View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 12:57



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Slipa bort cellulosalack? 
Author Message

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post Slipa bort cellulosalack?
Hej!
Jag har en illa lackad Jazzmaster med cellulosalack (tunnt lackad) som jag tänkte slipa bort för hand.
Behöver jag mask eller munskydd? Fixar man det för hand?
Tack på förhand!
/Henrik

_________________
http://open.spotify.com/album/2XrEc21NGfSHRqPk1BfzGr


17 Jul 2017, 11:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Nej egentligen inte om du inte generellt är känslig för damm.
Det är inte cellulose lack i sig som är "farligt" (typ som asbest) utan den är den starka tinnern som behövs när man lackar, som gör att man säger cellulosalack är farlig.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Jul 2017, 12:15
Profile

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Underbart svar där Amphealer! Så om jag lackar med sprayburk sen (gitarrdelars cellulosalack) så är det viktigare med munskydd/mask?

_________________
http://open.spotify.com/album/2XrEc21NGfSHRqPk1BfzGr


17 Jul 2017, 13:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
hej7 wrote:
Underbart svar där Amphealer! Så om jag lackar med sprayburk sen (gitarrdelars cellulosalack) så är det viktigare med munskydd/mask?


Ja, eller bra utsug/fläkt, sen är det ju inte mega farligt att lacka en gång utan munskydd/mask, utan det är ju när man lackar frekvent som riskerna ökar.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Jul 2017, 13:24
Profile

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Toppen! Tack! Då kör jag bara på ett enkelt munskydd.
Nu gäller det bara att hitta likvärdig sprayfärg som gitarrdelar.se eftersom de har semesterstängt :(

_________________
http://open.spotify.com/album/2XrEc21NGfSHRqPk1BfzGr


17 Jul 2017, 13:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Har du någonstans att hålla till? Det luktar extremt starkt om nitro så det måste vara väldigt väl ventilation. Samt dammfritt.

_________________



17 Jul 2017, 14:59
Profile ICQ WWW

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Ja, det blir väl ett av problemen Mike Leaf. Tänkte "bygga" ett litet rum på balkongen av en riktigt stor presenning jag har. Så, förhållandena kommer inte vara ultimata precis, men så som lacken ser ut nu så kommer det bli svårt att få det sämre :wink:

_________________
http://open.spotify.com/album/2XrEc21NGfSHRqPk1BfzGr


17 Jul 2017, 17:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Vanlig förbortagning och skrapa ca 20min jobb. Gjort de mer än en gång sen lite finslip där man inte kommer åt med skrapa så varken dammigt eller jobbigt :)

Nitro hittar du även på rothko frost i uk. Minst lika bra som GD's typ mer modern snabbtorkande nitro så blir ju inte riktigt vintagekorrekt men funkar bra. Snabb frakt med.

/A


17 Jul 2017, 18:05
Profile

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Tack för tipsen Arvidsson? Har provslipat lite för hand nu, och jag kom rätt snabbt ner till träet. Men, om jag tröttnar, vilken färgborttagare har du använt?

_________________
http://open.spotify.com/album/2XrEc21NGfSHRqPk1BfzGr


17 Jul 2017, 22:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Sist använde jag faktiskt biltemas vanliga vit/gula burk, strippat två kroppar samt två tele halsar med det utan problem. Set till att få bort allt gegg med skrapa så slipper du sätta igen så mkt sandpapper det sista. Fördelen med detta är att man slipper riskera gå in i träet för mkt men givetvis går det att slipa ner alkt oxå. :)

/A


17 Jul 2017, 23:05
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 11:26
Posts: 4579
Location: Västra Mälardalen
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Jag brukar använda vanlig aceton och en trasa när jag strippar gitarrer från cellulosalack. Enkelt och effektivt.
Tänk på ventilationen, var gärna utomhus.

Lycka till!

_________________
/Bilton
"Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."

Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46

bilton[snabela]telia.com


18 Jul 2017, 06:46
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Om det är cellulosalack så funkar aceton som Bilton skriver. Man kan blöta en trasa i aceton och lägga på lacken en stund så går det lättare.Aceton förstör plast så det får ju inte finnas bindning på gitarren.

Min erfarenhet är att eftersom lacken torkar på ytan väldigt snabbt så är det inga extrema krav på att det skall vara Dammfritt. Jag har lackat i garaget och vädrat efter några minuter när lacken torkat på utan för att det inte skall flyga runt damm. Köp en mask för organiska ångor typ den här http://www.clasohlson.com/se/Skyddsmask ... 55/40-8054 när du strippar och lackar.


18 Jul 2017, 17:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Vilka grymma tips!!! Angående strippningen så går jag den hårda vägen än så länge. Gitarrkroppen fick följa med till svärfar och jag hann inte köpa aceton. Så, nu kör jag med en enklare slipmaskin som han har. Efter ca 40 min är baksidan nästan trären. Det dammar dock som tusan såklart. Tar det sista med sandpapper för hand. Det kommer nig ta ett par timmar innan den är färdigstrippad känns det som.
Återigen, tack för alla bra svar!
/Henrik

_________________
http://open.spotify.com/album/2XrEc21NGfSHRqPk1BfzGr


18 Jul 2017, 20:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Tänk på att arbete med slipmaskin i ett ögonblick av okoncentration riskerar att förändra gitarrens kontur. :!:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


19 Jul 2017, 10:48
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Granis67 wrote:
Tänk på att arbete med slipmaskin i ett ögonblick av okoncentration riskerar att förändra gitarrens kontur. :!:


Precis! Be careful om du ska slipa allt ändå

/A


19 Jul 2017, 12:54
Profile

Joined: 26 May 2008, 10:08
Posts: 792
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Tack för tipset. Är inte så haj på olika slipmaskiner, men det här är en sån som inte roterar utan vibrerar. Tog hyggligt lång tid att komma ner till trät. Stora ytorna tar jag med maskin, sen blir det sandpapper.
Nästa steg blir att säkerhetsställa vilket trä det är, och se om gitarren behöver porfyllas.
Hittade en sida på nätet för något år sedan om lackering, då det var aktuellt första gången, som verkade riktigt bra. Första gången med allt alltså :P

_________________
http://open.spotify.com/album/2XrEc21NGfSHRqPk1BfzGr


19 Jul 2017, 13:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Finns de som vet mer så nån kan väl rätta om jag har fel!

Mahogny och ask skall porfyllas, om du skall lacka i en solid färg så är porfyllningen för att du skall slippa lacka så många lager. Med genomskinlig lack kan porfyllniningen tex framhäva prickarna i Mahogny. Jag har inte lyckats helt med påfyllning, det har varit svårt att inte torka/slipa bort för mycket av porfyllaren så jag har fått kompensera med fler lager lack.

Min erfarenhet att när man tycker man lackat klart skall man lägga ett antal lager till för att vara säker på att man inte våtslipar igenom lacken. Speciellt viktigt med metalliclack eftersom man inte vill slipa igenom klarlacken för då kan man få börja om från början, inte kul att strippa lack som man själv har lackat. Lätt att slipa igenom på hörn och kanter där man inte kan använda ett block så några extra lager på kanter och horn är bra. Jag brukar börja med 400 papper och slipar till man inte längre ser några blanka prickar när man lyser med en lampa då kan man gå över till finare papper och sen slippasta.


19 Jul 2017, 18:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
En variant ingen har nämnt, som används väldigt mycket på båtlack m.m. är varmluftspistol, det borde funka liknande på nitro. Lacken blir mjuk och kan "petas" bort med en spackel. Man kommer ner till träet direkt, går väldigt snabbt att jobb ajämfört med slipning, och man förstör inte träet.

Se https://www.youtube.com/watch?v=Enk4OS_8tI0

_________________
/Lennart


04 Aug 2017, 17:17
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Slipa bort cellulosalack?
Custom Sam wrote:
En variant ingen har nämnt, som används väldigt mycket på båtlack m.m. är varmluftspistol, det borde funka liknande på nitro. Lacken blir mjuk och kan "petas" bort med en spackel. Man kommer ner till träet direkt, går väldigt snabbt att jobb ajämfört med slipning, och man förstör inte träet.

Se https://www.youtube.com/watch?v=Enk4OS_8tI0


Ja eller så gör man samma sak med en burk för 79:- om man inte har värmepistol, allt är däremot bättre än att slipa bort den.. totalt onödigt när det är cellulosa.


04 Aug 2017, 18:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.