View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 01:15



Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
modelleringsförstärkare 
Author Message

Joined: 29 May 2005, 11:28
Posts: 1376
Location: Eskilstuna
Post Re: modelleringsförstärkare
Det här är den med lättrattade modelleringsstärkare jag haft.

Image

_________________
...all the times I've had to play while people sat there drunk...


02 Jul 2017, 12:01
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
klast wrote:
Det här är den med lättrattade modelleringsstärkare jag haft.

Image

Vilket företag har gjort en impuls av den?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det vore något för de fleece-klädda ljudbojarna med fuzz-pedal.

Tänk alla Kemper-ägare när det visar sig att alla profiler egentligen kommer från
en Harley-Benton inspelad i ett horhus från Singapore.

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Jul 2017, 13:19
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: modelleringsförstärkare
FuriousFingers wrote:
Tänk alla Kemper-ägare när det visar sig att alla profiler egentligen kommer från
en Harley-Benton inspelad i ett horhus från Singapore.

Vilket sammanträffande! Det är ju därifrån du kommer, Mr LadyBoy. Sucki sucki five dollah, snabbare än en lazerdiiiiiizzt!

_________________
Lazerdiiiiiizt!


02 Jul 2017, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
klast wrote:
Det här är den med lättrattade modelleringsstärkare jag haft.

Image

Bra grejer, behövs inte mer. resten sitter i fingrarna

_________________



02 Jul 2017, 16:08
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: modelleringsförstärkare
Dags igen?! Läs forumreglerna pojkar...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Jul 2017, 17:19
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:
På vilket sätt är jag fel ute? Jag påpekade att ett generellt ovanligt engelskt ord var svårt att förstå i gitarrsammanhang och du tyckte genast att det var viktigt att jag fick mig en näsknäpp. Det är ju du som är otrevlig. Och vägrar möjligen acceptera det..

Du läser in saker som inte är skrivna, jag har inte tyckt det varit viktigt att du fick en näsknäpp av MO, bara konstaterat var MO skrev.
Man försöker ta det mindre allvarligt med dig, lägger till en smiley o.s.v., men det går liksom inte in hos dig.
Orkar inte debattera med dig vad som skulle kunna tolkas som otrevligt i mina svar, det finns ingenting som någon annan än du ser, förutom att du ofta generellt brukar tycka att folk som menar annorlunda är otrevliga.

Som svaret på din fråga, latency är ett vedertaget begrepp i musikbranschen, så också i gitarrsammanhang. Inte svårt att förstå alls om man hängt med på något sätt så länge digitala produkter funnits med i ljudkedjan.

_________________
Image


03 Jul 2017, 10:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:
På vilket sätt är jag fel ute? Jag påpekade att ett generellt ovanligt engelskt ord var svårt att förstå i gitarrsammanhang och du tyckte genast att det var viktigt att jag fick mig en näsknäpp. Det är ju du som är otrevlig. Och vägrar möjligen acceptera det..

Du har fel, de andra har rätt. Svälj och gå vidare.


03 Jul 2017, 13:21
Profile

Joined: 02 Sep 2004, 15:08
Posts: 71
Location: Skogen i Norrland
Post Re: modelleringsförstärkare
Det skulle vara roligt att göra ett expetiment med en känd gitarrist där det bara används olika fabrikat av modelleringsutrustning på varje låt på en hel skiva. Gärna någon som är starkt kopplad till ett karaktäristiskt rörsound.
Jag tror att det skulle vara svårt att höra någon större skillnad.
Jag har ett bra exempel på det där med prylar. Jag spelade med ett hårdrock/grungeband, vi skulle spela på någon gala och jag var inte sugen på att bära en massa prylar. Jag ryckte med mej en billig telekopia med bigsby och hb i stallläget, en Vox ad30Vt och körde på det! Efter spelningen så var det hur många som helst som undrade vad det var för prylar jag lirade på. Dom trodde att gitarren var något specialbygge och att Voxen på scen var en ploj. Det var enligt dom omöjligt att få ett så grymt ljud med så billiga prylar.
Min erfarenhet är att jag hör ett sound på en skiva som låter väldigt bra men det är omöjligt att veta vad det är för stärkare eller annat som används i en studio.
Jag tror att vi gitarrister låter ganska lika oavsett vad vi lirar på om vi använder samma typ av stäkare, vi rattar oftast in samma grundljud jämt. Naturligtvis så hörs det en skillnad mellan en Rectifier och en Twin, men för det mesta så rattar vi in ett och samma grundljud som vi är nöjda med.


03 Jul 2017, 22:21
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Det du menar att man känner igen hos en gitarrist, oavsett stärkare, är SPELSTIL.

Jag köper inte "ton i fingrarna" för tonen/ljudet sitter i prylarna, spelstil och skills sitter i händerna. Två HELT olika saker enligt mej.


03 Jul 2017, 23:25
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Tvåtakt wrote:
Det du menar att man känner igen hos en gitarrist, oavsett stärkare, är SPELSTIL.

Jag köper inte "ton i fingrarna" för tonen/ljudet sitter i prylarna, spelstil och skills sitter i händerna. Två HELT olika saker enligt mej.


Ens ljud sitter i prylarna, ens ton (som översättning på engelska "tone", som inte betyder ljud) sitter i fingrarna.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2017, 08:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: modelleringsförstärkare
Magnus Olsson wrote:
Tvåtakt wrote:
Det du menar att man känner igen hos en gitarrist, oavsett stärkare, är SPELSTIL.

Jag köper inte "ton i fingrarna" för tonen/ljudet sitter i prylarna, spelstil och skills sitter i händerna. Två HELT olika saker enligt mej.


Ens ljud sitter i prylarna, ens ton (som översättning på engelska "tone", som inte betyder ljud) sitter i fingrarna.

/Magnus

Det finns väl ingen absolut definition på de där begreppen, men som de brukar användas, så är väl ton (eller tone) en kombination av ljud och spelstil.

_________________
Mats


04 Jul 2017, 10:02
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag skiljer helt på ton och spelstil. Det är två kategorier för mej. Mest logiskt så!

Om nån skulle mena att "det inte är så" så kom ihåg att språk förändras med tiden.

Det som en gång betydde "våtmark" är numera "kvinnligt könsorgan" för att ta ett exempel, och så vidare :mrgreen:

Om tone inte hade nåt med utrustningen att göra, varför finns det då "tone" rattar på utrustningen??
Image
Image
Image


04 Jul 2017, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
albert wrote:
Det finns väl ingen absolut definition på de där begreppen, men som de brukar användas, så är väl ton (eller tone) en kombination av ljud och spelstil.


Det tycker jag att det gör.
Där det verkar gå fel i min åsikt är folks översättning till svenska.
Det är ett sånt ord man inte kan slå upp i ett översättnings lexikon.
Ett sånt ord som kan betyda många saker beroende på sammanhang.

Under mina år i USA var tveklöst innebörden av "tone" det ljud en gitarrist har i sina fingrar.
Möjligen i snabbt beröm av någon en kombination av det och ljud, men extremt sällan den innebörden.
Aldrig hörde jag det som något om spelstil.

Läser man engelskpress har jag aldrig sett något där det skulle ha en annan mening heller.

I min tolkning är
Tone - gitarristens egenljud. Det som gör att Alf låter heller annat än Ronny trots samma rigg.
Sound - gitarristens ljud. Det som prylarna gör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2017, 10:48
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Magnus Olsson wrote:
Spelstil - gitarristens egenljud. Det som gör att Alf låter heller annat än Ronny trots samma rigg.
Ton - gitarristens ljud. Det som prylarna gör.

/Magnus


:mrgreen:


04 Jul 2017, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: modelleringsförstärkare
Magnus Olsson wrote:
I min tolkning är
Tone - gitarristens egenljud. Det som gör att Alf låter heller annat än Ronny trots samma rigg.
Sound - gitarristens ljud. Det som prylarna gör.

/Magnus

Ja som sagt, jag tror inte det finns en tolkning ens bland musik- och gitarrfolk i Amerika. Min tolkning med två exempel är:

    - Eddie Van Halen's ton: Brown sound och spelstil med tapping, plektrumteknik och allt vad det är.
    - Mark Knopfler's ton: Rent Stataljud och mycket legato, fingerspel och molltoner m m.

Sen har såklart inte dessa två exakt samma ljud hela tiden, men det är det ovan som skapar deras kända "tone". Enligt mig...

_________________
Mats


04 Jul 2017, 11:28
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Fast då tycker jag "sound" är ett bättre ord.

Lite som man säger "that band has a great sound!"

Man säger ju inte "that band has a great tone!", eller hur?

Sound tycker jag kan vara ett bra ord för att sammanfatta "ton + spelstil".


04 Jul 2017, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Oavsett om det ena betyder det andra eller inte så finns det många gitarrister
som klarar av att ha samma sound/ton på helt olika utrustning.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


04 Jul 2017, 12:07
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Oavsett om det ena betyder det andra eller inte så finns det många gitarrister
som klarar av att ha samma sound/ton på helt olika utrustning.


Ja, du känner igen dennes spelstil.

Spelstil sitter i händerna
Ton sitter i utrustningen
Sound är blandningen av dessa två

"this band has a great sound!" kanske nån säger, om sammanfattningen av ett bands sound.
Jag har aldrig hört nån säga "this band has a great tone"


04 Jul 2017, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Oavsett om det ena betyder det andra eller inte så finns det många gitarrister
som klarar av att ha samma sound/ton på helt olika utrustning.


En sån gitarrist har jag faktiskt aldrig hört eller sett.
Ingen människa i världen kommer att få samma sound/ton/ljud (vad man nu vill kalla det) med en twin och en tele och en 5150 med en RGIX ibanez.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Jul 2017, 12:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Metheny

Quote:
i'll be happy to go into detail about how my gear works, etc., but i had a revelatory experience a few years ago when i realized that "equipment", although certainly a component in my sound, really had little to do with why i sound like the way i sound. for years, between around 1977 to 1987, i never did ANYTHING without my "rig". i would never "sit in" unless i could have my amps and stuff there, i basically didn't do any record dates at all other than my own cause i was sure they would "mess up my sound" etc. etc. then in 1987 i went to the then USSR on a tour with the group and there were a few "jam session" situations where i HAD to play with some russian guys on their "gear" (and i use the term loosely). i played one night on a polish guitar and a czech amp. someone taped it and gave me the tape the next day. i was shocked to hear that i sounded JUST LIKE ME!!!! since then, i sit in all the time on any old thing and have a blast and do record dates without worrying (too much) that it's gonna get mixed wrong etc. etc. i feel much better knowing FOR SURE that it's more about conception and touch and spirit and soul etc., than whether my hardware was in place.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


04 Jul 2017, 14:22
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
i was shocked to hear that i sounded JUST LIKE ME!!!!


Fortfarande spelstil som känns igen. :roll:

Han hade andra gitarrer och stärkare. Skulle han spela samma sak på dom, spela in det, och samma sak på sina vanliga grejer, skulle det låta väldigt olika ton-mässigt!

Men hans spelstil, eller sound, känns igen. Men tonen är annorlunda på olika grejer.

Varför pratat man annars om "tonewood"? :mrgreen: vissa gillar bara basswood gitarrer osv osv.
Själv bryr jag mej om vad för trä det är i gurorna jag har, men om någon gör det, så är det för att dom upplever en viss tonal skillnad, eller hur. Det heter ju "tonewood" för att vissa upplever dessa att ge olika skillnader i ton. :roll:


04 Jul 2017, 14:34
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
Tvåtakt wrote:
Jag skiljer helt på ton och spelstil. Det är två kategorier för mej. Mest logiskt så!

Om nån skulle mena att "det inte är så" så kom ihåg att språk förändras med tiden.

Det som en gång betydde "våtmark" är numera "kvinnligt könsorgan" för att ta ett exempel, och så vidare :mrgreen:

Om tone inte hade nåt med utrustningen att göra, varför finns det då "tone" rattar på utrustningen??
Image
Image
Image

Därför att tonen reglerar din spelstil utifrån din genre du spelar!

Tonen är också dubbeltydig om du stackar den (dvs som Stevie Ray och undertecknad)

Dvs tonen är i högsta grad en vital komponent i din utrustning.

Däremot på gitarren anser jag (som bara spelar speed/heavy-metal/doom/sludge/death)
att den bara är i vägen, dvs den är onödig för den GENRE jag spelar, dvs
den tillför inget extra däremot stjäl den en hel del.

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Jul 2017, 14:49
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
Varför skriver tex ingen att Kirk Hammet har bra ton och ett skysst sound.

Därför att det är James som står för den delen.
Kirk är mera som ett "andra-instrument" utfyllnad åt James.

:mrgreen:

Tillsammans låter dom inte så tokigt. Enskilt låter det för jävligt...

Dvs Kirk har inget eget skysst sound, kan inte hålla ton, samt håller
en tonalt sämre pitch-förmåga och katastrofala bends.

Men som helhet passar det utmärkt. :mrgreen:
Därför att dom är tighta ton-analt.

(edit appropå ton-kontrollen)...

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Jul 2017, 14:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Tvåtakt wrote:

Fortfarande spelstil som känns igen. :roll:

Han hade andra gitarrer och stärkare. Skulle han spela samma sak på dom, spela in det, och samma sak på sina vanliga grejer, skulle det låta väldigt olika ton-mässigt!

Men hans spelstil, eller sound, känns igen. Men tonen är annorlunda på olika grejer.
....


Inte alls , han har tydligt utryckt att han kan få sitt ljud med i princip vad som helst.


Jag har hört andra gitarrister som Scofield på stärkare som Fender twin, mesa , polytone med samma ton ( läs ljud )

och Frisell har samma sound med SG, Klein, Archtop. med compressor och swell , delay likaväl som utan.
också med olika stärkare.

David Torn , Reeves Gabrels är flera exempel.

Att spelstilen känns igen är väl en helt annan sak om än självklar.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


04 Jul 2017, 20:47
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
Ni som har hört IA Eklundh spela genom en Yamaha TR-10 vet att
ovanstående teorier inte fungerar i praktikten!

:mrgreen:

Dvs det låter fortfarande IA

_________________
http://www.ergopikk.com


04 Jul 2017, 21:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:

Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapiki Maungahoronukupokaiwhenuakitanatahu är ett ställe på Nya Zeeland.


TRÅDKAPNING - förlåt.... (delvis)
Ballt ord. Det är enligt Wikipedia ett berg i NZ och i låten "Lone Ranger" med Quantum Jump har de i del av texten inspirerats av det, de sjunger det dock lite annorlunda än det ursprungliga ordet.
https://youtu.be/hchOYs_d_Bw

För övrigt har jag lärt mig ordet latency här på Bojen, det var inte alls självklart för mig heller tills ganska nyligen. Då jag för en tid sedan använde det uttrycket i samspråk med vår basist förstod han ingenting - vi är av gubbig generation med ålder runt 55.

Å så vill jag ha rörstärkare och en touch av rundgång när jag spelar. Även när jag spelar in.
Då jag spelar in låtideéer hemma i lgh är det inte möjligt och då får jag nöja mig med en gammal Korg AX3B och det får ju duga - ger ingen latency då jag kopplar in den på "analoga" ingången i datorn.
Har försökt med mer moderna grejer via USB men har aldrig fått till det liksom.
Det låter ju lite spännande när ni beskriver Kemper och liknande grejer men jag kommer nog inte att satsa på något sånt, är ganska nöjd med vad jag har.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


05 Jul 2017, 13:11
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Jag har hört andra gitarrister som Scofield på stärkare som Fender twin, mesa , polytone med samma ton ( läs ljud )

och Frisell har samma sound med SG, Klein, Archtop. med compressor och swell , delay likaväl som utan.
också med olika stärkare.

David Torn , Reeves Gabrels är flera exempel.

Att spelstilen känns igen är väl en helt annan sak om än självklar.


En Fender Twin och en Mesa (Mark V? kanske) låter olika.

Varför ska båda finnas, om en gitarrist låter lika i båda?

Varför byta pickuper?

Varför finns det inte bara en enda gitarr, och en enda förstärkare?

Varför har du valt dom gitarrer och stärkare du kör med?

Det du säger håller inte.

En Roland Microcube med "Dual Rectifier" instället kommer aldrig låta likt en äkta Mesa Boogie Dual Rectifier, men med ditt resonemang kan man lika gärna köra på Microcuben å spara 20000 spänn i fickan för det kommer ju ändå bara låta som gitarristen eller nåt sånt


05 Jul 2017, 19:23
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Inget illa menat, men det låter som att du har nån konstig slags hörselskada som EQ matchar olika ljud i öronen på dig. :mrgreen:
Dom flesta kan nog höra skillnad på en Fender Twin och Mesa (modell?) stärkare.

Du får gärna länka några inspelningar med dessa artister där dom kör olika riggar, där du menar att dom har exakt samma ljud så ska vi se.
Om du inte tror mej kan jag ta fram en spektrumanalysator och visa att dom troligtvis, till 99.99999999999% säkerhet, har olika ton.


05 Jul 2017, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Du har säkert rätt

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Jul 2017, 19:41
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Spektrumanalysen ljuger inte så försök inte :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nä men seriöst.

Tonträ.

Två olika tonträ förväntas har olika ton, annars skulle det inte heta så.

Sedan huruvida man tycker det påverkar en elgitarr eller inte är en sak, men ordet "ton" finns ju i ordet för en anledning (absolut för akustiska gitarrer, till mindre del elgitarrer)


05 Jul 2017, 20:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 165 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 71 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.