View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 04:50



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Dags att avliva myterna om made in .......... 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Dags att avliva myterna om made in ..........
I denna tråd ägnar vi oss åt att avliva en del myter kring tillverkningsland och custom begreppet.

Exempelvis så framförs ofta som en självklarhet att made in Japan skulle vara bättre än made in Korea och eller USA, Mexico för den delen.
En enorm mängd mediokra gitarrer producerades i Japan och idag har Korea byggt gitarrer åt japanerna i trettio år så det tål att funderas på. Naturligtvis har det byggts mycket bra gitarrer i Japan men de är en liten del av produktionen.

När det kommer till Fender så har det väl flitigt klistrats made in USA och assembled in USA och customstämplar där det inte alltid är helt i överensstämmelse med vad kunder förväntat sig. Sedan har väl stora mängder Gitarrdelar skeppats mellan Mexico och USA.

Är det så att gitarrmarknaden mera styrs av tro, förväntningar och myter kring tillverkare, tillverkningsland och gitarrmodellen än den faktiska/fysiska produkten.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Jul 2017, 09:15
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Det där beror väl lite på omständigheterna. T.ex. om en gitarr idag tillverkas i Japan räknar jag med att kvalitén är betydligt högre än exempelvis Kina eller Korea. Särskilt om detta använts som säljargument. Köpte nyligen en Japansk Gretsch och kvalitetsskillnaden är ju natt och dag om man Jämför med de Koreanska modellerna. Både vad det gäller finish, materialval samt setup.


07 Jul 2017, 10:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Det handlar endast om att människor alltid söker efter enkla svar, då blir allt lättare att förstå.

"70-talare är bättre än 80-talare , 90-talare är mittemellan"

Ungefär så....

Samma sak gäller ju för bilar, människor och i princip alla frågeställningar. Man vill generalisera

På det viset blir det bättre om vi tycker att 'japanare' är bäst.. OK :wink:

_________________



07 Jul 2017, 10:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Den "myten" kommer vi aldrig att kunna döda.

Min åsikt är att det är vad gitarren skall kosta som avgör, inte var den är byggd.
Men lite reservation för hur länge det har byggts i större skala i landet (tillgång till trä och erfarenhet).

Som det är nu, att det är helt olika prisgrupper i olika länder så stämmer det ganska bra att använda land som en kvalitetsstämpel.
Men Kina skulle kunna bygga en likadan gitarr för 15k som USA kan för 30k, men det kommer inte att hända inom en snar framtid.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 Jul 2017, 10:37
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Quote:
Men Kina skulle kunna bygga en likadan gitarr för 15k som USA kan för 30k, men det kommer inte att hända inom en snar framtid.

Det händer absolut enligt min mening, sedan många år tillbaks, i alla fall när det gäller akustiska gitarrer. Handlar du med Kina, eller vilket land som helst, är det bara en fråga vad du vill ha, till vilken kostnad. Det skulle inte vara något som helst problem att hitta tillverkare som kan bygga gitarrer fullt i klass med, eller bättre, än de dyraste boutique-gurorna från USA (Problemet är inte kompetensen, problemet är att det bara kan säljas med vidhäftande amerikansk branding). Som möbelsnickare blir jag ganska trött på hajpandet av elgitarrbyggande. Det är faktiskt inte särskilt märkvärdigt, rent tekniskt, att bygga en gitarr (i så fall skulle gitarrbyggarskolorna kräva gesällbrev, eller åtminstone träteknisk examen. Det gör de inte). Att tro att kineser inte kan hantverk är bara tramsigt, de hade en högkultur när vi i Europa fortfarande bodde i träden, och det gäller också teknologi. Det är också ofrånkomligt att nämna ett alltför vanligt, obehagligt stråk av rasism i såna här sammanhang "äh, kineser/ koreaner/ indonesier/mexikaner kan väl inte bygga gitarrer". Det gäller många grenar av branschen; t.ex så fanns det en polsk firma, Exxar, som tillverkande Highend-pedaler. De var tvungna att skriva "Made in EU" på sina pedaler, av samma skäl.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


07 Jul 2017, 11:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Jag tror att många gärna vill ha en gitarr som är tillverkad i ett land som har en musikalisk tradition av den musikstil som man eftertraktar... Då är det väl inte så konstigt om många som vill spela rock gärna vill ha en gitarr från USA och en förstärkare från UK.

Att spela gitarr är bra mycket mer än själva den fysiska produkten och det fysikaliska ljudet. Jag tycker inte det är något fel med det, tvärtom det gör det ännu roligare. Kanske dyrare, visst, men roligare.

Alla tycker inte så och det har jag full respekt för.


07 Jul 2017, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Martin Kuhn wrote:
Quote:
Men Kina skulle kunna bygga en likadan gitarr för 15k som USA kan för 30k, men det kommer inte att hända inom en snar framtid.

Det händer absolut enligt min mening, sedan många år tillbaks, i alla fall när det gäller akustiska gitarrer. Handlar du med Kina, eller vilket land som helst, är det bara en fråga vad du vill ha, till vilken kostnad. Det skulle inte vara något som helst problem att hitta tillverkare som kan bygga gitarrer fullt i klass med, eller bättre, än de dyraste boutique-gurorna från USA (Problemet är inte kompetensen, problemet är att det bara kan säljas med vidhäftande amerikansk branding). Som möbelsnickare blir jag ganska trött på hajpandet av elgitarrbyggande. Det är faktiskt inte särskilt märkvärdigt, rent tekniskt, att bygga en gitarr (i så fall skulle gitarrbyggarskolorna kräva gesällbrev, eller åtminstone träteknisk examen. Det gör de inte). Att tro att kineser inte kan hantverk är bara tramsigt, de hade en högkultur när vi i Europa fortfarande bodde i träden, och det gäller också teknologi. Det är också ofrånkomligt att nämna ett alltför vanligt, obehagligt stråk av rasism i såna här sammanhang "äh, kineser/ koreaner/ indonesier/mexikaner kan väl inte bygga gitarrer". Det gäller många grenar av branschen; t.ex så fanns det en polsk firma, Exxar, som tillverkande Highend-pedaler. De var tvungna att skriva "Made in EU" på sina pedaler, av samma skäl.


Tror att du missförstod mig.
Jag är övertygad om att de i Kina kan (har såna gitarrer själv).
Menade mer att ingen av de etablerade tillverkarna lär göra 15K eller uppåt Kina gitarrer inom en snar framtid.
Indonesien börjar dock närma sig det, och med lika bra gitarrer som USA eller Japan.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 Jul 2017, 11:31
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
lpstd wrote:
Jag tror att många gärna vill ha en gitarr som är tillverkad i ett land som har en musikalisk tradition av den musikstil som man eftertraktar... Då är det väl inte så konstigt om många som vill spela rock gärna vill ha en gitarr från USA och en förstärkare från UK.

Att spela gitarr är bra mycket mer än själva den fysiska produkten och det fysikaliska ljudet. Jag tycker inte det är något fel med det, tvärtom det gör det ännu roligare. Kanske dyrare, visst, men roligare.

Alla tycker inte så och det har jag full respekt för.


+1

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


07 Jul 2017, 12:58
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
lpstd wrote:
Jag tror att många gärna vill ha en gitarr som är tillverkad i ett land som har en musikalisk tradition av den musikstil som man eftertraktar... Då är det väl inte så konstigt om många som vill spela rock gärna vill ha en gitarr från USA och en förstärkare från UK.

Att spela gitarr är bra mycket mer än själva den fysiska produkten och det fysikaliska ljudet. Jag tycker inte det är något fel med det, tvärtom det gör det ännu roligare. Kanske dyrare, visst, men roligare.

Alla tycker inte så och det har jag full respekt för.


Det handlar nog inte om rätt eller fel vad som gör att man trivs med en gitarr utan som du tar upp om tro och värderingar och hur vi påverkats
Det fel som kan uppkomma är då man exempelvis påstår eller insinuerar att en Fender made in Japan eller USA skulle vara bättre än en gjord i annat land då det finns goda hantverkare i många andra länder och det menar jag ligger i mytbildningen att stämpeln om tillverkningsland blir avgörande.
Att man gillar sin gitarr och har en relation till det man spelar på det håller jag helt med om och är jätteviktigt.
Personligen har de bästa strator jag spelat på inte varit Fender och ofta inte gjorda i USA men det är mina erfarenheter.
Sedan tror jag det finns ett intresse avseende värde på att framhålla tillverkningsland utan annan logik.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


Last edited by lillefar on 08 Jul 2017, 11:20, edited 1 time in total.



07 Jul 2017, 13:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2992
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Tja... Min personliga erfarenhet är att jag i dagsläget äger tio gitarrer, sju elektriska och tre akustiska. Kvalitetsmässigt skulle jag definitivt ranka dem i samma rangordning som de kostade, vilket också korrelerar med tillverkningsland. De dyraste är bäst och är tillverkade i USA. Vilket väl egentligen inte är så märkligt.

Däremot kan jag tycka att man får mer "valuta för pengarna" när det gäller en del billiga gitarrer. I mitt fall tänker jag på en Ibanez och en Epiphone som jag skulle ha kunnat betala mer för med tanke på kvaliteten. De två dyraste (Gibson) är bättre rent kvalitetsmässigt, men om de verkligen är bättre i en grad som motsvarar prisskillnaden kan diskuteras (eller snarare, det har väl diskuterats till döds redan).

Om frågan i trådstarten...tror inte åtminstone att de stora branden skulle "tillåta" att instrumenten från Asien/Mexiko överträffar de amerikanska, även om det är möjligt att tillverka sådana instrument i dessa länder.
Detta inträffade ju på 70-/tidiga 80-talet med omvälvande följder inte minst hos Fender.

Det är så här man vill segmentera produktlinjerna. Och det bygger på att kunderna är beredda att betala mer för amerikansk tillverkning. Då räcker det i längden inte med att det står USA på huvudet utan kvaliteten måste också vara bättre. Visst är (vi) gitarrister ganska styrda av myter och traditioner, men ändå inte helt korkade.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


07 Jul 2017, 14:46
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Magnus Olsson wrote:

Tror att du missförstod mig.
Jag är övertygad om att de i Kina kan (har såna gitarrer själv).
Menade mer att ingen av de etablerade tillverkarna lär göra 15K eller uppåt Kina gitarrer inom en snar framtid.
Indonesien börjar dock närma sig det, och med lika bra gitarrer som USA eller Japan.

/Magnus

Ja, jag missförstod, ber om ursäkt. Resten av mitt inlägg står jag däremot för. Exempel: Guild, som väl köptes av Fender ( varumärket, alltså), Jag var inne på Gitarren i Göteborg för två-tre år sen. Handlaren förevisade entusiastiskt några av Guild made in Kina, med ditskeppat virke. Otroligt prisvärda. Försäljaren hade haft med sig 12 st, och Gitarren köpte allihop! De låg kring 8-12000 ungefär. "När Kina vaknar skall världen darra" (Mao Tse-Tung) En testdrive kanske från Fender sida, för att se hur marknaden reagerar?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


07 Jul 2017, 22:36
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Sen så vettefan om man kan avfärda det som myt? Att det blivit såhär är ju för att många lagt tillverkning av sina lågbudget grejer i länder såsom Kina, Korea, Indonesien m.m. I åratal har ju dessa länder sprutat ut en hel del rätt kassa grejer. Oavsett land kan de ju givetvis göra bra grejer om de har kunnigt folk samt satsar pengar på material, tillverkning m.m. Eftersom de i många fall inte gjort det utan medvetet satsat på budget så blir det ju inte så upphetsande?! Så egentligen, vari består myten?


07 Jul 2017, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Läst första inlägget flera ggr... är myten att det som tillverkas i Japan är bättre än Usa? Vissa svar verkar tro att det är tvärtom.

_________________



08 Jul 2017, 09:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Det handlar inte om myter. Det handlar om att olika tillverkningsregioner har riktat in sig på att bygga instrument av en viss kvalitet och prisklass

Kvalitet/Pris där 1 är högst:
1: USA, Japan, västra Europa
2: Korea
3. Indonesien
4. Kina, Vietnam etc.

Sen att varje regel har ett undantag är ju självklart. En kinesisk fabrik kan säkert bygga gitarrer med kvalitet 1 om man betalar för det. Och Johan Gustavsson kan säkert bygga en riktigt usel gitarr om han skulle vilja det. Men när "Gitarrmärke X" beställer gitarrer i 7000krs klassen så vänder de sig till WMI i korea, och när de beställer gitarrer i 1500krs klassen så använder de en kinesisk tillverkare.


08 Jul 2017, 17:04
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Brutalisator wrote:
Det handlar inte om myter. Det handlar om att olika tillverkningsregioner har riktat in sig på att bygga instrument av en viss kvalitet och prisklass

Kvalitet/Pris där 1 är högst:
1: USA, Japan, västra Europa
2: Korea
3. Indonesien
4. Kina, Vietnam etc.

Sen att varje regel har ett undantag är ju självklart. En kinesisk fabrik kan säkert bygga gitarrer med kvalitet 1 om man betalar för det. Och Johan Gustavsson kan säkert bygga en riktigt usel gitarr om han skulle vilja det. Men när "Gitarrmärke X" beställer gitarrer i 7000krs klassen så vänder de sig till WMI i korea, och när de beställer gitarrer i 1500krs klassen så använder de en kinesisk tillverkare.


Det där stämmer nog inte helt för exempelvis så har det byggts rätt många Ibanez i 20 Tkr klassen i Korea och andra Gitarrmärken likaså men det har blivit för dyrt med produktion i Korea så därför flyttas produktion precis som det hände med Japan.
Avseende kvalitet så har jag justerat och fixat rätt många usa fender gitarrer som inte var ok. Senast en sprillans fender strata model amerikan standard som behövde justering av två bandstavar, justering av översadel, dålig halsficka och intonering så inte så imponerande kvalitet och rätt hyfsad slant kunden pungat ut med. Givetvis kompenserade handlaren kunden som sig bör.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


08 Jul 2017, 19:10
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
[/quote]

Det där stämmer nog inte helt för exempelvis så har det byggts rätt många Ibanez i 20 Tkr klassen i Korea och andra Gitarrmärken likaså men det har blivit för dyrt med produktion i Korea så därför flyttas produktion precis som det hände med Japan.
Avseende kvalitet så har jag justerat och fixat rätt många usa fender gitarrer som inte var ok. Senast en sprillans fender strata model amerikan standard som behövde justering av två bandstavar, justering av översadel, dålig halsficka och intonering så inte så imponerande kvalitet och rätt hyfsad slant kunden pungat ut med. Givetvis kompenserade handlaren kunden som sig bör.[/quote]

Det där bör ju också kunna anses vara rätt marginellt? Säkerligen finns det måndagsex. bland alla fabrikat och tillverkningsländer. Säkerligen även bland de där 20K Korea Ibanezerna du pratar om också.

Många pratar ju om att de inte märker skillnad på Usa fender Vs Japan och ibland Usa fender Vs mexiko osv. Vilket jag tycker är mycket märkligt då jag i princip varje gång jag plockat upp en nytillverkad US Fender genast känner en enorm skillnad på dessa och t.ex. Mexiko Fender.

Samma sak Epiphone Vs Gibson, man behöver knappast vara professor för att märka en väldigt stor skillnad. Sen om det är värt pengarna är väl upp till den som ev vill handla.


08 Jul 2017, 19:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7646
Location: Malmö
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Generellt tror jag att de flesta USA instrument, de dyrare, håller högre klass än de flesta från Korea, Kina etc.
Japan kan ofta hålla minst samma klass som USA, generellt, men då kostar de nästan lika mycket.
Gibsons faded o dyl, som ju inte är speciellt dyra, är i många fall långt efter många gitarrer från Indonesien, Kina etc. Där köper man varumärket och inte Gibsons kvalitet (som ju finns i deras dyrare modeller).
Fender har väl inte byggt något motsvarande "faded" (och det är klokt), deras Highway serie kanske ligger närmast men håller avsevärt högre kvalitet (tycker jag), inte långt ifrån American Standard. Har hört att det är samma delar med enklare lack, träbitarna alltså.

Jag har helt slutat bry mig om var en gitarr är tillverkad, och vad som står på huvudet. Betalar hellre ett mindre belopp och åtgärdar de ev brister som finns, vilket är en trevlig sysselsättning dessutom. Nu talar jag inte om Squier Affinity o dyl.....
För mig är känslan bättre av att jag åtgärdat en förhållandevis billig gitarr till bra klass än känslan av att äga ett USA-instrument.


10 Jul 2017, 09:15
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
lillefar wrote:
Är det så att gitarrmarknaden mera styrs av tro, förväntningar och myter kring tillverkare, tillverkningsland och gitarrmodellen än den faktiska/fysiska produkten.


Ett rakt svar är "ja". Tillverkningslandet tillskrivs ofta för stor betydelse.

Tråkigt nog. Jag har några japanproducerade guror som är toppengrejer. Jag ska inte sälja dem, men om jag var tvungen att sälja skulle jag sannolikt inte fått ut deras (enligt min mening) fulla värde, både som bruksföremål och märkesvaror, eftersom det inte står USA på dem. Och om sanningen ska fram så resonerar jag likadant när jag köper. :oops:


10 Jul 2017, 10:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
gurami64 wrote:
Jag har några japanproducerade guror som är toppengrejer. Jag ska inte sälja dem, men om jag var tvungen att sälja skulle jag sannolikt inte fått ut deras (enligt min mening) fulla värde, både som bruksföremål och märkesvaror,

Blir lite knepigt stt värdera utifrån det kriteriet , och lätt subjektivt när säljare ska göra den bedömningen.
Dock är det väl inte helt otänkbart att en välmeriterad butik sätter ett lite högre pris på en gitarr om man anser den vara exeptionellt bra i förhållande till andra i samma prisläge.

_________________



10 Jul 2017, 19:25
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Dags att avliva myterna om made in ..........
Mike Leaf wrote:
gurami64 wrote:
Jag har några japanproducerade guror som är toppengrejer. Jag ska inte sälja dem, men om jag var tvungen att sälja skulle jag sannolikt inte fått ut deras (enligt min mening) fulla värde, både som bruksföremål och märkesvaror,

Blir lite knepigt stt värdera utifrån det kriteriet , och lätt subjektivt när säljare ska göra den bedömningen.


Jo, jag vet. Jag gör en liten utvikning. När man spelar in hör man tydligt vilka guror som stämmer i alla ackord. En av mina bästa gitarrer i det avseendet är en japanproducerad Squire tele som jag köpte för typ 2500-3000 spänn (mickarna låter f ö också mycket bra, dessutom skorrar inga band....). Jag har guror som är betydligt mycket dyrare som inte är lika bra (för inspelning).Om den vore till salu skulle en spekulant kunna testa den under en inspelning och inse samma sak- det är ovanligt bra gitarr för inspelning (men inte för att köra på en 100 W Marshall utan master på 8:an).
Tror en sådan tele ligger på 5-6000 kr i "listpris" idag. Men precis som du skriver, det skulle nog vara svårt att få ut mer än så.


10 Jul 2017, 23:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.