View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Apr 2024, 00:13



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Routa om en Jazzmaster - blir detta för meckigt? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Routa om en Jazzmaster - blir detta för meckigt?
Testade en kompis Fender American special Jazzmaster - den med två HB (som ser ut som std JM-mickar) och hardtail. Den har även enklare wiring - som en tele typ.
Har inte hittat info nu om pot-värdena, men jag har googlat detta innan och har för mig att det var 250k.

Hur som så låter den fantastiskt bra i min rigg. Bättre än min "riktiga" faktiskt. Låter inte lika mycket JM, men mer användbar/allround. Så bättre är kanske fel ord.

Så jag tänkte... Iom att jag aldrig använder rythm circuit så fick jag idén att byta ut potarna på den delen till två volymkontroller i stället på 250k och routa den så att när man väljer rythm circuit så har man två volymer, en för varje mick. Man kan då stänga av den ena helt eller blenda in dom. Och om man väljer lead circuit så har man "original routing" på den kretsen med 1m på potarna osv.

Men är det möjligt att göra en sådan lösning?


03 May 2017, 08:25
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Routa om en Jazzmaster - blir detta för meckigt?
Det blir nog lite krångligt. Original-switchen för "rhythm circuit" av och på, kopplar bara om halsmicken och har inte poler så att det räcker till för att koppla om båda mickarna. Det blir mycket kabel också (=antenn som tar upp brum).

Jag har bytt potar i min Jazzmaster och använder nu 500k log tillsammans med en liten treble-bleed. Tycker att det låter mumma. Jag använder heller inte "rhythm circuit" och har därför kopplat ur den helt. På köpet blev den mycket mindre brum-känslig. (Har även självhäftande kopparfolie invändigt i hela kaviteten och tillsammans med plektrumskydd i aluminium bildar den en full Faradays bur.)

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


09 May 2017, 16:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Routa om en Jazzmaster - blir detta för meckigt?
Är lite lockad av att göra som du, men vill ändå ha kvar "originalet" i guran. Även om det inte alltid är det bäst lämpade så har det sina poänger och sin karaktär. :D


10 May 2017, 09:28
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Routa om en Jazzmaster - blir detta för meckigt?
Om du håller hus på knivsöder så bor vi nära varandra. Du får väl helt enkelt låna min JM en kväll och ta med den på rep.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


10 May 2017, 12:27
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Routa om en Jazzmaster - blir detta för meckigt?
Innan jag skrotade min "rhythm circuit" så testade jag att använda switchen för parallell/serie koppling av mickarna. Ganska användbart på en Tele, men jag tyckte inte att det var tillräckligt användbart på en JM. Även detta kräver en del extra kabel i gitarren.

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


10 May 2017, 15:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Routa om en Jazzmaster - blir detta för meckigt?
Jätteschysst! Får kolla på det. Hör av mig när det närmar sig rep igen. Nu är det lite paus pga inspelning. :D


10 May 2017, 16:01
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.