View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 01:05



Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6
modelleringsförstärkare 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Seriöst så har psykoackustik mycket större betydelse för ljudet än tonträ.
Förväntas är ordet sa Bull

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Jul 2017, 20:29
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag bryr mej inte om va jag har för trä i mina gitarrer :mrgreen: jag bryr mej bara om pickup, och till en väldigt liten del stall.


05 Jul 2017, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Pickuper va ordet sa Bill.

Gitarrister har en övertro på sladdar, pickuper , stärkare, batterier , skosnören ,lapplisor m.m.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Jul 2017, 20:45
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Pickuper va ordet sa Bill.

Gitarrister har en övertro på sladdar, pickuper , stärkare, batterier , skosnören ,lapplisor m.m.


Njae, stärkare (och högtalare) är absolut inget man kan ha övertro på. Förstår inte hur du menar alltså.

Kablar kan också påverka ljudet; har testat att spela in jämförelser på olika kablar, en billig skitkabel mot en lite mer fancy och det finns hörbar skillnad på dom.

Jag har aldrig testat att spela in aktiva pickuper med olika batterier, men det tror jag inte gör nångon hörbar skillnad i ljud.

Snosnören och lapplisor vet jag inte har med saken att göra.


05 Jul 2017, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Tvåtakt wrote:
Snosnören och lapplisor vet jag inte har med saken att göra.

Lika mycket som det andra

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Jul 2017, 21:29
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Nu får du ge dig

Du kan inte på allvar säga att två olika förstärkare låter lika


05 Jul 2017, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Det handlar inte om förstärkare
utom om helt andra saker

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


05 Jul 2017, 23:34
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:
Jag har hört andra gitarrister som Scofield på stärkare som Fender twin, mesa , polytone med samma ton ( läs ljud )

och Frisell har samma sound med SG, Klein, Archtop. med compressor och swell , delay likaväl som utan.
också med olika stärkare.



Det är FYSISKT OMÖJLIGT att ha samma ton/ljud ur olika förstärkare.

Du måste FÖRKLARA vad du menar.

Det räcker att man justerar "tone-ratten" på gitarren, eller "presence control" på förstärkaren, så har man vips ett annat ljud.
Så att kunna ha samma ton/ljud ur helt olika förstärkare är helt omöjligt


06 Jul 2017, 04:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: modelleringsförstärkare
Släpp det nu Tvåtakt. Vi vet alla att du har rätt, så du behöver inte vara med i Bapmans katt-och-råtta-lek.

_________________
Mats


06 Jul 2017, 08:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
albert wrote:
Släpp det nu Tvåtakt. Vi vet alla att du har rätt, så du behöver inte vara med i Bapmans katt-och-råtta-lek.


Men vänta nu, han har ju inte rätt.
Så fort man blir känd (och/eller erkänd) slutar grejer påverka ens ljud.
Då blir man magisk och låter exakt likadant vad man än spelar med och igenom.

Det är så man kollar om man har det eller inte, blir det ljudskillnad när byter grejer kommer man aldrig att bli på riktigt.
Och det känns tryggt att veta att man inte är en av dem och aldrig kommer att bli då mitt ljud förändras när jag byter plektrum.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jul 2017, 09:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: modelleringsförstärkare
Utan att diskutera någon åsikt i frågan (eftersom rör låter tillräckligt bra för mig nöjer jag mig med dessa) måste jag bara reagera på utrycket "psykoakustik" eller liknande som använts i denna tråd.

Jag tolkar det som att den som använder detta ord i diskussionen anser att man har att göra med någon slags "inbillad" upplevelse av olika ljud som inte har med verkligheten att göra.

Musik är ju mer än bara ljud. Ljud är fysiskt och uppstår i någon mån i rummet (eller åtminstone i öronen). Men musiken uppstår inte förrän något senare, i hjärnan. Ljudet är ju såklart en komponent av musiken. Men en annan komponent är ju den psykologiska upplevelsen av ljudet. Om musik inte skulle ha med psykologi att göra vet jag inte om jag vill vara med.

Det kan finnas ett antal yttre faktorer som gör att vi upplever musiken annorlunda. Allt det där kokas ihop till vår psykologiska upplevelse av musiken.

Så om detta nu har att göra med s.k. "psykoakustik" så är väl den psykoakustiska upplevelsen minst lika viktig som den fysiska. Vad ska man annars med musik till?


06 Jul 2017, 09:42
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
lpstd wrote:
Utan att diskutera någon åsikt i frågan (eftersom rör låter tillräckligt bra för mig nöjer jag mig med dessa) måste jag bara reagera på utrycket "psykoakustik" eller liknande som använts i denna tråd.

Jag tolkar det som att den som använder detta ord i diskussionen anser att man har att göra med någon slags "inbillad" upplevelse av olika ljud som inte har med verkligheten att göra.

Musik är ju mer än bara ljud. Ljud är fysiskt och uppstår i någon mån i rummet (eller åtminstone i öronen). Men musiken uppstår inte förrän något senare, i hjärnan. Ljudet är ju såklart en komponent av musiken. Men en annan komponent är ju den psykologiska upplevelsen av ljudet. Om musik inte skulle ha med psykologi att göra vet jag inte om jag vill vara med.

Det kan finnas ett antal yttre faktorer som gör att vi upplever musiken annorlunda. Allt det där kokas ihop till vår psykologiska upplevelse av musiken.

Så om detta nu har att göra med s.k. "psykoakustik" så är väl den psykoakustiska upplevelsen minst lika viktig som den fysiska. Vad ska man annars med musik till?


Oj, vilket klokt inlägg.
Måste till ett amen här.

Jag tror att det är ner på nivån att det inte finns två personer som upplever samma sak av ett stycke/låt musik.
Inte ens hör samma sak.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jul 2017, 09:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag är inte så tokbrydd om ljud längre för jag litar minsann på att jag låter precis lika epic som alltid genom allt jag spelar.


06 Jul 2017, 10:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Magnus Olsson wrote:
....
Så fort man blir känd (och/eller erkänd) slutar grejer påverka ens ljud.
Då blir man magisk och låter exakt likadant vad man än spelar med och igenom.
...
/Magnus


Givetvis

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


06 Jul 2017, 10:57
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: modelleringsförstärkare
Sir Realistic wrote:
Vinyljunkie wrote:

Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapiki Maungahoronukupokaiwhenuakitanatahu är ett ställe på Nya Zeeland.


TRÅDKAPNING - förlåt.... (delvis)
Ballt ord. Det är enligt Wikipedia ett berg i NZ och i låten "Lone Ranger" med Quantum Jump har de i del av texten inspirerats av det, de sjunger det dock lite annorlunda än det ursprungliga ordet.
https://youtu.be/hchOYs_d_Bw

För övrigt har jag lärt mig ordet latency här på Bojen, det var inte alls självklart för mig heller tills ganska nyligen. Då jag för en tid sedan använde det uttrycket i samspråk med vår basist förstod han ingenting - vi är av gubbig generation med ålder runt 55.

Å så vill jag ha rörstärkare och en touch av rundgång när jag spelar. Även när jag spelar in.
Då jag spelar in låtideéer hemma i lgh är det inte möjligt och då får jag nöja mig med en gammal Korg AX3B och det får ju duga - ger ingen latency då jag kopplar in den på "analoga" ingången i datorn.
Har försökt med mer moderna grejer via USB men har aldrig fått till det liksom.
Det låter ju lite spännande när ni beskriver Kemper och liknande grejer men jag kommer nog inte att satsa på något sånt, är ganska nöjd med vad jag har.

"Analoga" ingången på datorn omvandlas till digital data, redan där uppstår latency, om du lyssnar på medhörningen samtidigt som du spelar in. Men, latency märks såklart inte vid avlyssning efteråt, endast om man jämför digitalt processat ljud med direktljudet.
Värst brukar det bli om man processar ljudet i dator eller liknande med tillagda effekter som efterklang.
För att minska latency i datorn/DAW får man ladda på med mycket RAM, snabb processor och SSD disk. Man kan också labba med buffertstorleken i DAW:en eller ljudkortet.

_________________
Image


07 Jul 2017, 11:15
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 165 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.