 innan som alltid är på, det är väl en klassiker i detta sammanhang.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


22 Jul 2017, 20:19
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Byta rör eller inte?
Ulfern wrote:
-Om du lirar metal kan du prova med en bra buffer+boost samt en tubskrika (just Maxon OD808) passar utmärkt med just MS.

Om du inte lirar metal vill säga, då kanske tipset med likriktarröret 5YBG (eller vad hette) fungera fin fint.
Själv kör jag alltid med boost+buffer just för att fö "kicka igång" förstärkaren lite snyggt.
Så den börjar sagga så där snyggt, med en omedelbar respons.

Fördelen med boost+buffer är att du får tightare ljud utan undergångsvolym.
-Nackdelen?...-pesetas springer iväg rätt fort ,men för mig har det varit en guldinvestering.
Ljudet blir så pass bättre att det inspirerar till spelning varje dag.


Jag använder en TS 808 innan som alltid är på, det är väl en klassiker i detta sammanhang.[/quote]
En 808 kommer du inte så långt på!...
Om du vill spara lite penningar istället för att de ska hamna i Zven_Ove_Amp_Healers och i dom
andra rör-rävarnas fickor så rekommender jag faktiskt 3 stycken!... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De är nästan gratis och finns numera i mini-versioner...(och har ett ganska OK Op-chip).
P.S en buffer+boost först i kedjan gör också göra underverk för den dära "stunsen"
tror du kommer bli förvånad.

nilo byggde mig en prototyp på en TRI-OD för ett år sedan, den har använts flitigt
och med stor framgång, just för ovanstående ändamål.
Dvs slippa byta rör, biasera, laborera med slutrör för att istället koncentrera sig på
det som är verkligen roligt.
Nämligen att spela musik!...

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jul 2017, 00:08
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Byta rör eller inte?
Hehe jag har uppfattat ditt x3 ts arrangemang vid det här laget, är inte ny på bojan! ;)

Vore kul att höra någon testa din uppsättning och höra vad de tycker.

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


23 Jul 2017, 07:38
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Byta rör eller inte?
Ulfern wrote:
Hehe jag har uppfattat ditt x3 ts arrangemang vid det här laget, är inte ny på bojan! ;)

Vore kul att höra någon testa din uppsättning och höra vad de tycker.

Inga problem!

Kan själv ta med pedalen så får du testa själv.
Håller till i Tyresö men kan självklart åka runt hela sthlm.
Konceptet är inte så pjåkigt.

Har haft 2 grannar under mig, det säger väl en hel del hur konceptet uppfanns!...
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Jul 2017, 22:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Byta rör eller inte?
FuriousFingers wrote:
Har haft 2 grannar under mig, det säger väl en hel del hur konceptet uppfanns!...
:mrgreen:

Har haft?

_________________
Mats


24 Jul 2017, 23:58
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Byta rör eller inte?
albert wrote:
FuriousFingers wrote:
Har haft 2 grannar under mig, det säger väl en hel del hur konceptet uppfanns!...
:mrgreen:

Har haft?

Edison uppfann inte glödlampan över en natt...

_________________
http://www.ergopikk.com


25 Jul 2017, 00:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Amp Healer wrote:
Racing wrote:

Jupp. Så e re ju.


Men det påstående är ju bara semantik !
Det är ju som säga : att en gitarr inte låter, nä inte fören man spelar på den.
Men för ta ett exempel som kanske blir bättre och fler kan känna igen: Det är som säga en gitarr mick inte låter.
Nä det gör den inte,utan det är GITARREN som låter !
Men olika gitarrmickar som dom flesta vet dom flesta låter olika, eftersom det handlar om hur man återskapar/tar upp ljud från gitarren och hur just den mikrofonen färgar ljudet.

Olika rör kommer återskapa o färga ljudet olika = Ja rör "låter" i mening av vad hur dom färgar ljud.


Nu var vi där igen.
Elektricitet är inte magi. Jag med 100% säkerhet garanterar. Det vi diskuterar är kvantitativ fysik. För de magiska delarna tycker jag du söker dig till en druidförening istället.

Nej. Det är inte röret som låter,det är kretsen och dess kringkomponenter som skapar förutsättningarna för detta. Eftersom ett rör såsom en aktiv komponent (jmfr-passiva) har dels ett liv och dels en "identitet" så arbetar olika rör olika. Bla som funktion av interna förutsättningar. Mer så som individer än fabrikat i det jag kikat på det dessutom.

Med det sagt,jag repeterar...det vi talar om här har ett namn och det namnet är kvantitativ fysik. Det innebär att vi kan mäta alla förändringar och att vi kan beräkna förändringar.
Detta är fysikaliska faktum som iaf jag inte ser ngt som helst behov att debattera.

I en rörtracer är det liksom inte bara "bra / dåligt" man mäter fram kan jag meddela.

Sedan är det fö så att det som skapar ljudet i en elgitarr är inducerad magnetism. Mao micken som reagerar på strängens rörelse.
Om du tror annorlunda tycker jag du skall ta ut mickarna ur gitarren innan du kopplar in den i en stärkare igen,eftersom det tydligen e gitarren som låter i din värld. Skall bli intressant att höra dig rapportera tillbaka om utvolymerna du når

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 27 Jul 2017, 02:11, edited 2 times in total.



27 Jul 2017, 02:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Jonken wrote:
Mina fem:

En Mesa Boogie DR (ursäkta uttrycket) erbjuder en "bias -fri" byte av slutrör. Dvs; man behöver bara trycka dit nya slutrör. Detta ger både för -och nackdelar vid ett rörbyte. Fördelen är att det är väldigt enkelt att byta rör. Nackdelen är att förstärkaren är på sätt och vis förinställd för att fungera med jäkligt bra och matchade rör.

När man byter flera slutstegs rör -som mäter olika värden; kommer samtliga rörs värde att automatiskt brännas/nötas ner till samma värde som det röret i hålen som mäter minst. Med andra ord anser iaf jag; att det är ännu viktigare i med matchade rör i en bias fri/fixed bias förstärkare som Ex Mesa Boogie. Efter som matchade rör mäter samma värde -nöts ej dessa ner lika mycket innan de nöts/bränns ner till deras i gemensamma funktions nivå. Det är detta som folk refererar till att "spela/sätta in nya rör". Med matchade rör tar detta BETYDLIGT kortare tid.

En annan väldigt stor grej med Boogie DR handlar om rectififier -eller likriktar rören. Om jag skall vara helt ärlig; har jag med åren märkt att många som slängt in nya rör i sina MBDR's; tenderar ändå att producera väldigt, väldigt tråkiga ljudbilder i sina förstärkare. I många fall byter man bara ut slutrören -utan att byta likriktarrören. Och de flesta som också byter likriktarrören; tenderar att satsa på samma typ av "slöa" likriktar rör som sitter original i MBDR. Ett fullt rörbyte i dessa förstärkare kostar en del i kronor och ören om det skall vara rätt. Då vill man också gärna höra -och få lite "bang-for-the-buck".

Kör man på diod inställningen -istället för likriktarrören (som ger ett tightare ljud); spelar likriktarrören inte in. Däremot i rectifier -läget spelar likriktarrören i allra högsta grad in! En MBDR är som stärkarnamnet redan antyder; designad att leverera optimalast med likriktar rörens funktion. Och precis som med olika rör; finns det olika likriktarrör -vars restider (tänk reaktionstider) är betydligt snabbare än "saggy"; som original rören i Mesa Boogie är. En MBDR är i första hand designad för att leverera och låta bäst i större band situationer på högre volymer. Ju mer man drar på = Ju mer av den "saggiga" och grumligt trötta karaktären i ljudet kommer till sin rätt: Ju högre det är = Ju mer definieras ljudet i mitten -och det saggiga/grumliga lägger sig naturligt vid sidan om. Dock för att detta skall ske; måste stärkaren spelas HÖGT. Men då bör man givetvis fråga sig: Hur ofta lirar man egentligen stadium gig..?

Numera personligen knäpper jag inte ens igång en Boogie stärk med original likriktar rör längre. Det första som jag gör är att byta ut likriktarna mot 5U4GB Philips: https://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=80 Eller Ex Fender style GT-5AR4R, GT-5U4 mfl.

Dessa likriktarrör har betydligt snabbare restider: Vilket får slutrören att jobba BETYDLIGT BÄTTRE i en fixed bias förstärkare som en DR är. Så man kan säga att istället för att tweaka/justera bias (som man vanligtvis gör) -så blir nya likriktarrör istället lösningen. Resultatet är att man kan flippa över från diod -läget till Rectifier läget; och få ett riktigt tight sound ÄVEN på singelnoterna i solona -samt att hela förstärkaren reagerar mycket bättre ÄVEN på lägre volymer. Jag vet inte hur många Boogie -lirare som kommit fram till mig och frågat hur jag får mina Boogies att låta så som de gör. Och då har jag givetvis berättat detta; de har hakat på; och nu gör de precis samma sak: De knäpper inte ens på en Boogie -utan dessa likriktarrör. Är ni ute på en spelning -och verkligen gillar gitarristens Boogie sound: Om möjligt: Gå fram och fråga om det är orginal likriktarna -eller ett set Philips 5U4GB som sitter i stärken? :lol:

I England hittar man super kits till bla Mesa Boogie Dual Rectifier: https://www.watfordvalves.com/search.asp?search=dual+rectifier&Submit=Search

Att köpa en beggad, trött MBDR av någon som inte känner till dessa saker: Är ofta en riktigt bra affär. Det finns ofta en del prutmån där -eftersom många köper dessa kvalla stärkare; men lessnar fort då de inte lyckas få ut något tillräckligt vettigt ur dem. Är stärkaren felfri i funktion; blir den ett återfött MONSTER med ett rätt rörbyte. Och detta rörbyte kostar inge extra hos en förstäkartech; då det bara är att peta i de nya rören och åka. Det flyger direkt

*Jag kör förövrigt i nuläget med detta kit: https://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=4082 -fast med Philips 5U4GT likriktare -istället för Harmas 5U4G i kittet. Gillar vad de "Fender-aktiga" GT rören gör i en DR. Har också lyckats att tjata till mig de röda medium GT-rören i kittet.


/ Jonken i hängmattan


E nog länge sedan jag läste så mukke hittepå i en enda post.
Men vi kan börja i en ände.
Tex.
Förklara vad 5U4GB är och vad det står för. Förklara därefter var Philips varianter skiljer sig från den referensen,för du förstår..det du lägger fram i din post strider mot precis ALLT vi vet ur ett tekniskt perspektiv.
Men med det sagt,jag är idel öra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jul 2017, 02:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Jag skall hjälpa dig lite på traven Jonken.

http://www.r-type.org/pdfs/5u4gb.pdf

Det där är vad ett 5U4GB är. Varken mer eller mindre.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jul 2017, 02:14
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Byta rör eller inte?
Ett 5U4GB är väl dessutom inte förstahandsvalet som man slänger in om man vill minska sagg och kompression.
Det upplyser ju till och med Mesa själva om :
http://www.mesaboogie.com/tubes/rectifi ... index.html

sen är man ju lite nyfiken på hur rören bränner ner sig till det rör som drar minst....


27 Jul 2017, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byta rör eller inte?
Racing wrote:

E nog länge sedan jag läste så mukke hittepå i en enda post.
Men vi kan börja i en ände.
Tex.
Förklara vad 5U4GB är och vad det står för. Förklara därefter var Philips varianter skiljer sig från den referensen,för du förstår..det du lägger fram i din post strider mot precis ALLT vi vet ur ett tekniskt perspektiv.
Men med det sagt,jag är idel öra.

8)


/ Jonken


27 Jul 2017, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byta rör eller inte?
Racing wrote:
Jag skall hjälpa dig lite på traven Jonken.

http://www.r-type.org/pdfs/5u4gb.pdf

Det där är vad ett 5U4GB är. Varken mer eller mindre.

8) Tack


/ Jonken


27 Jul 2017, 09:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Mm.
Jag utger mig ingenstans för att vara någon som vet allt. Vad jag däremot vet i sammanhanget är bitar jag är bestämd kring eftersom de är vad vi kallar evidensbaserade. Dvs att de per defintion är fakta.

Om vi tex tittar på 5U4GB så är det en referens för ett fullvågs likriktarrör. Varken mer eller mindre. Det innebär att om ett rör som utges för att vara av referens 5U4GB inte fyller den referensen så är det inte ett 5U4GB.
Så enkelt ligger det till och detta är inget som i egentlig mening varken skall eller behöver debatteras. Denna typ av referens finns för allt i rörväg. Precis varenda rörtyp man kan drömma fram har referens.

Om vi då tex kikar på det för oss mycket vanliga ECC-83 aka 12AX7 så råder exakt samma förutsättningar även där. Det finns en referens.
Mao,ett rör som anges möta referensen för ECC-83 men inte gör det är mao inte ngt ECC-83. Precis så enkelt är det.
Kan vi genom mätningar ta reda på hur detta ECC-83 kommer reagera rent ljudmässigt?
Ja. Ja,det kan vi. Det finns tex möjlighet att i samband med sk tracing skjuta in förvriden signal på dess styrgaller,varför vi alltså även kan "se" hur röret reagerar på det.
Dessa referenser finns att nära nog googla fram på varenda rör i existens,än idag. Man googlar bara efter datablad på röret ifråga,och omfattningen på det som finns tillgängligt online är inget kort på helt fantastisk.

Jag säger det igen.
Detta handlar inte om magi utan om kvantitativ fysik. Väl medveten om att en del musiker IBLAND gärna VILL se magi såväl som "okänd faktor" som abstrakt i stort i det så är motpolen mot detta det som står för handen. Det ÄR kvantitativ fysik.

Det finns inga genvägar. Bara stora mängder hårt arbete. Att som Jonken tex vara förmögen att krana/skruva till sitt sound,det är en konstform i sig som jag ser det.

Att gå därifrån till att försöka presentera den rent tekniska sidan av det som mumbo-jumbo däremot,då får vi en annan sits i knät och det är en sits som helt enkelt inte är sann.

Jag ber er som läser nu att inte missförstå det jag skriver,men min erfarenhet är att för många är 4 kablar 3 för många. Finns inget fel i det men det lämnar utrymme för ren missinformation eftersom det finns en kunskapslucka.
I det läget kan det vara på sin plats,iaf som jag ser det,att få presenterat vad som är fakta. Antaganden och tro hör hemma i en kyrka.
Jag förstår om vissa möter det jag skriver här med skepsis men den fråntar inte att det jag beskriver är fakta.

Fakta är att prestanda som egenskaper för ett rör återfinner vi i ett datablad. Bra där.
Om vi kikar tex på förutsättningarna för ett 5U4GB så handlar det alltså om helvågslikriktning av växelspänning.
Huh?
Ja,vi använder ett eller flera av dessa likriktarrör för samma uppgift som i mer vanliga fall sker med sk dioder.
Det innebär,rent praktiskt,att antingen fungerar likriktarröret som tänkt eller så gör det inte. I referensen finns angivet maxbelastningar vad avser div belastningar,men om vi håller oss till strömkapacitet så anges detta normalt i milliampere.
Spänningen/strömmen ser inte ett DYFT annorlunda ut ur röret än om där satt dioder istället. Den stora skillnaden ligger normalt i strömkapacitet,och då skall man ha med sig att en normal "50 wattare" mera sällan ens är i närheten av att nå botten av kapacitet för ett 5U4GB.

Det som röret ifråga däremot skapar vs dioder är ett spänningsfall som effekt av sitt arbete. I fallet med 5U4GB är det spänningsfallet i häradet av ca 50 volt DC,och DEN skillnaden däremot kommer att påverka förstärkaren ifrågas prestanda och ljud. Detta som effekt av spänningsfallet.

Mao?
Nej.
Det finns inget magiskt i Philips producerade 5U4GB rör. Inte ett vitten rent av. Andra rör som fyller referensen för 5U4GB kommer ge samma prestanda. Det är det databladsreferensen är TILL för att säkerställa.
Det vi KAN se skillnader i kan då vara kvalitetssäkring mellan tex ett NOS Philips 5U4GB och ett motsvarande nyproducerat tex JJ. Kvalitetssäkringen,eller bristen därpå,kan vi då å andra sidan inte utläsa ur datablad... :wink:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jul 2017, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
JTM wrote:

sen är man ju lite nyfiken på hur rören bränner ner sig till det rör som drar minst....


Ja. Även detta påstående är helt utan grund.
För oss som kikar på det lite mer ingående och på vardaglig bas kan kort konstateras att rör som de aktiva komponenter de är har ett "liv". Dvs deras prestanda förändras under deras livscykel bland annat.
Det är inte ovanligt att tex slutrör,som ju avhandlas i det mycket felaktiga påståendet,gör vad man kallar att drifta. Det innebär att det efter X antal arbetstimmar har antagit andra egenskaper än det startade med.

Huh?

Ja. Det vi tex kikar på och kallar matchning av slutrör i vardagligt tal.... Det är inte alls säkert att denna matchning emellan f.ex 4 slutrör är konstant över dessa 4 rörs livstid.
Finns absolut inget som säger det.

Att rör skulle "slita in sig" mot minsta gemensamma nämnare är rent utopi. Trams. Dumheter. Fabler.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Jul 2017, 12:14
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Byta rör eller inte?
Racing wrote:
Nu var vi där igen.
Elektricitet är inte magi. Jag med 100% säkerhet garanterar. Det vi diskuterar är kvantitativ fysik. För de magiska delarna tycker jag du söker dig till en druidförening istället.

Nej. Det är inte röret som låter,det är kretsen och dess kringkomponenter som skapar förutsättningarna för detta. Eftersom ett rör såsom en aktiv komponent (jmfr-passiva) har dels ett liv och dels en "identitet" så arbetar olika rör olika. Bla som funktion av interna förutsättningar. Mer så som individer än fabrikat i det jag kikat på det dessutom.

Med det sagt,jag repeterar...det vi talar om här har ett namn och det namnet är kvantitativ fysik. Det innebär att vi kan mäta alla förändringar och att vi kan beräkna förändringar.
Detta är fysikaliska faktum som iaf jag inte ser ngt som helst behov att debattera.

I en rörtracer är det liksom inte bara "bra / dåligt" man mäter fram kan jag meddela.

Sedan är det fö så att det som skapar ljudet i en elgitarr är inducerad magnetism. Mao micken som reagerar på strängens rörelse.
Om du tror annorlunda tycker jag du skall ta ut mickarna ur gitarren innan du kopplar in den i en stärkare igen,eftersom det tydligen e gitarren som låter i din värld. Skall bli intressant att höra dig rapportera tillbaka om utvolymerna du når


Mycket rock'n'roll här i form av självsäkerhet och attityd. Gott så.
Säkert mycket kunnande också.
Därför undrar jag: "inducerad magnetism", vad är det i detta sammanhang?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Jul 2017, 01:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_induktion

Kort och mkt förenklat summerat.
När vi rör tex en sträng i närheten av ett magnetfält såsom vi gör,med en lindad spole i smeten så skapar vi elektricitet. En relativt svag växelspänning ( AC).
NORMALT i vårt fall i faggorna av ca 200mV som mest när vi floggar strängarna. (Finns mickar som ger mer)

Det är denna spänning som är vår signal. Dvs att den har en bandbredd (frekvensinnehåll) bla och det är denna bandbredd och amplitud vi sedan förstärker,och formar,i våra förstärkare. Som jag skriver ovan även en signal som i allra högsta grad och i alla former är mätbar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jul 2017, 08:41
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Byta rör eller inte?
Racing wrote:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_induktion

Kort och mkt förenklat summerat.
När vi rör tex en sträng i närheten av ett magnetfält såsom vi gör,med en lindad spole i smeten så skapar vi elektricitet. En relativt svag växelspänning ( AC).
NORMALT i vårt fall i faggorna av ca 200mV som mest när vi floggar strängarna. (Finns mickar som ger mer)

Det är denna spänning som är vår signal. Dvs att den har en bandbredd (frekvensinnehåll) bla och det är denna bandbredd och amplitud vi sedan förstärker,och formar,i våra förstärkare. Som jag skriver ovan även en signal som i allra högsta grad och i alla former är mätbar.


Jo, detta vet vi som läst fysik, det brukar vi kalla "inducerad spänning". Frågan gällde det av dig introducerade begreppet "inducerad magnetism".

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Jul 2017, 08:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Marshall wrote:
Racing wrote:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_induktion

Kort och mkt förenklat summerat.
När vi rör tex en sträng i närheten av ett magnetfält såsom vi gör,med en lindad spole i smeten så skapar vi elektricitet. En relativt svag växelspänning ( AC).
NORMALT i vårt fall i faggorna av ca 200mV som mest när vi floggar strängarna. (Finns mickar som ger mer)

Det är denna spänning som är vår signal. Dvs att den har en bandbredd (frekvensinnehåll) bla och det är denna bandbredd och amplitud vi sedan förstärker,och formar,i våra förstärkare. Som jag skriver ovan även en signal som i allra högsta grad och i alla former är mätbar.


Jo, detta vet vi som läst fysik, det brukar vi kalla "inducerad spänning". Frågan gällde det av dig introducerade begreppet "inducerad magnetism".


Tja. Googla på inducerad magnetism så får du fram exakt samma Wiki sida.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jul 2017, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byta rör eller inte?
Förlåt; men jag kan inte hålla mig länge: Exakt VAD ÄR DET för fjun du har i arslet Racing...?


/ Jonken


28 Jul 2017, 10:21
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Byta rör eller inte?
Racing wrote:
Tja. Googla på inducerad magnetism så får du fram exakt samma Wiki sida.


Tja. När vi googlar begrepp sätter vi citationstecken runt begreppet, om det innehåller mer än ett ord. Annars levererar Google alla artiklar som innehåller de enskilda orden. Basic googlingskunskap. Det är för frågeställningen ointressant att googla orden "inducerad" och "magnetism", vi hamnar ju på irrelevanta sidor, som t.ex. den du länkar till, eftersom dessa lösryckta ord finns där, dock utan direkt begreppsmässig koppling till varandra; sidan beskriver elektromagnetisk induktion, inte inducerad magnetism.

Frågan kvarstår; begreppet "inducerad magnetism", på vilket sätt är det relevant i detta sammanhang?

För normalt betyder begreppet kort och mycket förenklat att man skapar en magnet genom att utsätta magnetiskt material (t.ex. järn eller kobolt) för magnetfält. Det gör vi såvitt jag förstår inte i våra elgitarrer eller dess pickuper annat än när magneten i pickupen skapas. Därav min fundering.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Jul 2017, 10:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Vad skall jag säga?
Som sagt,är så jag en ggn lärt den nomern. Du vet,du är inte ensam om att ha läst fysik. Om det då är fel som ord,må så vara.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


28 Jul 2017, 11:11
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Byta rör eller inte?
Racing wrote:
Vad skall jag säga?
Som sagt,är så jag en ggn lärt den nomern. Du vet,du är inte ensam om att ha läst fysik. Om det då är fel som ord,må så vara.


Ok. Semantik alltså.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Jul 2017, 11:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
Jonken wrote:
Förlåt; men jag kan inte hålla mig länge: Exakt VAD ÄR DET för fjun du har i arslet Racing...?


/ Jonken


Misstänker lite frässkägg kanske :mrgreen:


28 Jul 2017, 11:29
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Byta rör eller inte?
Marshall wrote:
Racing wrote:
Tja. Googla på inducerad magnetism så får du fram exakt samma Wiki sida.


Tja. När vi googlar begrepp sätter vi citationstecken runt begreppet, om det innehåller mer än ett ord. Annars levererar Google alla artiklar som innehåller de enskilda orden. Basic googlingskunskap. Det är för frågeställningen ointressant att googla orden "inducerad" och "magnetism", vi hamnar ju på irrelevanta sidor, som t.ex. den du länkar till, eftersom dessa lösryckta ord finns där, dock utan direkt begreppsmässig koppling till varandra; sidan beskriver elektromagnetisk induktion, inte inducerad magnetism.

Frågan kvarstår; begreppet "inducerad magnetism", på vilket sätt är det relevant i detta sammanhang?

För normalt betyder begreppet kort och mycket förenklat att man skapar en magnet genom att utsätta magnetiskt material (t.ex. järn eller kobolt) för magnetfält. Det gör vi såvitt jag förstår inte i våra elgitarrer eller dess pickuper annat än när magneten i pickupen skapas. Därav min fundering.
Tänker att magneten(-erna) i en mick skulle kunna "magnetisera" en sträng (eller kärnan i en sträng)...


28 Jul 2017, 23:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Byta rör eller inte?
zoork_1 wrote:
Marshall wrote:
Tja. När vi googlar begrepp sätter vi citationstecken runt begreppet, om det innehåller mer än ett ord. Annars levererar Google alla artiklar som innehåller de enskilda orden. Basic googlingskunskap. Det är för frågeställningen ointressant att googla orden "inducerad" och "magnetism", vi hamnar ju på irrelevanta sidor, som t.ex. den du länkar till, eftersom dessa lösryckta ord finns där, dock utan direkt begreppsmässig koppling till varandra; sidan beskriver elektromagnetisk induktion, inte inducerad magnetism.

Frågan kvarstår; begreppet "inducerad magnetism", på vilket sätt är det relevant i detta sammanhang?

För normalt betyder begreppet kort och mycket förenklat att man skapar en magnet genom att utsätta magnetiskt material (t.ex. järn eller kobolt) för magnetfält. Det gör vi såvitt jag förstår inte i våra elgitarrer eller dess pickuper annat än när magneten i pickupen skapas. Därav min fundering.
Tänker att magneten(-erna) i en mick skulle kunna "magnetisera" en sträng (eller kärnan i en sträng)...

Det heter magnetisk influens och magnetismen som eventuellt blir kvar i det influerade objektet heter remanent magnetism. I teorin kan magneten inducera en spänning i strängen när strängen vibrerar som i sin tur kan generera en ström som i sin tur avger ett elektromagnetiskt fält.

Kul tråd.


Last edited by dirt on 29 Jul 2017, 12:25, edited 1 time in total.



29 Jul 2017, 01:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Byta rör eller inte?
Om vi bortser från semantiken avseende induktionsspänning, som iaf för mig känns mindre intressant då vi alla väl förstod vad som avsågs, så förefaller det som att det Racing försöker säga är att det inte är några skillnader på rörs "prestanda" om de mäter friskt utan att kvalitetsskillnaden snarare är i ren livslängd. Det vill säga hur många speltimmar de fortsätter mäta friskt.

Stämmer det så är det ju inte i enlighet med mångas uppfattning att man köper rör som "låter bättre".

Har jag fattat det hela rätt? Förstod inte alls vad som avsågs i Jonkens nyligen upplagda micklindarvideo så jag utesluter inte att jag är ute och cyklar igen.

_________________
/Anders


29 Jul 2017, 03:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Byta rör eller inte?
fergusonanders wrote:
"Jonkens nyligen upplagda micklindarvideo"

??? Har jag en sån oxo!


/ Jonken :lol: :lol: :lol:


29 Jul 2017, 10:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Byta rör eller inte?
fergusonanders wrote:
Om vi bortser från semantiken avseende induktionsspänning, som iaf för mig känns mindre intressant då vi alla väl förstod vad som avsågs, så förefaller det som att det Racing försöker säga är att det inte är några skillnader på rörs "prestanda" om de mäter friskt utan att kvalitetsskillnaden snarare är i ren livslängd. Det vill säga hur många speltimmar de fortsätter mäta friskt.

Stämmer det så är det ju inte i enlighet med mångas uppfattning att man köper rör som "låter bättre".


Det finns många egna ideer om hur allting funkar och ibland är det placebo när det "låter bättre".
Jag anser att Racing vet vad han talar om, inte minst när det gäller elektronrör.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronr%C3%B6r

_________________
- Ingvar -


29 Jul 2017, 11:25
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Byta rör eller inte?
Jag känner iaf mig mycket klokare och att jag verkligen fick svar på den ursprungliga frågan! ;)

Bra tråd blev det. :)

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


29 Jul 2017, 14:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Byta rör eller inte?
fergusonanders wrote:
Om vi bortser från semantiken avseende induktionsspänning, som iaf för mig känns mindre intressant då vi alla väl förstod vad som avsågs, så förefaller det som att det Racing försöker säga är att det inte är några skillnader på rörs "prestanda" om de mäter friskt utan att kvalitetsskillnaden snarare är i ren livslängd. Det vill säga hur många speltimmar de fortsätter mäta friskt.

Stämmer det så är det ju inte i enlighet med mångas uppfattning att man köper rör som "låter bättre".

Har jag fattat det hela rätt? Förstod inte alls vad som avsågs i Jonkens nyligen upplagda micklindarvideo så jag utesluter inte att jag är ute och cyklar igen.



I stort är det korrekt uppfattat Anders.
Vad jag säger är att vi kan mäta ett rörs prestanda,ur precis alla perspektiv. Det innebär att rör som mäter lika kommer prestera lika.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Jul 2017, 15:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.