View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:46



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel! 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Läs och begrunda: https://www.washingtonpost.com/graphics ... 1f7ebccd5d

_________________
##################


23 Jun 2017, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
valvetubes wrote:



Bra artikel, inget nytt där men befäster vad alla vet redan.

De stora producenterna rör sig mot konsumentelektronik och unga köper inte gitarrer längre för deras hjältar är numer en DJ eller nån popartist där gitarren bara är en krydda man lägger på i nån enstaka låt.

Elektroniska mjukvaror så du kan spela in din musik på en smartphone coh publicera, där ligger npg framtiden mer än i att ha en butik som säljer elgitarrer

Sen är det ju som med allting annat , det tar tid och förändringar sker ganska långsamt ibland så långsamt att man inte ens uppfattar att det sker.

Mindre volymer innebär att de som fortafarande tillverkar gitarrer kommer satsa på dyrare instrument, och jag tror det kommer kompletteras med väldigt enkla instrument som kommer säljas billigt i elektronikkedjor som Clas Ohlson, teknikmagasinet mf (det finns ju redan)

I Gibsons fall kanske Custom Shop säljs av och fortsätter och övriga tillverkningen sakta läggs ned.

Att det skulle ändra sig och elgitarren blir den allra hetaste grejen igen för unga tror jag inte på alls.

_________________



23 Jun 2017, 09:49
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Intressant, tankeväckande läsning...


23 Jun 2017, 10:12
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Intressant ämne även om artikeln i sig mest urartade till en nostalgitripp och inte svarade på frågan i ingressen "And why you should care."....


23 Jun 2017, 11:02
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
martink78 wrote:
Intressant ämne även om artikeln i sig mest urartade till en nostalgitripp och inte svarade på frågan i ingressen "And why you should care."....
God iakttagelse...


23 Jun 2017, 11:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Men en sak värt att betänka är att det inte tvunget måste vara minskad försäljning (även om jag själv är helt övertygad).
Som de är inne på i artikeln har mängden tillverkare fördubblats på senare år, många av dem i Asien (och speciellt Kina kopior) räknas inte i sålda antal. Menar, att Gibson eller fender minskar behöver inte tvunget betyda mer än att folk köper annat. Kollar man youtube gitarrister (de som spelar, inte pryltestargubbar) verkar Gibson ungefär lika hett som en isbit.
Jag har suttit som domare i såna gitarrtävlingar och tror inte jag under alla år sett en LP en enda gång, inte många Fender heller (men de förekommer). Hett bland såna gitarrister verkar vara huvudlösa, fanned fret gitarrer med massor av strängar. Suhr, Ibanez, ESP, shecter och massor, massor av små tillverkare man inte ens hörttalas om. Gitarrister för vilka rock historien inte verkar betyda ett dugg (vilket troligen kommer att ändras när de blir äldre). Folk som aldrig lirat genom en riktigt förstärkare och inte känner någon som helst lust att göra det heller.

Den som får leva får se var det slutar. De har rätt i att världen behöver nya gitarrhjältar, men som media och musikindustrin ser ut kommer det aldrig mer att hända. Skulle gitarr hamna i dragspels kategorin så gör det ju, in the big of things, absolut ingenting.

Håller med Martin.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2017, 11:47
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Står ju i artikeln att antalet sålda elgitarrer har minskat fråm 1.5m till strax över 1m per år.
I det bör rimligen även de kinesiska räknas in.



Magnus Olsson wrote:
Men en sak värt att betänka är att det inte tvunget måste vara minskad försäljning (även om jag själv är helt övertygad).
Som de är inne på i artikeln har mängden tillverkare fördubblats på senare år, många av dem i Asien (och speciellt Kina kopior) räknas inte i sålda antal. Menar, att Gibson eller fender minskar behöver inte tvunget betyda mer än att folk köper annat. Kollar man youtube gitarrister (de som spelar, inte pryltestargubbar) verkar Gibson ungefär lika hett som en isbit.
Jag har suttit som domare i såna gitarrtävlingar och tror inte jag under alla år sett en LP en enda gång, inte många Fender heller (men de förekommer). Hett bland såna gitarrister verkar vara huvudlösa, fanned fret gitarrer med massor av strängar. Suhr, Ibanez, ESP, shecter och massor, massor av små tillverkare man inte ens hörttalas om. Gitarrister för vilka rock historien inte verkar betyda ett dugg (vilket troligen kommer att ändras när de blir äldre). Folk som aldrig lirat genom en riktigt förstärkare och inte känner någon som helst lust att göra det heller.

Den som får leva får se var det slutar. De har rätt i att världen behöver nya gitarrhjältar, men som media och musikindustrin ser ut kommer det aldrig mer att hända. Skulle gitarr hamna i dragspels kategorin så gör det ju, in the big of things, absolut ingenting.

Håller med Martin.

/Magnus

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


23 Jun 2017, 13:56
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Haraldrig wrote:
Står ju i artikeln att antalet sålda elgitarrer har minskat fråm 1.5m till strax över 1m per år.
I det bör rimligen även de kinesiska räknas in.



Magnus Olsson wrote:
Men en sak värt att betänka är att det inte tvunget måste vara minskad försäljning (även om jag själv är helt övertygad).
Som de är inne på i artikeln har mängden tillverkare fördubblats på senare år, många av dem i Asien (och speciellt Kina kopior) räknas inte i sålda antal. Menar, att Gibson eller fender minskar behöver inte tvunget betyda mer än att folk köper annat. Kollar man youtube gitarrister (de som spelar, inte pryltestargubbar) verkar Gibson ungefär lika hett som en isbit.
Jag har suttit som domare i såna gitarrtävlingar och tror inte jag under alla år sett en LP en enda gång, inte många Fender heller (men de förekommer). Hett bland såna gitarrister verkar vara huvudlösa, fanned fret gitarrer med massor av strängar. Suhr, Ibanez, ESP, shecter och massor, massor av små tillverkare man inte ens hörttalas om. Gitarrister för vilka rock historien inte verkar betyda ett dugg (vilket troligen kommer att ändras när de blir äldre). Folk som aldrig lirat genom en riktigt förstärkare och inte känner någon som helst lust att göra det heller.

Den som får leva får se var det slutar. De har rätt i att världen behöver nya gitarrhjältar, men som media och musikindustrin ser ut kommer det aldrig mer att hända. Skulle gitarr hamna i dragspels kategorin så gör det ju, in the big of things, absolut ingenting.

Håller med Martin.

/Magnus


Men det gör dem oftast inte. Många av de räkningarna är väldigt, väldigt USA.
Några, som tillexempel fender eller Ibanez gör, så räknas de.
Men det är väldigt många som inte gör det. Om det är en halv miljon som inte gör det vet jag dock inte, men det är nog inte helt osannolikt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2017, 14:05
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
När man snackar med folk i branchen "over there" verkar det som att försäljningen minskar oavsett vilka man räknar in eller exkluderar. Efter snack med japanska handlare vet jag att det ser exakt likadant ut där. Gitarrförsäljningen minskar och det går fort.

Men, det spelar ingen roll. Vi överlevde ju dragspelets död så nog fixar vi detta också.

Den som investerar i vintage-guror och tänker sig kapitalavkastning o 30 år eller nåt bör nog ta sig en ordentlig funderare. Vilket egentligen märks redan nu. När man står på en mässa och visar guror är det mest gubbar som är intresserade av vintage. Inte sällan dras någon anekdot tför varje modell av gura man har med sig :mrgreen:

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


23 Jun 2017, 14:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Haraldrig wrote:
När man snackar med folk i branchen "over there" verkar det som att försäljningen minskar oavsett vilka man räknar in eller exkluderar. Efter snack med japanska handlare vet jag att det ser exakt likadant ut där. Gitarrförsäljningen minskar och det går fort.

Men, det spelar ingen roll. Vi överlevde ju dragspelets död så nog fixar vi detta också.

Den som investerar i vintage-guror och tänker sig kapitalavkastning o 30 år eller nåt bör nog ta sig en ordentlig funderare. Vilket egentligen märks redan nu. När man står på en mässa och visar guror är det mest gubbar som är intresserade av vintage. Inte sällan dras någon anekdot tför varje modell av gura man har med sig :mrgreen:


Jag är övertygad om att den minskar och att det går fort.
Men att specifikt Gibson (eller vem som av de stora) minskar är inte detsamma som att det säljs färre gitarrer, det var det enda jag menade. 1000 gitarre skall fördelas på 100 tillverkare ist för 20 (typ, siffror tagna ur luften).
Så märken som Strandberg, till exempel, ökar enormt hela tiden. Inte för att fler köper utan för att de tar fler marknadsandelar. Och troligen (egen gissning) på att de är här och nu, helt befriade från ok av historia.

Tror du har rätt om vintage.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2017, 14:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Är det ingen som tror på en revival av musikerna - instrumentalisterna - "gitarrgudarna"? Jag menar; allt går ju i vågor och just nu gäller ju datorer och syntar i hemmastudion och hur ungdomar konsumerar musik digitalt. Men kan det inte komma en våg med livemusik där teknik och känsla i nuet får ett uppsving igen? Jag tror det men vad tror ni andra om live-framtiden med mindre förinspelad elektronisk musik? Vad talar emot en musiker-live-våg och fler spelställen om 5 - 10 - 15 år?

_________________
##################


23 Jun 2017, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Gitarren har ju i princip haft en större popularitet jämfört med i stort sett alla andra instrument i flera decennier nu (gå in i nästan vilken musikaffär som helst och kolla vilken sorts instrument som får mest utrymme...), det är väl inget konstigt ifall det "jämnas ut" en aning? Tror egentligen att "datormusik" eller vad man ska kalla det har en mindre inverkan på försäljningen av gitarrer än många påstår, i så fall borde väl försäljningen av andra "fysiska" instrument också påverkas i ungefär lika stor grad? Snarare tror jag att musikstilar där gitarren ses som nödvändigt huvudinstrument minskar i popularitet en aning och att många reagerar med domedagspanik så som folk ofta gör vid minsta lilla förändring. Som bekant är denna reaktion otroligt vanlig bland gitarrister...


23 Jun 2017, 16:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Tror ryktet om gitarrens död är överdrivet. Däremot är gitarren inte lika dominerande som ikon innom musiken nu som för 50 år sedan, men det blir ju mer att världen ser annorlunda ut än att gitarren blivit vad dragspelet varit långe. Många kommer fortsätta att spela gitarr, men branschen är nog ganska överetablerad när det kommer till gitarrproducenter. PRS, Fender och Gibson har helt enkelt inte samma dominerade ställning längre och det slår mot deras omsättning.

Och at the end of the day - jag bryr mig väldigt lite. Jag har spelat gitarr i +30 år nu och jag spelar för att jag älskar att spela gitarr, jag älskar att känna att jag utvecklas i mitt spelande och jag mår bra av att spela gitarr. Om den dagen kommer där ingen längre vill lyssna på mig då får jag sitta och spela själv hemma. Jag kommer fortfarande ha kul.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


23 Jun 2017, 17:30
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Intressant !

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


23 Jun 2017, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Steven wrote:
Tror ryktet om gitarrens död är överdrivet. Däremot är gitarren inte lika dominerande som ikon innom musiken nu som för 50 år sedan, men det blir ju mer att världen ser annorlunda ut än att gitarren blivit vad dragspelet varit långe. Många kommer fortsätta att spela gitarr, men branschen är nog ganska överetablerad när det kommer till gitarrproducenter. PRS, Fender och Gibson har helt enkelt inte samma dominerade ställning längre och det slår mot deras omsättning.

Och at the end of the day - jag bryr mig väldigt lite. Jag har spelat gitarr i +30 år nu och jag spelar för att jag älskar att spela gitarr, jag älskar att känna att jag utvecklas i mitt spelande och jag mår bra av att spela gitarr. Om den dagen kommer där ingen längre vill lyssna på mig då får jag sitta och spela själv hemma. Jag kommer fortfarande ha kul.


Det är väl ingen som säger att gitarren är död?

Men att världen såg annorlunda ut är exakt vad som hände dragspel, färre och färre började spela för att musiken hade andra instrument som byggstenar än dragspel. Tillsist blir det nästan lite töntstämpel över det. Men dragspel dog inte, det är fortfarande folk som som spelar, men det blev ett instrument för entusiaster som alla andra bryr sig rätt lite om.
Många instrument har gått samma väg.
Samma sak som händer med de flesta stilar av musik som är stora ett tag, när det kommer nya stilar hamnar musiken där det finns en kategori entusiaster som verkligen brinner för det men för vanligt folk finns det nästan inte mer om som bäst som nostalgi på fyllan.
Jazz (och alla former av det), blues, rock a billy, klassisk musik, disco osv osv.
Ibalnd kommer det tillbaka igen, men oftast ingen längre stund.

I övrigt håller jag med dig, jag bryr mig inte om gitarr försvinner, blir B eller vad som.

Jag tror att när de generationer som tycker Hendrix, Clapton, Beck osv osv (första vågen av gitarrgudar) är super ball gått bort kommer gitarr att vara som dragspel.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2017, 18:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Haraldrig wrote:
Men, det spelar ingen roll. Vi överlevde ju dragspelets död så nog fixar vi detta också.


Fast dragspel har aldrig varit populärare än nu. Det märks inte så tydligt eftersom andra instrument också är populära. Dragspelare frodas och får kulturstipendier. Antalet dragspelsbutiker som annonserar på Blocket ökar för varje månad. Framtiden är ljus, hooray!!!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jun 2017, 18:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Marshall wrote:
Haraldrig wrote:
Men, det spelar ingen roll. Vi överlevde ju dragspelets död så nog fixar vi detta också.


Fast dragspel har aldrig varit populärare än nu. Det märks inte så tydligt eftersom andra instrument också är populära. Dragspelare frodas och får kulturstipendier. Antalet dragspelsbutiker som annonserar på Blocket ökar för varje månad. Framtiden är ljus, hooray!!!


Visst har dragspel (och såna på blocket) ökat men aldrig varit populärare än nu är ju en extrem överdrift.
Troligen har det ökat pågrund av de spelmanstämmor som blommat upp, men det är ju fortfarande för fanatiker bara.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2017, 19:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Tror ändå att de som samlar på vintagegitarrer kommer gå plus. Folk samlar ju mer än nånsin(bara min känsla dock) på alla möjliga prylar. Vinylplattor tex, vem såg det komma? Otroliga priser på vissa plattor. Och de som inte köper gitarrer idag(ungdommar) skulle ändå aldrig köpa vintagegrejer pga dess höga priser. Rockhistorien som fenomen kommer alltid att fascinera och därför kommer dess tidiga instrument vara intressanta för samlare. Gitarrspelande eller inte.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


23 Jun 2017, 20:03
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Polytone wrote:
Tror ändå att de som samlar på vintagegitarrer kommer gå plus.

Beror på vad du gör för investeringar , vilka gitarrer du sparar och vad du köper dom för.
Svårt att generalisera här...

'vintage' i Sverige om du kollar på tex en musikaffär med 3 bokstäver (börjar på J) handlade ju om att köpa så många
kvaddade guror som möjligt i USA för x pengaroch sen kränga dom i Sverige med rejält påslag.

Det var deras definition av 'vintage gitarrer'

De gitarrer som kommer bli bra investeringar är ungefär så här:

1 Tlilverkat i relativt lågt antal
2 Bra kvalitet
3 Orginalskick
4 Polulärt och flera kända utövare
5 Inköpt till vettigt pris

Stämmer det på alla dessa 5 så kommer du inte förlora pengar

_________________



23 Jun 2017, 20:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Magnus Olsson wrote:
s
Den som får leva får se var det slutar. D
/Magnus


Jag tor detta blir en långsammare process än med frimärken, telefonkoisker och dragspel.

Tror inte vi som är medelålders eller ens unga får se var det slutar , det kommer finnas elgitarrer i många decennier framåt
Den har så starka rötter och band i musikhistorien att det är svårt att bara radera på kort tid.

Kan du leva i 150 år till så kanske :)

_________________



23 Jun 2017, 20:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Undra hur mycket begagnatmarknaden har växt under samma tid?


23 Jun 2017, 21:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Magnus Olsson wrote:

Visst har dragspel (och såna på blocket) ökat men aldrig varit populärare än nu är ju en extrem överdrift.
Troligen har det ökat pågrund av de spelmanstämmor som blommat upp, men det är ju fortfarande för fanatiker bara.

/Magnus


Jag tror du är felunderrättad. Det finns numera i Sverige mångfaldigt fler musikgenrer än förr, där dragspel används och är en viktig beståndsdel, jämfört med för 30-40 år sedan; så som country, jazz, western swing, tango, balkanmusik, cajun/zydeco, texmex, "världsmusik", konstmusik, etc. etc. Utbudet av dragspelsrelaterad musik är större och mer varierat än någonsin och inskränker sig inte längre till gammeldans.
Dragspelsföreningar poppar upp över hela riket. Kommunernas kulturskolor och flera av landets musikhögskolor har numera dragspelsklasser, vilket var otänkbart för 15-20 år sedan. Detta som tecken på instrumentets raskt accelererande popularitet, något inte många kunde tro på 1970- & 80-talen. Dragspel är inte enbart för fanatiker, make no mistake about it.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jun 2017, 22:15
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Marshall wrote:
Magnus Olsson wrote:

Visst har dragspel (och såna på blocket) ökat men aldrig varit populärare än nu är ju en extrem överdrift.
Troligen har det ökat pågrund av de spelmanstämmor som blommat upp, men det är ju fortfarande för fanatiker bara.

/Magnus


Jag tror du är felunderrättad. Det finns numera i Sverige mångfaldigt fler musikgenrer än förr, där dragspel används och är en viktig beståndsdel, jämfört med för 30-40 år sedan; så som country, jazz, western swing, tango, balkanmusik, cajun/zydeco, texmex, "världsmusik", konstmusik, etc. etc. Utbudet av dragspelsrelaterad musik är större och mer varierat än någonsin och inskränker sig inte längre till gammeldans.
Dragspelsföreningar poppar upp över hela riket. Kommunernas kulturskolor och flera av landets musikhögskolor har numera dragspelsklasser, vilket var otänkbart för 15-20 år sedan. Detta som tecken på instrumentets raskt accelererande popularitet, något inte många kunde tro på 1970- & 80-talen. Dragspel är inte enbart för fanatiker, make no mistake about it.

Faktum är att MO har helt rätt 100%

Tom under midsommarstången då det normalt spelas dragspel och fiol, har
numera ersatts av en cd-skiva.

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jun 2017, 22:33
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
FuriousFingers wrote:
Faktum är att MO har helt rätt 100%

Tom under midsommarstången då det normalt spelas dragspel och fiol, har
numera ersatts av en cd-skiva.


Jag kan inte tro det! I USA är dragspelet så populärt att man t.o.m. röstat fram ett lagförslag om dragsppelsförbud för att minimera utbredningen i samhället, i ett försök att göra America great again, The Ban-doneon act, även om vissa inte lever som de lär:
https://youtu.be/S65jqrHQi_c

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


23 Jun 2017, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Marshall wrote:
Magnus Olsson wrote:

Visst har dragspel (och såna på blocket) ökat men aldrig varit populärare än nu är ju en extrem överdrift.
Troligen har det ökat pågrund av de spelmanstämmor som blommat upp, men det är ju fortfarande för fanatiker bara.

/Magnus


Jag tror du är felunderrättad. Det finns numera i Sverige mångfaldigt fler musikgenrer än förr, där dragspel används och är en viktig beståndsdel, jämfört med för 30-40 år sedan; så som country, jazz, western swing, tango, balkanmusik, cajun/zydeco, texmex, "världsmusik", konstmusik, etc. etc. Utbudet av dragspelsrelaterad musik är större och mer varierat än någonsin och inskränker sig inte längre till gammeldans.
Dragspelsföreningar poppar upp över hela riket. Kommunernas kulturskolor och flera av landets musikhögskolor har numera dragspelsklasser, vilket var otänkbart för 15-20 år sedan. Detta som tecken på instrumentets raskt accelererande popularitet, något inte många kunde tro på 1970- & 80-talen. Dragspel är inte enbart för fanatiker, make no mistake about it.


Jag tror inte att jag är ute och cyklar (men säker kan man ju aldrig vara).
Jag har ganska mycket med saken att göra i mitt dagjobb, bland annat i att vara med på ett hörn i att ge ut tidningen dragspelsguiden (och jobbar hela tiden med de som gör allt i den).

Min och vår bild är att dragspel har fått ett uppsving på senare år (pratar bara Sverige nu, för i många andra länder har det inte ens gått ner) men det är inte i närheten av vad det var när det var stort. Och mängden unga utövar, som förvisso också ökat lite, är försvinnande få. Det används inte bara i gammeldans, men det har det aldrig varaktig bara där.

Skitsamma. Jag gillar dragspel i rätt händer.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Jun 2017, 23:26
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Älskar dragspel och speciellt folkmusik och nordisk folkmusik.
-Om det nu finns någon sån, kanske är mera klezmer-inspirerat judiskt.
Lyssna speciellt på Lena Möller finns en skiva som heter Nordan
som är utomordentligt bra. (om ni nu pratar "folkmusik" för folk in i norden.

Nåväl!

-I Tyresö fanns det en musikaffär som hette Tyresö Musik
-I början av 2000-talet hängde jag där ganska mycket och köpte säkert prylar för 30,000 totalt
under en en 15 års period. Pod 1 och Pod 2 strängar och stämapparet av den dåvarande
ganska bistra ägaren. :mrgreen:

Min poäng är att under de första 15 åren hängde säkert 50 dragspel på väggen.
-De som minns stora väggen kan intyga detta. Fanns säkert mer.. men min upplevelse är att det var
många, med exotiska pärlemor-inlägg och vackert rött plastinläggda.

-De sista 2 åren (med nya ägare) hängde typ...inte så många..!...
:mrgreen:
Samt mera billiga transistorprylar och strängar såldes sista året.
Det absolut sista året innan de konkade slutade dom tom (nästan sälja gitarrer)
Gitarr-rummet (30 kvadrat med bara gitarrer slogs igen) och
öde-dammet lade sig runt i lokalerna.


Nu huserar istället en cykel-firma som säljer gummi-däck till razer-gitarr..förlåt cyklister... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jun 2017, 23:36
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
FuriousFingers wrote:
av den dåvarande
ganska bistra ägaren. :mrgreen:

Var det samma typ som ägde det på 80-talet, i så fall är väl bister ett understatement.
FuriousFingers wrote:
Min poäng är att under de första 15 åren hängde säkert 50 dragspel på väggen.
--De sista 2 åren (med nya ägare) hängde typ...inte så många..!...

Han kanske gjorde som Hagström, grävde ner allt på bakgården

_________________



24 Jun 2017, 08:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Marshall wrote:
I USA är dragspelet så populärt att man t.o.m. röstat fram ett lagförslag om dragsppelsförbud för att minimera utbredningen i samhället,

Äntligen nåt vettigt från Dokusåpa-presidenten.

_________________



24 Jun 2017, 08:32
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Jag tror det helt enkelt är så att det finns så pass många bra och bättre gitarrer än Fender och Gibson och att man får upp ögonen mer och mer och undrar varför man ex; skall betala 15 lax för en Fender när man kan få en Korea gitarr för halva priset som är så mycket bättre. Detta med att slänga sig med begreppet "asiengitarrer" är djupt okunnigt dels på grund av att man inkluderar flera länder och enorma landområden, dels för att i exemplet Korea finns fabriker och arbetare som har byggt gitarrer i mer än 30 år och förmodligen har den kunnigaste arbetskraften som jobbar med serietillverkning.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Jun 2017, 10:35
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Gitarrförsäljning minskar - intressant artikel!
Ser inget problem med detta. Tiderna förändras och elgitarrens historia är kort, bara för att den är en del av vår uppväxt och samtid så behöver den ju knappast finnas kvar för att skapa musik. Dock tror jag inte att den kommer försvinna såsom skrivmaskiner, miniräknare osv. Metal och hårdrock är ju fortfarande t.ex. extremt stort och där är ju gitarren rätt central.


24 Jun 2017, 10:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.