View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:17



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Lagom radie på nya band? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Lagom radie på nya band?
Funderar på att banda om en hals. Har gjort detta två ggr tidigare, och det har blivit bra, men denna gång är jag sugen på att köpa färdigklippta och färdigböjda band. Då är min fråga - ska jag köpa band som är böjda till exakt den radie som greppbrädan har, eller ska jag köpa band som är mer böjda (mindre radie) än greppbrädan?

Jag minns nämligen från mina tidigare ombandningar att jag föredrog att kröka banden till lite mer än greppbrädans böj och sedan liksom banka ut dem när jag slog in dem. Om de hade samma böj som brädan så kändes det som större risk att banden blev mer uppstickande i ändarna. (Den gången var det dock lite mer freestyle för att jag slipat radien på brädan själv och böjde till alla band från början.)

Nån som har några tankar om detta? Så om brädan som ska bandas om har vanlig Gibsonradie (12"?), vad är lagom böj på banden innan man slår in dem?


09 Jun 2017, 14:46
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Lagom radie på nya band?
Jag föredrar att ha ett damhår:s mer böj på banden än radien på greppbrädan, men är inget proffs.

Mina nerver pallar för övrigt inte med ombandningar, så om du är eller blir duktig kan du få banda om en till mig.... :mrgreen:


09 Jun 2017, 15:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Lagom radie på nya band?
Om du hamrar in banden ska du definitivt ha lite tightare radie på banden än på greppbrädan. Om du pressar in banden är det bättre att ha exakt samma radie


09 Jun 2017, 16:58
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Lagom radie på nya band?
Pressa i är ju mycket bättre och relativt enkelt att ta ett borrstativ med spak som är billigt hos biltema och är som en liten version av en pelaborr och så sätter man i chuken från en skrotad borrmaskin eller bara låter borrmaskinen vara fastdragen. På med pressverktyget och banda lätt som en plätt.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


11 Jun 2017, 23:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Lagom radie på nya band?
Tack för svaren!
Låter som en bra idé att pressa in dem. Hamra gick ju bra, men inte perfekt, sist jag gjorde det, och det skulle definitivt vara skönt att göra det med lite mer precision och mindre våld...

zoork_1 -- Tyvärr finns det inte på kartan att jag gör ombandningar åt andra. Är inte tillräckligt duktig och har inte så mycket tid och ork. :)


12 Jun 2017, 21:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: arinihsd, Google [Bot] and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.