View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Mar 2024, 08:46



Reply to topic  [ 17 posts ] 
En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts... 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Asså; man bara ryser när man ser detta:

https://www.youtube.com/watch?v=nrP3vpJoYIE&list=RDnrP3vpJoYIE#t=0


På den lilla tiden Seymour och George snackar med varandra; täcker de av precis alla viktiga grejjer i riktlinjerna de skall göra. Det är "all business" -med hög gemensam respekt -på detalj nivå som sällan ens kan användas mellan en tillverkare och en artist. Seymour känner väl till att George har goda kunskaper i bla metallurgi. Inte direkt med ovana händer som herr Lynch beträder Seymour Duncans tillverkningsgolv.

Detta kanske inte verkar vara allt för stora grejer för många. Det är trots allt många artister som har sina signatur grejer med olika tillverkare. Men för Techs -som dagligen jobbar med sånt; är detta som en symfoni för både ögonen och öronen!

- Far, far beyond RESPECT!


/ Jonken


08 Jul 2017, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Jag förstår inte vad du menar? Som tekniskt lagd så tycker jag att det låter riktigt luddigt och oproffessionellt, inte ett ord om konkreta specifikationer. Kunden bara tar upp en mick som han tycker ser intressant ut, så pratar Seymour lite löst om historien kring den typen av mickar, sen säger kunden att han vill ha den.


08 Jul 2017, 16:50
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Brutalisator wrote:
Jag förstår inte vad du menar? Som tekniskt lagd så tycker jag att det låter riktigt luddigt och oproffessionellt, inte ett ord om konkreta specifikationer. Kunden bara tar upp en mick som han tycker ser intressant ut, så pratar Seymour lite löst om historien kring den typen av mickar, sen säger kunden att han vill ha den.


Fick lite samma känsla. :roll: :P


08 Jul 2017, 19:39
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Nej, det där var ingen höjdare i min bok.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


10 Jul 2017, 22:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Jonken jag uppskattar verkligen dina inlägg o byggtrådar, men denna gången måste jag sälla mig till dom som inte riktigt förstår ditt inlägg .

Du skrev: "George har goda kunskaper i bla metallurgi" inte för att vara ofin , men hur vill du mena han visade det ?
Och ursäkta om jag frågar, vad vill du mena att metallurgi är ? som även gammal verktygsmakare så tror jag det finns olika betydelser som inte har med metallurgi att göra. Jag hörde inte G nämna något om detta.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Jul 2017, 00:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Håller nog med alla kommentarer här.

Om videon visar något är det väl vara att linda mickar kräver väldigt lite, eller ingen, kunskap/erfarenhet alls.
Fender min sin gamla "mirakel" tant borde inte gilla videon. :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 Jul 2017, 16:20
Profile WWW

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Jag håller med om att mickar verkar vara ganska upptrissat fast det är ganska enkelt men dock så har jag en cs strata som fender tanten virat tråd i och den är utan tvek den strata som jag ägt som låter överlägset bäst.
Jag menar det har ju ändå passerat ca 20 strator genom åren


11 Jul 2017, 16:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Kollat på klippet 2 ggr o fattar inte heller, är det rätt klipp du länkat?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


11 Jul 2017, 21:28
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Jag har inte provat miljarders pickuper, men det är inte förrän nu jag provat ett "budgetmärke" kallat Irongear som jag verkligen fastnade för en pickup (deras Steam Hammer humbuckers)

Har ju provat olika Dimarzios, EMG, Duncans, Gibson osv samt ett par specialbeställda customs men dessa Irongears som kostar typ 300 kr styck gjorde att jag till slut hittade helt rätt.

Pickuper är ingen raketvetenskap... Det handlar bara om att hitta det man själv gillar.

Jag är jävligt glad över att jag inte lockats in i Bareknuckle-träsket med pickuper som kostar typ 1500 spänn styck, eller mer? Bra pickuper med största säkerhet, men vad garanterat att jag hade hittat vad jag ville ha hos dom?

Med Irongear testade jag bara en som verkade bra på pappret å vips så va jag in love så att säga. Jag ska riva ut alla gamla EMG å Dimarzios å installera Irongears i alla mina gitarrer!



Pickuper låter inte JÄTTEOLIKA varandra. Så är det bara. Det vet man om man spelat in många pickuper på rad.
Det finns ljudskillnader men jag brukar tänka mer hur jag gillar responsen och attacken i plektrumanslagen. Å då kan jag säga att Irongear Steam Hammers klår alla andra pickuper jag provat tidigare. Väldigt tajta pickuper!


12 Jul 2017, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Tvåtakt wrote:
Jag har inte provat miljarders pickuper, men det är inte förrän nu jag provat ett "budgetmärke" kallat Irongear som jag verkligen fastnade för en pickup (deras Steam Hammer humbuckers)

Har ju provat olika Dimarzios, EMG, Duncans, Gibson osv samt ett par specialbeställda customs men dessa Irongears som kostar typ 300 kr styck gjorde att jag till slut hittade helt rätt.

Pickuper är ingen raketvetenskap... Det handlar bara om att hitta det man själv gillar.

Jag är jävligt glad över att jag inte lockats in i Bareknuckle-träsket med pickuper som kostar typ 1500 spänn styck, eller mer? Bra pickuper med största säkerhet, men vad garanterat att jag hade hittat vad jag ville ha hos dom?

Med Irongear testade jag bara en som verkade bra på pappret å vips så va jag in love så att säga. Jag ska riva ut alla gamla EMG å Dimarzios å installera Irongears i alla mina gitarrer!



Pickuper låter inte JÄTTEOLIKA varandra. Så är det bara. Det vet man om man spelat in många pickuper på rad.
Det finns ljudskillnader men jag brukar tänka mer hur jag gillar responsen och attacken i plektrumanslagen. Å då kan jag säga att Irongear Steam Hammers klår alla andra pickuper jag provat tidigare. Väldigt tajta pickuper!


Håller med dig om det mesta men tycker nog att pickuper är jätteolika för att vara något i den kategorin.
Självklart låter en elbas och att sparka på en hemlös katt mer olika, men för "saker man kan ändra på en gitarr" är det stort. Skillnaden på en EJ custom och en X2N är gigantiskt i mina ögon, förutom att det låter gitarr (brett begrep) har de ingenting gemensamt.

Viktigast för mig i en mick (och i den ordningen) är separation, transparens och dynamik.
Sen jämnhet över hela halsen och bra bärighet efter 12 band (fast det sista är mest stärkare så påverkar micken ganska mycket).



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Jul 2017, 20:40
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Hela diskussionen är dissonant!


1.Mickar beter sig olika i olika gitarrer, samt olika förstärkare med olika
signalkablar, (därav)med mått mätt olik kapasitans med olik input.
Bara nr.1 innehåller ju ett oändligt antal variablar på hur en mick kan låta.
Tog inte upp antal gainsteg och mickens ändrade egenskaper då den "får bekänna färg".
En del pruttar ur och en del tightar till sig. Så är det bara.
Vem minns inte Ibanez V7 och V8 jämfört med en Dimarzio Breed.
Från otight prutt till ett halvgodkänt harmoniskt mekaniskt monster.

Varför kör tex Ibanez med (nästan varje modell Dimarzio-designed)...

Alltså fel!

2.Mickar beter sig olika i olika gitarrer, träslag, topp.
Tex en gitarr med baswood, låter definitivt olika med mahognykropp.
Tex mahognykropp med lönntopp ändrad eq, en dålig mick
låter sämre, en bättre mick låter förmodligen bättre, men det beror på
träslaget om det har hunnit sätta sig!
Har en premium-modell som med den prissättningen 6000 SEK borde stämma
bättre (Ibanez Premium) men träet är förmodligen ungt och har inte hunnit sätta sig.
En del andra har samma "problem". Nu efter nästan ett år börjat träet att mogna.
-Kan man säga så?..den håller stämningen bättre imo (kanske inte har så mycket med mickar att göra).

Alltså fel!

3.Mickar beter sig MINDRE olika i mjukvarualgoritmernas underbara värld.
Därav kanske artikelförfattaren anser att ljudet från mickarna låter lika.

Alltså fel!...


3.Är det så att mickarnas egenskaper kan förändras om du kör med
mjukvaru-tillverkning a lá Kemper, Axe-Fx?
-Kan nyanserna försvinna?
-Jag anser det, dvs man borde egentligen ha 3 mickuppsättningar, kompatibla
med varje setup, dvs Dimarzio för studioinspelning, Seymour Duncan för live-spelningar.
Samt Iron Gear för allmänt rabalder/övning.
För att få en mera rättvis bedöming.
Dvs 3 stycken (minst jämförelsevis)...

Det Magnus nyss skrev var minst sagt besynnerligt, eftersom han har (under tidigare år)
med en dåres envishet har minst sagt 20 olika varianter på sin EGNA ibanez (MO1 och MO2)
med förmodligen mickar som ska matcha träet och hans usprungliga ide och design.


Alltså fel!.. :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Jul 2017, 21:45
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Magnus Olsson wrote:
Tvåtakt wrote:
Jag har inte provat miljarders pickuper, men det är inte förrän nu jag provat ett "budgetmärke" kallat Irongear som jag verkligen fastnade för en pickup (deras Steam Hammer humbuckers)

Har ju provat olika Dimarzios, EMG, Duncans, Gibson osv samt ett par specialbeställda customs men dessa Irongears som kostar typ 300 kr styck gjorde att jag till slut hittade helt rätt.

Pickuper är ingen raketvetenskap... Det handlar bara om att hitta det man själv gillar.

Jag är jävligt glad över att jag inte lockats in i Bareknuckle-träsket med pickuper som kostar typ 1500 spänn styck, eller mer? Bra pickuper med största säkerhet, men vad garanterat att jag hade hittat vad jag ville ha hos dom?

Med Irongear testade jag bara en som verkade bra på pappret å vips så va jag in love så att säga. Jag ska riva ut alla gamla EMG å Dimarzios å installera Irongears i alla mina gitarrer!



Pickuper låter inte JÄTTEOLIKA varandra. Så är det bara. Det vet man om man spelat in många pickuper på rad.
Det finns ljudskillnader men jag brukar tänka mer hur jag gillar responsen och attacken i plektrumanslagen. Å då kan jag säga att Irongear Steam Hammers klår alla andra pickuper jag provat tidigare. Väldigt tajta pickuper!


Håller med dig om det mesta men tycker nog att pickuper är jätteolika för att vara något i den kategorin.
Självklart låter en elbas och att sparka på en hemlös katt mer olika, men för "saker man kan ändra på en gitarr" är det stort. Skillnaden på en EJ custom och en X2N är gigantiskt i mina ögon, förutom att det låter gitarr (brett begrep) har de ingenting gemensamt.

Viktigast för mig i en mick (och i den ordningen) är separation, transparens och dynamik.
Sen jämnhet över hela halsen och bra bärighet efter 12 band (fast det sista är mest stärkare så påverkar micken ganska mycket).



/Magnus


X2N är dock ett extrem-exempel som alltid sticker ut från mängden när jag lyssnar på pickup-jämförelser på nätet :mrgreen:

Jag sa inte att det inte finns ljudskillnader. Jag menar bara att på "normala pickuper" (dvs, det mesta som inte är Dimebucker, X2N eller Duncan Invader osv) så är det inga "jätteolika" skillnader.
Jag kräver lite mer. Olika är dom absolut. Men jag hör mer skillnad på att flytta en mikrofon några cm framför högtalaren exempelvis.

Och då räknar jag alltså in mina nya favvo-mickar från Irongear. Dom är inte super annorlunda mot diverse EMG å Dimarzio jag jämföt med. Men dom är ändå närmare det ideal jag letat efter senaste åren.


13 Jul 2017, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
var är Jonken ?

_________________



13 Jul 2017, 15:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Irongear:
For the bridge, you can have any colour you like, as long as it's black. Similarly for the neck, chrome or chrome is available. :lol: :lol: :lol:


15 Jul 2017, 19:30
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Det gäller väl en speciell modell eller?

Jag har ju vita irongears (vissa med krom-polepieces å vissa svarta) 8)


15 Jul 2017, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Jepp, kollade televarianter. Behöver en bridgemik, lite hottare, som fixar en 500K pot (dvs om singlecoil bör den inte ha så mkt treble)
Landar väl på lil 59 eller annan humbucker......


15 Jul 2017, 20:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: En HELT ANNAN NIVÅ -när riktiga proffs möts...
Fattar inte heller det speciella här faktiskt. Nu är det ju kanske iofs inte så underligt att inte jag förstår men vad missar jag?

_________________
/Anders


25 Jul 2017, 01:44
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.