View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 01:25



Reply to topic  [ 11 posts ] 
NGD! 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post NGD!
Blev med en ny Fret-king gitarr. Helt färsk direkt från Thomann.
Det jag varit ute efter är en gitarr som inte är för dyr (den här går på 6000kr), som håller stämningen bra med bra hardware och som framförallt är mångsidig.

Den ser ju lite funky ut med humbucker, single och p90 men det fungerar riktigt bra! Det sitter två push/push där den ena switschar in så man får hals/stall och den andra splittar stallmicken.
P90 är är jäkligt mångsidigt. Funkar till vanliga cleana ljud men även riktigt bra till jazz. Lite honkigare än vanlig singlecoil. Och switchar man in stallmicken blir det skitbra till kompljud.
Egglägen låter riktigt bra och stallmicken funkar både rent och distat. Typ medium paf.

Tyvärr fungerar inte switchen för att splitta stallmicken. Och jag vet inte om det beror på poten i sig eller om det är kopplat fel. Den fungerar som tonkontroll iallafall. Har kontaktat thomann och bett om ny switch

Stämskruvarna är wilkinson och fungerar fint än så länge. Ez-lok, deras variant på låsbara.

So far so good!

Image


30 May 2017, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD!
Jag har också en sån, fast lite annan mickuppsättning.
Tycker fan att det är en väldigt bra gitarr för vad de kostar, trevliga att spela på, låter bra och fungerar bra.

Använder den här.
https://youtu.be/cM_Il2cAuRo

Huvudet får man ju såga om, hu vad fult det är.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 May 2017, 11:36
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: NGD!
Ja men eller hur! Sitter och spelar akustiskt nu på den och den klingar och resonerar riktigt fint. Även om den känns lite så där äckligt ny..


30 May 2017, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: NGD!
southbeck wrote:
Ja men eller hur! Sitter och spelar akustiskt nu på den och den klingar och resonerar riktigt fint. Även om den känns lite så där äckligt ny..


Ja, man får ge sig på lacken på halsen lite. Pilla lite med kanten på greppbrädan och sån "kärlek".
Men sen blir de riktigt trevliga. Jag gillar min mycket, trots att den är orange.
Men jag skall ta bort P90 micken och sätta i 3 singlecoils istället (svårt beslut, skaffade en "strata" och en "tele" i förra veckan, två Ibanez Talman, tar den stratan över från denna får denna förbli som den är).


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 May 2017, 13:32
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: NGD!
Ser riktigt nice ut, grattis


31 May 2017, 17:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: NGD!
En sådan vill man ha, både snygg och intressant elektronikuppsättning.


01 Jun 2017, 10:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: NGD!
Ser fin ut. Är den gjord i Kina? Det ser ut som halsen är
vitlackad på min skärm.?

_________________
Försvinn ur min åsikt


01 Jun 2017, 11:25
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: NGD!
Vet faktiskt inte var den är gjord. Korea kanske.

Har haft den några dagar nu och justerat den som jag vill ha den och satt på nya strängar. Måste säga att jag är helt golvad över hur bra gitarr det är för pengarna. Det är liksom bara att checka av att jag brukar vilja ha:
Låter bra i alla micklägen, stämmer fint över halsen, känns väldigt skön att spela på, halsenprofilen är klockren för mina händer. Påminner lite om min Tyler. Håller stämningen bra.
Men framförallt så är det den absolut mest mångsidiga gitarr jag testat. Rätt coolt för 6000kr.


01 Jun 2017, 14:34
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: NGD!
Snygg! Har aldrig haft en gitarr med HB/strata/P90-uppsättning men det känns som en väldigt bra kombo. Fast jag skulle nog mesa ur efter ett tag och byta halsmicken till en strata-mick. Hur funkar egg-läget med strata-P90?

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


02 Jun 2017, 10:26
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: NGD!
Jag tycker det funkar fint! Blir så klart lite fetare men det behöver inte vara så negativt tycker jag. Man har iaf tillgång till det soundet. Ofta är det ju bara humbucker och p90.
Bara jag får ordning på splitten av stallmicken blir nog nedersta läget ännu bättre. Och tror stallsplit med p90 blir kanon.


02 Jun 2017, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: NGD!
Grattis! Verkar vara en schysst gitarr. Gillar formen på plektrumskyddet!

_________________
http://www.pigsinspace.se


02 Jun 2017, 12:51
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.