View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:17



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Boss Katana Head 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Boss Katana Head
Provat ett Boss Katana head för eventuellt en mer slimmad lösning än min Orange TH30 med pedalbord. Testat i den Orange 2x12 med öppen baksida jag brukar använda. Jag var väldigt nyfiken på Katanan efter den hype som råder. Transistorstärkare med 4 presets plus den aktuella panelinställningen. Körde med en Roland GA-FC fotkontroll som Deluxe i Stockholm skakade fram, de är annars helt slut med väntetid på nya. Stärken är extremt väl uttänkt i handhavandet, lätt och intuitivt att ställa in presets och justera. Mycket rolig att leka med och med utmärkt ljud. Bra anslagskänsla och dynamik, ingen seg eller livlös modelingkänsla. Volymmässigt mycket stark, körde den halvvägs i 50 W-läget, mer pallade jag inte på de 20 kvm jag var. Noise gate kan ställas på varje preset via dator och programvara. Provade också med riktig wah-wahpedal i fronten, lät bra. A/B körde mot min Orange, som har något mer kropp och mer basbotten i grundljudet, men Katanan låter bra på ett eget vis, med andra fördelar och med en större ljudpalett. Vad ska man säga? En fullt kompetent och spelglad stärkare, mycket volymstark och fullt användbar live för priset av ett par korksniffarpedaler, eller en halvdan smartphone. Full pott Boss!

/z


29 Apr 2017, 17:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Boss Katana Head
Kul! Hur låter den inbyggda högtalaren i toppen? En lustig men smart lösning tycker jag. :)


29 Apr 2017, 20:16
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Boss Katana Head
toandfro wrote:
Kul! Hur låter den inbyggda högtalaren i toppen? En lustig men smart lösning tycker jag. :)

Den låter helt OK för sin storlek och fungerar bra till sovrumslir och för att kolla och justera presets. Javisst är det en kul och användbar lösning. Jag använder i och med det toppen som övningsstärkare också. Det var så jag trillade dit på inköp från början, ville ha något hemma att spela på förutom datorpluggar och fastnade för toppen p.g.a. dubbla möjligheter och bärbart format. En annan möjlighet är faktiskt att repa låtar hemma med tillhörande kanalbyten på rimlig volym.

/z


29 Apr 2017, 21:23
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Boss Katana Head
zorro wrote:
toandfro wrote:
Kul! Hur låter den inbyggda högtalaren i toppen? En lustig men smart lösning tycker jag. :)

Den låter helt OK för sin storlek och fungerar bra till sovrumslir och för att kolla och justera presets. Javisst är det en kul och användbar lösning. Jag använder i och med det toppen som övningsstärkare också. Det var så jag trillade dit på inköp från början, ville ha något hemma att spela på förutom datorpluggar och fastnade för toppen p.g.a. dubbla möjligheter och bärbart format. En annan möjlighet är faktiskt att repa låtar hemma med tillhörande kanalbyten på rimlig volym.

/z

Hur låter den i jämförelse med pluggar?

Och inte minst tar den pedaler bra?

_________________
http://www.ergopikk.com


29 Apr 2017, 21:43
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Boss Katana Head
zorro wrote:
Provat ett Boss Katana head för eventuellt en mer slimmad lösning än min Orange TH30 med pedalbord. Testat i den Orange 2x12 med öppen baksida jag brukar använda. Jag var väldigt nyfiken på Katanan efter den hype som råder. Transistorstärkare med 4 presets plus den aktuella panelinställningen. Körde med en Roland GA-FC fotkontroll som Deluxe i Stockholm skakade fram, de är annars helt slut med väntetid på nya. Stärken är extremt väl uttänkt i handhavandet, lätt och intuitivt att ställa in presets och justera. Mycket rolig att leka med och med utmärkt ljud. Bra anslagskänsla och dynamik, ingen seg eller livlös modelingkänsla. Volymmässigt mycket stark, körde den halvvägs i 50 W-läget, mer pallade jag inte på de 20 kvm jag var. Noise gate kan ställas på varje preset via dator och programvara. Provade också med riktig wah-wahpedal i fronten, lät bra. A/B körde mot min Orange, som har något mer kropp och mer basbotten i grundljudet, men Katanan låter bra på ett eget vis, med andra fördelar och med en större ljudpalett. Vad ska man säga? En fullt kompetent och spelglad stärkare, mycket volymstark och fullt användbar live för priset av ett par korksniffarpedaler, eller en halvdan smartphone. Full pott Boss!

/z


Har du provat Axe FX alternativt Kemper. Bara så att man får en jämförelse? Det är svårt att avgöra på ljudklipp från Tuben...

/Ulf


29 Apr 2017, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Boss Katana Head
Abe Normal wrote:

Har du provat Axe FX alternativt Kemper. Bara så att man får en jämförelse? Det är svårt att avgöra på ljudklipp från Tuben...

/Ulf


Nej, inte testat. Kan mest jämföra med rörstärkare och pluggar. Katanan är förstås inte så mångsidig och avancerad som de du nämner. Närmast en transistorstärkare. Och man får väl ett halvdussin för samma pris en Kemper. Men Katanan känns på riktigt vid spel med högtalare och på repvolym. Har inte provat via USB. I hörlurar låter det inte så värst eftersom det verkar vara en oanpassad linjeutgång.
Testa på någon affär. Visst är det omöjligt att avgöra på Tuben. Det jag undrar mest över är hur tålig den är. Den verkar rätt rejäl och Bossgrejor brukar hålla.

/z


30 Apr 2017, 06:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Boss Katana Head
Katana:n fungerar otroligt bra, det går även att köra akustisk gitarr i den. Digitala reverb, delay, chorus av BOSS-kvalité. 50-wattaren med 1 x 10" är också bra. Kanske rent av det bästa man kan köpa om man delar värdet och nyttan med priset. Det enda jag hade önskat är samma rattar som på de klassiska BOSS-pedalerna, men det går att leva utan.


02 May 2017, 20:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Boss Katana Head
50-wattaren har en tolva om man ska vara noga.
Två av mina vänner har köpt varsin topp för att lina in i studio. Ska bli intressant att höra hur de tycker att det fungerar.

/z


05 May 2017, 09:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Boss Katana Head
Ja det stämmer, 1x12", ännu bättre.


05 May 2017, 10:07
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Boss Katana Head
zorro wrote:
Två av mina vänner har köpt varsin topp för att lina in i studio. Ska bli intressant att höra hur de tycker att det fungerar.
/z


Ja, det skall bli mycket intressant. Vad spelar de för slags musik?

/Mats N


06 May 2017, 13:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Boss Katana Head
De spelar in och spelar all slags rock- pop- och jazzmusik. Bägge har egen professionell studio och den ena har varit session- och studiogitarrist på heltid. Inga sovrumsgitarrister.

/z


06 May 2017, 13:25
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Boss Katana Head
zorro wrote:
De spelar in och spelar all slags rock- pop- och jazzmusik. Bägge har egen professionell studio och den ena har varit session- och studiogitarrist på heltid. Inga sovrumsgitarrister.

/z


Nu låter det ännu mer spännande!

/Mats N


07 May 2017, 12:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Boss Katana Head
Proffsen nöjda och glada med ljud och spelkänsla. Gitarristen påpekar att distljuden är relativt lika innan bearbetning, och det håller jag med om. Där har förstärkaren mer ett eget ljud än absoluta modelingegenskaper.
Har nu provat att köra nästan full kräm i en aula, och det lät bra och mycket.

/z


18 May 2017, 10:08
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Boss Katana Head
Jag köpte mig en Katana head härom dagen och efter någon timmes test och fipplande med den samt justering av effekter i datorn så är jag extremt positivt överraskad.
Jag kopplade in den i min 2x12 med V30.
Effekterna låter kalas och det rena ljudet är i min smak överlägset det mesta jag hört från rörförstärkare.
Det jag reagerade över jag när jag testade den i butik var att OD kanalen lät lite vass och tunn men det var bara att justera EQ så var det löst.
Med hjälp av appen till datorn så får man tillgång till ännu fler förstärkartyper och jag har inte hittat någon som låter dåligt utan bara mindre bra.

Får förhoppningsvis en GA-FC imorrn som jag beställde då jag ska inviga den på gig på lördag och se om jag kan klara mig utan pedalbordet vilket är en mycket lockande tanke.

Återkommer efter helgen med en recension.

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


25 Jul 2017, 14:58
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Boss Katana Head
Detta kan vara bra att veta

Sneaky Amps in Katana


Quote:
The Boss Katana amp contains 28 amp types, of which only 5 are made available by default. These 28 amps appear to be the same as the Boss GT-100 pre-amps.
There's a few ways to select what I like to call Sneaky Amps and use them in your patches.

One of these amps is the CUSTOM amp, which lets you change a number of extra parameters to change how the amp behaves. Right now the easiest way to use this is through 3rd party software.

Heads up! Different amp types have different output volumes, even with the same GAIN & VOLUME settings. Test out new settings at a lower MASTER volume to avoid sudden loud noises.


https://github.com/katana-dev/docs/blob ... p-types.md

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


25 Jul 2017, 17:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Boss Katana Head
http://primovasound.com/midx_20_page2.html

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


25 Jul 2017, 19:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Boss Katana Head
Quote:
........l. I love a good hack.



It also reveals what the 5 stock amps are. Sorta.

GT-100 Name - Katana LED
FULL RANGE - Acoustic
JC-120 - Clean
TWEED - Crunch
5150 - DRIVE Lead
SLDN - Brown

And here's what is available. (GT-100 names)

Acoustic

FULL RANGE
Custom

Clean

JC-120 Clean
NATURAL CLEAN
CLEAN TWIN Clean

Crunch

TWEED Crunch
COMBO CRUNCH
STACK CRUNCH
PRO CRUNCH
DELUXE CRUNCH
VO DRIVE
VO LEAD
MATCH DRIVE

Lead

5150 DRIVE
HiGAIN STACK
XTREME LEAD
CORE METAL
BG LEAD
BG DRIVE
MS1959 I
MS1959 I+II
R-FIRE VINTAGE
R-FIRE MODERN
T-AMP LEAD
BGNR UB

Brown

SLDN
POWER DRIVE
ORNG RB

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


26 Jul 2017, 10:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Boss Katana Head
Hur stor är skillnaden mellan märkena Boss vs Roland nuförtiden? Är det helt skilda företag och säljorganisationer?
Att alla jublar så över Boss Katana tycker i alla fall jag är märkligt då ju Roland i åratal tillverkat seriösa transistormodeller som alla låtit och fungerat mycket bra!
Den enda floppen jag kan komma på är Roland Bolt som kombinerade sunkigt ljud och dålig kvalitet, den enda Rolandförstärkare med rörslutsteg!

_________________
pudas


27 Jul 2017, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2009, 19:48
Posts: 395
Location: Oskarshamn
Post Re: Boss Katana Head
pudas wrote:
Hur stor är skillnaden mellan märkena Boss vs Roland nuförtiden? Är det helt skilda företag och säljorganisationer?
Att alla jublar så över Boss Katana tycker i alla fall jag är märkligt då ju Roland i åratal tillverkat seriösa transistormodeller som alla låtit och fungerat mycket bra!
Den enda floppen jag kan komma på är Roland Bolt som kombinerade sunkigt ljud och dålig kvalitet, den enda Rolandförstärkare med rörslutsteg!


Som jag förstår det har moderföretaget, som jag tror är Roland, "standardiserat" så att alla gitarrprodukter ligger under varumärket Boss.

_________________
Tearing down the walls of eternity


28 Jul 2017, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 05 Feb 2014, 21:41
Posts: 315
Post Re: Boss Katana Head
Nofire wrote:
Som jag förstår det har moderföretaget, som jag tror är Roland, "standardiserat" så att alla gitarrprodukter ligger under varumärket Boss.


Kan nog inte vara hela sanningen för du har fortfarande kvar klassiska JC jazzchorus och microcube färstärkarna samt gitarrsyntar mm under roland namnet


28 Jul 2017, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 04 Mar 2009, 19:48
Posts: 395
Location: Oskarshamn
Post Re: Boss Katana Head
Bongo Bob wrote:
Nofire wrote:
Som jag förstår det har moderföretaget, som jag tror är Roland, "standardiserat" så att alla gitarrprodukter ligger under varumärket Boss.


Kan nog inte vara hela sanningen för du har fortfarande kvar klassiska JC jazzchorus och microcube färstärkarna samt gitarrsyntar mm under roland namnet


Gissar att det gäller nyutvecklade produkter och att de som redan finns får behålla sina namn kanske? Alternativt att det gäller modelleringsprogrammet så att kopplingen till t ex Boss GT-100 osv. blir tydligare. Hörde det i en youtubevideo där Andertons (tror jag) demade Katana-serien.

_________________
Tearing down the walls of eternity


28 Jul 2017, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Boss Katana Head
I och för sig så är väl den Asiatiska musikbranschen som alla andra lätt svårgreppbar då verksamheterna är så pass globala. Som jag fattat det så tillverkas Rolands synthar med klaviatur i Italien i Siels gamla fabrik, rent elektroniska burkar i Syd Korea och mycket av produktutveckling sker i USA. Det är nog bara i Japan pengarna landar till slut!

_________________
pudas


30 Jul 2017, 11:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Boss Katana Head
En annan svårgreppad sak i boss/rolands fall är denna ( katana amp )
men rör så många andra produkter.

Quote:
The whole "Sneaky Amps" thing has never been acknowledged by Boss, and I doubt they would ever endorse them,
If they do a firmware update, it would most likely close the door on sneaky amps.
Their intention for the katana was 5 generic knob selected amp models. Simple..

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


30 Jul 2017, 13:50
Profile WWW

Joined: 04 Dec 2008, 21:48
Posts: 947
Location: Stockholm
Post Re: Boss Katana Head
Ja då gjordes giget i lördags.
Tyvärr så hann inte foot controllern dyka upp på 4sound innan så fick köra på rena kanalen med mitt pedalbord.
Fungerade hur bra som helst men tyvärr vart det inte en optimal upplevelse på grund av att vi hade en ljudtekniker som inte var tekniker vilket ledde till konstant rundgång och dålig lyssning.

Jag återkommer efter nästkommande gig när jag kan använda foot controllern (GA-FC) samt att ljudförutsättningarna är normala.

_________________
http://www.lavrell.com
email: lavrell (at) gmail.com


01 Aug 2017, 10:05
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Boss Katana Head
De försöker ju låtsas att Katanan INTE är återvunnen digital skåpmat, så de kan uppenbarligen inte erkänna att det (typ?) är GT-förstärkare i den. :mrgreen:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


03 Aug 2017, 17:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Boss Katana Head
Henkie wrote:
De försöker ju låtsas att Katanan INTE är återvunnen digital skåpmat, så de kan uppenbarligen inte erkänna att det (typ?) är GT-förstärkare i den. :mrgreen:


Försvinnande lite i din omgivning är helt nytt. Även mjukvaran och utrustningen i apparaten du använder för att posta det här inlägget är återvunnen digital skåpmat. Det handlar inte om vad det är utan om vad du kan göra med det.


04 Aug 2017, 21:38
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Boss Katana Head
Mja, det är ganska stor skillnad på min supernya mobil och det tuffaste man kunde köpa när GT-100 var ny. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


04 Aug 2017, 21:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Boss Katana Head
woodstock wrote:
Det handlar inte om vad det är utan om vad du kan göra med det.


Tamejfan det bästa inlägget jag läst, sen jag började läsa "Planket" way back when.
Tack !

8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


04 Aug 2017, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Boss Katana Head
Repat en del nu och det funkar mycket bra. Har en mycket hårt slående trummis så jag får gå upp rejält i volym, kan nästan mastermaxa på 50 w, men då har jag en del volym kvar på förstegen.
Funderar starkt på en vinklad 2x12 för mer ljud uppåt och för lättare kontrollerad feedback.


/z


13 Aug 2017, 17:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Feb 2008, 21:13
Posts: 815
Location: Gävle
Post Re: Boss Katana Head
Köpte en begagnad 50 w combo katana.
Låter faktiskt rejält bra.
Perfekt för hemma bruk.
Laddade iner sneaky amp setet för ytterligare
möjligheter.
Nöjd och för priset 1395 kr,otroligt nöjd..........en stund :mrgreen:


30 Aug 2017, 17:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.