View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 10:38



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Custom strata via Green? 
Author Message

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Custom strata via Green?
Hej!

Tänkte höra om någon har erfarenhet av att beställa Custom gitarr via Green (www.guitarnet.se) ?

Är sugen på en strata efter egna specar.

Enligt valen hamnar jag på ungefär 12 000:- vilket känns absolut OK för ett koreabygge efter eget recept.

Det jag inte kunde välja på sidan som jag vill ha är 12"-16" compound radius på halsen men det tänker jag höra om när det närmar sig beställning.

Måste skaka fram cashen också :D



Men, någon som har erfarenhet av custom bygge via Green? Tankar? Åsikter?

Tips på andra som ligger i denna prisklass?


03 Jul 2017, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Custom strata via Green?
Inget är ju handgjort efter dina önskemål, man tar helt sonika lösa delar och sätter ihop efter de val du gör. Därav ingen möjlighet till cr. Kan man ens välja rostfria band?

Ett alternativ är annars att köpa lösa delar från t ex Warmoth, Musikkraft eller Allparts och sedan låta en bra byggare sätta ihop allt och göra slutjusteringarna efter dina specifika önskemål. Priset lär inte hamna under Green men du kan hitta en hel del beggat som funkar.

Så hade jag gjort i a f.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


03 Jul 2017, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Custom strata via Green?
Inte för att låta snål, men 12 lax för en "handplockad" Strata utan välrenommerat eller speciellt märke låter väldigt dyrt.
Jag fattar att inte alla vill/kan/orkar sätta ihop en gitarr själv, och gärna låter någon annan bygga ihop det, men det borde gå att hitta nåt billigare som är minst lika bra.
Tyvärr så kan jag inte ge några tips annat än byggsatser via t.ex. Gitarrdelar.se eller kanske GMF.se, men det är ju inte riktigt samma sak.


03 Jul 2017, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Custom strata via Green?
Håller med alla andra, låter väldigt dyrt för en icke märkes HPD gitarr av okänd kvalitet.

Det ju en del ganska skoj grejer där i valen man kan göra, en strata för 5990:-.
Längre ner måste man välja trä till kroppen, och alla versioner kostar extra.

Ovan nämnda 6000:- strata består av en hals i lönn, stämskruvar, stall och nickel silver bandstavar.
Vill man ha något trä i kroppen kostar det extra, vill man sen ha färg på den kostar det ännu lite till. Och ännu lite till om man vill ha ett plektrumskydd att sätta mickarna man INTE får med på.
En mycket märklig strata för de där 6000:- kronorna. Är det ens en strata utan kropp?

Fina custom bilar av värsting kvalitet
Endast 100.000:-!!!!

Tillval,
Motor 200.000:-
Ratt: 60.000:-
Hjul: 48.000:-
Kaross: 98.000:-


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 Jul 2017, 15:00
Profile WWW

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Re: Custom strata via Green?
Fast det är ju Gilmour som gör dom som jag förståt.


03 Jul 2017, 15:24
Profile

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Re: Custom strata via Green?
Fått det bekräftat, det är Gilmour i Sydkorea som tillverkar dom.

Dock ingen compound radius eller nitrolack som val så det faller på det :/

Kikar mer åt Warmoth hållet nu.

Roasted maple, behöver ingen finish alls på den när det kommer till hals eller har jag massuppfittat något?


03 Jul 2017, 16:27
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Custom strata via Green?
DaNKaN wrote:
Kikar mer åt Warmoth hållet nu.

Roasted maple, behöver ingen finish alls på den när det kommer till hals eller har jag massuppfittat något?


Jag är en Warmoth fanboy å har en roasted maple hals på ett av mina byggen. Nope, det ska du inte behöva ha.
Jag har inte på min iallafall. Men nog är jag lite extra försiktig med att inte gå ut med den i regn ändå :mrgreen:

Kan dock varna för att med dollarkursen så drar Warmoth iväg nå åt helvete i pris just nu, jämfört med bara ett par år sen :!: :!: :!:


03 Jul 2017, 16:40
Profile

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Re: Custom strata via Green?
Jo testade vad jag skulle landa på, ~2800 kr + frakt & tull.
Vad ska man räkna på för frakt och tull?
Det var en roasted maple hals utan finish.

Kikade även på kroppar men verkar inte ha så mycket färger att välja på...
Vill ha matt orange :)


03 Jul 2017, 17:10
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Custom strata via Green?
DaNKaN wrote:
Jo testade vad jag skulle landa på, ~2800 kr + frakt & tull.
Vad ska man räkna på för frakt och tull?
Det var en roasted maple hals utan finish.

Kikade även på kroppar men verkar inte ha så mycket färger att välja på...
Vill ha matt orange :)

Mellan tummen och pekfingret?

ggr 1,4

_________________
http://www.ergopikk.com


03 Jul 2017, 17:26
Profile

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Re: Custom strata via Green?
Så grovt räknat 4k för halsen.

Kanske kika på kropp annanstans?
Fast tänker att det är bra att man beställer båda samtidigt från Warmoth, dom ser till att det passar bra?


03 Jul 2017, 17:38
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Custom strata via Green?
Jag har satt ihop Warmoth hals med Hosco kropp ifrån Gitarrdelar och dom funkar bra.

Det är ju Fender licensierade delar båda märkerna så dom passar bra ihop såklart.

Hosco kroppar kostar inte så mycket så kör på det.


03 Jul 2017, 17:52
Profile

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Re: Custom strata via Green?
Topp!
Tack för tipset


03 Jul 2017, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Custom strata via Green?
Omg var ska nan börja... kolla upp leverantören. Gör en sökning här på bojen. Betala 12 k för nån hpd som man i bästa fall får 3-4 k vid försäljning...

Orkar inte fortsätta... lycka till

_________________



03 Jul 2017, 21:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Custom strata via Green?
Hehe, jag tänkte väl spontant lite som Mike Leaf innan jag skrev mitt lite mera diplomatiska svar ovan. Men det beror ju också på hur mycket man bryr sig om försäljningsfaktorn. Du pratar ofta om det, Mike, och jag bryr mig också rätt mycket om vad en gitarr betingar i andrahandsvärde (därför som jag aldrig köper en ny gitarr i butik, t.ex., och nästan bara handlar beggat). Men en del kanske bara vill ha en viss gitarr och skiter i pengarna eller i märket/statusen. För att inte tala om alla som köper nya bilar... :shock:


03 Jul 2017, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Custom strata via Green?
Eftersom Green-stadiet verkar vara passerat, så behöver jag inte kommentera det.

Lägg upp specen på din drömstrata, så kan du säkert få bra råd här.

Jag satte ihop en nyligen och det blev billigare än vad du specade trots att jag bara valde det bästa jag visste.

Vill du ha en rostad lönnhals med rostfria band, så har Warmoth inte mycket till konkurrens eftersom pristilläggen för både röstning ch rostfritt är väldigt låga. Jag beställde en rostadlönn med rosebräda, compound radious och rostfritt och den blev vansinnigt bra. (Nej, du behöver inte behandla den, men jack schellackade huvudet för att min custom-dekal skulle se snygg ut...)

MJT http://mjtagedfinishes.com är nog vassast på Fender-kroppar just nu. De tillverkas av Wildwood och sedan lackar MJT med supertunn gammaldags cellulosa och relikerar till den grad man vill. Om man vill hålla priset nere så kollar man deras eBay-shop och då hittar man lätt en för halva priset, men då kan kan man inte detaljspeca själv. Men jag hittade en som var perfekt till mig.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=mjt+official&_sop=1

Lycka till!


04 Jul 2017, 00:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Re: Custom strata via Green?
Ja saken är ju den att jag vill ha V-profil med compund radius vilket inte är så lätt att hitta på en produktions gitarr (som inte kostar multum iaf...) så därav frågan från första början.

Men känner mig mer och mer bekväm med tanken på Warmoth beställning. Dom har ju gott rykte och alla verkar bli nöjda med sina byggen.
Kanske värt att lägga 4k på en hals som man får precis som man vill.

Har en HPD redan som blev bra så att skruva ihop den känns väl rätt ok.

MJT kropparna verkar intressant! Tack för tipset!
Även kikat lite på Hosco men skulle vilja ha nitro lack vilket dom inte verka har på sina. Prisvärda dock.


04 Jul 2017, 09:21
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Custom strata via Green?
CarlM wrote:
Eftersom Green-stadiet verkar vara passerat, så behöver jag inte kommentera det.

Lägg upp specen på din drömstrata, så kan du säkert få bra råd här.

Jag satte ihop en nyligen och det blev billigare än vad du specade trots att jag bara valde det bästa jag visste.

Vill du ha en rostad lönnhals med rostfria band, så har Warmoth inte mycket till konkurrens eftersom pristilläggen för både röstning ch rostfritt är väldigt låga. Jag beställde en rostadlönn med rosebräda, compound radious och rostfritt och den blev vansinnigt bra. (Nej, du behöver inte behandla den, men jack schellackade huvudet för att min custom-dekal skulle se snygg ut...)

MJT http://mjtagedfinishes.com är nog vassast på Fender-kroppar just nu. De tillverkas av Wildwood och sedan lackar MJT med supertunn gammaldags cellulosa och relikerar till den grad man vill. Om man vill hålla priset nere så kollar man deras eBay-shop och då hittar man lätt en för halva priset, men då kan kan man inte detaljspeca själv. Men jag hittade en som var perfekt till mig.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=mjt+official&_sop=1

Lycka till!


Jag kan stämma in i hyllningskören för MJT. Inne på min fjärde kropp därifrån nu, 2 tele och 2 strata. Lätta, resonanta och en lackkvalite som man sällan hittar från Fender. Jag har köpt light relic och closet relic, i princip bara åldrat.
Andrahandsvärdet är rätt bra för dessa kroppar, 2-3000. De finaste drar iväg prismässigt i slutet av auktionerna, och man måste tänka frakt+tull+moms, d.v.s. 30% påslag på auktionspriset. Det går också att beställa valfri färg o relic, samt en inpassad hals och mekanik. Allt till den relicgrad man önskar.

_________________
Image


04 Jul 2017, 09:24
Profile WWW

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Re: Custom strata via Green?
Ber om ursäkt för att jag "kapar tråden" men om någon har en HPD-tele med lönnbräda att sälja- skicka ett PM. Tack!


04 Jul 2017, 09:26
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Custom strata via Green?
Slår även jag ett slag för MJT:s kroppar.

Vill också flika in Musikkraft i Warmoth´s hyllningskör om det är stratahals du är ute efter.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


04 Jul 2017, 12:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Custom strata via Green?
Sabla GAS jag får på de där MJT-kropparna!
Kanske slutar med att jag skaffar en sån till min gamla CBS-lönnhals.


04 Jul 2017, 14:25
Profile

Joined: 04 Jan 2014, 14:12
Posts: 69
Location: 195
Post Re: Custom strata via Green?
Hur är kvaliteten på AllParts?
Visserligen ingen nitrolack men blir väldigt sugen på en Candy Apple Orange kropp.


04 Jul 2017, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Custom strata via Green?
Kropparna kan jag inte utala mig om men halsarna är där inga större fel på: sämre fretdress och mindre valbara specs är det som på rak arm särskiljer från de dyrare konkurrenterna (har haft 2 allpartshalsar).

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


04 Jul 2017, 17:32
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Custom strata via Green?
MJT är äckligt jäkla bra grejer! Har satt ihop en hel drös av dessa åt folk.
Vad många här säkert inte känner till; är att man kan beställa hardware, halsar, kroppar, plast, el från andra ställen i USA; och skicka dessa till MJT i samband med sin beställning från MJT. MJT lackar -eller relicerar även dessa saker. Kanon om man exempelvis vill original Fender -eller annan dyr kvalla hardvare till sitt MJT project. Alla grejer skickas ju från MJT till Sverige i samma paket; vilket sparar ganska trevliga pengar bara i fraktkostnader.

Där emot krävs det mer än skruvmejsel för att få ihop ett instrument i delar -för att få ut den riktiga tonen och kvalitén även ur vilken HPD -project som helst. Dock: Har man koll på detta; ger exempelvis MJT enormt mycket för pengarna!


/ Jonken


07 Jul 2017, 11:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Tokerekloker and 81 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.