View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 18:44



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Hur jorda mick i akustisk? 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Hur jorda mick i akustisk?
Tänkte sätta en Danelctro lipstick mick i en stålsträngad (typ Martin), det måste ju liksom testas hur det blir....
Problemet är att jag bör ha jord i strängarna för mindre brum, och det är ju lite problem då det enda i stallet av metall är just strängarna.
Strängarna är Elexir så det går nog bara jorda i de två ospunna strängarna.

Någon som har en bra lösning?

Min tanke är att löda på en kabel på potens hus och sen upp i E-hålet, skala 3-4 cm och sen "lägga" under H och E, de bör kunna klämma kabeln.


13 May 2017, 20:46
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Du har väl stränghållare som nedan. Jorda stränghållaren och spela sedan som vanligt. Alla ackar som elgitarrersättning har väl självklart sargmonterad stränghållare. Jag har inte detta arrangemang kvar. Det blir Eastman jazzgitarr grejor istället.

Nä, jag köper inte en stålsträngad gitarr som ej har sargmonterad stränghållare.

Image


14 May 2017, 01:36
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Min har inte stränghållare i metall, det är det som är problemet.


14 May 2017, 07:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Att jorda i strängarna hjälper inte mot brum. Om det brummar finns det troligen en oskärmad ledning någonstans vid mick eller pot.

mvh

_________________
- Ingvar -


14 May 2017, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Musikanten wrote:
Att jorda i strängarna hjälper inte mot brum. Om det brummar finns det troligen en oskärmad ledning någonstans vid mick eller pot.

mvh

Är bara skärmad kabel pch så fort jag rör t ex gitarrkabelns hölje, dvs jord, så slutar brummet.


14 May 2017, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Jag förstår, men just det du beskriver tyder på att någonting är oskärmat.
Det behövs ibland bara 10-15 cm oskärmad ledning för att din kropp skall kapacitivt koppla en 50 Hz störning till det stället
och när du jordar din kropp slutar "överföringen".

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 14 May 2017, 10:34, edited 1 time in total.



14 May 2017, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Man får samma effekt när man rör strängarna på en Les Paul, brummet minskar. Och en Les Paul är väldigt skärmad.


14 May 2017, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Du tror inte på mej, men jag vill bara hjälpa till.
Jag är inte bara musikant, jag har jobbat med elektronik i hela mitt liv. :wink:

Tillägg.
Observara att jag inte har skrivit att det är fel att jorda strängar/stall!
Tvärtom, så är det ett bra sätt att kontrollera om skärmningen behöver ses över.

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 15 May 2017, 14:22, edited 1 time in total.



14 May 2017, 10:37
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Ni har ju typ rätt båda två... Visst kan det vara ett skärmproblem, men även perfekt skärmade gitarrer mår oftast bra av att koppla jorden till gitarristens kropp (utöka jordplanet har jag för mig att det heter på förenklat språk...)

Den här:
http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/To ... _Mate.html
kan man kopplat till jackets jord, har gjort det på ett par gitarrer med piezo som brummat lite för mycket. Jag hör igen större skillnad akustiskt och det funkar som jordning.


14 May 2017, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Musikanten wrote:
Jag förstår, men just det du beskriver tyder på att någonting är oskärmat.
Det behövs ibland bara 10-15 cm oskärmad ledning för att din kropp skall kapacitivt koppla en 50 Hz störning till det stället
och när du jordar din kropp slutar "överföringen".


Hur kommer det sig då att alla gitarrtillverkare med passiva mickar jordar strängarna? Vad jag vet så är alla gitarrförstärkare rekommenderade av tillverkarna att endast anslutas till jordade eluttag och att endast ansluta instrumentet med en skärmad kabel.
Annat hade det väl varit om standarden för elgitarrer varit balanserad, då hade nog inte funnits något behov av att jorda strängarna.

Jag skulle tippa att det bästa om man vill ha en magnetisk mick på en westerngitarr är en aktiv sådan. Fishman, Shadow, Sunrise,
och alla dom andra vanliga fabrikaten har sin variant. På dom ska ingen jordning av strängar behövas.

_________________
pudas


14 May 2017, 11:37
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
pudas wrote:
Musikanten wrote:
Jag förstår, men just det du beskriver tyder på att någonting är oskärmat.
Det behövs ibland bara 10-15 cm oskärmad ledning för att din kropp skall kapacitivt koppla en 50 Hz störning till det stället
och när du jordar din kropp slutar "överföringen".


Hur kommer det sig då att alla gitarrtillverkare med passiva mickar jordar strängarna? Vad jag vet så är alla gitarrförstärkare rekommenderade av tillverkarna att endast anslutas till jordade eluttag och att endast ansluta instrumentet med en skärmad kabel.
Annat hade det väl varit om standarden för elgitarrer varit balanserad, då hade nog inte funnits något behov av att jorda strängarna.

Jag skulle tippa att det bästa om man vill ha en magnetisk mick på en westerngitarr är en aktiv sådan. Fishman, Shadow, Sunrise,
och alla dom andra vanliga fabrikaten har sin variant. På dom ska ingen jordning av strängar behövas.

Du har naturligtvis rätt, men i mitt fall hade jag en Lipstick som jag ville använda på en akustisk. Bara testa liksom, har inget intresse av att det ska låta akustiskt utan bara rock n roll.
Elexir strängarna komplicerar det hela dessutom, de är ju isolerade med plast. Utom de två tunnaste.
Då jag spelar akustiskt typ 30 min/år är inga andra strängar bra, de oxiderar och blir livlösa mellan gångerna.
Med en Lipstick kanske jag spelar mer "akustiskt".


14 May 2017, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Exempel:
En gitarrist eller basist står och spelar, har sitt instrument hängande på kroppen. Runt om i lokalen finns el-ledningar i väggar, tak och golv.
Dessa ledningar innehåller vanligtvis en nätspänning på 230 VAC och frekvensen 50 Hertz.
I närheten finns även nätkablar till förstärkare osv...
Gitarristens kropp fungerar som en "antenn" som plockar upp detta spänningsfält, som i sin tur kopplas kapacitivt till instrumentets
elektronik. Om det finns något oskärmat där kan det orsaka brum.
När gitarristen sedan rör vid strängar eller outputjack jordas hans kropp och störningen når inte in i gitarren/basen.

Det jag skrivit om handlar alltså om kapacitivt kopplade störningar.
Det finns även induktivt kopplade störningar, t.ex. från transformatorer men då är det själva mickarna i instrumentet som påverkas.
Brummet blir då riktningskänsligt.
Vanligast vid singlecoil-mik.

mvh

_________________
- Ingvar -


14 May 2017, 12:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Musikanten wrote:
Exempel:
En gitarrist eller basist står och spelar, har sitt instrument hängande på kroppen. Runt om i lokalen finns el-ledningar i väggar, tak och golv.
Dessa ledningar innehåller vanligtvis en nätspänning på 230 VAC och frekvensen 50 Hertz.
I närheten finns även nätkablar till förstärkare osv...
Gitarristens kropp fungerar som en "antenn" som plockar upp detta spänningsfält, som i sin tur kopplas kapacitivt till instrumentets
elektronik. Om det finns något oskärmat där kan det orsaka brum.
När gitarristen sedan rör vid strängar eller outputjack jordas hans kropp och störningen når inte in i gitarren/basen.

Det jag skrivit om handlar alltså om kapacitivt kopplade störningar.
Det finns även induktivt kopplade störningar, t.ex. från transformatorer men då är det själva mickarna i instrumentet som påverkas.
Brummet blir då riktningskänsligt.
Vanligast vid singlecoil-mik.

mvh

Håller med om detta naturligtvis, men en Lipstick är en SC så mitt problem kvarstår trots skärmade kablar hela vägen.
Har vid något tillfälle skärmat en strata, och satt skärmade kablar överallt (inkl mickkablar), tyckte inte detta gav så stor vinst m a p brum och knappast värt besväret. Mickarna är ju fortfarande oskärmade....
Men som alla vet så försvinner brummet från t ex en strata delvis så fort man rör strängar eller annat som är jordat, inte helt men till en del.


14 May 2017, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Håller med Göran (Och troligtvis dom flesta av oss gitarrister) i praktiken måste strängarna anslutas till jord!
Vad som vore intressant att veta är hur dom gjorde på 60-talets Martin och Gibson (kommer inte ihåg modellnamnen) som levererades med vanliga magnetiska "elgitarrmickar"?

Dock borde det ju inte vara så svårt att ta en metallpinne och lägga i utrymmer mellan stallbenet och strängpinnarna.
Anslutningssladden behöver ju inte vara speciellt grov, så ett hål på bara några millimeter blir enda åverkan på gitarren!

Image

_________________
pudas


14 May 2017, 14:37
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Då var det jordat, kabel upp i samma hål som E-strängen och pressad under H och E. Funkar utmärkt men frun höll på att skita på sig när en fuzz kopplades in..... Makalös ( :wink: ) återkoppling.....
Volymkontroll har naturligtvis också monterats.


14 May 2017, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Måste du inte jorda alla strängarna? Tycker det borde bli ett himla sprakande då det långt ifrån alltid man har kontakt med H och E strängen?
Nåväl glöm inte att det där "Low-Fi" soundet har gjorts till döds av White stripes, Johnnoshi, Nirvana och ett tusental andra!

_________________
pudas


14 May 2017, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
pudas wrote:
Måste du inte jorda alla strängarna? Tycker det borde bli ett himla sprakande då det långt ifrån alltid man har kontakt med H och E strängen?
Nåväl glöm inte att det där "Low-Fi" soundet har gjorts till döds av White stripes, Johnnoshi, Nirvana och ett tusental andra!

Det är Elixir, som sagt, de spunna är coatade och leder ju inte ström, såvida jag inte slipar bort coatingen i partiet som går fram till greppbrädans slut :o
Men det funkar fint, har alltid handen vilande mot stallet.
Ämnar inte använda denna för spelning i band-situation, mest en idé som måste testas. Det är en billig Cort så åverkan spelar ingen roll.


14 May 2017, 16:40
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Goran wrote:
Min har inte stränghållare i metall, det är det som är problemet.


Funderat lite och har skrivit tidigare i tråden. Peter Naglitsch skrev om utökat jordplan. Jag har provat och ska använda en gammal tysk Idealmick i en Levin, ej jordad stallet, se nedan. Själva mickgrejen inkl plektrumskyddet, monteringen, har jag provat i flera gitarrer utan märkbara störningar. Då sitter elektroniken i en metall-låda. Lite Farahdays bur. Men grejen är mycket klumpig i verkligheten och micken ska monteras direkt i Levingitarren och potarna i locket. Ska försöka komma ihåg denna tråd om det blir problem.

För flera år sedan hade jag problem som Goran med oljud som försvann med händerna på strängarna. Den gången var den minus/jord kabeln till jacket som glappade i min gamla Viking.

Edit. :oops: Och rätt snabbt får jag ångra mina ord om jordade stall. Mina ackar har inte jordade stall. Ännu. Men i nästa omgång med mickar blir det jordning :!:

Image


16 May 2017, 01:45
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Den höga impedansen i gitarrens elektronik underlättar inte problemet med brumstörningar.
Det är inte fel att jorda strängar/stall, tvärtom är det en fördel för då kan man avgöra om skärmningen av elektroniken
är bra eller dålig. Det finns gitarrister som inte litar på mitt resonemang, men det bryr jag mej inte om, för jag vet
hur det funkar. Dessutom är det fritt val om de vill fungera som jordplan när de spelar. Men synd att vissa fabrikanter sparar in
på sådana detaljer när de tillverkar en produkt.

Brum som påverkar själva mickarna i instrumentet är svåra att skärma bort, då skulle de inte fungera som mickar.
Det är därför humbuckers kom till, där själva störningen fasas ut, men strängarnas påverkan består.

Därför är det viktigt att skilja på kapacitivt kontra induktivt (magnetiskt) alstrade störningar.

_________________
- Ingvar -


Last edited by Musikanten on 16 May 2017, 11:17, edited 1 time in total.



16 May 2017, 11:07
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Musikanten wrote:
Det är inte fel att jorda strängar/stall, tvärtom är det en fördel för då kan man avgöra om skärmningen av elektroniken
är bra eller dålig. Det finns gitarrister som inte litar på mitt resonemang, men det bryr jag mej inte om, för jag vet
hur det funkar. Dessutom är det fritt val om de vill fungera som jordplan när de spelar. Men synd att vissa fabrikanter sparar in
på sådana detaljer när de tillverkar en produkt.

Brum som påverkar själva mickarna i instrumentet är svåra att skärma bort, då skulle de inte fungera som mickar.
Det är därför humbuckers kom till, där själva störningen fasas ut, men strängarnas påverkan består.

Därför är det viktigt att skilja på kapacitivt kontra induktivt (magnetiskt) alstrade störningar.

Du har naturligtvis rätt och jag är absolut upplyst nu.


16 May 2017, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Handen rör ju strängarna (E & B), men inte hela tiden. Jag funderar på om man inte kan koppla jorden mot kroppen utan att gå genom strängarna. Kan inte komma på ngt finurligt, men kanske kul att spåna vidare på.
Jag vill minnas att jag vid ngt tillfälle haft jorden knuten kring min stortå, fast jag hoppas jag minns fel:).
Metallplatta på baksidan av kroppen och lyfta upp t-shirten när man spelar. Eller kanske ngt på axelremen uppe vid nacken. Armband kopplat till jord på gitarren, lite tufft handfängsel kanske . En sådan där metallram/armskydd man har på främre ovansidan av gitarrkroppen, som på en banjo. Eller knyt nått på stortån.
Ta detta med en nypa salt :).

_________________
www.slackervillezoo.se


16 May 2017, 14:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
davidihse wrote:
Handen rör ju strängarna (E & B), men inte hela tiden. Jag funderar på om man inte kan koppla jorden mot kroppen utan att gå genom strängarna. Kan inte komma på ngt finurligt, men kanske kul att spåna vidare på.
Jag vill minnas att jag vid ngt tillfälle haft jorden knuten kring min stortå, fast jag hoppas jag minns fel:).
Metallplatta på baksidan av kroppen och lyfta upp t-shirten när man spelar. Eller kanske ngt på axelremen uppe vid nacken. Armband kopplat till jord på gitarren, lite tufft handfängsel kanske . En sådan där metallram/armskydd man har på främre ovansidan av gitarrkroppen, som på en banjo. Eller knyt nått på stortån.
Ta detta med en nypa salt :).



Eller fixar man så att axelbandet fästs uppe vid gitarrhuvudet och drar en kabel från stämskruvarna via axelbandets ner till andra axelbandsknoppen som i sin tur går till telekabelpluggen. Perfekt!

:mrgreen:


16 May 2017, 15:18
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Den:
davidihse wrote:
lite tufft handfängsel kanske
:P


16 May 2017, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Många lysande tips här på slutet, man tackar :D
Man kanske skulle jorda sig själv, spela barfota i en rejält fuktig gödselstack......


16 May 2017, 19:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Goran wrote:
Många lysande tips här på slutet, man tackar :D
Man kanske skulle jorda sig själv, spela barfota i en rejält fuktig gödselstack......

Jepp, sen när man får nätspänningen i näven pga någon trasig apparat så blir det störtskönt.

_________________
Johan Hansson


16 May 2017, 20:48
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Hur jorda mick i akustisk?
Tubis wrote:
Jepp, sen när man får nätspänningen i näven pga någon trasig apparat så blir det störtskönt.

Precis, och gratis ljusshow och rökmaskin på samma gång!


17 May 2017, 07:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.