View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 20:03



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Tu Be or not Tu Be... 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 21:39
Posts: 867
Location:
Post Tu Be or not Tu Be...
... det är frågan.
Brottas rejält med funderingar kring förstärkare - fördelar och/eller nackdelar.
Vill bara säga först att jag har haft det mesta i rörväg. Och de obligatoriska transistorstärkarna Cube och Jazzchorus så klart runt 70-80.
Men i dag, vid 62 års ålder, håller jag på att tappa tålamodet när det gäller rörstärkare. De är tunga och har en förmåga att strula. På gigen tycker ljudfolket att 50-wattaren är för högljud, medan 15-wattaren försvinner när trummisen bankar på för glatta livet.
Och ljudet kräver rör som måste jobba. Attenuatorer är bra, men påverkar ljudet i alla fall.
Hemma kör jag på en Amplifi 150. Instant gratification, bara att fixa till ett bra ljud sen finns det där. Slipper pedalerna dessutom, som alltid lever sitt eget liv. Har däremot inte testat den live.
Har en Sessionette 75 - samma där, instant gratification. Ljudet är en dröm när man lirar slide, direkt ur burken.
Så hur ser det ut i Bojenland? Förstår att många lirar transistor hemma och är nöjda med det. Men varför släpar vi med oss rörhäckarna live?

_________________
"Det finns alltid plats för mer"


07 May 2017, 10:52
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Tunga?

Låna barnens rullbräda/skateboard.

Eller gör som jag modifiera en speeder (tror jag dom heter) och fäst ett nylonrep samt
lite skumgummi på "flaket".

Image
picture upload

Hur lätt som helst att styra och väger självklart inget och går ner i ryggsäcken.
Du placerar bara nylonrepet längst bort från dig (och drar styr den dit du vill över trösklar, gräs eller regelverk).
-Det går med lite träning, du kommer över trösklar, genom att "vippa upp nylon-repet".

Om man vill (låter jag som Martin Timell) får man självklart öka på skumgummit om man har en väldigt dyr
och gammal förstärkare, tex Fender,Peavy etc.
Mvh

_________________
http://www.ergopikk.com


07 May 2017, 12:04
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Man ser till att allt rullar på hjul och sätter dit rejäla doningar.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 May 2017, 13:05
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Styrketränar man går det oftast ganska bra :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


07 May 2017, 13:11
Profile

Joined: 02 Sep 2004, 15:08
Posts: 71
Location: Skogen i Norrland
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Det viktigaste måste väl vara att det är ett bra ljud som man är nöjd med! Jag har spelat på rep och live med både transistor och rörstärkare, små 15W 1x10" transistor, 100W rör 4x12" samt stereo racksystem med transistor slutsteg med bra ljud på alla varianter. Min erfarenhet är det går att skruva fram ett bra ljud ur det mesta, eventuellt så får man ta till några pedaler för att styra upp det lite.
Guitarman66.


07 May 2017, 13:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
De där funderingarna har nog alla haft någon gång.
Och jag har provat nästan allt live för att lösa bära biten, digitalt, digitalt line, transistor osv.
Men för mig är svaret ganska enkelt, en bra rörhäck låter bäst och känns bäst.
Även om det skulle vara placebo så får tanken mig att spela bättre och ha roligare, och det är det viktigaste.

Många av de alternativa lösningarna funkar på låg volym när man spelar ensam, men på högre volym låter de hårt och onaturligt och blir oinspirerande att spela med. Plus att de inte sätter sig snyggt i mix och släcks ut av andra instrument på ett helt annat sätt än rör gör (framförallt digitalt då). Går man runt på en festival så hör man om band spelar kemper eller axe-fx långt innan man ser dem, hemskt.

Nu är jag ärligt övertygad om att det inte är placebo, en bra stärkare låter helt enkelt bättre FOH och på scen.
Dock får man lägga väldigt mycket tid (och pengar) på att hitta de som fungerar utan att behöva pressas till megavolym.
Jag tycker också att man får lägga mycket tid på hur man skall stå i förhållande till sina grejer, hur de skall mickas upp och hur man skall ha en skärm för att slå sönder direkt ljud ut och höra sig själv bättre (höra sig själv är huvudanledningen till skärm för min del).
Även hitta 1x12 eller 2x12 som funkar bra i sammanhanget (4x12 går bort)..
Även 2x10 funkar bra, så man slipper den lägsta basen, som man ändå inte vill ha där.

100 watts stenålders stärkare (personlig benämning) som stora Marshall, äldre Mesa osv går helt enkelt bort i mina ögon. De låter apa på en sån volym man faktiskt kan jobba med.
Att det är högt är ju inte bara irriterande för ljudbalans osv, det är irriterande för ens egna öron också.

Det är inga lättlösta problem, men det går.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 May 2017, 14:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Jag tror att det beror lite på genre men spelar och man med med responsen från förstärkaren eller om man spelar lika dant oavsett vad förstärkaren gör, så utan att veta mer om genre är det nog svårt råda.

Men det känns lite som att 2017 är det väldigt många som hittar hem med en nytillverkad 1x12 rörkombo på 15-30w. Vad man sedan väljer beror på genre, spelstil, hur man vill låta och hur petig man är.


07 May 2017, 15:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Magnus Olsson wrote:
...
Jag tycker också att man får lägga mycket tid på hur man skall stå i förhållande till sina grejer, hur de skall mickas upp och hur man skall ha en skärm för att slå sönder direkt ljud ut och höra sig själv bättre (höra sig själv är huvudanledningen till skärm för min del).
...

/Magnus


Hur sätter du upp det där? Var är du, stärkaren och skärmen i förhållande till varandra?

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


07 May 2017, 15:48
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Rörstärkare alla dagar i veckan. Attenuator? Javisst, naturligtvis. De förändrar ljudet men om man har attenuatorljudet som referens att skruva mot, snarare än ljudet utan attenuator så är det lättare att ratta rätt. 22-30W känns idealiskt för mig, och combo/open back-låda med 1x12", 2x10" eller 2x12".
Musikstilen är blues, americana eller soul/funk.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 May 2017, 16:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Magnus Olsson wrote:
Och jag har provat nästan allt live för att lösa bära biten, digitalt, digitalt line, transistor osv.
Men för mig är svaret ganska enkelt, en bra rörhäck låter bäst och känns bäst.


/Magnus


Håller med.

Lösningen är ju att få någon annan att bära prylarna.

_________________



07 May 2017, 17:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Det är i och för sig rätt länge sedan jag spelade live, men jag kan egentligen inte komma i håg att någon spelning direkt varit lidande på grund av förstärkaren, trotts att man ibland fick spela på lånade grejer som inte alltid låg överst på ens önskelista.
Nästan alla andra faktorer spelar en större roll som exempel: Publiken, lokal, scenen, PA, graden av berusning hos bandmedlemmar (själv inräknad), etc!
Vist, till stor del är det genre bundet. Spelar man salongs-Jazz eller akrobatisk Prog-fusion så krävs det säkert exakt rätt klang!
Kommer ihåg en Otis Rush konsert på 70-talet där arrangören tyckte att en Yamaha Twin 2x12 combo var lämplig förstärkare till Otis!
Och hoppla det lät lika bra som vanligt när han spelade! (Tyckte jag!)

_________________
pudas


07 May 2017, 22:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
pudas wrote:
Det är i och för sig rätt länge sedan jag spelade live, men jag kan egentligen inte komma i håg att någon spelning direkt varit lidande på grund av förstärkaren, trotts att man ibland fick spela på lånade grejer som inte alltid låg överst på ens önskelista.
Nästan alla andra faktorer spelar en större roll som exempel: Publiken, lokal, scenen, PA, graden av berusning hos bandmedlemmar (själv inräknad), etc!
Vist, till stor del är det genre bundet. Spelar man salongs-Jazz eller akrobatisk Prog-fusion så krävs det säkert exakt rätt klang!
Kommer ihåg en Otis Rush konsert på 70-talet där arrangören tyckte att en Yamaha Twin 2x12 combo var lämplig förstärkare till Otis!
Och hoppla det lät lika bra som vanligt när han spelade! (Tyckte jag!)


Det går ju att ratta in sig på vad som helst nästan, men det ger ju en psykologiskt bättre känsla att köra på sina egna grejer man kan och litar på.
Hur många ggr har man inte hört att 'det finns backline på plats' sen har det varit Kalle Anka prylar....

Har lirat gitarr på en Trace Elliot baskombo på ett gig en gång...

_________________



08 May 2017, 09:09
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Är mer nöjd med utljudet jag får med min kemper. Det kan jag ställa in i hemstudion och vara mer trygg med att det låter bra ut.
Men scenljudet och känslan går snabbare och känns mer rätt med stärk. Och kör man dist genom pedaler behöver man inte dra på stärken speciellt högt. Kör ett rent ljud som funkar ihop med trummisen helt enkelt och pedaler på det. Tror jag aldrig någonsin fått kommentar från ljudtekniker att jag kör för starkt på scenen..

Tycker inte det är några problem att rodda/bära en stärk och ett pedalbord. Men kanske tycker annorlunda om 10-15 år..


08 May 2017, 10:17
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Herb wrote:
... det är frågan.
Brottas rejält med funderingar kring förstärkare - fördelar och/eller nackdelar.
Vill bara säga först att jag har haft det mesta i rörväg. Och de obligatoriska transistorstärkarna Cube och Jazzchorus så klart runt 70-80.
Men i dag, vid 62 års ålder, håller jag på att tappa tålamodet när det gäller rörstärkare. De är tunga och har en förmåga att strula. På gigen tycker ljudfolket att 50-wattaren är för högljud, medan 15-wattaren försvinner när trummisen bankar på för glatta livet.
Och ljudet kräver rör som måste jobba. Attenuatorer är bra, men påverkar ljudet i alla fall.
Hemma kör jag på en Amplifi 150. Instant gratification, bara att fixa till ett bra ljud sen finns det där. Slipper pedalerna dessutom, som alltid lever sitt eget liv. Har däremot inte testat den live.
Har en Sessionette 75 - samma där, instant gratification. Ljudet är en dröm när man lirar slide, direkt ur burken.
Så hur ser det ut i Bojenland? Förstår att många lirar transistor hemma och är nöjda med det. Men varför släpar vi med oss rörhäckarna live?


Du nämner Cube. Blues Cube kanske?
http://www.musicradar.com/reviews/guita ... hot-635775


08 May 2017, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Mar 2006, 15:30
Posts: 1263
Location: Ekeby
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Spelade på gig i helgen med backlinestärkare: Line6 :( Är man van vid Fender Deluxe reverb och Vibroking annars så kändes det rätt öken. Inte mycket fendersprill i en sådan, oavsett vad den skulle emulera :roll:

Kalle

_________________
http://www.myspace.com/kalleespanadaeriksson
https://www.facebook.com/thebluescombo/ ... bluescombo
http://www.facebook.com/#!/pages/Karl-E ... 7692524794
http://www.myspace.com/buzzinblues


08 May 2017, 13:39
Profile WWW

Joined: 02 Sep 2011, 17:51
Posts: 104
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Kolla in BluGuitar Amp1. Bättre än man tror, och den väger inget. Låter bra på låg volym oxå. Thomas Blug vet vad han sysslar med och kan dessutom lira.


08 May 2017, 14:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
dacca wrote:
Magnus Olsson wrote:
...
Jag tycker också att man får lägga mycket tid på hur man skall stå i förhållande till sina grejer, hur de skall mickas upp och hur man skall ha en skärm för att slå sönder direkt ljud ut och höra sig själv bättre (höra sig själv är huvudanledningen till skärm för min del).
...

/Magnus


Hur sätter du upp det där? Var är du, stärkaren och skärmen i förhållande till varandra?


Skall försöka ta lite bilder när jag spelar i helgen. Svårt att förklara annars.

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 May 2017, 15:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
southbeck wrote:
Är mer nöjd med utljudet jag får med min kemper. Det kan jag ställa in i hemstudion och vara mer trygg med att det låter bra ut.
Men scenljudet och känslan går snabbare och känns mer rätt med stärk. Och kör man dist genom pedaler behöver man inte dra på stärken speciellt högt. Kör ett rent ljud som funkar ihop med trummisen helt enkelt och pedaler på det. Tror jag aldrig någonsin fått kommentar från ljudtekniker att jag kör för starkt på scenen..

Tycker inte det är några problem att rodda/bära en stärk och ett pedalbord. Men kanske tycker annorlunda om 10-15 år..


När du säger det måste jag fråga.
Har du stått ute i publiken när alla spelar?
All respekt för att du tycker så, inte så jag menar, men för mig är det helt obegripligt :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 May 2017, 15:30
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Jo, kör trådlöst på soundcheck och går alltid ut framför scenen.
Med Kempern får man, eller jag iaf, ett mera "färdigt" sound. Den fångar ju hela kedjan med mick och preamp osv. Michael britts profiler är sjukt bra live.
Få ett sånt färdigt sound med stärk finns det sällan tid för live. Mecka mickplacering osv.


08 May 2017, 16:14
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Varför inte Box of Doom Isolation Cabinet?

Slipp Kempers toppfnissel och Axe-Fx fyrkantiga IR-algoritmer.

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


08 May 2017, 19:05
Profile

Joined: 01 Apr 2011, 09:26
Posts: 536
Location:
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Image

:D :D :D


08 May 2017, 19:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Tu Be or not Tu Be...
Små rörstärkare går ju att bära (Princeton, Deluxe) men gärna med en effektiv högtalare i (typ 100dB) blir liksom mer kräm då.
Annars QuilterAmp och andra sk Dklass? Disten är inte såå skoj, men pedalmottagandet är OK. Lite lätt rörkänsla iaf.
101an som jag sålde var allround, har nu en MicroMachII /8" med bra effekter men inte lika bra dist (men pedaler finns)
7-8 kg kan man ju svänga sig med.


10 May 2017, 18:16
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 47 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.