View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:21



Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Gitarrmässan 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Wicca wrote:
Blev "medlurad" av några polare på lördagen, trots att jag inte spelar så mycket just nu.

Rätt trevligt, men synd att det inte fanns mer förstärkare att provspela, bara jag som tycker det?
IAs "clinic" var grym som vanligt. Jo, jag säger "clinic" eftersom han lirade två låtar(ok, den ena var 20 minuter) under timmen. Resten var fantastisk humor. :mrgreen:

Tyckte det var rätt lite vettigt i begagnatmontrarna, eller så var det bara jag som kom sent.

Kul att prova Green guitars som det vart en del snack om. Positivt överraskad får jag säga, provade både LP och strata i 3,5k-klassen. I övrigt hade jag gärna provspelat kemper, var det bara jag som missade det eller fanns det inte på mässan?


He he, Ia spelade ju markant längre/mer än tidigare år, minns nåt år när det var 45 minuter stand up comedy och en till två korta låtar!!!

Klart att de gitarrer Green hade med sig på en mässa var fina ex. Frågan är dock hur de är om man beställer en. De finns ju inte i någon butik vad jag vet, det kanske finns en anledning till det?

Kemper fanns att provspela, men det var en väldigt liten monter, mer ett litet bord typ.


17 May 2017, 12:13
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:

Ja, det tog ganska många år innan jag fick ett prylintresse, innan det var en gitarr en gitarr. Gitarrspel var jag däremot väldigt intresserad av.
Tror inte ens jag var medveten om att det finns olika förstärkare som kunde låta olika förrän efter flera år.
Hade samma grejer i väldigt många år utan att tänka på att det fanns bättre eller sämre av allt.

När jag förstod det och köpte bra grejer behöll jag dem också väldigt länge utan att titta efter annat.
Hade, till exempel, samma förstärkare live i 15 år. Gitarrer och mickar började jag nörda med tidigare än resten, förstärkare kom sen och sist pedaler (som kom först för några år sen, och är nerlagt nu, det var helt enkelt inte jag).

Det finns nog inga sammanställda siffror på åldersfördelning på instrumentförsäljning (troligen för att det är svårt att göra).
Jag baserar vad jag tror på "lägga samman många olika indikatorer".

De senaste åren, 5-6 typ, har elgitarrförsäljningen gått stadigt neråt i hela världen. Vi i Sverige, som är ett gitarrland, har förr varit ganska opåverkade av såna " upp och ner", men inte denna gång och nu är det bara ner.
Till exempel brukar lågkonjuktur i världen, eller länder, påverka instrumentförsäljningen märkbart. Men vi i Sverige har aldrig haft det så, vi verkar köpa våra gitarrer ändå.
En viss del av det vi ser här i landet beror självklart på thomann och annat sånt, men hela världen kan ju inte förklaras av det.

Den akustiska försäljningen har ökat stadigt fram till början av 2016 (det tillskrivs alla tjejer som började lira AK och trenden med "tapping, slapping i öppna stämningar") men sen har även det gått ner.
Mängden dyra gitarr i förhållande till billiga som säljs minskar också.

Om det beror på blocket/eBay (och liknande försäljningsställen) eller bristande intresse eller båda delar är svårt att säga.

Det säljs fortfarande förvånansvärt många gitarrer (var tar till exempel alla 1-2000:- akgitarrer vägen? Det måste finnas minst 20 i varje hem i landet), bara färre än förr.

Sen att alla gitarrrelaterade event man är på lyser unga med sin frånvaro oberoende av vad det är för event.
Om det beror på att man inte når dem via de kanaler som används för reklam eller om de helt enkelt inte är intresserad är också svårt att få svar på.
Nog en kombination av båda.

Kollar man studieförbund så har de färre band med studiecirklar över hela landet. Är det för att folk skaffar lokal själv? Troligen inte.

Musikskolor med gitarr på finns det fler, men det beror nog på annat än ett brinnande gitarrintresse (saker som "vill du plugga ekonomi eller gå och plinka lite gitarr?", "vill hemskt gärna bli känd" osv. Och att skolor lever på att ha saker som lockar unga "sjunga och dansa VS matte". Egna gissningar).
Men även om det är fler är det ändå väldigt få per år om man lägger ihop dem.

Merparten av ungas musik har ingen gitarr i sig, inga gitarrhjältar och sånt som skapar "jag vill också".

Det går inte att gissa på annat än att något har hänt och att det ligger i farans riktning att det är intresse som sviktar.


Många saker är branschens eget fel.
Kollar man gitarrpress så är den mer eller mindre helt fokuserad på dåtid, artister som slog igenom för hur många år sen som helst. Steve Vai och Satriani räknas fortfarande som det nya gardet.
Det finns undantag, men det är extremt få.

Kollar man tillverkare är deras artister också på det stora hela baserade i dåtid. För Ibanez är det Steve Vai, Satriani, George Benson, Pat osv, inte gröngölingar, precis. Samma sak för alla andra tillverkare.
Jag förstår dem till viss del, för de är de enda artisterna som verkligen når ut.
Ingen "gitarr" blir ju stor nu för tiden, en och annan youtube "gear" snubbe men sen är det inte så mycket mer.

Det har ju hänt förr att instrument glidit ur tid och hamnat på "farfar instrument" listan. Där ju inte omöjligt att gitarr går samma väg. Det är symbolen för rock'n'roll, men det är ju inte otroligt att även det går samma väg.

Den som lever länge nog får se. Jag hoppas att mina gissningar är fel.
Men skulle gitarr blekna bort blir det ersatt av något annat, det kanske är ännu roligare? En app eller nått.

/Magnus


Tack, det var intressant. Du har ju insyn. Vi andra kan ju bra tro.

Då kan man anta att ens gitarrer inte är mycket värda när barnen ska sälja av dem någon gång i framtiden när man har spelat färdigt.

Men det är väl sunt att varje generation hittar sina grejer istället för att bara köra på med samma grejer som tidigare generationer gjort.


17 May 2017, 12:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
CarlM wrote:
Magnus Olsson wrote:

Ja, det tog ganska många år innan jag fick ett prylintresse, innan det var en gitarr en gitarr. Gitarrspel var jag däremot väldigt intresserad av.
Tror inte ens jag var medveten om att det finns olika förstärkare som kunde låta olika förrän efter flera år.
Hade samma grejer i väldigt många år utan att tänka på att det fanns bättre eller sämre av allt.

När jag förstod det och köpte bra grejer behöll jag dem också väldigt länge utan att titta efter annat.
Hade, till exempel, samma förstärkare live i 15 år. Gitarrer och mickar började jag nörda med tidigare än resten, förstärkare kom sen och sist pedaler (som kom först för några år sen, och är nerlagt nu, det var helt enkelt inte jag).

Det finns nog inga sammanställda siffror på åldersfördelning på instrumentförsäljning (troligen för att det är svårt att göra).
Jag baserar vad jag tror på "lägga samman många olika indikatorer".

De senaste åren, 5-6 typ, har elgitarrförsäljningen gått stadigt neråt i hela världen. Vi i Sverige, som är ett gitarrland, har förr varit ganska opåverkade av såna " upp och ner", men inte denna gång och nu är det bara ner.
Till exempel brukar lågkonjuktur i världen, eller länder, påverka instrumentförsäljningen märkbart. Men vi i Sverige har aldrig haft det så, vi verkar köpa våra gitarrer ändå.
En viss del av det vi ser här i landet beror självklart på thomann och annat sånt, men hela världen kan ju inte förklaras av det.

Den akustiska försäljningen har ökat stadigt fram till början av 2016 (det tillskrivs alla tjejer som började lira AK och trenden med "tapping, slapping i öppna stämningar") men sen har även det gått ner.
Mängden dyra gitarr i förhållande till billiga som säljs minskar också.

Om det beror på blocket/eBay (och liknande försäljningsställen) eller bristande intresse eller båda delar är svårt att säga.

Det säljs fortfarande förvånansvärt många gitarrer (var tar till exempel alla 1-2000:- akgitarrer vägen? Det måste finnas minst 20 i varje hem i landet), bara färre än förr.

Sen att alla gitarrrelaterade event man är på lyser unga med sin frånvaro oberoende av vad det är för event.
Om det beror på att man inte når dem via de kanaler som används för reklam eller om de helt enkelt inte är intresserad är också svårt att få svar på.
Nog en kombination av båda.

Kollar man studieförbund så har de färre band med studiecirklar över hela landet. Är det för att folk skaffar lokal själv? Troligen inte.

Musikskolor med gitarr på finns det fler, men det beror nog på annat än ett brinnande gitarrintresse (saker som "vill du plugga ekonomi eller gå och plinka lite gitarr?", "vill hemskt gärna bli känd" osv. Och att skolor lever på att ha saker som lockar unga "sjunga och dansa VS matte". Egna gissningar).
Men även om det är fler är det ändå väldigt få per år om man lägger ihop dem.

Merparten av ungas musik har ingen gitarr i sig, inga gitarrhjältar och sånt som skapar "jag vill också".

Det går inte att gissa på annat än att något har hänt och att det ligger i farans riktning att det är intresse som sviktar.


Många saker är branschens eget fel.
Kollar man gitarrpress så är den mer eller mindre helt fokuserad på dåtid, artister som slog igenom för hur många år sen som helst. Steve Vai och Satriani räknas fortfarande som det nya gardet.
Det finns undantag, men det är extremt få.

Kollar man tillverkare är deras artister också på det stora hela baserade i dåtid. För Ibanez är det Steve Vai, Satriani, George Benson, Pat osv, inte gröngölingar, precis. Samma sak för alla andra tillverkare.
Jag förstår dem till viss del, för de är de enda artisterna som verkligen når ut.
Ingen "gitarr" blir ju stor nu för tiden, en och annan youtube "gear" snubbe men sen är det inte så mycket mer.

Det har ju hänt förr att instrument glidit ur tid och hamnat på "farfar instrument" listan. Där ju inte omöjligt att gitarr går samma väg. Det är symbolen för rock'n'roll, men det är ju inte otroligt att även det går samma väg.

Den som lever länge nog får se. Jag hoppas att mina gissningar är fel.
Men skulle gitarr blekna bort blir det ersatt av något annat, det kanske är ännu roligare? En app eller nått.

/Magnus


Tack, det var intressant. Du har ju insyn. Vi andra kan ju bra tro.

Då kan man anta att ens gitarrer inte är mycket värda när barnen ska sälja av dem någon gång i framtiden när man har spelat färdigt.

Men det är väl sunt att varje generation hittar sina grejer istället för att bara köra på med samma grejer som tidigare generationer gjort.


Hel insyn har nog ingen, vi tror alla lika mycket.
De enda någerlunda säkra siffror man kan få är det där institutet (någon branschorganisation är det) i USA som sammanställer alla siffror per år (ner på instrument typ). Annars är olika tillverkare rätt hemliga mot varandra med hur mycket det säljer.

Titta på omsättning hos olika distributörer säger ju tyvärr inget alls om just gitarr.

Glömde en sak där innan, försäljningen av stora förstärkare har verkligen rasat på senare år.

Vad är din egen uppfattning i frågan? Vilken bild har du?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2017, 12:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Mja.....

Hört det där tugget nu sen mitten av 90-talet att elgitarren är död...

Det är en långsam process , om än kanske oundviklig på lång sikt.

Sen finns det alltid instrument som kommer bli intressantare än andra, allt blir inte värdelöst

_________________



17 May 2017, 13:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Mike Leaf wrote:
Mja.....

Hört det där tugget nu sen mitten av 90-talet att elgitarren är död...

Det är en långsam process , om än kanske oundviklig på lång sikt.

Sen finns det alltid instrument som kommer bli intressantare än andra, allt blir inte värdelöst


Vem säger att elgitarr är död i denna tråd?
Att det är dött har jag aldrig hört någon gång sen 90-talet.
Måste ju vara en komplett dåre som bott under en sten som säger något sådant då, samtidigt som Nirvana blir gigantiska, Metallicas black album kommer ut, SRV blir stor när han dör osv osv. Mer gitarr kan det liksom inte bli.

Elgitarr minskar (fakta) och det spekuleras om orsaker.
Tvärt om skrivs det till och med att det fortfarande säljs förvånansvärt mycket gitarrer, med en stilla undran om vart alla dessa instrument tar vägen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2017, 13:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:
Tvärt om skrivs det till och med att det fortfarande säljs förvånansvärt mycket gitarrer, med en stilla undran om vart alla dessa instrument tar vägen.

/Magnus

De flesta är på Blocket

_________________



17 May 2017, 14:12
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Gitarrmässan
Bara så att ni vet om!

Ni (MO med flera) låter som gamla sura gubbar som sitter på en parkbänk
där parkbänken indirekt är sponsrad av Crafton (med dubbla slipsknutar).


-Och nej anledningen till att folk inte spelar gitarr är inte att dom inte spelar.
Utan att dom köper billigare gitarrer (för under 2500 SEK), och sen får den (gitarren) vila.
Efter att behaget att spela gitarr tröttnat.

-Så ni inte lurar er själva, trots att (eller beroende på att Ibanez mfl) har outsourcat all verksamhet till Indonesien, för
att ytterligare få några procent mer i vinstmarginal.

1. 2500 SEK
2. Outsourca till Indonesien, Mexico etc.
3. Krångla inte till det gubbar.

_________________
http://www.ergopikk.com


17 May 2017, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Gitarrmässan
Som utställare på årets Fuzz kan jag kort konstatera att jag inte hade för önskan att sälja en skruv en gång.
Ambitionen var solklar,att visa mina maskiner...men framför allt vad jag gör. Att ge besökare möjligheten att kika under skalet.
På det att testa rör,ngt som visade sig mkt uppskattat.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 May 2017, 14:18
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Gitarrmässan
Racing wrote:
Som utställare på årets Fuzz kan jag kort konstatera att jag inte hade för önskan att sälja en skruv en gång.
Ambitionen var solklar,att visa mina maskiner...men framför allt vad jag gör. Att ge besökare möjligheten att kika under skalet.
På det att testa rör,ngt som visade sig mkt uppskattat.

-Vad kostar ett bord/bås , är det 5000 SEK ink moms?

_________________
http://www.ergopikk.com


17 May 2017, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gitarrmässan
FuriousFingers wrote:
Utan att dom köper billigare gitarrer (för under 2500 SEK), och sen får den (gitarren) vila.
Efter att behaget att spela gitarr tröttnat.


Det är ju också så att många idag köper fler billiga gitarrer än en dyr. Man kan ha en hel arsenal av olika gitarrer a la 2500:- /st.
Så var det inte 'på min tid' tror jag aldrig någonsin stötte på någon gitarrist innan nätets tillkomst som hade mer än en gitarr, om man inte var proffs.

Det gör ju att det blir kvantitet före kvalitet och den totala massan av instrument ökar.

Man kanske också tröttnar på några och fortsätter köpa nytt.

_________________



17 May 2017, 14:56
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Mike Leaf wrote:
FuriousFingers wrote:
Utan att dom köper billigare gitarrer (för under 2500 SEK), och sen får den (gitarren) vila.
Efter att behaget att spela gitarr tröttnat.


Det är ju också så att många idag köper fler billiga gitarrer än en dyr. Man kan ha en hel arsenal av olika gitarrer a la 2500:- /st.
Så var det inte 'på min tid' tror jag aldrig någonsin stötte på någon gitarrist innan nätets tillkomst som hade mer än en gitarr, om man inte var proffs.

Det gör ju att det blir kvantitet före kvalitet och den totala massan av instrument ökar.

Man kanske också tröttnar på några och fortsätter köpa nytt.


Jag hittade nyligen ett kort på mig själv från början av 90-talet med 5-6 gitarrer. Minns att jag började spela i ett band vid samma tid där den andre gitarristen hade en hel vägg med gitarrer hemma. Kanske ett undantag men jag tror du har fel. Eller du kanske menar 70-tal när du säger före internet? :mrgreen:


17 May 2017, 15:45
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Vinyljunkie wrote:
Mike Leaf wrote:

Det är ju också så att många idag köper fler billiga gitarrer än en dyr. Man kan ha en hel arsenal av olika gitarrer a la 2500:- /st.
Så var det inte 'på min tid' tror jag aldrig någonsin stötte på någon gitarrist innan nätets tillkomst som hade mer än en gitarr, om man inte var proffs.

Det gör ju att det blir kvantitet före kvalitet och den totala massan av instrument ökar.

Man kanske också tröttnar på några och fortsätter köpa nytt.


Jag hittade nyligen ett kort på mig själv från början av 90-talet med 5-6 gitarrer. Minns att jag började spela i ett band vid samma tid där den andre gitarristen hade en hel vägg med gitarrer hemma. Kanske ett undantag men jag tror du har fel. Eller du kanske menar 70-tal när du säger före internet? :mrgreen:


Håller med här, nästan alla jag kände way back hade många fler gitarrer än 1 och ingen av dem var proffs.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


17 May 2017, 18:25
Profile WWW

Joined: 07 Jan 2003, 18:00
Posts: 669
Location: Alingsås
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:
Wicca wrote:
Blev "medlurad" av några polare på lördagen, trots att jag inte spelar så mycket just nu.

Rätt trevligt, men synd att det inte fanns mer förstärkare att provspela, bara jag som tycker det?
IAs "clinic" var grym som vanligt. Jo, jag säger "clinic" eftersom han lirade två låtar(ok, den ena var 20 minuter) under timmen. Resten var fantastisk humor. :mrgreen:

Tyckte det var rätt lite vettigt i begagnatmontrarna, eller så var det bara jag som kom sent.

Kul att prova Green guitars som det vart en del snack om. Positivt överraskad får jag säga, provade både LP och strata i 3,5k-klassen. I övrigt hade jag gärna provspelat kemper, var det bara jag som missade det eller fanns det inte på mässan?


Jag tror faktiskt att det var fler olika förstärkare än det någonsin varit på mässan.
Kemper tittade jag inte efter men annars var det ju hur många mindre (och alla stora) märken som helst där.

/Magnus

Jaså? Jag såg förvisso att Orange hade en stor monter och att det fanns några mindre(Olsson, Racing) plus lite beggat och så fanns det lite småförstärkare hos yamaha och i nån av musikaffärerna(oftast med hörlurar dock, vilket väl är helt ok med tanke på ljudet som skulle uppstå annars).

Jag hade velat se mer Fender och Marshall, ENGL, VOX(Eller vänta nu, fanns VOX kanske?). Ah, mitt minne sviker mig. Hade velat ha mer iaf, men det vill man väl nästan alltid. :D


Vinyljunkie wrote:
Wicca wrote:
Blev "medlurad" av några polare på lördagen, trots att jag inte spelar så mycket just nu.

Rätt trevligt, men synd att det inte fanns mer förstärkare att provspela, bara jag som tycker det?
IAs "clinic" var grym som vanligt. Jo, jag säger "clinic" eftersom han lirade två låtar(ok, den ena var 20 minuter) under timmen. Resten var fantastisk humor. :mrgreen:

Tyckte det var rätt lite vettigt i begagnatmontrarna, eller så var det bara jag som kom sent.

Kul att prova Green guitars som det vart en del snack om. Positivt överraskad får jag säga, provade både LP och strata i 3,5k-klassen. I övrigt hade jag gärna provspelat kemper, var det bara jag som missade det eller fanns det inte på mässan?


He he, Ia spelade ju markant längre/mer än tidigare år, minns nåt år när det var 45 minuter stand up comedy och en till två korta låtar!!!

Klart att de gitarrer Green hade med sig på en mässa var fina ex. Frågan är dock hur de är om man beställer en. De finns ju inte i någon butik vad jag vet, det kanske finns en anledning till det?

Kemper fanns att provspela, men det var en väldigt liten monter, mer ett litet bord typ.


Ska förbi Shipol två gånger nästa vecka. "Mind your step". :arrow:

Jo, du har förstås rätt i att de plockar de bästa exen, men det gäller nog alla utställare?
Hade jag inte vart så jäkla kissnödig på att det måste vara rätt märke(dvs fender eller gibson) så hade jag nog redan beställt en LP goldtop från Green. Lite synd eftersom det känns onödigt att lägga ut >15kkr när jag knappt spelar för tillfället bara för att ha en snygg gitarr på väggen. :|

Jo, jag såg två Kemper på ett bord men de som hade dem ville hellre dema sina pedaler som de var där för, så jag hade inte hjärta att låtsas vara intresserad bara för att provspela kemper.

_________________
__________
"I´m not just another brick in the wall."


17 May 2017, 18:40
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 10:06
Posts: 738
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Det var iallafall väldigt befriande att se två 11-åriga killar i KISS-tröjor stå i Fendermontern med varsin strata halvvägs nere på låret. :)


18 May 2017, 08:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
JJ Jones wrote:
Det var iallafall väldigt befriande att se två 11-åriga killar i KISS-tröjor stå i Fendermontern med varsin strata halvvägs nere på låret. :)


+1

Ett gäng såna små som tog självporträtt med våra Stanley gitarrer också.
Och ännu fler pappor som drev på söner att göra det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


18 May 2017, 09:45
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Wicca wrote:
Jo, du har förstås rätt i att de plockar de bästa exen, men det gäller nog alla utställare?


Jag vetefan.... förra året blev jag grymt besviken på Blade som var så hafsigt justerade att de inte ens höll stämningen, och då snackar vi om gitarrer för 20K+.

Kanske nykomlingar är mer noggranna?


18 May 2017, 12:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:
Håller med här, nästan alla jag kände way back hade många fler gitarrer än 1 och ingen av dem var proffs.

/Magnus


Det glädjer mig att vi är överens för en gångs skull. :)


18 May 2017, 12:25
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:

Hel insyn har nog ingen, vi tror alla lika mycket.
De enda någerlunda säkra siffror man kan få är det där institutet (någon branschorganisation är det) i USA som sammanställer alla siffror per år (ner på instrument typ). Annars är olika tillverkare rätt hemliga mot varandra med hur mycket det säljer.

Titta på omsättning hos olika distributörer säger ju tyvärr inget alls om just gitarr.

Glömde en sak där innan, försäljningen av stora förstärkare har verkligen rasat på senare år.

Vad är din egen uppfattning i frågan? Vilken bild har du?

/Magnus


Jag menade det jag skrev. Jag vet verkligen inte, men tror att du har rätt även om jag tycker att det är trist. Det kanske är så att det stora gitarrintresset kommer att dö med 70-talisterna.

Ett visst intresse kommer förstås alltid finnas precis som för saxfon och fiol och en akustisk gitarr kommer säkert fortsätta vara en användbart vid lägereldsraggning, men storhetstiden för gitarrer i alla dess former kanske går mot sitt slut.

Ungefär som intresset för kameror, hifi, träbåtar och modelljärnväg. Gamla manliga intressen som i huvudsak har äldre köpare och användare.

Men jag tycker att det är lika kul att spela gitarr som alltid och jag kommer fortsätta med oavsett vad andra är intresserade av.


19 May 2017, 00:24
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Gitarrmässan
[quote="Mike Leaf"][quote="Magnus Olsson"]
Tvärt om skrivs det till och med att det fortfarande säljs förvånansvärt mycket gitarrer, med en stilla undran om vart alla dessa instrument tar vägen.

I skarven mellan 70/80-talet var det få i mina kretsar (lokalband inom punk/progg/covers/jazzrock osv) som hade fler än 1 bra elgitarr (men säkert nån nylonsträngad akustisk hemmavid). Jag hade två Gibson (och dessutom båda med på scenen- i gitarrställ- det sistnämnda var också en form av "lyxartikel"....) och det tyckte nog en del var lite mycket.

Idag är jag 50+ och har typ 15 gitarrer. Och jag vet att jag inte så ensam om att ha en bunt gitarrer. Kanske är vi gitarrhamstrare tillräckligt många för att förklara det svarta hålet på gitarrmarknaden?


19 May 2017, 04:03
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gitarrmässan
gurami64 wrote:
I skarven mellan 70/80-talet var det få i mina kretsar (lokalband inom punk/progg/covers/jazzrock osv) som hade fler än 1 bra elgitarr (men säkert nån nylonsträngad akustisk hemmavid). Jag hade två Gibson (och dessutom båda med på scenen- i gitarrställ- det sistnämnda var också en form av "lyxartikel"....) och det tyckte nog en del var lite mycket.

Idag är jag 50+ och har typ 15 gitarrer. Och jag vet att jag inte så ensam om att ha en bunt gitarrer. Kanske är vi gitarrhamstrare tillräckligt många för att förklara det svarta hålet på gitarrmarknaden?


Precis samma här (förutom att mina gitarrer då utgjordes av tele, strata, 335:a). En annan lyxartikel som gjorde sitt intåg då var stämapparaten, i mitt fall en Seiko Quartz som hängde med i säkert 10 år innan den söps bort.

Det var ovanligt att man hade flera gitarrer, nu är det vanligt. Jag tror det blev vanligare under sent 80-tal, kanske till följd av pudelrockens framfart, den verkar ju ha satt spår både här och på Diskantforum. Sedan kom grungen... Såå dåligt går det väl ändå inte för gitarrtilverkarna?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


19 May 2017, 07:42
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gitarrmässan
CarlM wrote:
Jag menade det jag skrev. Jag vet verkligen inte, men tror att du har rätt även om jag tycker att det är trist. Det kanske är så att det stora gitarrintresset kommer att dö med 70-talisterna.

Ett visst intresse kommer förstås alltid finnas precis som för saxfon och fiol och en akustisk gitarr kommer säkert fortsätta vara en användbart vid lägereldsraggning, men storhetstiden för gitarrer i alla dess former kanske går mot sitt slut.

Ungefär som intresset för kameror, hifi, träbåtar och modelljärnväg. Gamla manliga intressen som i huvudsak har äldre köpare och användare.

Men jag tycker att det är lika kul att spela gitarr som alltid och jag kommer fortsätta med oavsett vad andra är intresserade av.


En stor skillnad jag upplever är att dagen unga åtminstone lyssnar gitarrbaserad musik som är gammal. Våran generation var väl inte lika impad av dragspelsmusiken och fiolmusiken som populärmusik.


19 May 2017, 07:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:

Det har ju hänt förr att instrument glidit ur tid och hamnat på "farfar instrument" listan. Där ju inte omöjligt att gitarr går samma väg. Det är symbolen för rock'n'roll, men det är ju inte otroligt att även det går samma väg.

Den som lever länge nog får se. Jag hoppas att mina gissningar är fel.
Men skulle gitarr blekna bort blir det ersatt av något annat, det kanske är ännu roligare? En app eller nått.

/Magnus



Hur ser 'farfar instrument' listan ut 2017?

Vilken tidsaspekt har du i dina prognoser?

Är det 10 år, 100 år . 1000 år?

Saker och ting förändras ofta rätt långsamt , ibland går det år 'fel håll' som med LP-skivan som nu ökar igen tillfälligt.

Gitarr har ju funnits i hur många hundra år , det är möjligt att den digitala utvecklingen tom kan orsaka en motreaktion och vi får analoga communities
Möjligen drabbas 'elgitarren' hårdare eller får vi andra typer av uppkopplade elguror som den yngre generationen gillar bättre, kanske självspelande?

Förstår att du skojar lite men detta är ju intressant.

Jämförelsen med dragspel är kul , men tror nog att gitarren har starkare fäste i musiken

Kan lägga till att detta diskuterades rätt livligt när de första bra studio-syntarna kom i början av 80-talet och man kunde simulera de flesta andra instrument ...
Då sas det att inom några år komme man inte behöva spela in riktiga instrument alls längre. Så blev det ju inte riktigt och det är 35 år sen.

_________________



19 May 2017, 10:59
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Det har ju hänt förr att instrument glidit ur tid och hamnat på "farfar instrument" listan. Där ju inte omöjligt att gitarr går samma väg. Det är symbolen för rock'n'roll, men det är ju inte otroligt att även det går samma väg.

Den som lever länge nog får se. Jag hoppas att mina gissningar är fel.
Men skulle gitarr blekna bort blir det ersatt av något annat, det kanske är ännu roligare? En app eller nått.

/Magnus



Hur ser 'farfar instrument' listan ut 2017?

Vilken tidsaspekt har du i dina prognoser?

Är det 10 år, 100 år . 1000 år?

Saker och ting förändras ofta rätt långsamt , ibland går det år 'fel håll' som med LP-skivan som nu ökar igen tillfälligt.

Gitarr har ju funnits i hur många hundra år , det är möjligt att den digitala utvecklingen tom kan orsaka en motreaktion och vi får analoga communities
Möjligen drabbas 'elgitarren' hårdare eller får vi andra typer av uppkopplade elguror som den yngre generationen gillar bättre, kanske självspelande?

Förstår att du skojar lite men detta är ju intressant.

Jämförelsen med dragspel är kul , men tror nog att gitarren har starkare fäste i musiken

Kan lägga till att detta diskuterades rätt livligt när de första bra studio-syntarna kom i början av 80-talet och man kunde simulera de flesta andra instrument ...
Då sas det att inom några år komme man inte behöva spela in riktiga instrument alls längre. Så blev det ju inte riktigt och det är 35 år sen.


Listan blir tyvärr aldrig sammanställd för att den är en levande organism som ständigt förändras.
Men det är många instrument som varit extremt stora i populärkulturen (inte som pop, mer som "vad folk generellt lyssnar på) som sen med ett (eller flera) generationsskiften försvinner bort. Tidsperspektiv är inte så viktigt i frågan, saker förändras, och har så gjort, alltid.

Däremot blir frågan om geografiskt perspektiv ganska intressant när du säger att gitarr har ett starkare fäste i musiken än dragspel. I amerikaniserad kultur så är det ju säkert så (i ett kort tidsperspektiv iaf) men ur ett globalt perspektiv är det helt säkert inte så.

Gitarr kommer aldrig att sluta finnas, men statusen instrumentet har i populärkultur förändras.
Diskussionen om härmande instrument (keyboard i detta sammanhang) skall ersätta vad den härmar är en lite annan fråga. Men tveklöst är keyboard det mest använda, och hörda, instrumentet i dag. Och det har ersatt hur mycket riktiga instrument som helst, mest påtagligt stråkar och trummor.

Tillbaka till listan, och ur ett svenskt perspektiv. Dragspel är ett sådant instrument som är på farfars listan, fiol bland folk som kallar den fela lika så, munspel, nyckelharpa, orgel. Finns massor (och inget hindrar att de kommer tillbaka igen).
Men då oftast som med LP skivor, veteranbilar, Gibson ( :D ), det kommer tillbaka som en nisch för extra intresserade.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2017, 11:28
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Mike Leaf wrote:



Saker och ting förändras ofta rätt långsamt , ibland går det år 'fel håll' som med LP-skivan som nu ökar igen tillfälligt.




Kan lägga till att detta diskuterades rätt livligt när de första bra studio-syntarna kom i början av 80-talet och man kunde simulera de flesta andra instrument ...
Då sas det att inom några år komme man inte behöva spela in riktiga instrument alls längre. Så blev det ju inte riktigt och det är 35 år sen.



Eftersom vinyl är skapligt mycket min grej så måste jag ju berätta varför jag tror att den kommer att överleva vår livstid. Det handlar om att det inte finns något annat format som kan ersätta alla aspekter den erbjuder: den fysiska aspekten - att kunna sätta ner nålen var som helst med handkraft är tilltalande; det analoga ljudet som fortfarande är överlägset (ja, det går att rent tekniskt bevisa att den erbjuder rena(re) frekvenser); det faktum att det inte finns något annat fysiskt format (knappt digitalt heller) med historiskt flest antal titlar - inbjuder till att samla mer än något annat! Och sist men inte minst helheten, att man får allt i samma förpackning - musik, ett konstverk, liner notes mm.

Så blev det ju visst. Med ljudbanker och dataprogram går det alldeles utmärkt att producera vilken musik som helst idag utan att fysiskt spela en enda ton.

ändra: stavning


Last edited by Vinyljunkie on 19 May 2017, 15:26, edited 1 time in total.



19 May 2017, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2011, 04:34
Posts: 686
Location: Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
Här är ett podcast-avsnitt med Lovisa Sjöberg Nordahl. En skicklig ung tjej som arbetar som live-gitarrist för en annan ung tjej (Zara Larsson). Uppfriskande lyssning som jag kan rekommendera med hänvisning till ovanstående diskussion.

https://guitargeeks.podbean.com/e/027-l ... g-nordahl/

Så sveriges kanske mest spelade artist i världen nu har inte bara elgitarr live, utan även en ung tjej som trakterar gurkan (och hon gillar gamla slitna fendermodeller!).

_________________
/Anders


19 May 2017, 12:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
fergusonanders wrote:
Här är ett podcast-avsnitt med Lovisa Sjöberg Nordahl. En skicklig ung tjej som arbetar som live-gitarrist för en annan ung tjej (Zara Larsson). Uppfriskande lyssning som jag kan rekommendera med hänvisning till ovanstående diskussion.

https://guitargeeks.podbean.com/e/027-l ... g-nordahl/

Så sveriges kanske mest spelade artist i världen nu har inte bara elgitarr live, utan även en ung tjej som trakterar gurkan (och hon gillar gamla slitna fendermodeller!).


Ja, det där är intressant (hörde det när det kom).
Men lyssna på zara Larssons låtar på radio, ingen eller extremt lite gitarr där. I prinicip aldrig trummor (som instrument) eller vanlig bas heller. Zara är ett bättre exempel för tesen gitarr försvinner än tvärt om.

Med all respekt för alla inblandade så har nog formen på hennes band (Zaras alltså) utformats mer efter att det är så ett band ser ut än att specifikt gitarr behövs (efter som att det inte finns någon i låtarna). Troligen för att de som jobbar bakom zara inte är så unga och ett band skall vara "bla bla". Och zara vill inte resa ensam och sjunga till BTs, hon vill ha ett band. Ett band med 4-5 keyboardspelar ser inte så kul ut för någon.
Menar inte att zara är ett viljelöst offer (tvärt om), men ihennes idoler hade band som såg ut så där. Så så, trummor, bas, gitarr ser ett band ut i hennes ögon också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2017, 13:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gitarrmässan
Glöm bara inte att utveckling sker ofta generationsvis. När någonting blir omodernt betyder det inte att vi gamla gubbar måste sluta med det omoderna, det betyder bara att dagens hippa ungdomar inte gör som vi. Så länge vi gamla gubbar trivs med att vara gitarrspelande gamla gubbar istället för att ängsligt transplantera hår, bli vegetarianer och byta musiksmak beroende på vilket år det råkar vara just nu, så ser jag ingen anledning över att oroa sig över att barn eller barnbarn hittar på något annat kul istället för att spela gitarr.

Och gitarren får gärna vara ett dragspel.


19 May 2017, 13:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gitarrmässan
lpstd wrote:
Glöm bara inte att utveckling sker ofta generationsvis. När någonting blir omodernt betyder det inte att vi gamla gubbar måste sluta med det omoderna, det betyder bara att dagens hippa ungdomar inte gör som vi. Så länge vi gamla gubbar trivs med att vara gitarrspelande gamla gubbar istället för att ängsligt transplantera hår, bli vegetarianer och byta musiksmak beroende på vilket år det råkar vara just nu, så ser jag ingen anledning över att oroa sig över att barn eller barnbarn hittar på något annat kul istället för att spela gitarr.

Och gitarren får gärna vara ett dragspel.


Amen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 May 2017, 13:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Gitarrmässan
Magnus Olsson wrote:

Med all respekt för alla inblandade så har nog formen på hennes band (Zaras alltså) utformats mer efter att det är så ett band ser ut än att specifikt gitarr behövs (efter som att det inte finns någon i låtarna).

/Magnus


Ja det är viktigt att ha en 'rockig' image även om man spelar list-pop, Alla stora har elgitarr på scen, Katy Perry, Madonna, Lady Gaga osv...
så då vill hon inte vara sämre..

_________________



21 May 2017, 09:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Gitarrmässan
Image


21 May 2017, 12:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: rifle and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.