View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:57



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Försäkra HPD byggen 
Author Message

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Försäkra HPD byggen
Bara en liten fråga...
Jag har inga instrument försäkrade men är det skillnad på nån gitarr man köpt ny å har kvitto på (dvs något jag inte har en enda :mrgreen: ) och något man skruvat ihop av olika delar?

Jag har ingen blekaste aning om hur försäkring funkar i huvudtaget, har aldrig hållt på med sånt


16 Jun 2017, 06:46
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Re: Försäkra HPD byggen
Har du inga superdyra instrument så räcker det bra med en hemförsäkring. Täcker upp till 40 lax oftast. Du måste (ibland) styrka att du har ägt gitarren om den skulle bli snodd, helst med kvitto, men annars med bild tex. Du gör en värdering av ditt instrumentet, ett värde, sedan gör försäkringsbolaget en bedömning (kanske) om det känns rimligt.

Mina (ibland) och (kanske) ligger där för att det är rätt så automatiserade processer samt om det inte är alltför dyra grejer eller om en kund inte har många märkliga anmälda försäkringsärenden så är det ofta lättast för bolaget att gå på dina uppgifter och betala än att lägga tid och pengar på utredning.

Fick en gitarr snodd isamband med en spelning och det löste sig smidigt, skickade in en bild med min anmälan. Sedan blev jag iofs uppringd och svarade på några snabba frågor sen var det klart.

PS: Jag har tidigare jobbat med försäkringshandläggning, personskador, det är skittråkigt...

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


16 Jun 2017, 08:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Försäkra HPD byggen
...Eller så kan man ha en rätt billig extra försäkring. Har man haft en sådan länge; har man med åren en rätt bra kommunikation med försäkringsbolaget. För mindre grejer finns det ju ganska bra "drulle försäkringar" som täcker super bra vid energiskt giggande.

Men för att svara på frågan:
Jag har haft denna fråga så många gånger. Utan kvitton på delarna man köpt till gitarren; är det värdering hos försäkringsbolagets betrodda musikaffärer etc som gäller. Här är det linjen som värderaren säger. Värderingen blir ofta lägre -eftersom de som värderar är inte så vassa som försäkringsbolaget tror att de är.

Så vad är en HPD värd?
Med kvitton ligger värdet på det du betalat för allt. Utan kvitton: BETYDLIGT lägre: Vad någon annan hejare säger till ditt försäkringsbolag.

Den stora lärogrejen i detta är ju: -Spara kvittona och anteckna serienumren! Jag menar det är inte alls svårt. Häfta, håla, stämpla -och släng in det i pärm. Har man inget kvitto: Knäpp prylen -och fixa in en bild i samma pärm. Samma sak går ju givetvis att köra digitalt i ex en minnes sticka.


16 Jun 2017, 09:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.