View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 07:41



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Öppet E 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Öppet E
Hej

Är det någon här som kör akustiskt i öppet E?

Jag brukar mest köra öppet D, nu har jag ett kommande ak. gig där jag skulle behöva köra öppet E.
Skulle kunna ha öppet D och Capo men denna låt skulle låta bättre att stämma om till E.

Nu till frågan.
Jag läste att man skulle vara försiktig att stämma i E då det blir stor belastning på halsen. Dock ser man folk spelar i E, är det en chansning
eller är påståendet överdrivet. Spelar på en Martin 000-15

Tack å trevlig sommar 8)

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


07 Jul 2017, 08:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Öppet E
Själv gillar jag inte att stämma om men varför inte välja lite tunnare strängar för A,- D- och G-strängarna? Då kompenserar du ju för strängtryckändringen, alltså du behöver ju inte öka strängtrycket lika mycket i dessa.

Sen förstår jag inte varför att stämma i E skulle betyda mer belastning än att stämma i D, kan det vara för att det är tjockare strängar man stämmer upp?


07 Jul 2017, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1836
Location: Förort med Swish
Post Re: Öppet E
Nä, jag stämmer inte upp min acke Taylor 712 till E
Jag är inte så orolig för halsen utan mer för locket
Sen beror det ju lite på hur tjocka strängar man har

På min resonatorgura stämmer jag ibland upp till E
och på elgura förståss
men i regel gillar jag att stämma ner till G eller D

_________________
tligen


07 Jul 2017, 11:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1836
Location: Förort med Swish
Post Re: Öppet E
lpstd wrote:

Sen förstår jag inte varför att stämma i E skulle betyda mer belastning än att stämma i D, kan det vara för att det är tjockare strängar man stämmer upp?


Det är klart att det är skillnad, stor skillnad:
stämmer du i E stämmer du ju upp sträng 3, 4, 5
stämmer du i D stämmer du ju ner sträng 1, 2, 3, 6

_________________
tligen


07 Jul 2017, 11:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Öppet E
Jag skulle inte heller stämma upp en elgitarr i öppet E -utan att försäkra mig om att den har en jävligt fet hals, En akke skulle jag inte ens fundera på att göra detta. De gitarrer jag har i öppet E -är inte dyra; och kompenserade för att kunna hantera det.

Det finns dock ett häftigt och smart trick för detta:
Om man vill stämma till öppet E; spelar man oftast slide. Jag har löst detta åt diverse slide gitarrister (som inte gillar att chansa med sina instrumet) -med ett "over-lay-noll band". Kort är detta en bredare custom tillverkad bandstav i metall eller ben; som man lägger över en bandstav på brädan. O-bandet är format enligt original bandet undertill + har samma radius som brädan -för att passa prefekt och centrerat över original bandstaven på brädan. Funktionen i detta är att man kan stämma instrumentet Ex i öppet D -och putta in O-bandet över fiss (#F) -bandet: Och då få ett öppet E med normalare strängdrag. När man klämmer på O-bandet; blir instrumentets stämning lite "sharp" -vilket man måste kompensera med stämskruvarna eftersom strängarna höjs upp från brädan en aning . Fördelen med detta är att man kan styra/påverka stränghöjden och radiusen över det första bandet efter O-bandet: De flesta slide spelare vill ju ha mer luft under det första bandet. När man plockar bort O-bandet har man åter normalt; samma slicka strängavstånd över F-bandet.

- Har inte orkat söka något patent på detta; för internationella patent är skitdyra + att asiaterna skiter i att respektera sånt ändå....


/ Jonken


07 Jul 2017, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2622
Location: Sthlm
Post Re: Öppet E
tligen wrote:
lpstd wrote:

Sen förstår jag inte varför att stämma i E skulle betyda mer belastning än att stämma i D, kan det vara för att det är tjockare strängar man stämmer upp?


Det är klart att det är skillnad, stor skillnad:
stämmer du i E stämmer du ju upp sträng 3, 4, 5
stämmer du i D stämmer du ju ner sträng 1, 2, 3, 6

:oops: Såklart! (Hade lite otur när jag tänkte här...)


Men varför hjälper det inte att kompensera med lite tunnare strängar just för de strängar man stämmer upp?


Last edited by lpstd on 07 Jul 2017, 13:20, edited 1 time in total.



07 Jul 2017, 12:42
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: Öppet E
Brukar stämma om/upp relativt ofta, har aldrig smällt nån sträng eller haft problem.
kör 10-52 eller 56.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


07 Jul 2017, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Öppet E
Så länge det rör sig om någorlunda normal strängtjocklek så är det absolut ingen fara för gitarren. Jag har aldrig haft några som helst problem på varken elektriska eller akustiska gitarrer, inte ens förr i tiden då man lirade på 014-set på gitarrerna!
Dock att man möjligen får justera dragstången om man har gitarren permanent stämd i öppet E.

_________________
pudas


08 Jul 2017, 09:36
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Öppet E
Har stämmt upp i E både elgitarr ock akustisk utan några problem i åratal, vissa gitarrer har jag alltid stämmt i E utan problem. Men man kan säkert få problem om man har otur då.

/A


09 Jul 2017, 12:25
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Öppet E
Här:
http://www.daddario.com/dastringtension ... 44ce0406b5
kan man hitta en modell för att beräkna skillnaden i sträng-kraft. Och den kompletta strängkraftstabellen för tillverkarens strängar hittar man här:
http://www.daddario.com/upload/tension_chart_13934.pdf
Med det sagt skulle jag inte ha några som helst betänkligheter att stämma upp till öppet E. Har gjort det själv flera gånger och inget instrument har tagit någon skada


09 Jul 2017, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: Öppet E
Stämde om min SG melodymaker från standard E till öppet E ett tag sedan, stått så rätt länge nu och inga som helst problem...

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


14 Jul 2017, 10:54
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: Öppet E
Tack för er feedback, uppskattas!

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


14 Jul 2017, 14:52
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Öppet E
Stäm i Em7 så är risken minimal(are). 8)


14 Jul 2017, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Öppet E
Jonken wrote:
Jag skulle inte heller stämma upp en elgitarr i öppet E -utan att försäkra mig om att den har en jävligt fet hals, En akke skulle jag inte ens fundera på att göra detta. De gitarrer jag har i öppet E -är inte dyra; och kompenserade för att kunna hantera det.

Det finns dock ett häftigt och smart trick för detta:
Om man vill stämma till öppet E; spelar man oftast slide. Jag har löst detta åt diverse slide gitarrister (som inte gillar att chansa med sina instrumet) -med ett "over-lay-noll band". Kort är detta en bredare custom tillverkad bandstav i metall eller ben; som man lägger över en bandstav på brädan. O-bandet är format enligt original bandet undertill + har samma radius som brädan -för att passa prefekt och centrerat över original bandstaven på brädan. Funktionen i detta är att man kan stämma instrumentet Ex i öppet D -och putta in O-bandet över fiss (#F) -bandet: Och då få ett öppet E med normalare strängdrag. När man klämmer på O-bandet; blir instrumentets stämning lite "sharp" -vilket man måste kompensera med stämskruvarna eftersom strängarna höjs upp från brädan en aning . Fördelen med detta är att man kan styra/påverka stränghöjden och radiusen över det första bandet efter O-bandet: De flesta slide spelare vill ju ha mer luft under det första bandet. När man plockar bort O-bandet har man åter normalt; samma slicka strängavstånd över F-bandet.

- Har inte orkat söka något patent på detta; för internationella patent är skitdyra + att asiaterna skiter i att respektera sånt ändå....

/ Jonken

Jag har en sån här slide capo för det ändamålet
https://www.thomann.de/gb/dunlop_caposl ... vertor.htm

Den lösa metallstaven använder jag aldrig, bara att passa in den fasta biten över bandstaven.
Det blir visserligen ingen radius med denna då den är plan men det bekommer mig inte.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


14 Jul 2017, 16:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 99 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.