View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 23:35



Reply to topic  [ 20 posts ] 
skum takt/struktur del 2 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post skum takt/struktur del 2
ja nu var det Yer Blues...
skum inräkning till nästa runda efter "girl you know the reason why" ?
https://youtu.be/Iuy-10Ejck4

Får inte riktigt ihop det..analys?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


31 May 2017, 11:42
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: skum takt/struktur del 2
Eller...

123 223 323 423
123 223 323 423
123 223 323 423
123 223 323 423
123 223 3234 4234
123 223 323 423

typ?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


31 May 2017, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: skum takt/struktur del 2
Det är väl egentligen det som händer innan sångfrasen som är "skumt".
Låten går i 6/8 (eller 12/8) och gitarrbreaket + "girl you know the reason" bildar en 8/8 takt (eller 4/4 men kan vara svårare att räkna så eftersom det bryter mot övriga låtens puls).
Man kan också dela upp det i 5/8 + 3/8 om man så vill, där sångfrasen är 3/8.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


Last edited by Lynxtrap on 31 May 2017, 13:21, edited 1 time in total.



31 May 2017, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: skum takt/struktur del 2
Alltså när gitarrbreaket börjar på en etta blir det: 12345"girl you know the reason".
Ordet "why" är ettan i nästa takt.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 May 2017, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: skum takt/struktur del 2
Ok, får knåpa lite på det.
Sen tycker jag den blir "oregelbunden" igen vid "my mother was of the sky", eller?

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


31 May 2017, 13:23
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: skum takt/struktur del 2
Din_Mentor wrote:
Ok, får knåpa lite på det.
Sen tycker jag den blir "oregelbunden" igen vid "my mother was of the sky", eller?


Nä, det är 6/8 hela vägen, men markeringarna/stötarna kommer lite lurigt på slag 5.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 May 2017, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: skum takt/struktur del 2
Lynxtrap wrote:
Din_Mentor wrote:
Ok, får knåpa lite på det.
Sen tycker jag den blir "oregelbunden" igen vid "my mother was of the sky", eller?


Nä, det är 6/8 hela vägen, men markeringarna/stötarna kommer lite lurigt på slag 5.


Ja exakt :D

super skön låt men lite lustig.

Tack för hjälpen Lynxtrap!

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


31 May 2017, 13:31
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: skum takt/struktur del 2
Sen när det flippar ur går den i 4/4 (eller snarare då 8/8 kanske), alltså efter andra vändan och innan solo etc.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


31 May 2017, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: skum takt/struktur del 2
Din_Mentor wrote:
Sen när det flippar ur går den i 4/4 (eller snarare då 8/8 kanske), alltså efter andra vändan och innan solo etc.


Ja, 4/4 shuffle (alltså fortfarande triol-baserat).
Tempot kommer från en underdelning av den tidigare 6/8-takten (det hörs att Clapton räknar in det nya tempot genom att slå på strängarna i breaket).
För att ta det teoretiskt får man blanda in sextondelar. 16-delarna i föregående tempo blir 8-delstrioler i nya.
Om du räknar låtens tidigare takt som "1 å 2 å 3 å 4 å 5 å 6 å" så blir fjärdedelarna i nya takten (svärtad):

1 å 2 å 3 å 4 å 5 å 6 å

Enklare att höra än att beskriva...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 May 2017, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: skum takt/struktur del 2
Ah ja men precis :)

Hitta för övrigt denna artikel om strukturen:
http://www.aaronkrerowicz.com/beatles-blog/metric-modulations-in-yer-blues
Känns dock mer begripligt så som du förklarat :)

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


31 May 2017, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: skum takt/struktur del 2
Din_Mentor wrote:
Ah ja men precis :)

Hitta för övrigt denna artikel om strukturen:
http://www.aaronkrerowicz.com/beatles-blog/metric-modulations-in-yer-blues
Känns dock mer begripligt så som du förklarat :)


Det där var verkligen att göra det komplicerat. Helt onödigt att blanda in 6/8, 12/8 och 12/16 när allt går att skriva i 6/8. Det enda avvikande är som sagt 4/4-takten, som ju enligt mig då är lättare att räkna och läsa som 8/8 eller 5/8 + 3/8.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 May 2017, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: skum takt/struktur del 2
Tror iofs inte att någon i Beatles nånsin riktigt tänkte på allt det här...


31 May 2017, 14:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: skum takt/struktur del 2
Ixmack wrote:
Tror iofs inte att någon i Beatles nånsin riktigt tänkte på allt det här...
:D :D

Jag har nog aldrig spelat med musiker som räknar, samtidigt som dom spelar rock'n'roll, som lyckats räkna rätt!!

_________________
pudas


31 May 2017, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2993
Post Re: skum takt/struktur del 2
Tja, det där kan man väl ha olika funderingar om. För mig verkar det i alla fall som att de rätt medvetet experimenterade med olika taktarter precis som de experimenterade med mycket annat, tonalt, ljud osv.
Det enkla sättet hade varit att göra Yer Blues som en standard blues 12. Att den inte är det tyder väl på något slags medvetet försök att bryta normen och sätta in nåt lite udda, och då har ju någon tänkt nåt.
Och även om mycket av det är intuitivt (t.ex tempobytet mot slutet av Yer Blues), så är det ju bra om det går att beskriva med noter/räknesätt osv om nån vill veta hur låten ska spelas.

Om man aldrig spelat med musiker som kan räkna rätt är det bara att beklaga :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 May 2017, 15:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: skum takt/struktur del 2
Lynxtrap wrote:
Tja, det där kan man väl ha olika funderingar om. För mig verkar det i alla fall som att de rätt medvetet experimenterade med olika taktarter precis som de experimenterade med mycket annat, tonalt, ljud osv.
Och även om mycket av det är intuitivt (t.ex tempobytet mot slutet av Yer Blues), så är det ju bra om det går att beskriva med noter/räknesätt osv om nån vill veta hur låten ska spelas.

Om man aldrig spelat med musiker som kan räkna rätt är det bara att beklaga :wink:


Självfallet vet jag inte hur folk räknar i huvudet! Vad jag kanske mer åsyftade var att dom musikanter som under rep hela tiden ska förklara hur dom räknar, alternativt hur det ska räknas är med få undantag dom som oftast räknar fel!
Bör väl påpekas att jag aldrig haft förmånen att spela med musiker som har haft spektakulära kunskaper i sina instrument.
Givetvis är det ju bara en fördel ju mer man kan och vet inom musikteorin, kunskaper är aldrig tunga att bära!!

_________________
pudas


31 May 2017, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: skum takt/struktur del 2
Ixmack wrote:
Tror iofs inte att någon i Beatles nånsin riktigt tänkte på allt det här...


Det tror jag absolut de gjorde... klart de måste klarlagt vilken takt/struktur det ska vara i låten, eller du menar att de liksom kände sig till att....inte nu....men NU börjar nästa runda :P och alla var synkade på den känslan?
räcker ju med att försöka testa lira denna låten på ett rep med egna bandet (lite av den anledningen till att jag klurar på detta)...
skulle jag inte gjort det så hade vi aldrig kunnat få ihop låten på nästa rep, iaf inte hyffsat likt orginalet.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


Last edited by Din_Mentor on 31 May 2017, 15:42, edited 2 times in total.



31 May 2017, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 15 Sep 2009, 21:57
Posts: 3137
Post Re: skum takt/struktur del 2
Lynxtrap wrote:
Din_Mentor wrote:
Ah ja men precis :)

Hitta för övrigt denna artikel om strukturen:
http://www.aaronkrerowicz.com/beatles-blog/metric-modulations-in-yer-blues
Känns dock mer begripligt så som du förklarat :)


Det där var verkligen att göra det komplicerat. Helt onödigt att blanda in 6/8, 12/8 och 12/16 när allt går att skriva i 6/8. Det enda avvikande är som sagt 4/4-takten, som ju enligt mig då är lättare att räkna och läsa som 8/8 eller 5/8 + 3/8.


Håller med, lite onödigt krångligt.

_________________
Rewolver
https://www.facebook.com/RewolverBand/


31 May 2017, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: skum takt/struktur del 2
Din_Mentor wrote:

Det tror jag absolut de gjorde... klart de måste klarlagt vilken takt/struktur det ska vara i låten, eller du menar att de liksom kände sig till att....inte nu....men NU börjar nästa runda :P och alla var synkade på den känslan?
räcker ju med att försöka testa lira denna låten på ett rep med egna bandet (lite av den anledningen till att jag klurar på detta)...
skulle jag inte gjort det så hade vi aldrig kunnat få ihop låten på nästa rep, iaf inte hyffsat likt orginalet.


Jag menade mest att jag inte tror att dom tydligt kartlade vad takten blir i just den lilla gitarrsnutten innan "girl, you know the reason why" (speciellt med tanke på att John skrev låten, får jag för mig? Känns som att det är lite hans grej att slänga in kul grejer i låtar över huvud taget för att "throw people off" lite bara sådär, vare sig det gäller struktur/takt, ackord, text, ljud eller vad det nu handlar om). Men självklart måste dom ha haft en känsla för pulsen och någon slags överenskommelse om vad som händer vad och ordentligt inrepat för att sätta det.


31 May 2017, 22:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: skum takt/struktur del 2
Lynxtrap wrote:
Tja, det där kan man väl ha olika funderingar om. För mig verkar det i alla fall som att de rätt medvetet experimenterade med olika taktarter precis som de experimenterade med mycket annat, tonalt, ljud osv.
Det enkla sättet hade varit att göra Yer Blues som en standard blues 12. Att den inte är det tyder väl på något slags medvetet försök att bryta normen och sätta in nåt lite udda, och då har ju någon tänkt nåt.
Och även om mycket av det är intuitivt (t.ex tempobytet mot slutet av Yer Blues), så är det ju bra om det går att beskriva med noter/räknesätt osv om nån vill veta hur låten ska spelas.

Om man aldrig spelat med musiker som kan räkna rätt är det bara att beklaga :wink:


Jag är också övertygad om att tempobytet mot slutet (mer utav taktartsbyte än tempobyte egentligen, eller?) och gitarrsnutten precis innan "girl, you know the reason why" är medvetna val. Det jag inte tror någon tänkte så mycket på är exakt vilken taktart det blir i just den lilla biten.


31 May 2017, 22:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1836
Location: Förort med Swish
Post Re: skum takt/struktur del 2
Kul!
Vi har oxå provat att spela den...som sagt kul låt
Man ska inte göra saker för komplicerat (även om jag personligen gillar att klura på dylika saker) men som bandmedlem har man förmodligen olika förhållningssätt hur man räknar och känner och man talar inte alltid samma språk, även om jag naturligtvis alltid har rätt. :shock:
Vi som är gamla nog har väl hört den "tusentals" gånger så jag går med på vad jag minns och hört

Sen tycker jag inta att man måste göra exakt som det är på en viss inspelning!
Ändra, lägg till och ta bort, det gör vi ofta

_________________
tligen


31 May 2017, 23:25
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.