View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 10:13



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Strandberg Boden Classic 6 
Author Message
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Strandberg Boden Classic 6
Jag har länge suktat efter en sexträngad Strandberg, men prislappen har varit för hög för mig. Nu finns det däremot en modell som börjar vid ca €1400.

Är det någon här som provat den eller vet mer om den?

https://strandbergguitars.eu/product/boden-classic-6/


06 Jul 2017, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
Trevligt att det finns fler här på Bojen som fått upp ögonen för Olas fantastiska skapelser :)
Har förmånen att spela på en Paul Masvidal Boden OS 6 sedan 1,5 år tillbaka och på senare tid även en Boden OS CL7.

Testade som hastigast en Sonic Blue Classic på Fuzz-mässan, detta ex vara en prototyp med Strandbergs nya EGS Pro trem (denna https://www.youtube.com/watch?v=bwAscKCp5Hk&t=0s).
Det blev tyvärr lite för kort tid för att kunna göra en vettig jämförelse mot mina OS modeller.
Modellen släpptes till försäljning i början på juni i år, så det kommer väl mer "reviews" på YT vad det lider.

Classicen är ju alla features, dvs fanned fret, endur-neck, lätt vikt, kroppsformen osv och dessutom är ju Sonic Blue grymt snygg.
Skillnader i mina ögon mellan Classic och OS (förutom tillverkningsland) är då valet av material i kropp och hals, byggsättet, typen av greppband och elektronik:
1) Kroppen. Solid body al i Classic vs chambered ask eller mahogny i OS. Jag har aldrig haft några gitarrer som "svarar" så snabbt vid anslag som mina OS gör, och det beror vad jag kan förstår på konstruktionen med chambered body.
2) Greppbanden. Nickel-silver på Classic och rostfritt på OS.
3) Mickarna. Strandberg design på Classic och Seymour Duncan på OS (alt EMG eller Lace). Har haft många modeller och märken av mickar genom åren på mina guror, men nu var första gången en SD Jeff Beck. Enastående mick (bytte faktiskt bort SD Pegasus mot en JB även i CL7:an)

Prislappen för en Classic är drygt halva mot en Prog/Original och är inte chambered body, rostfritt ett grundkrav så är nog en Classic ett trevligt köp.

Annars så finns det några OS specials till nedsatt pris på deras hemsida. Ett alterntiv kanske?
https://strandbergguitars.com/product/le-os-6-special-ebony-black-gloss/
https://strandbergguitars.com/product/le-os-6-trem-special-ebony-blue-gloss/

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


09 Jul 2017, 08:14
Profile WWW

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
Kul med en något billigare modell som gör att Strandbergs gitarrer blir lite mer lättillgängliga för dem (oss) som är nyfikna på att pröva dem. Själv har jag fått sug efter en OS6 så en Classic kan säkert bli intressant.


09 Jul 2017, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
televinklad wrote:
Trevligt att det finns fler här på Bojen som fått upp ögonen för Olas fantastiska skapelser :)
Har förmånen att spela på en Paul Masvidal Boden OS 6 sedan 1,5 år tillbaka och på senare tid även en Boden OS CL7.

Testade som hastigast en Sonic Blue Classic på Fuzz-mässan, detta ex vara en prototyp med Strandbergs nya EGS Pro trem (denna https://www.youtube.com/watch?v=bwAscKCp5Hk&t=0s).
Det blev tyvärr lite för kort tid för att kunna göra en vettig jämförelse mot mina OS modeller.
Modellen släpptes till försäljning i början på juni i år, så det kommer väl mer "reviews" på YT vad det lider.

Classicen är ju alla features, dvs fanned fret, endur-neck, lätt vikt, kroppsformen osv och dessutom är ju Sonic Blue grymt snygg.
Skillnader i mina ögon mellan Classic och OS (förutom tillverkningsland) är då valet av material i kropp och hals, byggsättet, typen av greppband och elektronik:
1) Kroppen. Solid body al i Classic vs chambered ask eller mahogny i OS. Jag har aldrig haft några gitarrer som "svarar" så snabbt vid anslag som mina OS gör, och det beror vad jag kan förstår på konstruktionen med chambered body.
2) Greppbanden. Nickel-silver på Classic och rostfritt på OS.
3) Mickarna. Strandberg design på Classic och Seymour Duncan på OS (alt EMG eller Lace). Har haft många modeller och märken av mickar genom åren på mina guror, men nu var första gången en SD Jeff Beck. Enastående mick (bytte faktiskt bort SD Pegasus mot en JB även i CL7:an)

Prislappen för en Classic är drygt halva mot en Prog/Original och är inte chambered body, rostfritt ett grundkrav så är nog en Classic ett trevligt köp.

Annars så finns det några OS specials till nedsatt pris på deras hemsida. Ett alterntiv kanske?
https://strandbergguitars.com/product/le-os-6-special-ebony-black-gloss/
https://strandbergguitars.com/product/le-os-6-trem-special-ebony-blue-gloss/

Tack för input. :)

En OS är definitivt ett alternativ. Finns det någon återförsäljare i Sverige? De namnger Uppsala Musikverkstad på sin sida, men jag hittar ingenting där.
De verkar gå åt i EU-shoppen. Måste är out of stock. Betyder det att de säljer bra eller att de tillverkas sporadiskt?


12 Jul 2017, 10:00
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
Om jag inte minns fel är det bara namnet som är Strandberg, resten är licensierat till Kinesisk tillverkning.

Dvs från patent/licensieringen är det inte mycket mer än namnet (och tekniken) du får.

Läckert vackra gitarrer dock... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Jul 2017, 10:24
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
Minns att när herr Strandberg stod och stampade med sitt koncept för 5-6 år sedan så valde han nog
den "lätta vägen".

Dvs att låta Koreaner, Kineser sköta skiten... :mrgreen:
Hade blivit för dyrt annars, inte många tillverkare som har råd med det han gör idag.

Suverän idé, och gillar deras multi-lamell-halsar.

Allt som är grafit,multi-kts-titanium- fullkomligt älskar jag, (och har själv)... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Jul 2017, 10:33
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
Jag gillar också när gitarren är mer okonventionell.


12 Jul 2017, 13:09
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
Hur menar du nu? På vilket sätt skiljer sig Strandbergs sätt från andra tillverkare som låter asiatiska fabriker tillverka gitarrerna? Någon måste ju göra gitarrerna på ett mer storskaligt sätt och då måste väl en av de etablerade fabrikerna få uppdraget? Eller menar du att något asiatiskt företag köpt rätten att tillverka gitarrerna och nyttja namnet Strandberg?


FuriousFingers wrote:
Om jag inte minns fel är det bara namnet som är Strandberg, resten är licensierat till Kinesisk tillverkning.

Dvs från patent/licensieringen är det inte mycket mer än namnet (och tekniken) du får.

Läckert vackra gitarrer dock... :mrgreen:


12 Jul 2017, 19:52
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
citgot wrote:
Hur menar du nu? På vilket sätt skiljer sig Strandbergs sätt från andra tillverkare som låter asiatiska fabriker tillverka gitarrerna? Någon måste ju göra gitarrerna på ett mer storskaligt sätt och då måste väl en av de etablerade fabrikerna få uppdraget? Eller menar du att något asiatiskt företag köpt rätten att tillverka gitarrerna och nyttja namnet Strandberg?


FuriousFingers wrote:
Om jag inte minns fel är det bara namnet som är Strandberg, resten är licensierat till Kinesisk tillverkning.

Dvs från patent/licensieringen är det inte mycket mer än namnet (och tekniken) du får.

Läckert vackra gitarrer dock... :mrgreen:

Du får mejla Ed Yoon från Strandberg.
Bara namnet kanske ger en ledtråd.

Gitarrerna byggs i Cort PT byggnaden.
Ibanez Premium (äger 3 stycken sådana) byggs i samma lokal.!

Självklart vill kineserna tjäna sig en hacka på Strandbergs ide och design -svar ja.
Nöjer mig själv med Ibanez Premium då jag vet dom byggs i samma lokal.
De är snäppet under Prestige (och i vissa fall, lika bra som Prestige).
Pratar nu inte om Strandberg utan om Ibanez. :mrgreen:

Ursäkta trådkapet men båda är ypperliga gitarrer...

_________________
http://www.ergopikk.com


12 Jul 2017, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
Licensiering är det nog inte fråga om, allt säljs genom Strandberg själv på .eu / .com siterna eller de distributörer runt om i världen man har avtal med.
Tillverkningen är av samma koncept som många andra (Ibanez, Fender osv), man köper produktionskapacitet hos olika tillverkare för att kunna tillhandahålla instrument i olika prisklasser och få upp volymerna.

MtM och Custom Shop - Sweden Guitarworks i Umeå
Strandberg J-series - Dyna Gakki, Japan
Boden Prog/Metal/Fusion/Ltd Ed mm/OS - World Musical Instruments, South Korea
Boden Original - PT Cort, Indonesia
Boden Classic - Yako Musical, China

Tidigare tillverkades Custom Shop av bl a Strictly 7 Guitars och Washburn Custom Shop i USA. (Vet inte om all tillverkning i Uppsala nu är flyttad till Umeå)

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


13 Jul 2017, 08:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Jan 2008, 17:00
Posts: 1348
Location: Trollhättan
Post Re: Strandberg Boden Classic 6
MdaG wrote:
En OS är definitivt ett alternativ. Finns det någon återförsäljare i Sverige? De namnger Uppsala Musikverkstad på sin sida, men jag hittar ingenting där.
De verkar gå åt i EU-shoppen. Måste är out of stock. Betyder det att de säljer bra eller att de tillverkas sporadiskt?

Uppsala Musikverkstad har i alla fall tidigare haft ett par Boden OS i affären på display/till salu.
Tror man beställer batcher av varje modell hos respektive tillverkare (10/25/50/100 eller vad det nu kan vara), säljer dessa och lägger ny orders efter hand. Som litet gitarrmärke har man nog inte råd att ha stora lager eller kontinuerlig produktion.

_________________
"spelar som smör" var ett understatement, som smör i en teflonpanna snarare


13 Jul 2017, 08:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.