View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 04:22



Reply to topic  [ 29 posts ] 
TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjääälp! 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjääälp!
Gubbgammal. Höll på över en timme bara med att få den att fungera i loopen på stärken. Menysystemet var inte det mest användarvänliga. Finns det någon vettig tutorial på Youtube som ni kan rekommendera? Förstår ingenting i nuläget. Verkar extremt roddigt!


20 Apr 2017, 20:28
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Inte Youtube, men när jag höll på med det där minns jag att alla hänvisade till Laird Williams "white paper", som nån slags bibel för att greppa systemet..

http://www.guitaraffair.com/pdfs/g-syst ... -guide.pdf


20 Apr 2017, 20:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
distorsionspojken wrote:
Inte Youtube, men när jag höll på med det där minns jag att alla hänvisade till Laird Williams "white paper", som nån slags bibel för att greppa systemet..

http://www.guitaraffair.com/pdfs/g-syst ... -guide.pdf


Den bibeln har man läst många gånger om men jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Tycker G-system var lättare att göra inställningar via datorn.

Säkert jätte bra pryl men för mig blev det mer programmering än spelande så jag sålde den ganska fort.

_________________
Elsträng och Hammare


20 Apr 2017, 21:02
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Ja får väl se om man orkar med sånt här tekniktrassel, tänkte ju att det skulle vara en baggis, men det blev ju ett djävulskt roddande.


20 Apr 2017, 23:29
Profile

Joined: 22 May 2008, 16:31
Posts: 104
Location: Överum
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Vad har du stött på för problem?
Kör du den bara i loopen eller kör du 4-cable method?


21 Apr 2017, 07:18
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
fleflo wrote:
Vad har du stött på för problem?
Kör du den bara i loopen eller kör du 4-cable method?


Just har jag inga större problem mer än att den känns väldigt oöverstiglig att förstå sig på. Jag kör 4-cable, ska sätta mig över helgen å rodda samt försöka förstå hur allt fungerar.


21 Apr 2017, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Jag har också en sån stående i ett hörn i repan...
Men jag tyckte om den. Tyckte inte heller att den var så svårartat svårrattad?

Det de flesta verkar mecka mycket med är nivåerna. Där kan nog dokumentet som distorsionspojken länkar till vara till hjälp.

När jag körde G-System landade det i att jag använde några favoritljud; typ ett slags reverb, en phaser, ett delay, varefter jag bara justerade fåtalet parametrar per låt/preset.
Jag grupperade på så sätt att en bank = en låt; en preset = en del av låten (refräng, solo, vers, osv...).

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


21 Apr 2017, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2011, 08:22
Posts: 395
Location: Göteborg
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Tom-Andrew wrote:
Jag har också en sån stående i ett hörn i repan...
Men jag tyckte om den. Tyckte inte heller att den var så svårartat svårrattad?

Det de flesta verkar mecka mycket med är nivåerna. Där kan nog dokumentet som distorsionspojken länkar till vara till hjälp.

När jag körde G-System landade det i att jag använde några favoritljud; typ ett slags reverb, en phaser, ett delay, varefter jag bara justerade fåtalet parametrar per låt/preset.
Jag grupperade på så sätt att en bank = en låt; en preset = en del av låten (refräng, solo, vers, osv...).



Så gjorde jag också vilket var förbannat smidigt men ville man ändra sig mitt i ett rep som man ofta gör så fintade jag bort mig själv direkt och den ville inte alls vara med och ändra ljud fastän jag gjorde exakt som det stod i white guide att man skulle göra(?) Tycker det även var svårt att få effekterna att låta bra jämfört med pedaler, lät ofta stelt och digitalt i mina öron.

ja må vara halvt slö i huvudet men så kämpigt borde det inte behöva vara?

_________________
Elsträng och Hammare


21 Apr 2017, 12:47
Profile WWW

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Ta steget in i nutiden, med världens bästa interface och svinbra effekter: http://line6.com/helix/

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


21 Apr 2017, 15:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Ville ha nåt med alla typer utav effekter men inte en massa förstärkamodelleringar, distar å trams. Finns det andra alternativ?


21 Apr 2017, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Det beror ju på vad man har för behov...
G-System är ju bra på smör&bröd-effekter - dvs har det mesta men kanske inte bäst på nåt. Dessutom har den ju sina loopar och lite annat smått och gott.
Tyvärr är svagheterna krångligheten med volymnivåerna (det störde dock inte mig särskilt mkt) samt att reläswitchningen var onödigt långsam och MIDI-kompatibiliteten var för begränsad för att täcka upp för detta.

Jag har bantat(?!!?) till en MIDI-kontroller och diverse MIDI-styrda effekter: TC Nova Drive, Line 6 M5 (för de gånger jag behöver annat än OD/dist/delay) samt en Strymon TimeLine mellan försteg och slutsteg.
Sen har jag en wah och en stämmare också, som dock inte är MIDI-styrda. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


21 Apr 2017, 18:01
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Jag lägger ner den här skiten. Intuitiv, lättjobbad är inte direkt ledord vad det gäller denna produkt. Har läst manualen och fortfarande inte ens lyckats fatta ett skit. Antingen är eländet trasigt eller också är jag alldeles för gammal för sånt här. Jag vill ju spela, skruva till ett bra ljud med lite effekter, spara å sen klart. Uppenbarligen måste jag vara raketforskare för att göra det med den här dyngan.


25 Apr 2017, 20:36
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Henkie wrote:
Ta steget in i nutiden, med världens bästa interface och svinbra effekter: http://line6.com/helix/


+1
Znor-bra !
8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


25 Apr 2017, 20:57
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Äh, gnällspik. Lätt som en plätt att hantera G-system. Du har nog bara otur när du tänker! :lol:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


25 Apr 2017, 20:59
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Forsman wrote:
Äh, gnällspik. Lätt som en plätt att hantera G-system. Du har nog bara otur när du tänker! :lol:


ja herregud, helt seriöst så är jag totalt iq på denna! manualen snackar bara om loopar å menyer. Har fortfarande inte lyckats fatta hur man stänger av en preset, Sparkar jag igång en preset genom att exempelvis trycka på 1 så trodde jag i min enfald att ännu ett tryck på denna skulle stänga av preseten. Men nää.... Har suttit ett par dagar nu, inget spelande bara massa menny å manualläsande. kul.


25 Apr 2017, 21:03
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
LabLord wrote:
Forsman wrote:
Äh, gnällspik. Lätt som en plätt att hantera G-system. Du har nog bara otur när du tänker! :lol:


ja herregud, helt seriöst så är jag totalt iq på denna! manualen snackar bara om loopar å menyer. Har fortfarande inte lyckats fatta hur man stänger av en preset, Sparkar jag igång en preset genom att exempelvis trycka på 1 så trodde jag i min enfald att ännu ett tryck på denna skulle stänga av preseten. Men nää.... Har suttit ett par dagar nu, inget spelande bara massa menny å manualläsande. kul.

Finns det nån midigrunka som gör det?

_________________
/Marko


25 Apr 2017, 21:49
Profile

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
LabLord wrote:
Forsman wrote:
Äh, gnällspik. Lätt som en plätt att hantera G-system. Du har nog bara otur när du tänker! :lol:


ja herregud, helt seriöst så är jag totalt iq på denna! manualen snackar bara om loopar å menyer. Har fortfarande inte lyckats fatta hur man stänger av en preset, Sparkar jag igång en preset genom att exempelvis trycka på 1 så trodde jag i min enfald att ännu ett tryck på denna skulle stänga av preseten. Men nää.... Har suttit ett par dagar nu, inget spelande bara massa menny å manualläsande. kul.



Grejen med en multieffekt som g-systemet är att du hela tiden arbetar med presets. Det går liksom inte att stänga av presets helt utan du måste alltid vara i ett preset. Det du kan göra är att du i exempelvis preset 1 programmerar alla effekter du vill ha, och sedan stänger av alla effekter innan du spara presetet. Då skapar du ett preset som är helt utan effekter i början och när du trycker på exempelvis mod kommer ditt programmerade chorus fram. Dina effekter stängs av och på när du trycker på dem, inte presetsen.

Vill du ha en sådan funktion så har musicomlabs loopswitchar sådan funktion, men då är det lösa pedaler som gäller.


25 Apr 2017, 22:42
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
ahh! Får väl skylla mig själv då jag köpte denna. Skulle ha läst på mer. Kommer inte orka med att sitta med sånt här trassel. Ska kolla om jag får lämna tillbaks den alt. sälja eländet.


25 Apr 2017, 22:54
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Vad kostade den? :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


26 Apr 2017, 11:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Henkie wrote:
Vad kostade den? :arrow:


Man borde väl få ca 6 st G-System för priset av en Helix? ;-)


26 Apr 2017, 13:28
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Ja, jag antar det, men undrade ändå för att på en känsla för vilken budget som gällde. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


26 Apr 2017, 13:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
LabLord wrote:
ahh! Får väl skylla mig själv då jag köpte denna. Skulle ha läst på mer. Kommer inte orka med att sitta med sånt här trassel. Ska kolla om jag får lämna tillbaks den alt. sälja eländet.


Ge inte upp, be någon i din närhet som jobbat med sånt här tidigare att visa dig (kan man såna burkar lär man sig dem på några minuter). Preset tänk är ett väldigt bra sätt att arbeta.

De flesta såna butkar har preset mode eller pedal mode (heter olika hos olika tillverkare, alltså att man är i ett läge där man knäpper av och på effekter efter hur man behöver dem). Men det är värt att lära sig jobba med presets, det är sjukt smidigt när man kan det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Apr 2017, 14:03
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Jag är med Magnus! Ge inte upp.

G-System är ständigt i pedal-mode iom att man kommer åt både loopar och varje effektblock direkt med trampan. Det är halva grejen med den och det är väldigt smidigt!

Se bara till att det låter bra utan några effekter igång, sen kan du börja leka!
Steg 1: Spara en preset utan effekter igång = din baseline med allt i "bypass".
Steg 2: Lägg till de effekterna du vill ha igång, spara en ny preset. Sen byter du bara till din första preset om du vill ha allt i bypass.
Steg 3 osv: Bygg en ny preset, spara, osv.

Som jag nämnt tidigare hade jag typ ett standardreverb som jag alltid använde. Det var antingen igång eller av per preset, men låg alltid under Reverb-knappen om jag behövde det.
Gjorde så med Modulation också, alltid en phaser bakom knappen, men byttes kanske mot ett tremolo ibland.
Delayen var alltid matchade mot tempot i låten, men ibland "tape-style", ibland digitalt.
(När man fått kläm på vad man gillar kan man såklart lägga alla favoriterna per effektblock och sen ersätta sin första preset med dem...)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


26 Apr 2017, 15:36
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Tack för ert fina stöd! Satte mig med youtube, kollade lite tutorials å se på fan nu är jag genast på godare humör! Mitt tålamod med menyer är inte roligt men nu fasiken tycker jag den faktiskt kommer att stanna!!! Har börjar fatta tänket lite! Sen har den ju en massa bra grejer som loopar å grejs samt att den kunde skifta kanal på toppen! Förlåt för allt mitt gnäll!


26 Apr 2017, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Woohoo! Gött!

Skrik till om det behövs mer stöd!
Det är en jäkla bra pjäs det där... Jag kanske borde rigga upp min igen; jag har ju även Nova Drive med tillhörande MIDI-sladd så allt kan styras från G-System. :o

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


26 Apr 2017, 22:55
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Har fått till det rätt bra nu dock är den fortfarande lite roddig men det går framåt! Bla tycker jag det är lite oklart hur bankerna är uppdelade. Hursom helst har jag fått till kompljud och sololjud med lite delay osv. Låter bra! Däremot fattar jag inte riktigt mjukvaran till dator? Lyckas inte få till syncen?


28 Apr 2017, 09:28
Profile

Joined: 14 Oct 2011, 17:48
Posts: 172
Location: Tjörn
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
LabLord wrote:
Har fått till det rätt bra nu dock är den fortfarande lite roddig men det går framåt! Bla tycker jag det är lite oklart hur bankerna är uppdelade. Hursom helst har jag fått till kompljud och sololjud med lite delay osv. Låter bra! Däremot fattar jag inte riktigt mjukvaran till dator? Lyckas inte få till syncen?



Tänker du på hur många presets det finns i varje bank? Det är fem presets per bank, de fem som du kan komma åt via footswitscharna längst ner ner på g-systemet.

Mjukvaran i datorn hade jag också problem med synk och sånt, men satte mig inte in i det då det var lättare att bara lära sig g-systemet. Tror heller inte (men kan ha fel) att du kan ändra ljud "on the fly" med mjukvaran, utan när du gjort en ändring måste det först synkas innan ändring hörs.


Last edited by stratomaster on 28 Apr 2017, 10:46, edited 1 time in total.



28 Apr 2017, 10:44
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
Funderingar! Kan jag koppla in en stärkare till? Inte för att köra stereo men att helt switcha stärk och ha presets för olika stärk? Kör en Marshall rigg nu och har funderingar på att skaffa nåt för renare ljud.


29 Apr 2017, 11:15
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post Re: TC Electronics G-system, vilken sinnessjuk apparat! Hjää
LabLord wrote:
Funderingar! Kan jag koppla in en stärkare till? Inte för att köra stereo men att helt switcha stärk och ha presets för olika stärk? Kör en Marshall rigg nu och har funderingar på att skaffa nåt för renare ljud.


Det går förstås.. Du har två utgångar.. endera är de i stereo eller två mono, tc kallar det dual mono.. en kabel till var stärkare, välj i preset till vilken utgång preseten ska adresseras till..

Googlade en video till dig..
https://www.youtube.com/watch?v=vqIrPwYDkaQ


29 Apr 2017, 13:12
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 90 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.