View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 15:15



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :) 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Attachment:
LPC54-variant2.jpeg
LPC54-variant2.jpeg [ 111.32 KiB | Viewed 7875 times ]


Jag såg en efterlysning efter en sån här Les Paul på Facebook, men jag vet inte vad modellen heter.

Det ser ut som en Les Paul Custom med 1954-55-spec fast med vetbetsad top.

Jag har aldrig sett modellen förut och blir lite sugen på att sälja två P90-gitarrer för att finansiera en sån här, men jag vet inte vad den heter och då är det ju lite svårt att hitta någon.... Är det någon här som kan identifiera den.

Det är alltså någon form av Gibson Les Paul Custom
Den har helmahognykropp som är vitbetsad utan porfyllning ser det ut som.
P90+Staple-pickupkombination.
Ebenholzbräda (hoppas jag)

Tack på förhand!


18 Jul 2017, 14:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Blev nyfiken (för den är ju så djävla snygg :wink: ) och Google sökte lite, men det verkar inte finnas mycket info om modellen, finishen verkar kallas TV white i alla fall, men den attachade länken som kanske innehåller lite info är på Spanska (tror jag) :(

https://www.google.se/search?q=lp+custo ... MC7zgaHDzM:


18 Jul 2017, 16:50
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
holmis63 wrote:
Blev nyfiken (för den är ju så djävla snygg :wink: ) och Google sökte lite, men det verkar inte finnas mycket info om modellen, finishen verkar kallas TV white i alla fall, men den attachade länken som kanske innehåller lite info är på Spanska (tror jag) :(

https://www.google.se/search?q=lp+custo ... MC7zgaHDzM:


Tack. Det verkar vara en Custom-shop-tillverkarkad Les Paul Custom '54 Reissue, som vanligtvis är helsvart och det är en modell som jag varit sugen på, men den kostar ju en hel del eftersom det är en CS-modell, så det blir inte aktuellt på några år.

Jag hade lite grann hoppats att det här var en vanligt Gibson USA för lite rimligare pengar som man kunde siktat på i stället, men den verkar vara så ovanlig, så att det är lite bra att ge upp med en gång. En vanlig Custom R4 är svår nog att hitta, så det krävs nog både tur och tajming om man ska hitta en sån här. Synd.


Last edited by CarlM on 18 Jul 2017, 21:33, edited 1 time in total.



18 Jul 2017, 16:59
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Riktigt cool! Men frågan är om den har frässkägg?


18 Jul 2017, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
dirt wrote:
Riktigt cool! Men frågan är om den har frässkägg?


Normalt är det bara halvakustiska Gibsons som har frässkägg, men den här lär enligt pålitliga källor vara utrustad med ett rejält frässkägg, vilket gör den lite extra intressant.


18 Jul 2017, 18:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Ska föreställa en 55-57 custom som strippats på lack. Solid mahognykropp utan maple-top typ... cool

_________________



18 Jul 2017, 18:37
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Mike Leaf wrote:
Ska föreställa en 55-57 custom som strippats på lack. Solid mahognykropp utan maple-top typ... cool


Så en taffligt slipad/lackad LP Studio med andra ord. :mrgreen:


19 Jul 2017, 17:18
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:
Ska föreställa en 55-57 custom som strippats på lack. Solid mahognykropp utan maple-top typ... cool


Så en taffligt slipad/lackad LP Studio med andra ord. :mrgreen:


Nja rätt långt ifrån faktiskt.


19 Jul 2017, 17:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Ska man var petig så är det nog 1954-56 spec. (Gibson kallar den för övrigt för Les Paul Custom 54 reissue TV white) 57 fick LP Custom humbuckers, med det kanske gjorde några single coil-bestyckade i början av 57. Mike Leaf brukar ju ha kolla på sin Gibson-historia.

Sedan så tror jag inte att Customen fanns i vitt vid den tiden. Den här är dessutom i TV White som om jag förstått det rätt är en färg som inte använts på Customs förutom på just den här modellen, en färg man först använde på ett fåtal tidiga LP Specials, så färgen är tidskorrekt, fast den inte användes på just LP Custom.

Tyvärr är det ingen sniklack, utan den är tydligen ganska komplicerad att bygga upp, så att lacka om en annan Les Paul-modell med helmahognykropp som substitut är nog bara att glömma.


19 Jul 2017, 18:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
CarlM wrote:
Ska man var petig så är det nog 1954-56 spec.

Ska man vara riktigt petig så kom LP Custom sent 1953 och fanns med P90/Alnico långt in i 1957, fram till hösten...

'Tv White' är nåt man hittat på , som aldrig funnits....

_________________



19 Jul 2017, 19:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Vinyljunkie wrote:

Så en taffligt slipad/lackad LP Studio med andra ord. :mrgreen:


Börjar bli rätt uttjatat och fånigt med ditt ständiga hat mot Gibson , som projiceras på samtliga instrument och deras användare

:mrgreen:

_________________



19 Jul 2017, 20:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Mike Leaf wrote:
CarlM wrote:
Ska man var petig så är det nog 1954-56 spec.

Ska man vara riktigt petig så kom LP Custom sent 1953 och fanns med P90/Alnico långt in i 1957, fram till hösten...

'Tv White' är nåt man hittat på , som aldrig funnits....


Ha, ha! Jag tänkte väl att du hade koll på din historia. Jag visste inte att de släpptes redan 53. Vet du förresten om de tillverkade några med två PAF under 57 eller om alla var tremickade och att två-PAF-varianten kom senare? (LP Custom R7 är ju tvåmickad.)

Det är möjligt att TV white aldrig fanns, men många hävdar det och att "limed mahogany" var vit/grå i tonen. Det påstås också att Gibson dels efter hand gick över till en gulare ton och att dessa blivit ännu gulare med tiden när cellulosalacken har gulnat. Jag har ingen aning. Jag har bara försökt att ta reda på vad färgen på gitarren i första inlägget heter och hur den är gjord.

Det kanske bara är myter och att den uppfanns i modern tid. Snyggt blir det i alla fall på en helmahogny-Custom.


19 Jul 2017, 22:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Här är ännu en variant på vit LP Custom.
Dom här finns det som jag förstått det 200 st tillverkade av.
https://m.youtube.com/watch?v=M-5cCGLvURI

Fattar inte varför man började ha lönntopp på LP Custom överhuvudtaget.
Minns jag testade en Custom Shop LP Custom en gång som var utan lönntopp dvs kropp helt i mahogany.
Den hade ett stort rundt jazzigt ljud.
Lät riktigt skönt.


20 Jul 2017, 03:17
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Angående hur lacken är gjord så har jag hört att den är porfylld efter att den vita seethroughlacken är lagd och sedan klarlackad.
Såg en sån här till salu för ett par tre år sen, var sugen och läste på.


20 Jul 2017, 08:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
CarlM wrote:
Ha, ha! Jag tänkte väl att du hade koll på din historia. Jag visste inte att de släpptes redan 53. Vet du förresten om de tillverkade några med två PAF under 57 eller om alla var tremickade och att två-PAF-varianten kom senare? (LP Custom R7 är ju tvåmickad.)

Det är möjligt att TV white aldrig fanns, men många hävdar det och att "limed mahogany" var vit/grå i tonen. Det påstås också att Gibson dels efter hand gick över till en gulare ton och att dessa blivit ännu gulare med tiden när cellulosalacken har gulnat. Jag har ingen aning. Jag har bara försökt att ta reda på vad färgen på gitarren i första inlägget heter och hur den är gjord.

Det kanske bara är myter och att den uppfanns i modern tid. Snyggt blir det i alla fall på en helmahogny-Custom.


Jo nog gjordes det ett mindre antal Customs med 2 Humbuckers. Även några vita.

Färgen 'limed mahogany' var mycket riktigt nästan vit eller ljusbrun tidvis på de tidiga modellerna och blev sen gulare vad det led. Ordet 'TV' kommer från att de gula Juniors hette 'TV Model' . Därav har folk sen själva kokat ihop beskrivningar på gitarrer som aldrig funnits, tex 'TV Special' , TV har sen även börjat användas som beskrivning på färgen... Lite snurrigt.

_________________



20 Jul 2017, 10:12
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Så en taffligt slipad/lackad LP Studio med andra ord. :mrgreen:


Börjar bli rätt uttjatat och fånigt med ditt ständiga hat mot Gibson , som projiceras på samtliga instrument och deras användare

:mrgreen:


Det är inte hat. Det är en hatt.


20 Jul 2017, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 08 Apr 2007, 15:40
Posts: 1233
Location: Uppsala SWISH
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Stränghållaren ser lite lustig ut på bilden. Vad är det för något?

_________________
If you're too stupid for science - try religion!


21 Jul 2017, 10:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Är ganska övertygad att det är en självslipad lönntopp. Gitarren har varit helvit från fabrik. I mitt tycke; tycker jag inte direkt att man inte gjort gitarren snyggare med operationen.


/ Jonken


22 Jul 2017, 19:05
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Jonken wrote:
Är ganska övertygad att det är en självslipad lönntopp. Gitarren har varit helvit från fabrik. I mitt tycke; tycker jag inte direkt att man inte gjort gitarren snyggare med operationen.


/ Jonken


Sedan jag startade tråden har det kommit fram att det är en CS-modell som lämnade fabriken på exakt det sättet. Men den är väldigt ovanlig. T o m "vanliga" Custom R4 är ovanliga, men den här varianten är tydligen extremt ovanlig.

Som alla Custom R4 har den solid mahognykropp utan lönntopp.

Färgen kallades av Gibson "TV White", en färg som enligt Mike Leaf inte fanns på 50-talet, utan är ett sentida påfund av Gibson.


22 Jul 2017, 20:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
CarlM wrote:
Sedan jag startade tråden har det kommit fram att det är en CS-modell som lämnade fabriken på exakt det sättet. Men den är väldigt ovanlig. T o m "vanliga" Custom R4 är ovanliga, men den här varianten är tydligen extremt ovanlig.

Som alla Custom R4 har den solid mahognykropp utan lönntopp.

Färgen kallades av Gibson "TV White", en färg som enligt Mike Leaf inte fanns på 50-talet, utan är ett sentida påfund av Gibson.

Jag ställer mig väldigt tvivlande till att gitarren på bilden har lämnat fabriken så där. Jag vet att det finns vita CS customs med P-90. En polare till mig har en sådan. Och den ser ut EXAKT som på bilden -fast den har samma vita lack på lönntoppen + en likadan svart P-90 i hals gropen. Och den gitarren är en vit LPC CS med P-90 -istället för HB's.

Gällande Gibson TV White kulör: Samtliga TV White gitarrer från Gibson har samma kulör över hela gitarrkroppen. Dvs även på baksidan -samt på sidorna. (några ytterst få specialtillverkade undantag i LP med TV W top + mahogany edge & back.) Det enda sättet att få TV W top + Alpine White edge & back -är att special beställa det så. Och sånt går ju bara att kolla med serienumret på gitarren.

Visst: Jag kan förstås ha fel; någon kan ju ha beställt gitarren enl spec så där... Och då är den i princip one-of-kind,,, -och då förstås även jäkligt ovanlig...


/ Jonken :?


23 Jul 2017, 00:50
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Jag tycker den ser gräslig ut! Påminner om de där Kina-Gibsons man hittar på Ali Express. Icke porfyllning och guld hardware? Huvva!


23 Jul 2017, 01:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Jag gillar den.

Men är den inte porfylld? Nog kan man väl få till den där finishen på en porfylld?

Är den "normalvit" på baksida & kanter? (skulle föredra samma finish som på framsidan)


EDIT.) En telekropp i mahogny med denna finish vore också rätt cool.


23 Jul 2017, 09:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Vad är det här för udda Les Paul-modell? Vill ha! :)
Ser helt orginal ut med en 1-peice mahognykropp. Visst är den porfylld och tror inte dom lackat baksidan svart på denna. Själva iden är att visa upp kroppen. Håller med om att dessa customs har ettannat ljud än de med lönntopp. Detta var en jazzgitarr när den lanserades

_________________



23 Jul 2017, 19:54
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot], rifle and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.