View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 13:03



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Akustisk pickup fråga 
Author Message

Joined: 22 Apr 2016, 14:09
Posts: 14
Post Akustisk pickup fråga
Är lite förtvivlad sedan pickupen i min akustiska gitarr strular.
Det är en begagnad Lr Baggs Anthem SL.

Den låter oftast helt fantastiskt. Men sedan när jag minst anar det så nästan dör den. Blir tunn och tappar volym/bas.
När jag jigglar lite med gitarren så - om jag har tur - återvänder den till full styrka.

Oerhört irriterande. Gitarren/pickupen ger mitt idealljud när allt funkar.

Finns det någon man kan vända sig till som kan göra en felsökning?
Min svärfar - som är tekniskt/elektronikkunnig har försökt men gått bet.

Tips?


16 Jun 2017, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4543
Location: Northbottom
Post Re: Akustisk pickup fråga
Jag är ganska säker på att felet i din gitarr är stallsadelns tryck och kontakt yta emot sensorn som ligger under den samma.

-Tryck problem orsakas oftast av att stallsadeln är för tight i stallskåran -och den fastnar i stallskårans väggar. Detta medför att kontakten/trycket emot sensorn är dålig. (Detta är ett ganska vanligt fel som orsakas av träkomprimering i äldre AK-instrument.) För att lösa detta behöver man endast runda av vassa kater i stallsadeln -så att den inte fastnar i skåran.

-Kontakt problem 1; orsakas av att underytan av stallsadeln (som ligger emot sensorn) är ojämn. Ojämn antingen att underytan på sadeln är inte helt rakt filad/slipad alt. den är snett slipad/filad. Sensorn får inte optimal kontakt av stallsadeln.

-Kontakt problem 2; orsakas av att kontakt ytan i sadelskåran ej är jämn -eller har ojämnheter efter montering.

Vad du bör göra är att släppa på strängarna -och noggrant granska dessa saker. En bra tell-tell är; om du trycker med fingrarna över stallsadeln: Skall den inte "våga" (tänk gunga eller vickbräda); varken åt bas eller diskanthållet; eller motbakre axelbandsknoppen kontra halsen. Sadeln skall kunna plockas upp enkelt endast med fingrarna. Men ändå skall sadeln inte kunna vicka åt något håll. (Detta förutsatt att sadeln inte är för tight i skåran -och kan lätt plockas ut med fingrarna.)


/ Jonken :idea:


16 Jun 2017, 21:18
Profile

Joined: 22 Apr 2016, 14:09
Posts: 14
Post Re: Akustisk pickup fråga
Ett stort stort tack Jonken!
Ska testa...


16 Jun 2017, 22:30
Profile

Joined: 22 Apr 2016, 14:09
Posts: 14
Post Re: Akustisk pickup fråga
Nej tyvärr
Svärfar Hantverkare följde instruktionerna men problemet kvarstår.
Det är så jäkla trist men det är nog bara att kasta miken.

Tack ändå för goda råd Jonken.


21 Jun 2017, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3231
Location: växjö
Post Re: Akustisk pickup fråga
Elektrisk glappkontakt tippar jag på. Ofta ser man mikinstallationer där långa kablar hänger fritt mellan elektronik/batteri boxen, output jack, mikrofonelement. Efter en längre tid blir det skador i kablarna och lödpunkterna.
Kan ju också vara någon komponent i förförstärkaren som strular.
Men som alltid vid felsökning så får man jobba metodiskt och felsöka komponent efter komponent.

_________________
pudas


21 Jun 2017, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Akustisk pickup fråga
Hade vad som låter som exakt samma symptom på min acke en gång. Gitarrteknikern sa att det garanterat var glapp i telejacket bak i gitarren, vilket tydligen var mycket vanligt. Han spände det och tog väl bort oxid antar jag, den har iaf aldrig bråkat en sekund efter den fixen. Billigt och enkelt löst.

_________________
/Anders


26 Jun 2017, 13:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Polytone and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.