View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:33



Reply to topic  [ 165 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
modelleringsförstärkare 
Author Message

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
Min tro är att "analoga kretsar" gör gott för ljudsignalen och hellre en analog drive än digital :) Jag kör som jag alltid har gjort, bara att Kempern går som preamp.

Analog drive/boost_Kemper_tex analogt delay i loopen_EL34 slutsteg_THD -4/8 dB_V30 speaker. Har tetstat gaanska många digitala prylar, men aldrig kommit i närheten av detta. Det känns bra och olika bra, beroende på vilken profil och det låter helt okay. Fast grejerna förmodligen färgar en del. Slutsteget och THD'n komprimerar säkert signalen lite grann, vilket jag gillar.

För exakt ett år sedan kopplade jag in Kempern som det är nu. Har inte tetsat på något annat sätt, andra sätt kanske funkar lika bra? Men jag ville ha det så likt som det alltid har varit :) och varför ändra på något som funkar bra? Skillnaden nu är mängden profiler, mer än jag mäktar med och det är väldigt inspirerande. Har aldrig ägt eller testat en gitarrpryl som har varit lika kul som Kemper (även om den är ugly). De enda jag inte gillar är reglagen och editeringen i burken.

/Ulf


23 Jun 2017, 05:49
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: modelleringsförstärkare
FuriousFingers wrote:
Bapman wrote:
Mycket myter i denna tråd

-Har du någon källa på ett sånt påstående?

-Jag menar hur många gånger vill du att jag ska uppleva Tvåtakts fasansfulla
hårdrocksljud i mina högtalare?
:mrgreen:

-Vänta, han ville inte meppra (Tvåtakt), men ändå satsar han 1000-tals timmar
på att "hitta den rätta impulsen", samt meckra med mellanregistret och ändra
både kropp och trä för att om möjligt få impulsen att låta nästan likt en rörförstärkare.



Kognitiv Dissonans kallas det, men det (eller kanske) bör applicerad på 99% av alla ljudbojare...
Dvs när du säger en sak, men gör en helt annan.

Mycket myter alltså....


Du har inte förstått vad jag menar, och sitter och ljuger/hittar på saker också... Vet inte om det var menat att vara roligt men jag antagar att det inte var

1. Nej, jag vill inte meppra med fysiska förstärkare, pedaler och skit som kostar en massa extra pengar och tar plats.
2. Jag använder nästan inga impulser, det var månader sedan sist. Kör bara Kemper, Bias Amp eller Mercuriall nu. Inga IRs.
3. Jag spenderar gärna tid på att hitta ett stärkarljud jag gillar, men då under kontrollerade former, dvs inga mickar involverade som man måste försöka hålla på samma plats... Kan inte ha rörstärkare hemma i lägenhet ändå.
4. Jag bryr mej inte ens om "tonewood"... Så det där vet jag inte var du har fått ifrån... :? och jag har väl ändå aldrig påstått att byta kropp skulle få en impuls att låta som en rörförstärkare? Förresten, så är en impuls en HÖGTALARSIM och INTE förstärkarsim. Möjligtvis om man räknar in poweramp-färgning, men det är ingen förstärkarsim iallafall.

Ett av problemen som jag haft med att hitta förstärkarljud måste ha vart dom pickuper jag använder.
Har precis insett att Irongear Steam Hammer gör det jag vill, löjligt tajt pickup med vass diskant.
Har aldrig haft en pickup som ens är i närheten av den. EMGs, Dimarzio EVO osv osv låter muddiga i jämförelse.


23 Jun 2017, 06:29
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
-Om någon hade upplyst mig att JAG behövde ett par tubskrikor och en billig Laney
hade jag för länge sedan övergett impulser och profiler (i min värld är det fortfarande
samma sak, det är bara en ordmässig semantisk skillnad).


Pedaler och skit tar ingen plats, det här är det enda jag använder i "min studio" GråHamn. :mrgreen:
Image
Image
Image
Det här är min portabla studio...inte mycket men det är allt jag behöver,
kör bara 80-tals shred/hårdrock/legato/tapping och virtuoso-manifesto men ovanstående setup...
Det är ju det jag menar med kognitiv dissonans... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Jun 2017, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: modelleringsförstärkare
Abe Normal wrote:
Min tro är att "analoga kretsar" gör gott för ljudsignalen och hellre en analog drive än digital :) Jag kör som jag alltid har gjort, bara att Kempern går som preamp.

Analog drive/boost_Kemper_tex analogt delay i loopen_EL34 slutsteg_THD -4/8 dB_V30 speaker. Har tetstat gaanska många digitala prylar, men aldrig kommit i närheten av detta. Det känns bra och olika bra, beroende på vilken profil och det låter helt okay. Fast grejerna förmodligen färgar en del. Slutsteget och THD'n komprimerar säkert signalen lite grann, vilket jag gillar.

För exakt ett år sedan kopplade jag in Kempern som det är nu. Har inte tetsat på något annat sätt, andra sätt kanske funkar lika bra? Men jag ville ha det så likt som det alltid har varit :) och varför ändra på något som funkar bra? Skillnaden nu är mängden profiler, mer än jag mäktar med och det är väldigt inspirerande. Har aldrig ägt eller testat en gitarrpryl som har varit lika kul som Kemper (även om den är ugly). De enda jag inte gillar är reglagen och editeringen i burken.

/Ulf



Låter det bra så är det bra! :D

Tycker det låter som ett sunt förhållande till Kempern. Det är både en styrka och en svaghet att man har så så många val haha.
Nyckeln för mig är att hitta någon setup som funkar i min mancave och i replokal. Skall jag spela in så kör jag rätt in i ljudkortet och det låter riktigt bra som det är.
Jag tycker dock att IR´s gör otroligt mycket för ljudet. Lite som att många "riktiga" förstärkare kan låta liknande om man kör dem genom samma högtalarlåda.
Har fastnat för Ownhammers fyrtolva, kommer inte ihåg i detalj vilken det är just nu.

Kör jag ut i mina studiomonitorer (Yamaha HS7) så kommer ju profilernas skillnad fram otroligt väl. Antagligen så kan man få fram liknande resultat med en hyfsat
neutral monitor, typ Yamaha DXR10. Många som kör med den. Har själv inte provat.

Jag kör en lågbudgetvariant. Har en Yorkville keyboardstärk som jag bytt ut elementet på (Fane Sovereign 12-250 TC) . Är ett bredbandselement som skall återge 45Hz-17kHz.
Använder bara slutsteget (transistor) , kopplar från Kemper till return på stärkaren.
Knappast helt neutralt men tillräckligt för att återge nyanser. Och framförallt, låter som att jag har en stärkare bredvid mig i rummet. Funkar aningen bättre på "brittiska" sound tycker jag.
Då kör jag även oftast med Ownhammer IR´s också. Är jättenöjd med denna setup faktiskt, nackdelen är väl att den inte ser så sexig ut :wink:

Som sagt, för mig blir det nästan för mycket med alla val man kan göra. Försöker begränsa mig mentalt och använda ett par ljud och ägna mig åt spelandet istället.
Gillar heller inte editeringen. Funderar på att skaffa typ boost,delay,reverb i pedalform istället.


23 Jun 2017, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Det här är allt jag behöver
lagom stor rigg
Image

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


23 Jun 2017, 12:10
Profile WWW

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
Bysen wrote:

Låter det bra så är det bra! :D

Tycker det låter som ett sunt förhållande till Kempern. Det är både en styrka och en svaghet att man har så så många val haha.
Nyckeln för mig är att hitta någon setup som funkar i min mancave och i replokal. Skall jag spela in så kör jag rätt in i ljudkortet och det låter riktigt bra som det är.
Jag tycker dock att IR´s gör otroligt mycket för ljudet. Lite som att många "riktiga" förstärkare kan låta liknande om man kör dem genom samma högtalarlåda.
Har fastnat för Ownhammers fyrtolva, kommer inte ihåg i detalj vilken det är just nu.

Kör jag ut i mina studiomonitorer (Yamaha HS7) så kommer ju profilernas skillnad fram otroligt väl. Antagligen så kan man få fram liknande resultat med en hyfsat
neutral monitor, typ Yamaha DXR10. Många som kör med den. Har själv inte provat.

Jag kör en lågbudgetvariant. Har en Yorkville keyboardstärk som jag bytt ut elementet på (Fane Sovereign 12-250 TC) . Är ett bredbandselement som skall återge 45Hz-17kHz.
Använder bara slutsteget (transistor) , kopplar från Kemper till return på stärkaren.
Knappast helt neutralt men tillräckligt för att återge nyanser. Och framförallt, låter som att jag har en stärkare bredvid mig i rummet. Funkar aningen bättre på "brittiska" sound tycker jag.
Då kör jag även oftast med Ownhammer IR´s också. Är jättenöjd med denna setup faktiskt, nackdelen är väl att den inte ser så sexig ut :wink:

Som sagt, för mig blir det nästan för mycket med alla val man kan göra. Försöker begränsa mig mentalt och använda ett par ljud och ägna mig åt spelandet istället.
Gillar heller inte editeringen. Funderar på att skaffa typ boost,delay,reverb i pedalform istället.


Det låter gött :) Det finns uppenbarligen flera sätt jobba på. Jag har liksom inte hunnit sätta mig in i allt, det finns flera parallella spår att jobba med Kempern, vilket är positivt.

Tycker Kempern är lite svårskruvad, det tar emot. Å andra sidan låter det bra. Digitalprylar förr var mest att sitta och försöka få till någonting. Med profilen har det ljud man har, samtidigt som det finns många olika profiler.

Som inspelningsverktyg är Kempern grym, jag vill ha det lite "analogt" och kör genom 4x12.


23 Jun 2017, 12:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: modelleringsförstärkare
pudas wrote:
Jag undrar hur står sig i dag dom tidiga modelleringsförstärkarna som VOX Valvetronic, Fender Cyber-Twin, Yamaha DG-100 Jämfört med dagens emulerings och profilerings förstärkare? Kan det hända att vintage-folket om tio år säger att det bara är den allra första generationen digitala förstärkare som låter riktigt "äkta"?


Ja det blev ju en het debatt i detta för oss gitarrister synnerligen viktiga ämne: Kan en modelleringsförstärkare klå en röris! Avgrundsklyfta lika stor som frågan "300hk turbotrimmad Japan-fyra .VS. 300hk Jänke V8?"!
Jag personligen har inga större erfarenheter själv, men jag har spelat med andra gitarrister med lite olika digitala förstärkare och jag stör mig alltid på att det är ett nedrans fibblande och letande efter lämpligt ljud hela tiden, medan jag kör med mina vanliga 70-tals sound och är nöjd!
Dock när jag ska spela in i min lilla studio så är det Guitar-rig som gäller, orkar helt enkelt inte micka upp förstärkaren, slipper använda hörlurar (hatar hörlurar) och det låter helt klart "close enough for rock and roll"!

Men trådens kärnfråga står obesvarad: "Jag undrar hur står sig i dag dom tidiga modelleringsförstärkarna som VOX Valvetronic, Fender Cyber-Twin, Yamaha DG-100" kanske inte jämfört dagens emuleringsförstärkare i antal funktioner och möjligheter till editering av ljud, utan snarare kan dom leverera ett grundljud som kan räknas som acceptabelt?

_________________
pudas


23 Jun 2017, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 10 Dec 2014, 20:26
Posts: 259
Location: Enköping
Post Re: modelleringsförstärkare
Jag TROR att det är lite, ju nyare desto bättre faktiskt. Har inte provat så jäkla många av de tidiga modelleringarna, typ bara Line6 pod,spider, fender cyber någonting.
Iaf om man snackar på detaljnivå och känslan man får av att spela med den. I "mixen" är det nog inte lika uppenbart. Det har helt klart spelats in en jäkla massa bra musik med prylar som folk skrattar åt idag :)

Exemplet med att stå och fippla med ljud kontra att plugga in gitarren i en stärk och köra är ganska talande :mrgreen:
Jag tror att man bör "nöja sig" med ett par grundljud och köra på det. Iaf när det gäller rep/live.


23 Jun 2017, 18:32
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
pudas wrote:

Men trådens kärnfråga står obesvarad: "Jag undrar hur står sig i dag dom tidiga modelleringsförstärkarna som VOX Valvetronic, Fender Cyber-Twin, Yamaha DG-100" kanske inte jämfört dagens emuleringsförstärkare i antal funktioner och möjligheter till editering av ljud, utan snarare kan dom leverera ett grundljud som kan räknas som acceptabelt?


Nej inte om man tittat på detutifrån de kriterier som verkar vara gällande, dvs att de ska vara så lika rör som möjligt. Då är nyare bättre, det kommer iofs inte hindra att de blir eftertraktade vintageprylar.

Bysen wrote:


Exemplet med att stå och fippla med ljud kontra att plugga in gitarren i en stärk och köra är ganska talande :mrgreen:
Jag tror att man bör "nöja sig" med ett par grundljud och köra på det. Iaf när det gäller rep/live.


Jag har kört på modellering sedan 1998
Jag använder 100 olika ljud live , jag står aldrig och fipplar.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


23 Jun 2017, 19:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
Bapman wrote:

Jag använder 100 olika ljud live , jag står aldrig och fipplar.


Wow , på 10 låtar byter du 10 ggr i varje? Eller kör ni sån maratonshow med typ 50 låtar?

Mitt motto:

Hellre 1 bra ljud än 50 halvbra.

Får uppdatera till 100 :mrgreen:

_________________



24 Jun 2017, 10:35
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: modelleringsförstärkare
Har en Kemper i studion. Dock ger den mig lite ångest för att jag oftast blir sittande i all evighet, skruvandes ljud. Har man lite disciplin är det fantastiskt men de passar man sig inte så blir man sittandes samt att man alltid har en gnagande känsla av att det kanske skulle gå att skruva fram ett bättre ljud. Har jag däremot tillgång till en bra stärk å låda samt en drös med mickar går det däremot rätt fort att hitta ljudet jag är ute efter.

En rolig grej är är att jag har den står hemma för tillfället där jag även har en Torpedo C.A.B + en Bogner Ecstasy Red. När jag knåpar ihop låtideer m.m. så är det 99% av fallen som denna combo används istället för Kempern pga. att det går snabbt och låter bra. Väljer jag att använda Kempern så tar det evigheter innan jag kan känna mig nöjd. Återigen denna beslutsångest


24 Jun 2017, 10:49
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Mike Leaf wrote:
Wow , på 10 låtar byter du 10 ggr i varje? Eller kör ni sån maratonshow med typ 50 låtar?

Mitt motto:

Hellre 1 bra ljud än 50 halvbra.

Får uppdatera till 100 :mrgreen:


Hellre 100 bra ljud än 1
Jag har 100 ljud som jag har full koll på som är bra och helt olika.
Jag modellerar inte bara stärkare och fx utan också gitarrer och andra
stränginstrument tex en nedstämd bandlös banjo genom en soldano
Och eftersom jag inte spelar set baserat på låtar så blir det olika ljud
varje gig.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


24 Jun 2017, 11:00
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
Bättre ett helrör i fickan än ett halvrör i racket.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Jun 2017, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 24 Aug 2016, 16:04
Posts: 31
Post Re: modelleringsförstärkare
Bättre en freppe i skogen än 3 på forumet. Freppezon, CataClysm, FuriousFingers :D

_________________
Lazerdiiiiiizt!


24 Jun 2017, 17:43
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Kör Kemper in i aktiva monitorer (Yamaha HS8M) med bra resultat.
Vill dock testa att driva en Typ Marshall 212 m GBs. Några rekommendationer på slutsteg?
Flera som hyllar Fryettes rördrivna Power Station o den kan man ju ha bra nytta av till sina vanliga rörförstärkare också.
Kostar dock en hel del.
Matrix Gt1000FX? Harley Benton liknande? :D


25 Jun 2017, 00:14
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: modelleringsförstärkare
Om man skulle våga sig på nån allmän tendens så faller priserna på digitiala effekter mycket brantare än analoga. Har säkert mycket att göra med att ljudkvaliteten är kopplad till processorkraften, som fortfarande ökar, inte minst mätt som prestanda relativt pris.

Det mesta som redan från början var "budget" är snudd på värdelöst idag.

___

En annan aspekt på DSP är att man får exakt samma ljudprocessing varje gång. Det har ju sina fördelar för konsistensen, men det blir inte mycket 'mojo'' kvar. Alla får jobba inom de givna parametrarna, utan individuell variation. Det vore inte så spännande att diskutera ZZ Tops gitarrljud om hela ljudkedjan var digital... bara copy/paste. Några tycker säkert det är ballt, men personligen tycker jag det är en begränsning i digitala effekter.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


25 Jun 2017, 18:25
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
pudas wrote:
pudas wrote:

Men trådens kärnfråga står obesvarad: "Jag undrar hur står sig i dag dom tidiga modelleringsförstärkarna som VOX Valvetronic, Fender Cyber-Twin, Yamaha DG-100" kanske inte jämfört dagens emuleringsförstärkare i antal funktioner och möjligheter till editering av ljud, utan snarare kan dom leverera ett grundljud som kan räknas som acceptabelt?


Min uppfattning är att digitalt åldras inte vackert som analogt. Jag tror inte på Vox Valvetronic mfl, kan vara okay grejer för dem som gillar det.

Medan en gammal tubescreamer, preamp för studio, välbyggd valve-stärkare (pre -70), behåller och tom ökar sitt värde. Kort men korrekt beskrivning :)


26 Jun 2017, 09:16
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
dacca wrote:
Bara copy/paste...



Det där är intressant, kanske inte inom gitarr så mycket. Men i annan musikproduktion är det common och att jobba i lager, dvs du bygger ljuden. Vilket innebär att det blir "nya" ljud. Det tror jag kan vara nästa grej inom gitarr. Då kan man copy/paste ZZ-top med ett eget lager :)


26 Jun 2017, 09:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Känner mig ensam i att tycka att det är viktigare hur utrustningen reagerar när man spelar och hur den tar pedaler. I diverse klipp låter Kemper rätt likt gamla rörhäckar men det är skit samma om känslan inte är lik.


26 Jun 2017, 12:52
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:
Känner mig ensam i att tycka att det är viktigare hur utrustningen reagerar när man spelar och hur den tar pedaler. I diverse klipp låter Kemper rätt likt gamla rörhäckar men det är skit samma om känslan inte är lik.


Som analogfan tycker jag precis som du, att stärkare känns olika att spela på. Vissa Kemper-profiler känns trögspelade medan andra känns helt annorlunda. En lågt ställd rörstärkare är inte kul det heller.


26 Jun 2017, 13:07
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
Vad är egentligen "känsla" i denna kontext?

Hur en förstärkare/digitalburk svarar dynamiskt (där upplever jag Fractal/Helix/Kemper som lika bra som bra förstärkare), och eventuell latency (upplever absolut ingen märkbar sådan i Fractal/Helix Kemper) kan jag förstå, men i övrigt så KÄNNER man ju inte något. Det är mest ett ord som blivit tufft att använda på internet. :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


26 Jun 2017, 14:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Henkie wrote:
Vad är egentligen "känsla" i denna kontext?

Hur en förstärkare/digitalburk svarar dynamiskt (där upplever jag Fractal/Helix/Kemper som lika bra som bra förstärkare), och eventuell latency (upplever absolut ingen märkbar sådan i Fractal/Helix Kemper) kan jag förstå, men i övrigt så KÄNNER man ju inte något. Det är mest ett ord som blivit tufft att använda på internet. :mrgreen:


För mig handlar "känslan" om strängseparation och följsamhet. Det får inte gröta när man fräser på, då blir det inge kul att spela. Jag har aldrig hittat nåt utan rör i både för och slutsteg som har dessa egenskaper och samtidigt har en transparent botten, det blir alltid att välja antingen det ena eller det andra. Med gammel-Marshall kan man få allt utom modernt ljud. Det är bra. :)

Enligt min ordbok betyder latency gömd. Det är precis lika abstrakt som ordet känsla. Fattar inte alls vad du menar.


27 Jun 2017, 12:28
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
Latency är inget påhitt. Man kan lätt få det om man spelar genom dattan till exempel, alltså MÄRKBAR fördröjning från att man slår an strängen till att det låter. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


27 Jun 2017, 12:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
Strängseparation och transparent botten är ju dock hörbart, och handlar endast om hururvida du tycker att en digitalburk LÅTER lika bra som en rörförstärkare eller inte.

Det är mer denna abstrakta "känsla" bortom ljudet som jag ifrågasätter.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


27 Jun 2017, 12:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: modelleringsförstärkare
Responsiviteten hos en rörförstärkare är än så länge oslagbar.

Det är anledningen till att jag fortfarande kör rör.

algoritmerna har än så länge inte nått så långt.
Även om Rosens IR-pack (MESA OS-Cabinet) är relativt nära i
sin kärnfulla explosiva responsivitet.

Transient, klangbotten och responsivitet skulle jag vilja säga
är nyckelord och egenskaper som Kemper, Axe-Fx, och Helix saknar.


Även om ljudet och dess egenskaper är ju mellanregistret så mycket mer otroligt dynamiskt
än vad folk gemene man anar.

Som sagt Rosens IR-pack med ett par tubskrikor framför (2) kommer "ganska nära".

_________________
http://www.ergopikk.com


27 Jun 2017, 12:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: modelleringsförstärkare
Henkie wrote:
Latency är inget påhitt. Man kan lätt få det om man spelar genom dattan till exempel, alltså MÄRKBAR fördröjning från att man slår an strängen till att det låter. :arrow:


Datta-termer på engelska är svårförstådda i gitarrsammanhang, i synnerhet när de blandas i annars svenska meingar. :roll:

Men nånstans "känner" jag att jag är på rätt väg när jag väljer analoga pryttlar så långt det är möjligt. Folk tycker alltid att de senaste digitala mojängerna ska ersätta allt gammalt. Tur att man aldrig gått på det, då hade man haft en svårtsåld Zoom-effect att bli av med sedan länge..


27 Jun 2017, 14:39
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: modelleringsförstärkare
Vinyljunkie wrote:
Henkie wrote:
Vad är egentligen "känsla" i denna kontext?

Hur en förstärkare/digitalburk svarar dynamiskt (där upplever jag Fractal/Helix/Kemper som lika bra som bra förstärkare), och eventuell latency (upplever absolut ingen märkbar sådan i Fractal/Helix Kemper) kan jag förstå, men i övrigt så KÄNNER man ju inte något. Det är mest ett ord som blivit tufft att använda på internet. :mrgreen:


För mig handlar "känslan" om strängseparation och följsamhet. Det får inte gröta när man fräser på, då blir det inge kul att spela. Jag har aldrig hittat nåt utan rör i både för och slutsteg som har dessa egenskaper och samtidigt har en transparent botten, det blir alltid att välja antingen det ena eller det andra. Med gammel-Marshall kan man få allt utom modernt ljud. Det är bra. :)

Enligt min ordbok betyder latency gömd. Det är precis lika abstrakt som ordet känsla. Fattar inte alls vad du menar.

Vad har du för ordbok? Latency är direkt översatt fördröjning eller responstid. Finns t.o.m. på "svenska", latens.
Alla digitala ljudbehandlingar har latency, frågan är bara om den är märkbart lång.

_________________
Image


27 Jun 2017, 16:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: modelleringsförstärkare
Om man är 170-180 lång och står 1&1/2 meter ifrån högtalaren placerad på golvet
så har man en latency som räcker och blir över.
Dom flesta klarar av det + nån meter.
Latency under 20 ms är inget att gnälla över
och de nyaste dsp har näst intill 0 ms.
Organister som spelar på pneumatiska orglar kan ha ett par sekunder i latency.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


27 Jun 2017, 16:26
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Oct 2014, 15:21
Posts: 81
Post Re: modelleringsförstärkare
Kan en riktigt bra gitarr tonmässigt lysa igenom en Kemper eller en Helix, eller låter det bara/ganska samma oavsett gitarr?


27 Jun 2017, 16:48
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: modelleringsförstärkare
Det låter enormt olika. Redan min LP och mitt V med likadana mickar låtar märkbart olika.

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


27 Jun 2017, 16:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 165 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.