View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:50



Reply to topic  [ 21 posts ] 
NPD!! New pickup day 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post NPD!! New pickup day
Letat ett tag efter dessa... Dom var inte billiga men dom går typ inte få tag på utan gitarren :shock:

Image

Image


25 May 2017, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: NPD!! New pickup day
Fasiken dom där har jag letat också men inte riktigt velat lägga ut för.
Får man fråga vad du fick ge?

Vad ska dom sitta i för gitarr?


25 May 2017, 10:29
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post Re: NPD!! New pickup day
southbeck wrote:
Fasiken dom där har jag letat också men inte riktigt velat lägga ut för.
Får man fråga vad du fick ge?

Vad ska dom sitta i för gitarr?


samma här.. letat sen jag sålde min DGT förra sommaren.
Vet inte om jag vågar säga men ca 450$ :shock:

Dom ska i en prs singlecut när jag köpt en :mrgreen:


25 May 2017, 10:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: NPD!! New pickup day
Köp en med 57/08 och sälj dem till mig!

_________________
##################


25 May 2017, 11:20
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post Re: NPD!! New pickup day
valvetubes wrote:
Köp en med 57/08 och sälj dem till mig!


Du har sett att dom börjat sälja 57/08 separat?



https://us.prsaccessories.com/collectio ... 08-pickups


25 May 2017, 11:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: NPD!! New pickup day
Shit! Typ 5000:- allt som allt. Tål att tänkas på.....

_________________
##################


25 May 2017, 12:17
Profile

Joined: 07 Aug 2009, 02:34
Posts: 402
Location:
Post Re: NPD!! New pickup day
valvetubes wrote:
Shit! Typ 5000:- allt som allt. Tål att tänkas på.....



Det är helt sjukt egentligen. men dom brukar dyka upp på ebay då och då.. fast dom brukar gå för samma pris typ :(


25 May 2017, 12:45
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NPD!! New pickup day
Stort grattis!....

_________________
http://www.ergopikk.com


25 May 2017, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: NPD!! New pickup day
valvetubes wrote:
Shit! Typ 5000:- allt som allt. Tål att tänkas på.....



57/08 hade jag i den PRS SC58 Artist Grade jag tidigare ägde och mer hypade och överreklamerade mickar får man leta efter om du frågar mig,
visst helt okej mickar som var ganska svaga, tunna och brighta men enligt min smak för lite kropp, fetma och Paf-karaktär..
För de där pengarna, aldrig i livet för då finns det betydligt mycket roligare saker att stoppa i sin gitarr för betydligt mindre pengar.
En liten rolig anekdot är att jag testade en Duncan 59/Custom hybrid stallmick i PRS:en och helt plötsligt fick gitarren hår på både bröstet och ryggen.
Skulle lätt lägga pengarna på Throbak, Sheptone eller varför inte Duncan Custom Shop istället? Men det är jag det. :)

Grattis Lasse


25 May 2017, 13:48
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NPD!! New pickup day
WCR Fillmore spöar dock alla ovanstående!..

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


25 May 2017, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: NPD!! New pickup day
Jag är mycket nöjd med min Roswell "PAF-typ", a 325 kr ! Allt jag söker efter i en HB finns i den.

_________________
pudas


25 May 2017, 14:38
Profile

Joined: 11 Apr 2006, 21:09
Posts: 194
Location:
Post Re: NPD!! New pickup day
Grattis till köpet! De låter väldigt bra de där DGT-mickarna, tycker jag.

Är faktiskt på jakt efter en DGT..., en hel gitarr inkl. mickarna alltså. Nån som har en?


25 May 2017, 17:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post Re: NPD!! New pickup day
Jag har en tidig DGT med original mickar o allt. Tveksam till försäljning dock. En av de bästa gitarrer jag testat


25 May 2017, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2106
Post Re: NPD!! New pickup day
Tack Nut! Då kan jag släppa den GAS:en! Finns ju andra fina mickar för mindre pengar; Lundgren, Creamery, Sheptone, Lollar m fl




Nut wrote:


57/08 hade jag i den PRS SC58 Artist Grade jag tidigare ägde och mer hypade och överreklamerade mickar får man leta efter om du frågar mig,
visst helt okej mickar som var ganska svaga, tunna och brighta men enligt min smak för lite kropp, fetma och Paf-karaktär..
För de där pengarna, aldrig i livet för då finns det betydligt mycket roligare saker att stoppa i sin gitarr för betydligt mindre pengar.
En liten rolig anekdot är att jag testade en Duncan 59/Custom hybrid stallmick i PRS:en och helt plötsligt fick gitarren hår på både bröstet och ryggen.
Skulle lätt lägga pengarna på Throbak, Sheptone eller varför inte Duncan Custom Shop istället? Men det är jag det. :)

Grattis Lasse

_________________
##################


26 May 2017, 12:31
Profile

Joined: 02 Sep 2011, 17:51
Posts: 104
Post Re: NPD!! New pickup day
Quote:
57/08 hade jag i den PRS SC58 Artist Grade jag tidigare ägde och mer hypade och överreklamerade mickar får man leta efter om du frågar mig,
visst helt okej mickar som var ganska svaga, tunna och brighta men enligt min smak för lite kropp, fetma och Paf-karaktär..


Tänk så olika man kan tycka. En gammal PAF för mig är just svag, rätt tunn och bright. Lite som en telecaster stallmick på stereoider. Tycker därför att 57/08 mickarna är några av de bästa PAF-kloner som jag testat. Sitter i en PRS Stripped58 som faktiskt TheLars har ägt. Har en PRS DGT oxå och dom nickarna är oxå grymma. Vi får agree to disagree :)
ha det gott


01 Jun 2017, 19:20
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: NPD!! New pickup day
Nut: Har du testat Throbak? De verkar vara bland det "coolaste" och mest hypade just nu, helt klart. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


02 Jun 2017, 10:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NPD!! New pickup day
För mina 5 öre:

Alltid när man snackar/jämför sound ur mickar hänger för mycket av hur mick/mickar funkar (använder ordet "funkar" -istället för ordet "låter") -på 4 viktiga utomstående saker:

A.) Tjockleken och typen på strängen man kör.
B.) Den akustiska klangen/tonen ur instrumentet.
C.) Korrekt anpassad justering av mickar -sett till punkt A & B.
C.) Förstärkare + högtalare som används -för att erhålla soundet man föredrar.

De tre översta punkterna är egentligen väldigt avgörande hur samspelet med micken i slutändan blir. Den tredje punkten hänger inte på själva instrumentet; men har en väldigt stor påverkan över det man försöker uppnå med sina mickar.

För mina fem öre:
Jag personligen tycker att även de minsta skillnaderna i magneten ger större skillnader -än vad skillnaderna med PRS 50's tråd gör. Visst: låter dessa PRS mickar riktigt bra. Detta myckettack vare att PRS skaffade sig rättigheterna till maskinen som tillverkade 50's -tråden back-in-the-day. Jag ställer mig frågande till följande: Varför ens lägga ner så stor möda på old school tråden hos PRS -om man ändå överlindar mickarna -jämfört med orginalen..? Jag säger inte att detta är fel av PRS -eftersom detta bör ger en aning med "balle" i soundet. Och detta borde medföra att soundet passar bättre till ex tjockare strängar.

Jämför man PRS 57/08 exempelvis emot Seymour Duncans Antiquitys: Tycker jag att man får ett ganska bra exempel i skillnad mellan betydelsen magneter och tråd. Seymour satsar på old school magnet -och Paul på old school tråd. I min värld är det inge snack -om att Antiquitys låter bättre än 57/08 på en väljusterad gitarr. Men också viktigt att nämna: Detta med standard 009 - 042 -strängar över mickarna som jag kör på. Går man upp relält i strängtjocklek -och bör addera mer "crisp" och "spike" i soundet som kompensation; anser jag det är andra magneter som gäller istället för överlindning: Då form av Alnico IV -samt Alnico V. Och givetvis även: Har man en gitarr som "klangar dåvare" -medför också då att den tighta krämigheten i basen -och den "sjungande torrheten" blir någonting annat än det som den är designad att vara i original PAF. Den större återhållsamheten i outputen i en PAF; gör micken funkar så bra att styra stärkaren via volymkontrollen. Och detta ger nästa grej; som i allra högsta grad påverkar: Exakt vilket värde ska det vara på volympoten?

- Var mellan 450 till 500K om man kör 500K?
- Hur nära -eller över 300K -om man kör 300K?

Detta är givetvis en ren smaksak.

Visst: låter dessa PRS mickar riktigt bra. Detta mycket tack vare att PRS skaffade sig rättigheterna till maskinen som tillverkade 50's -tråden back-in-the-day.
....Men typ kursade på hutlösa $220 /styck av PRS......?! Och då finns det berg av andra handspunna alternativ för en den samma entusiasten att tillgå. Detta till väldigt mycket mer tilltalande prisnivåer.


/ Jonken


02 Jun 2017, 12:08
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: NPD!! New pickup day
Hur vet vi ens vad som är magnet kontra tråd? Duncan kanske bara tillverkar bättre mickar än PRS (vilket de gör). Det handlar ju om hur man sätter ihop delarna också!

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


02 Jun 2017, 12:15
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: NPD!! New pickup day
I slutänden beror det alltid på i vilken gitarr mickarna sitter. Erfarenhetsmässigt går det att gissa sig till vad som skulle kunna funka i en viss gura men facit får man inte förrän man testat.

Eftersom PRS varit på tapeten tidigare i tråden hat jag t.ex en Custom 24 med 59/09-pickuper i som i grund och botten låter finfint i den gitarren, det enda jag ibland kan störa mig på är lite väl mycket bas genom vissa rigar. Nyfiken som jag är har jag därför provat med ett antal olika alternativ som jag anat skulle funka och ingen av dessa har gjort det jag varit ute efter, enda skillnaden är att de på ett eller annat sätt gjort att soundet tappat en eller flera parametrar jag gillade.
Har därför behållit originalen och skär lite bas med en extrern EQ i den aktuella rigen.

Ytterligare exempel på att det inte alltid blir som man tror var när jag mepprade i en '78-model i en LP Std från 1990. Man kan ju tro att denna mick ursprungligen inte är tänkt för den typen av gitarr men resultatet blev makalöst bra, inte så konstigt när man tänker efter för det är ju i grund och botten en PAF, knepet är bara att tänka efter på rätt sätt...

Kommande projekt är bl.a att testa ett set Suhr Aldrich som jag beställt i en Flåjjdad Eclipse, får se om jag tänkt efter på rätt sätt där :roll:

_________________
Skill is nothing without style


03 Jun 2017, 11:39
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: NPD!! New pickup day
johanPetter wrote:
Quote:
57/08 hade jag i den PRS SC58 Artist Grade jag tidigare ägde och mer hypade och överreklamerade mickar får man leta efter om du frågar mig,
visst helt okej mickar som var ganska svaga, tunna och brighta men enligt min smak för lite kropp, fetma och Paf-karaktär..


Tänk så olika man kan tycka. En gammal PAF för mig är just svag, rätt tunn och bright. Lite som en telecaster stallmick på stereoider. Tycker därför att 57/08 mickarna är några av de bästa PAF-kloner som jag testat. Sitter i en PRS Stripped58 som faktiskt TheLars har ägt. Har en PRS DGT oxå och dom nickarna är oxå grymma. Vi får agree to disagree :)
ha det gott

-Tycker just det som är så gott med PAF!

Den där komplexa sprödheten och låg-midden som formligen exploderar med en bra rörförstärkare.
Med en bra boost framför så får den ännu mera komplexitet utan att man behöver köpa
"fetare PAF-mickar á Fillmore).

Ytterligare en karaktär jag gillar (mfl) med PAF är att man verkligen får den där
komplexa motpolen tillbaka, dvs man får kämpa lite med strängarna.
Det vissa kallar svag, tunn och bright, kan jag i bästa fall, kalla dynamisk!
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


03 Jun 2017, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 01 Jan 2008, 18:34
Posts: 623
Location: Alingsås
Post Re: NPD!! New pickup day
Bara att slå till :wink:

http://www.ebay.co.uk/itm/RARE-PRS-DGT- ... Sw8HBZHlAX


04 Jun 2017, 14:58
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.