View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:54



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hårdvara stall till Les Paul 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Hårdvara stall till Les Paul
Tänkte prova att byta nickelhårdvaran. Jag vill prova tune-o-matic och stop tailpiece (vad heter det på svenska?) i aluminium. Sadlarna, tumskruvar och posterna i mässing.

Har aldrig köpt den här sortens hårdvara. Vad rekommenderar ni?

Har tänkt fila till sadlarna själv, men saknar filar. Något ni rekommenderar där?

Kram!


15 Jul 2017, 21:12
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Hårdvara stall till Les Paul
Jag har pigtail och resomax. Iofs är det bara pigtail som har sadlarna i mässing resomax är aluminium rätt igenom. Bägge känns gedigna och välbyggda.

Pigtail inbillar jag mig ger lite mer "solid botten" i soundet. Resomax drar nästan åt det akustiska hållet. Sådär transparent i avsaknad av bättre ord massor av övertoner

Det är Stringsaver som gör Resomax-prylarna och kallar materialet för ngt annat, men det är aluminium de är gjorda av.

Om du testar resomax så finns det olika mtrl till stallsadlarna. Se till att inte köpa de i grafit, jag uppfattar att ljudet då drar åt det man associerar med en 80-tals piezomick i en acka.

ABM har oxå stall i alu jag gärna testat men de är rätt dyra.
Resomax känns mest prisvärda
Detta gäller ju stallet, vad gäller stränghållaren så har jag handlat gotoh på ebay. Tänkte att det viktiga var bara att det var av alu och lätt


16 Jul 2017, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Hårdvara stall till Les Paul
Du kan också kolla in Faber på tokai.de :
http://www.tokaiguitar.de/xtcommerce/in ... cPath=2_29

Jag har iofs bara köpt lättvikts alu tailpiece där, men de har varit suveräna för mina ändamål. Och bra priser.

_________________
##################


16 Jul 2017, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 16 Jan 2010, 00:22
Posts: 539
Post Re: Hårdvara stall till Les Paul
Tack för tipsen. Har ni erfarenhet av olika material i stallet, dvs tune-o-matic-delarna? Tänkte prova mässingssadlar, men själva stallet i sig, har ni testat olika material? Isåfall, vilka egenskaper har ni upplevt?

Jag har blivit inspirerad av min nya gura, en PRS Mccarty 594.

Där är alla 4 stolparna, tumskruvarna och sadlarna i mässing. Oklart om stallet och stopbaren är nickel eller aluminium.


16 Jul 2017, 13:11
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Hårdvara stall till Les Paul
Jag har provat:

1) kit helt i mässing från ABR. Det är inte lika bright som gibsons standard nashville.

2) nashville till abr1 conversion kit från Faber med alu tailpiece. Det gör att gitarren låter *mycket* brightare och plonkigare, som en telecaster


Sadlarna tog jag en .56 fil till alla skårorna och polerade slätt med en gammal e-sträng. Man ska inte göra så, men jag tänkte ju att de flesta hardtail stall har lika stora skåror för alla strängar, så det borde inte göra nån skillnad. Har inte märkt nåt konstigt, men jag är ju en usel gitarrist så nån som kan spela kanske skulle hitta nåt fel :mrgreen:


16 Jul 2017, 15:33
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Hårdvara stall till Les Paul
Aluminiumvarianterna upplevet jag har mer övertoner och skimmer än Gibsons orginal. Möjligen blir basregistret ngt svagare men det kan bero på att övertonerna och diskanten blir starkare. Möjligen ngt kortare sustain
Detta gäller både pigtail och resomax
Csllahams i solitt stål är ett alternativsom ger rappare/ ståligare bas och distinkt diskant.
Eftersom jag kommer från "teleland" tycker jag alla dessa alternativen är en förbättring och gillar stål allra bäst.
Kan dock föstå om man föredrar orginalet.


16 Jul 2017, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hårdvara stall till Les Paul
Poster i mässing?

Skruvarna till stränghållaren är i stål.

Är din gitarr byggd för Nashville eller ABR ?

Själva Tune o Matic använder man sällan aluminium till.
Det finns men kostar rejält.

Är

_________________



17 Jul 2017, 08:06
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.