View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 21:40



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Fila band,Gould GS135 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Fila band,Gould GS135
Kom över en billig Gould 335kopia igår,har varit lite nyfiken på en sån ett bra tag,har hört att dom skulle vara prisvärda.
Kom hem med den igår kväll och tog isär den för lite service,puts strängbyte,justeringar som det brukar vara,då upptäckte jag att greppbrädan hade en liten hoppbacke ifrån 18-19:e band till 22:a,vilket gjorde att jag inte fick ner stränghöjden utan att strängarna helt enkelt tog i!
Har suttit på jobbet idag och funderat,det är ju väldigt sällan som iaf jag spelar över 18:e band,så jag funderar helt sonika på att ta metallfilen och fila så jag blir nöjd utan hänsyn till spelbarhet och höjd på banden,sålänge dom finns kvar för utseendets skull :-)
I värsta fall får jag fortsätta ner i greppbrädan...
Har ni tips??

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


11 May 2017, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Fila band,Gould GS135
Prova först lite vad dragstången kan göra. Troligtvis är problemet för högt upp på halsen, men prova!
Annars kan man ju göra som du beskriver, jag har själv gjort det på någon vanlig akustisk gitarr. Tricket är bara att inte tala om det för någon! :D

_________________
pudas


11 May 2017, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Fila band,Gould GS135
Fila går säkert bra. Jag kollade min Eagle igen. Gitarren skorrade på banden från halsinfästningen och uppåt när jag fick hem den. Det var kanske bassträngarna. Banden är assymetriskt filade. Kanske från JAM. Inget från låga E-strängen och sedan alltmer mot hög E. Förra veckan blev jag förvånad att den var nästan utan skorr. Kollade ikväll igen. Helt ok. Jag har nog höjt bassidan lite sedan gitarren köptes.

Du har säkert bättre koll än jag. En av mina gamla Hagström tyckte jag skorrade hemskt. Kompisar höll inte med. För ett par år sedan fick den en professionell setup med ny sadel och nya strängar. När jag fick tillbaka den var skorret borta och dessutom med lägre stränghöjd än jag tidigare haft. Jag gillar inte superlåg stränghöjd och höjde stallet lite och därefter passar den mig. Gitarren bodde tidigare mest under sängen och i förrådet. Och det var säkerligen sadeln som var det stora problemet. Men ingen puckel på Vikingen.

Jag spelar sällan på 15 bandet och uppåt. Men det är ändå irriterande att veta om ev pucklar och problem.


11 May 2017, 23:52
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Fila band,Gould GS135
Finns ett namn för det, googla på fret fall off, t.ex. http://www.tdpri.com/threads/fret-fall-off.381128/
Kolla även Youtube, där finns det info om hur man går till väga.

_________________
Image


12 May 2017, 15:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Fila band,Gould GS135
kjelle har koll och så har tdpri. Lite utanför tråden, jag brukar kolla på tdpri när jag vill ha konsumentupplysning om gitarrgrejor. tdpri ett av första orden som skrivs i sökningen. Och ändå har jag ingen tele. Det kanske är dags att prova.

jazzguitar.be är ev ännu vanligare att kolla när jag söker info om ihåliga elgitarrer. Har inte kollat, men det finns kanske Gould trådar även där.


13 May 2017, 23:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.