View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 22:41



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Volymen sjunker 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Volymen sjunker
Finns det någon vettig förklaring till att volymen sjunker när jag trampar in en delay pedal,
det gäller en Artec Analog Delay SE-ADL som ligger i förstärkarens loop tillsammans med
ett chorus. Choruset uppför sig som det ska. Vad säger de tekniskt kunniga om detta?
Hälsningar
//BoB


20 May 2017, 10:06
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Volymen sjunker
Namnet till trots, har för mig att den inte är analog men jag kan ha fel. Uppstår problemet endast när delay ligger i förstärkarens loop eller uppstår samma fenomen framför förstärkaren? Hur har du delayet mix-ratt ställd? I mitt fall skulle jag prova att sätta delayet framför od, bara för att kolla...

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 May 2017, 13:37
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Volymen sjunker
Förresten, sälj den, lägg till lite pengar och köp en begagnad Carbon Copy eller en Hardwire DL-8 så slipper du förhoppningsvis volymknas. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


20 May 2017, 13:43
Profile

Joined: 24 Jul 2012, 15:51
Posts: 70
Post Re: Volymen sjunker
Kan inte svara tekniskt, men då jag har en likadan Artec som uppför sig på samma sätt antar jag att kretsen helt enkelt suger bort lite av volymen. Synd då den i övrigt står sig riktigt bra ljudmässigt mot dyrare modeller. Har två andra delaypedaler som inte har problem med volymdrop.


20 May 2017, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Volymen sjunker
Dolphman wrote:
Kan inte svara tekniskt, men då jag har en likadan Artec som uppför sig på samma sätt antar jag att kretsen helt enkelt suger bort lite av volymen. Synd då den i övrigt står sig riktigt bra ljudmässigt mot dyrare modeller. Har två andra delaypedaler som inte har problem med volymdrop.

Tack för det svaret, då är det uppenbarligen inget fel på just denna pedal. Min uppfattning om den är annars detsamma
som din, en ovanligt trevlig pedal om det inte vore för detta med volymförlusten vilket i praktiken gör den ganska oanvändbar.
//BoB


20 May 2017, 20:23
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 463
Location: Västernorrland
Post Re: Volymen sjunker
Granis67 wrote:
Namnet till trots, har för mig att den inte är analog men jag kan ha fel. Uppstår problemet endast när delay ligger i förstärkarens loop eller uppstår samma fenomen framför förstärkaren? Hur har du delayet mix-ratt ställd? I mitt fall skulle jag prova att sätta delayet framför od, bara för att kolla...

Jag testade att köra direkt in i förstärkaren och då händer inte detta med volymen utan den förblir densamma
oavsett om man har delayet på eller av.
//BoB


20 May 2017, 20:29
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Volymen sjunker
Det har troligen att göra med olika signalnivå och vad pedalen är byggd för att fixa.
En hel del pedaler beter sig så, eller bara låter illa, i en loop men funkar kanon framför.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 May 2017, 21:13
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Volymen sjunker
Vad händer om du kör pedalen framför stärkaren (med rent ljud)? Sjunker volymen då också?

Gissningsvis är det pedalen som är dåligt designad och inte håller korrekt volym när den är aktiv.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


20 May 2017, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Volymen sjunker
d95err wrote:
Vad händer om du kör pedalen framför stärkaren (med rent ljud)? Sjunker volymen då också?

Gissningsvis är det pedalen som är dåligt designad och inte håller korrekt volym när den är aktiv.


Det är redan svarat på det. Den funkar bra då.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 May 2017, 22:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.