View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 00:09



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Plastpackning under halsplattan? 
Author Message

Joined: 24 Oct 2016, 19:41
Posts: 224
Post Plastpackning under halsplattan?
Jag var och kollade på en Fender AVRI nyligen och blev förundrad över att det satt en plastpackning under halsplattan.Efter lite googlande antar jag att det är något liknande denna: http://gmf.jetshop.se/hardware/neckplat ... last-svart

Är det någon som känner till huruvida Fender någonsin har använt sig av sådana packningar eller om de alltid är något som satts dit i efterhand? Nuvarande ägare visste inte eftersom han själv köpt den begagnad och aldrig reagerat på det. Är det något man behöver undersöka vidare om det nu är så att den inte funnits med sedan tillverkningen utan tillkommit senare? Jag tänker på om en sådan packning är en indikation på någon defekt.

Tacksam för input!


09 Jul 2017, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Inte på någon gitarr Fender gjort i USA, förutom på 70-talet. Typiskt Asien att sätta dit sånt. Risk för att det är en kopia.

Finns det bilder i nån annons så man kan kika på övriga detaljer?


09 Jul 2017, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
dirt wrote:
Inte på någon gitarr Fender gjort i USA, förutom på 70-talet. Typiskt Asien att sätta dit sånt. Risk för att det är en kopia.

Finns det bilder i nån annons så man kan kika på övriga detaljer?

Har aldrig sett på en Fender, men däremot Squier.
Vilken gitarr från 70-talet har sådan "packning"?


10 Jul 2017, 09:02
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Jazzmaster wrote:
Jag tänker på om en sådan packning är en indikation på någon defekt.

Tacksam för input!


Ja, det är det, på den som satt dit plastjunket.

Förutom Fenders egna plastpackningar på 70-talet och kanske några japs; jag vet att det finns nån firma i USA som anser sig förbättra Fenders genom att byta vissa delar etc. (kommer inte på vad dom heter
just nu, börjar på A har jag för mig), bl.a sätter man dit denna plastmoj också. Man hävdar att den skyddar och inte alls påverkar kontakten negativt.

Kan ju också vara någon privatperson som satt dit detta "skydd". Finns ju att köpa dessa löst.

En möjlighet är ju att "någon" dragit skruvarna med typ spärrskaft och gjort "lite inbuktningar" i trät som man sen hoppas dölja, men förmodligen
är det nog bara någon väldigt försiktig gitarrist som petat dit skyddsplasten.

EDIT: jag tror att bl.a Acme guitars har hållit på med att sätta dit plastpackningar i "förbättringssyfte" om jag inte minns fel.


Last edited by Cabretta on 10 Jul 2017, 14:49, edited 2 times in total.



10 Jul 2017, 10:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Goran wrote:
dirt wrote:
Inte på någon gitarr Fender gjort i USA, förutom på 70-talet. Typiskt Asien att sätta dit sånt. Risk för att det är en kopia.

Finns det bilder i nån annons så man kan kika på övriga detaljer?

Har aldrig sett på en Fender, men däremot Squier.
Vilken gitarr från 70-talet har sådan "packning"?


Läst om det på både TDPRI och Strat-talk, folk som köpt gitarrer nya på 70-talet med dessa. Trodde först inte att Fender gjort det alls, sen googlade jag runt och fick editera mitt inlägg.

Roger Waters Precision Bass (70's style) har det. http://shop.fender.com/en-SE/electric-basses/precision-bass/roger-waters-precision-bass/0147000306.html#prefn1=refinement-body-shape&prefv1=Precision+Bass&cgidx=electric-basses&start=1

Så undantag med denna gummipackning finns. Däremot så ska det inte sitta på en avri.


10 Jul 2017, 11:05
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Jazzmaster wrote:
Jag var och kollade på en Fender AVRI nyligen och blev förundrad över att det satt en plastpackning under halsplattan.Efter lite googlande antar jag att det är något liknande denna: http://gmf.jetshop.se/hardware/neckplat ... last-svart

Är det någon som känner till huruvida Fender någonsin har använt sig av sådana packningar eller om de alltid är något som satts dit i efterhand? Nuvarande ägare visste inte eftersom han själv köpt den begagnad och aldrig reagerat på det. Är det något man behöver undersöka vidare om det nu är så att den inte funnits med sedan tillverkningen utan tillkommit senare? Jag tänker på om en sådan packning är en indikation på någon defekt.

Tacksam för input!



Jag köpte en ny E-series Japan Fender nångång på 80-talet... (Kanske 1987)
Den har en sån där "packning"

_________________
http://www.pigsinspace.se


10 Jul 2017, 11:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
På min 25'th Anniversary Strata från 1979 sitter det plastbit där.
Även någon av mina Squier's vill jag minnas har plastbit.

Läser "mellan raderna" att det kan vara negativt, på vilket sätt då?

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


10 Jul 2017, 12:44
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Sir Realistic wrote:
Läser "mellan raderna" att det kan vara negativt, på vilket sätt då?

Enda negativa med plastbiten är när den sitter på en gitarr som normalt ej har en, då kan den vara fake.

Men vi behöver se mer för att säga ifall denna AVRI (som Jazzmaster tittat på) är fake eller inte. Kan ju vara eftermonterad. Men i mitt tycke så är det bättre att stå över om man är osäker. Det finns fler gitarrer.


Last edited by dirt on 10 Jul 2017, 16:58, edited 1 time in total.



10 Jul 2017, 12:49
Profile
User avatar

Joined: 25 Aug 2012, 23:06
Posts: 103
Location: Oskarshamn
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Det sitter en på min Lead I, köpt ny i butik ca -88, E1xxxxx.


10 Jul 2017, 16:30
Profile

Joined: 24 Oct 2016, 19:41
Posts: 224
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
dirt wrote:
Inte på någon gitarr Fender gjort i USA, förutom på 70-talet. Typiskt Asien att sätta dit sånt. Risk för att det är en kopia.

Finns det bilder i nån annons så man kan kika på övriga detaljer?



Har tyvärr inga bilder att visa upp.. Vad gäller övriga detaljer så verkade det mesta stämma. Det var en Jazzmaster AVRI '62 med andra ord inte den som Fender har i produktion nu utan troligtvis tillverkad någon gång under andra halvan av 00-talet. Halsplattan hade V-serienummer, ingen topplack över Fenderdekalen på huvudet, originalcaset fanns med stallkåpa och lite annat småplock (tittade inte så noga där). Stallet var uppgraderat (originalet fanns kvar) och plektrumskyddet var bytt (inget original kvar). Inköpt via ebay i det skicket för 3-4 år sedan av nuvarande ägare så som jag förstod det.

Jag gillade den skarpt men något stör mig med den där packningen. Det kan ju vara så enkelt att tidigare ägare vid ngt tillfälle tagit av halsen för att justera truss eller slipa band och sedan har den packningen satts dit i syfte att skydda lack eller kompensera för att man dragit åt för hårt tidigare som nämndes ovan här i tråden men jag vet inte..


10 Jul 2017, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Fanns det papper med. Typ COA ? Stämplar på hals och i halsfickan intakta? Var den nitrolackad....

_________________



10 Jul 2017, 18:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Sep 2009, 18:28
Posts: 658
Location: Uddevalla
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Jazzmaster wrote:
dirt wrote:
Inte på någon gitarr Fender gjort i USA, förutom på 70-talet. Typiskt Asien att sätta dit sånt. Risk för att det är en kopia.

Finns det bilder i nån annons så man kan kika på övriga detaljer?



Har tyvärr inga bilder att visa upp.. Vad gäller övriga detaljer så verkade det mesta stämma. Det var en Jazzmaster AVRI '62 med andra ord inte den som Fender har i produktion nu utan troligtvis tillverkad någon gång under andra halvan av 00-talet. Halsplattan hade V-serienummer, ingen topplack över Fenderdekalen på huvudet, originalcaset fanns med stallkåpa och lite annat småplock (tittade inte så noga där). Stallet var uppgraderat (originalet fanns kvar) och plektrumskyddet var bytt (inget original kvar). Inköpt via ebay i det skicket för 3-4 år sedan av nuvarande ägare så som jag förstod det.

Jag gillade den skarpt men något stör mig med den där packningen. Det kan ju vara så enkelt att tidigare ägare vid ngt tillfälle tagit av halsen för att justera truss eller slipa band och sedan har den packningen satts dit i syfte att skydda lack eller kompensera för att man dragit åt för hårt tidigare som nämndes ovan här i tråden men jag vet inte..


Jag har en AVRI 62 Jaguar, och den har då inte den plattan.
Däremot kan den mycket väl vara bytt. Någon tidigare ägare tyckte att det var fräckare med en "F"-platta än den blanka med serienummer på, så den är bytt på min med.
Dock gick den att validera genom stämplar som Mike är inne på.
Att få se på halsklack och halsfickan gör i regel susen då dessa är stämplade.

_________________
Image


10 Jul 2017, 20:41
Profile

Joined: 24 Oct 2016, 19:41
Posts: 224
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Mike Leaf wrote:
Fanns det papper med. Typ COA ? Stämplar på hals och i halsfickan intakta? Var den nitrolackad....


Tror aldrig AVRI kommit med COA men jag kan ha fel? Hang tags fanns men de är väl inte så mkt till hjälp tänker jag.
Vad gäller lacken så är jag långt från någon expert men jag fick inte känslan av att det skulle vara poly. Den kändes liksom "mjukare", med lite lättare små tryckmärken som jag inte tänker mig blir på en gitarr med poly-lack. Det enda jag tänkte på ang lacken är att min gitarr med nitro hemma luktar ganska tydligt i sitt case vilket denna inte gjorde men då är den ju förvisso flera år äldre. Aja, det säkraste är kanske ändå att be säljaren skruva av halsen.


11 Jul 2017, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Goran wrote:
Har aldrig sett på en Fender, men däremot Squier.
Vilken gitarr från 70-talet har sådan "packning"?

Får äta upp min hatt..... Min Lead II har faktiskt plastpackning som original, den är från 1980.


12 Jul 2017, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Jazzmaster wrote:
Mike Leaf wrote:
Fanns det papper med. Typ COA ? Stämplar på hals och i halsfickan intakta? Var den nitrolackad....


Tror aldrig AVRI kommit med COA men jag kan ha fel? Hang tags fanns men de är väl inte så mkt till hjälp tänker jag.


Generellt så är det bara Custom Shops som har COA. Men det finns undantag. Telecaster AVRI '52 har haft COA i alla fall.


12 Jul 2017, 16:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Kanske slarvigt att kalla det COA men ett liknande certifikat har funnits med vid olika tidpunkter , ju fler orginalpapper det är med och om det är ett AVRI case talar ju för att den är ok.

Nån kreativ gitarrmek kan ha satt dit denna packning för att få upp greppbrädan lite från kroppen.

Man blir ju lite konspiratorisk när dessa packningar synts mycket på asiater, säljaren har inget kvitto på gitarren?

_________________



12 Jul 2017, 17:11
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Mike Leaf wrote:
Kanske slarvigt att kalla det COA men ett liknande certifikat har funnits med vid olika tidpunkter , ju fler orginalpapper det är med och om det är ett AVRI case talar ju för att den är ok.

Nån kreativ gitarrmek kan ha satt dit denna packning för att få upp greppbrädan lite från kroppen.

Man blir ju lite konspiratorisk när dessa packningar synts mycket på asiater, säljaren har inget kvitto på gitarren?

Är nog plast mellan kropp och halsplatta, inte mellan kropp och hals han menar...

_________________
/Marko


12 Jul 2017, 17:49
Profile

Joined: 24 Oct 2016, 19:41
Posts: 224
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Marko wrote:
Mike Leaf wrote:
Kanske slarvigt att kalla det COA men ett liknande certifikat har funnits med vid olika tidpunkter , ju fler orginalpapper det är med och om det är ett AVRI case talar ju för att den är ok.

Nån kreativ gitarrmek kan ha satt dit denna packning för att få upp greppbrädan lite från kroppen.

Man blir ju lite konspiratorisk när dessa packningar synts mycket på asiater, säljaren har inget kvitto på gitarren?

Är nog plast mellan kropp och halsplatta, inte mellan kropp och hals han menar...


Precis, alltså packning mellan plattan och kroppen. Och nej , inget originalkvitto från första ägarens inköp, bara kvitto från senaste affären. Vill understryka att jag på intet sätt är misstänksam mot nuvarande ägare utan det ska isf vara att han gått på en nit. Försöker mest få en logisk förklaring till varför man satt den där packningen om den är helt överflödig.


12 Jul 2017, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14776
Location:
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Marko wrote:
Är nog plast mellan kropp och halsplatta, inte mellan kropp och hals han menar...


Ha, ja just det :| , Den sitter väl där för att inte plattan ska ge märken i lacken när man drar åt lite hårt.
Vem som helst kan ju satt dit den när man lossat halsen.

_________________



13 Jul 2017, 10:00
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
På en Fender Stratocaster CAR, låsbart svaj, Japan från omkring 1986 satt detta på från början. Köpt av en kompis i London någon gång´´86-´87...

JÄVLA PHOTOBUCKET! :evil:

Ska hitta annat bildhotell...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Aug 2017, 12:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Det satt en sådan plastpackning på min Tele från -78.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Aug 2017, 19:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Plastpackning under halsplattan?
Jag tror att vi har möjligen har hittat Fenders allra heligaste graal! En plastbit, nästan helt dold bakom halsplattan måste bara tillföra den där sista dosen av ren sonisk vintage-magi! Dags att köpa upp alla kvarvarande NOS-lager av denna plastbit och kränga på EBay!

_________________
pudas


01 Aug 2017, 20:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 104 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.