View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 23:57



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Peavey Wolfgang Special? 
Author Message

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Peavey Wolfgang Special?
Jag är sugen på en Wolfgang på blocket men blir inte riktigt klok på gitarren i fråga. Kan det vara en EXP?
Det är i mina ögon fel volymratt samt fel stränglåsning på sadeln? Har vi några kunniga på peaveys gitarrer här?
Det är långt att åka samt att säljaren själv inte har så mycket koll. Han hade tydligen köpt den begagnad också..
Jag väntar på mera info, men visst har EXP'n lackad hals mot oljad på de andra? Här är länk till annonsen, se "utförsäljning gitarrer/pedaler mm"
https://www.blocket.se/li?f=p&q=Wolfgang&st=s&w=3
// Marcus


29 Apr 2017, 15:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Peavey Wolfgang Special?
Din länk verkar peka på din sökning på "EVH" snarare än annonsen du åsyftar.


01 May 2017, 21:22
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Peavey Wolfgang Special?
Ja men det kan mycket väl bero på att annonsören skrivit fel i annonsen. Om du kollar annonsen med "utförsäljning gitarrer/pedaler/förstärkare" så säljer killen en Peavey EVH Wolfgang Special...... Ta en titt där och säg mig om det är en EXP eller ej? Eller kan det vara nåt tok, hemmapulat? Minns aldrig att specialen kom i stripad modell, med en volymratt som fanns senare på EVH'-modellen......


01 May 2017, 21:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Peavey Wolfgang Special?
Inga Peavey Wolfgangs såldes med "stripe"mönstret. Den är garanterat hemmamålad. Eddie vägrade konsekvent släppa mönstret på gitarrens innan han slog ihop sig med Fender. Stränglåsningen är inte original.
Det verkar vara svårt för vissa säljare att hålla isär begreppen när det gäller Wolfgangs.
De första gjordes av Peavey där man kan hitta ett par i Blocketlänken, båda är specials. Billigare modell utan binding och bara en volymkontroll, ingen ton. Rattarna ska original vara av stratatyp. De dyrare hade även en tonkontroll.
Runt 2006 (är inte helt säker på årtalet) lämnade Eddie Peavey och startade EVH som tillverkas av Fender. Gitarrerna är väldigt lika, det finns dock 2 ganska tydliga skillnader:
Huvudets form, på Peaveyn har huvudet en liten träfärgad "läpp" medans EVH:n är lite mer kloformad. Googla och se skillnaden.
Fräsningarna för pickuperna skiljer också en del. Peaveyn har ganska "fyrkantiga" urfräsningar medans EVH:n har lite rundare fräsning som följer pickupens form.
Sedan så är det bara att kolla om det står Peavey på den...
Håll koll på förfalskningar bara, det finns en del har jag sett.


02 May 2017, 02:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Peavey Wolfgang Special?
Tack Kipster, var väl det jag trodde.... Sitter faktiskt med en svart special jag släpar mellan två boenden, tänkte lyxa till det med en till och slippa släpandet!


02 May 2017, 17:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Peavey Wolfgang Special?
Har fått fler bilder, halsen är en äkta Peavey iallafall! Men tro inte på fan, jycken gick och blev dålig i förrgår!
Så drar tusenlapparna iväg, det är han värd men gitarrköpet får jag allt vänta med så länge då......


02 May 2017, 22:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Peavey Wolfgang Special?
Jag hoppas din hund kryar på sig.
Gitarrer är kul men ens vovve är långt viktigare.


03 May 2017, 21:02
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.