View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 22:30



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix 
Author Message
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
gretschen wrote:
Sen finns ju även Positive Grid Bias Head,den verkar intressant för min egen del!
Någon som testat än???


Jag tycker den låter väldigt bra, helt i klass med Kemper och AxeFX. Cabsimen är inte särskilt bra, men man kan ladda egna IRs i standardformat vilket är jävligt bra.

Jag valde att skaffa en Kemper istället för Bias Head har inga effekter inbyggda i lådan, man måste man köpa i separata enheter. En låda för reverb, en för delay, en för dist/overdrive etc. vilket blir jävligt dyrt och kluddigt.


01 Jul 2017, 20:00
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
Brutalisator wrote:
gretschen wrote:
Sen finns ju även Positive Grid Bias Head,den verkar intressant för min egen del!
Någon som testat än???


Jag tycker den låter väldigt bra, helt i klass med Kemper och AxeFX. Cabsimen är inte särskilt bra, men man kan ladda egna IRs i standardformat vilket är jävligt bra.

Jag valde att skaffa en Kemper istället för Bias Head har inga effekter inbyggda i lådan, man måste man köpa i separata enheter. En låda för reverb, en för delay, en för dist/overdrive etc. vilket blir jävligt dyrt och kluddigt.

Med separat IR låter den bättre än både Kemper och Axe-Fx "from the start".
Dvs som mjukvaruplugin.

Dessutom har du råd med en riktigt rörförstärkare (eller i mitt fall 3 stycken samt ett gäng pedaler för en livstid och två).

Rosens IR-pack heter dom jag använder och är lätt de bästa jag har hört och spelat.

De har dessutom den värdefulla egenskapen som responsivitet som profilerna i Kemper och Axe-Fx saknas.

Och för att göda lite lök på laxen för Kemper-ägarna så låter tom Helix något bättre för high-gain metal..

Dvs för high-gain borde kartan ritas om och se ut så här:

1.Helix
2.Kemper
3.Axe-Fx

Att köpa Bias-Fx som löst huvud skulle jag aldrig göra, skulle inte lägga 10 lax på en dålig trafo i
en förklädd huva. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Snacka om dirty trick..

_________________
http://www.ergopikk.com


01 Jul 2017, 20:07
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
En cool pryttel som kanske har missats är Headrush. Nån tysk i samarbete med Avid som gjort en golvenehet som har samma funktionalitet som Helix, men låter lika bra som Kemper/Fractal out-of-the-box.

(bild borttagen för ljudbojjens admin är dum i huvudet)

går på 10 papp, vilket är ca 2000kr billigare än en Helix.


01 Jul 2017, 22:23
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
Brutalisator wrote:
En cool pryttel som kanske har missats är Headrush. Nån tysk i samarbete med Avid som gjort en golvenehet som har samma funktionalitet som Helix, men låter lika bra som Kemper/Fractal out-of-the-box.

(bild borttagen för ljudbojjens admin är dum i huvudet)

går på 10 papp, vilket är ca 2000kr billigare än en Helix.


Jag kollade in den på NAMM och har det inte hänt något med den sedan dess är jag definitivt inte intresserad.

/Mats N


01 Jul 2017, 22:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
FuriousFingers wrote:

Med separat IR låter den bättre än både Kemper och Axe-Fx "from the start".
Dvs som mjukvaruplugin.

Dessutom har du råd med en riktigt rörförstärkare (eller i mitt fall 3 stycken samt ett gäng pedaler för en livstid och två).

Rosens IR-pack heter dom jag använder och är lätt de bästa jag har hört och spelat.

De har dessutom den värdefulla egenskapen som responsivitet som profilerna i Kemper och Axe-Fx saknas.

Och för att göda lite lök på laxen för Kemper-ägarna så låter tom Helix något bättre för high-gain metal..

Dvs för high-gain borde kartan ritas om och se ut så här:

1.Helix
2.Kemper
3.Axe-Fx

Att köpa Bias-Fx som löst huvud skulle jag aldrig göra, skulle inte lägga 10 lax på en dålig trafo i
en förklädd huva. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Snacka om dirty trick..



Ja, jag vet att man inte borde föda trollen men...

Snacka om att jämföra äpplen och päron :mrgreen: Antagligen så driver du bara men...
Kör man separata IR så låter alla dessa tre helt annorlunda än "out of the box" givetvis. Krävs inget geni för att förstå det!

Skulle vilja påstå att IR/Cab-delen står för nästan 75% av ljudet. Så det gäller att hitta det som funkar, och det är ju givetvis beroende på om man
kör FRFR eller gitarrlådor(med olika element), eller om man vill hitta ett sound som funkar "direkt" in i ljudkortet. Själva grejen är att hitta en bra kombination.
Rosen, Ownhammer, Catharsis, Kalthallen eller faan och hans moster spelar ingen roll. Hitta den kombon som funkar för just dig.


02 Jul 2017, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
Bysen wrote:
Skulle vilja påstå att IR/Cab-delen står för nästan 75% av ljudet.


Helt rätt. Men du får inte glömma att ca 90% av ljudet även sitter i trafon! Mycket järn ska det vara.

_________________
Lazerdiiiiiizt!


02 Jul 2017, 00:15
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 808
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
Magnus Olsson wrote:

Men för mig faller det fortfarande på, eller mer det som gör att jag fortfarande tar med riktiga stärkare live, (oftast) är att det helt enkelt inte är lika kul att spela med en kemper. Säkert sitter massor av det i mitt huvud, men det är tyvärr även mitt huvud som avgör skoj eller inte. Hela min spelglädje och ork att flänga runt hela tiden sitter där, att jag tycker att det är kul att spela och bli inspirerad. Försvinner det, eller ens minskar, är nästan allt förlorat.

/Magnus


Här har Magnus en poäng som jag delar. Jag kör i princip alltid stärkare istället för Kempern som står och samlar damm. Det är något som saknas helt enkelt och en stor bit är just att jag heller inte tycker att det är roligt att spela med Kempern jämfört med en riktig förstärkare. Och känslan är ju det många av oss ändå försöker spela med. Har jag rätt känsla när jag lirar så kan det låta rätt bra, men har jag dålig känsla så stämmer det inte alls. Fantasin tar slut, tajmingen finns inte där och självförtroendet hamnar på minus. Känns fortfarande om som man står och spelar med en Pod-böna om man säger så. Sen har Kempern absolut sin funktion ibland, tex om det skall vara så portabelt som möjligt. Men när man väl skall gigga skall man inte ha det absolut bästa (känslan) förutsättningarna att prestera då?


02 Jul 2017, 09:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
Mats Nermark wrote:
Brutalisator wrote:
En cool pryttel som kanske har missats är Headrush. Nån tysk i samarbete med Avid som gjort en golvenehet som har samma funktionalitet som Helix, men låter lika bra som Kemper/Fractal out-of-the-box.

(bild borttagen för ljudbojjens admin är dum i huvudet)

går på 10 papp, vilket är ca 2000kr billigare än en Helix.

Jag kollade in den på NAMM och har det inte hänt något med den sedan dess är jag definitivt inte intresserad.

/Mats N

Vad var det du inte gillade med den?

_________________
Mats


02 Jul 2017, 12:09
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
albert wrote:
Vad var det du inte gillade med den?


Ljud och spelkänsla.
Däremot har den ett intressant användargränssnitt.

/Mats N


02 Jul 2017, 12:30
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
Mats Nermark wrote:
albert wrote:
Vad var det du inte gillade med den?


Ljud och spelkänsla.
Däremot har den ett intressant användargränssnitt.

/Mats N

-Om du tyckte att ljudet var uselt och responsen nära med noll.

-Kolla upp Duo-Mod (startup-företag)
som precis har kommit ut med en "Helix-liknande lösning".

Dvs impulsladdare med fotkontroll,, attans dyr, -javisst
men äntligen kan den ladda IR från 3:e part...

Varför köra halvdåliga profiler när det finns proffsiga impulser att köpa för en hundralapp...

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Jul 2017, 13:14
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1054
Post Re: Axe Fx 2 vs Kemper vs Helix
FuriousFingers wrote:
-Om du tyckte att ljudet var uselt och responsen nära med noll.

-Kolla upp Duo-Mod (startup-företag)
som precis har kommit ut med en "Helix-liknande lösning".

Dvs impulsladdare med fotkontroll,, attans dyr, -javisst
men äntligen kan den ladda IR från 3:e part...

Varför köra halvdåliga profiler när det finns proffsiga impulser att köpa för en hundralapp...


Kollade även den på NAMM och den verkar lite kul. Fick dock inget tillfälle att testa ordentligt så omdöme får vänta.
Att kalla den för "Helix-liknande lösning" tycker inte jag stämmer. De vill åt samma kundgrupp men jag är tämligen övertygad efter det jag sett att det är en väldig skillnad i användning och hantering mellan dessa två produkter.

Om du vill ha en produkt som kan ladda IR från tredje part finns det en hel del produkter på marknaden. Bland andra finns ju AmpliFIRE från Atomic Amps som jag tycker är en jättebra produkt som står sig väl i ljud och respons jämför med andra modellerare.

Sedan håller jag med dig att det inte finns någon anledning att använd dåliga profiler eftersom det finns jättebra att få tag på, både gratis och kommersiella. Men jag kan inte ersätta profiler med impulser eftersom det är två helt olika ting.

/Mats N


02 Jul 2017, 13:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: baberg, tligen and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.