View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:16



Reply to topic  [ 240 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next
Granis gnäller på de som gnäller 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Lynxtrap wrote:
Märkligt nog blir frågan kontroversiell så fort det handlar om instrument som behöver elektricitet för att höras.

Inte när det gäller elektronmusik eller improvisationsmusik

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


25 Apr 2017, 16:14
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Bapman wrote:
Men ge ett exempel på någon som fått stöd ifrån konstnärsnämnden i någon form
Som detta passar in på och inte skulle vara förtjänt av det.





Freddie Wadling


25 Apr 2017, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Vinyljunkie wrote:
Ixmack wrote:
Men Bapman, vad kännetecknar kvalitetsmusik då?


En möjlig definition bör vara stor kunskap och virtuost spel. Det är väl vanligtvis så man bedömer kvalitet. Till skillnad från tycke och smak som lika gärna kan betyda att någon föredrar att lyssna på ostämd lo-fi indiepop med falsk sång. Då bryr man sig inte om vad kvalitet är vid valet av musik. Men definitionen kan man ändå ställa upp på.


Låter väldigt luddigt tycker jag, inte bara är det otydligt vad exakt "stor kunskap" och "virtuost spel" innebär, det känns också som att väldigt många aspekter av musik uteblir helt och hållet vid bedömningen om dessa är de enda kriterierna.
Dessutom känns det som att det är mer den specifika musikerns färdigheter och kunskap som bedöms snarare än musiken i sig.


25 Apr 2017, 17:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
^^^

* Att inte ha kunskapen att stämma sin gitarr = inte stor kunskap

* Att sjunga falskt = inte kunna behärska sitt instrument

* Musiken i sig = tycke och smak


25 Apr 2017, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Vinyljunkie wrote:
^^^

* Att inte ha kunskapen att stämma sin gitarr = inte stor kunskap

* Att sjunga falskt = inte kunna behärska sitt instrument

* Musiken i sig = tycke och smak


Bra, då vet vi att om man kan stämma sin gitarr och inte sjunger falskt är ens musik automatiskt kvalitetsmusik :s


25 Apr 2017, 17:41
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:
^^^

* Att inte ha kunskapen att stämma sin gitarr = inte stor kunskap

* Att sjunga falskt = inte kunna behärska sitt instrument

* Musiken i sig = tycke och smak


Bra, då vet vi att om man kan stämma sin gitarr och inte sjunger falskt är ens musik automatiskt kvalitetsmusik :s


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


25 Apr 2017, 17:58
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Men det är en förbannat viktig fråga alltså. Hur ska man få smal och konstnärligt värdefull musik att överleva i ett hårdnande klimat? Det finns ganska många saker man kan ta till, men just nu finns det egentligen inte mycket. Som Bapman säger så togs mycket bort under Alliansregeringen. Det har föreslagits musikerlön, men det har viftats bort eftersom några måste sitta och bedöma och det finns egentligen inga objektiva bedömningar. Det är ju uppenbart att, som Magnus Olsson säger, små tomtar kommer att sitta och dela ut pengar till sina adapter. Det är ju samma som inom forskningsallokering, där bedömarnas vänner plötsligt blir genier över en kafferast. Det visade bland annat Wennerås/Wolds artikel om utdelning av forskartjänster för några år sen, där de som fick pengar ofta hade någon i gruppen som inte kunde rösta på grund av jäv.

Men det går att få fram kriterier, även om de inte blir helt och absolut rättvisa. Det har föreslagits flera saker och jag föreslår en sak till, som till exempel aktivitet: har man släppt flera CD och gjort konserter som oberoende bedömare har sett som konstnärligt värdefulla och "svåra" för en poppublik så kan det vara ett kriterium. Inget ont sagt om popmusiker men de har trots allt fler speltillfällen så de klarar sig nog utan, men det gör faktiskt inte smal och svår musik idag.


26 Apr 2017, 15:28
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Wilmer wrote:
Men det är en förbannat viktig fråga alltså. Hur ska man få smal och konstnärligt värdefull musik att överleva i ett hårdnande klimat? Det finns ganska många saker man kan ta till, men just nu finns det egentligen inte mycket. Som Bapman säger så togs mycket bort under Alliansregeringen. Det har föreslagits musikerlön, men det har viftats bort eftersom några måste sitta och bedöma och det finns egentligen inga objektiva bedömningar. Det är ju uppenbart att, som Magnus Olsson säger, små tomtar kommer att sitta och dela ut pengar till sina adapter. Det är ju samma som inom forskningsallokering, där bedömarnas vänner plötsligt blir genier över en kafferast. Det visade bland annat Wennerås/Wolds artikel om utdelning av forskartjänster för några år sen, där de som fick pengar ofta hade någon i gruppen som inte kunde rösta på grund av jäv.

Men det går att få fram kriterier, även om de inte blir helt och absolut rättvisa. Det har föreslagits flera saker och jag föreslår en sak till, som till exempel aktivitet: har man släppt flera CD och gjort konserter som oberoende bedömare har sett som konstnärligt värdefulla och "svåra" för en poppublik så kan det vara ett kriterium. Inget ont sagt om popmusiker men de har trots allt fler speltillfällen så de klarar sig nog utan, men det gör faktiskt inte smal och svår musik idag.


Även om debatten går runt i cirklar så måste frågan ställas - vad är det och hur bedömer man det?


26 Apr 2017, 15:36
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Härmed nominerar jag Vinyljunkie, han kan det här...

"Läste nånstans att han var utfattig när han dog. Om det stämmer är det ännu mer tragiskt. Håkan Hellström säljer ut Ullevi ett par gånger om året medans stora musiker tynar bort."

:mrgreen:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


26 Apr 2017, 16:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Granis67 wrote:
Härmed nominerar jag Vinyljunkie, han kan det här...

"Läste nånstans att han var utfattig när han dog. Om det stämmer är det ännu mer tragiskt. Håkan Hellström säljer ut Ullevi ett par gånger om året medans stora musiker tynar bort."

:mrgreen:


Härmed nominerar jag Granis till det stora ordförståelsepriset.

Stor musiker och Konstnärligt värdefull är precis samma sak.


26 Apr 2017, 17:06
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Vinyljunkie wrote:
Wilmer wrote:
Men det är en förbannat viktig fråga alltså. Hur ska man få smal och konstnärligt värdefull musik att överleva i ett hårdnande klimat? Det finns ganska många saker man kan ta till, men just nu finns det egentligen inte mycket. Som Bapman säger så togs mycket bort under Alliansregeringen. Det har föreslagits musikerlön, men det har viftats bort eftersom några måste sitta och bedöma och det finns egentligen inga objektiva bedömningar. Det är ju uppenbart att, som Magnus Olsson säger, små tomtar kommer att sitta och dela ut pengar till sina adapter. Det är ju samma som inom forskningsallokering, där bedömarnas vänner plötsligt blir genier över en kafferast. Det visade bland annat Wennerås/Wolds artikel om utdelning av forskartjänster för några år sen, där de som fick pengar ofta hade någon i gruppen som inte kunde rösta på grund av jäv.

Men det går att få fram kriterier, även om de inte blir helt och absolut rättvisa. Det har föreslagits flera saker och jag föreslår en sak till, som till exempel aktivitet: har man släppt flera CD och gjort konserter som oberoende bedömare har sett som konstnärligt värdefulla och "svåra" för en poppublik så kan det vara ett kriterium. Inget ont sagt om popmusiker men de har trots allt fler speltillfällen så de klarar sig nog utan, men det gör faktiskt inte smal och svår musik idag.


Även om debatten går runt i cirklar så måste frågan ställas - vad är det och hur bedömer man det?


Jo, det är inte så lätt att svara på. För några år sen var jag på en konferens på HumFak i Göteborg där man diskuterade vad som var "konst". Bland annat var Lars Vilks med och han var en klassisk postmodernist som menade att det bara rörde sig om sociala konstruktioner, det var en social överenskommelse som bestämde vad som var bra och vad som inte var det. Annars minns jag inte att någon forskare kunde säga något bestämt om nåt.
Men att forskare inte kan säga nåt betyder förstås inte att man inte kan försöka sig på en definition. Enligt min åsikt har inte hötorgskonst lika stort konstnärligt värde som, låt säga, van Gogh eller Picasso. Och det är inte bara att det är en social överenskommelse, utan det finns något i konsten som har med komplexitet och uttryck att göra. Ett rött sommarhus i solnedgång säger just att solen nu går ner över ett rött hus, men Picassos Guernica sliter i betraktaren, både konstnärligt och politiskt. Och samma är det med musik som är konstnärligt värdefull. Lasse-Stefans sång om två mörkbruna ögon säger just något om en söt flicka och inte mer, medan Globe Unitys Maniacs från Wuppertal 1973 ger uttryck för den desperation och ångest som en hel generation västtyskar växte upp i under 1950 och -60-talen. Man måste sätta sig ner när man hör plattan, det går inte att värja sig. Så jag menar att komplexitet och uttryck är två sätt att definiera konstnärlighet. Men det finns säkert fler faktorer som man kan räkna in.


26 Apr 2017, 17:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Så om jag tolkar dig rätt Wilmer så menar du att mångbottnad och mångfacetterat budskap är värt mer? Om man bara vill ha en dimension i taget då och anser att det är ett bättre sätt att tillgodogöra sig komplexitet? Det går ju även att göra slutsatsen att komplex konst snarare är förvirrad och att en "jack of all trades" blir halvkass/halvbra på allt. Sven-Ingvars har ju med det tankesättet renodlat sin genre. Det verkar bara vara inom musik och konst detta förfarande meriteras hos den självutnämnda eliten. Gärna med politik inbakat. Skitnödigt tycker jag.


26 Apr 2017, 17:48
Profile
Online
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Vinyljunkie wrote:
Så om jag tolkar dig rätt Wilmer så menar du att mångbottnad och mångfacetterat budskap är värt mer? Om man bara vill ha en dimension i taget då och anser att det är ett bättre sätt att tillgodogöra sig komplexitet? Det går ju även att göra slutsatsen att komplex konst snarare är förvirrad och att en "jack of all trades" blir halvkass/halvbra på allt. Sven-Ingvars har ju med det tankesättet renodlat sin genre. Det verkar bara vara inom musik och konst detta förfarande meriteras hos den självutnämnda eliten. Gärna med politik inbakat. Skitnödigt tycker jag.

Är det skitnödigt att ha fler än en krydda i maten också? Komplexitet är väl intressant? Jag tänker lite på mina barn som först vid ca 4 års ålder kunde börja uppskatta mat som inte bara bestod av en råvara i taget. Blandningar, gärna subtila sådana, skapar komplexitet och nya spännande upplevelser. Tycker jag.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Apr 2017, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Vinyljunkie wrote:
Så om jag tolkar dig rätt Wilmer så menar du att mångbottnad och mångfacetterat budskap är värt mer? Om man bara vill ha en dimension i taget då och anser att det är ett bättre sätt att tillgodogöra sig komplexitet? Det går ju även att göra slutsatsen att komplex konst snarare är förvirrad och att en "jack of all trades" blir halvkass/halvbra på allt. Sven-Ingvars har ju med det tankesättet renodlat sin genre. Det verkar bara vara inom musik och konst detta förfarande meriteras hos den självutnämnda eliten. Gärna med politik inbakat. Skitnödigt tycker jag.


Nu håller vi ju med varandra!


26 Apr 2017, 18:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
För att göra det hela väldigt enkelt eller väldigt komplicerat, beroende på hur man ser på det och vad man vill, så kan vi sammanfatta det såhär: Konst är allt som skapas med avsikten att skapa konst. Objektiva värden existerar inte. Börjar man prata om att viss musik är mer värd än annan är man på många sätt väldigt nära att säga att vissa människor är mer värda än andra.

Om man ska göra samhällsinsatser för att "rädda" vissa stilar så tycker jag att det ska ske helt utan diskriminering. Bring back 90-tals eurodance!
Fast egentligen, kulturen är alltid i förändring, alla trender dör ut förr eller senare oavsett om det är fusionjazz eller eurodance även om vissa stilar blir mer långlivade än andra såklart. Vad som är säkert är dock att musiker alltid kommer skapa fantastisk musik, vilka stilar som än är populära och vilka förutsättningar dom än har i samhället.


26 Apr 2017, 18:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Det är den bekväma postmoderna attityden som känns lite nattstånden efter 30 år; att om någon tycker det är konst så är det det. Och då kan man sätta likhetstecken mellan hötorgskonst och Picasso, eller Lasse-Stefans och John Coltrane. Och då har man inget sagt, och nu var det ju så att tråden skulle diskutera problemet.
Komplexitet i ett konstverk är nödvändigt. Om man inte hänger med i komplexiteten kan det vara så att man behöver studera lite till. Det var en av dadaisterna som kommenterade folks avsky för hans konstverk med att peka på om någon frågade dem om Einsteins relativitetsteori så ville ingen svara för "man förstod sig inte på fysik". Men konst, det förstod sig alla på alla på och kunde genast kommentera (jovisst, säkert). Men bara komplexitet räcker inte. Det måste finnas ett starkt uttryck också. Som gör att man stannar upp i steget, som griper tag. Denna känsla har nog många människor haft, den är svår att beskriva annars.


26 Apr 2017, 18:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Wilmer wrote:
Det är den bekväma postmoderna attityden som känns lite nattstånden efter 30 år; att om någon tycker det är konst så är det det. Och då kan man sätta likhetstecken mellan hötorgskonst och Picasso, eller Lasse-Stefans och John Coltrane. Och då har man inget sagt, och nu var det ju så att tråden skulle diskutera problemet.
Komplexitet i ett konstverk är nödvändigt. Om man inte hänger med i komplexiteten kan det vara så att man behöver studera lite till. Det var en av dadaisterna som kommenterade folks avsky för hans konstverk med att peka på om någon frågade dem om Einsteins relativitetsteori så ville ingen svara för "man förstod sig inte på fysik". Men konst, det förstod sig alla på alla på och kunde genast kommentera (jovisst, säkert). Men bara komplexitet räcker inte. Det måste finnas ett starkt uttryck också. Som gör att man stannar upp i steget, som griper tag. Denna känsla har nog många människor haft, den är svår att beskriva annars.


Jag vet inte om någon har sagt att något är konst ifall någon tycker det, men visst det skulle man ju på nåt sätt kunna säga. Det ligger väldigt mycket i det Lars Vilks sa (även om jag har svårt för honom annars) om att konst är en social konstruktion, dock kanske det är möjligt att en helt och hållet solitär varelse skulle skapa något liknande (kanske är det precis det enda som pågår, vem vet?). Hur som helst skapas ingen konst utan något kännande och tänkande som skapar den.
Eller är konst något som bara finns där? Skapade gud konceptet konst? Jag menar, hur fungerar det hela ifall det inte är en konstruktion i våra huvuden?

Varför behövs komplexitet i ett konstverk? Hur avgör man ifall något är komplext? Vart drar man gränserna liksom? Samma frågor går att ställa om "starka uttryck".

Du kanske tycker att man inte säger något på det här sättet men jag undrar vad är du tycker behöver sägas och varför?

Många frågor, jag vet. Men jag har aldrig sett någon ge logiska svar på dom frågorna.


26 Apr 2017, 19:19
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Ixmack wrote:
...är man på många sätt väldigt nära att säga att vissa människor är mer värda än andra....


det gör väl samhället varje mikrosekund

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


26 Apr 2017, 20:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Ja, det verkar vara det som det går ut på. :)

Men egentligen är det att dra ut lite för stora växlar på att jämföra åsikten med att viss konst är stor konst och annan konst är ganska värdelös, med att säga att det är nära till att påstå att alla människor inte är lika. Jag har en kompis som fick en elgitarr i julklapp och han har kämpat i flera år med att kunna byta ackord och samtidigt hålla en rytm. Men han försöker skapa låtar som han visar och det låter.... förfärligt förstås. Kan han jämföras med Hendrix? Eller med McLaughlin eller Holdsworth? Nej, absolut inte. Men han är en bra kille annars, som människa, om man säger. Det ligger på ett annat plan, liksom.

Det är annars ett ganska vanligt misstag att uppfatta att alla människor "är" lika.
Upplysningen menade att alla människor "borde vara" lika. Det var ett ideal, som det inte finns anledning att ändra på.


26 Apr 2017, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Klart är att det går att skilja på konst och ickekonst.
Bra musik och dålig.

Och om man har kunskap nog att bortse ifrån " smak "
så går det att göra objektivt.

Man kan ogilla musik och ändå förstå att den är av hög klass.


Men jag tycker vi diskutera vilken kabel som låter bäst med en 59 burst

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


26 Apr 2017, 21:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Bapman wrote:
Klart är att det går att skilja på konst och ickekonst.
Bra musik och dålig.

Och om man har kunskap nog att bortse ifrån " smak "
så går det att göra objektivt.

Man kan ogilla musik och ändå förstå att den är av hög klass.


Men jag tycker vi diskutera vilken kabel som låter bäst med en 59 burst


Jag förstår att du hellre vill diskutera det för du påstår och påstår och påstår en massa men kan inte ge några tillfredställande förklaringar.


26 Apr 2017, 22:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Wilmer wrote:
Ja, det verkar vara det som det går ut på. :)

Men egentligen är det att dra ut lite för stora växlar på att jämföra åsikten med att viss konst är stor konst och annan konst är ganska värdelös, med att säga att det är nära till att påstå att alla människor inte är lika. Jag har en kompis som fick en elgitarr i julklapp och han har kämpat i flera år med att kunna byta ackord och samtidigt hålla en rytm. Men han försöker skapa låtar som han visar och det låter.... förfärligt förstås. Kan han jämföras med Hendrix? Eller med McLaughlin eller Holdsworth? Nej, absolut inte. Men han är en bra kille annars, som människa, om man säger. Det ligger på ett annat plan, liksom.

Det är annars ett ganska vanligt misstag att uppfatta att alla människor "är" lika.
Upplysningen menade att alla människor "borde vara" lika. Det var ett ideal, som det inte finns anledning att ändra på.


Såklart finns den stora skillnaden i att i det ena fallet bedömer man ett koncept, i det andra tänkande och kännande individer. Den stora likheten ligger i att i båda fallen säger man att det ena är mer värt än det andra utan att egentligen basera det på något substantiellt.

Ingen har sagt att alla människor är lika, däremot säger ganska många att alla är lika värda.


26 Apr 2017, 22:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Det talades innan om svårigheten att definiera begreppet "uttryck". Det är helt riktigt att det är svårt. Jag har skrivit en bok om det men är inte alls säker på att jag fångat meningen med "uttrycket". Men det var inom den Hägerströmska positivismen i Uppsala som man talade om behovet av exakta och helt korrekt vetenskapliga begrepp. Den riktningen tynade bort efter flera decenniers fruktlösa strävanden i sökandet efter korrekta begrepp, och det är nog inte många idag som vill ge sig på det igen. Vissa saker är inte lätta att definiera, men det betyder inte att det man talar om inte finns, eller att man bara är ute och cyklar. Men... om vi ska ge ett exempel på ett starkt uttryck så kanske det är lättare med en video. Här John McLaughlin som spelar med Shiv Kumar Sharma på Santur, ett helt jävla omöjligt instrument. Obegripligt hur han kan få ett så starkt uttryck:

Mackan med Shringar:
https://www.youtube.com/watch?v=p71QK5TZDCc


Kan jämföras med dom här killarna som väl inte riktigt får till det uttryck man strävar efter:
https://www.youtube.com/watch?v=Jj7pDND ... j7pDNDuoJ0


26 Apr 2017, 22:54
Profile

Joined: 31 Jul 2012, 14:27
Posts: 310
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Wilmer wrote:
Det är den bekväma postmoderna attityden som känns lite nattstånden efter 30 år; att om någon tycker det är konst så är det det. Och då kan man sätta likhetstecken mellan hötorgskonst och Picasso, eller Lasse-Stefans och John Coltrane. Och då har man inget sagt, och nu var det ju så att tråden skulle diskutera problemet.
Komplexitet i ett konstverk är nödvändigt. Om man inte hänger med i komplexiteten kan det vara så att man behöver studera lite till. Det var en av dadaisterna som kommenterade folks avsky för hans konstverk med att peka på om någon frågade dem om Einsteins relativitetsteori så ville ingen svara för "man förstod sig inte på fysik". Men konst, det förstod sig alla på alla på och kunde genast kommentera (jovisst, säkert). Men bara komplexitet räcker inte. Det måste finnas ett starkt uttryck också. Som gör att man stannar upp i steget, som griper tag. Denna känsla har nog många människor haft, den är svår att beskriva annars.


Ett problem med det är att det som griper tag en inte sällan gör det för att man råkade utsättas för det första gången när man var ung och råkade vara lättpåverkad, det är ju inte sällan så att konst och musik blir värdefull och fin först när det gått en halv livstid...


26 Apr 2017, 23:32
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Livet är inte rättvist! Så är det ba.... 8)


Det är en ynnest att få ha möjligheten att spela o skapa musik


Last edited by laros on 27 Apr 2017, 14:56, edited 2 times in total.



27 Apr 2017, 07:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
konst och musik, och vad som är bra konst och musik ligger nog i betraktarens sinnen, i och med det går nog all objektivitet bort.
Jag väljer att se det så i alla fall och denna tråden bekräftar väl mycket av den synen, t.ex, jag tycker inte HH är speciellt bra, men jag uppfattar ju att många andra tycker det och får nog acceptera att det då är så.


27 Apr 2017, 07:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Vad är grundtanken med konst?
Är det att beröra eller att bli imponerad av skicklighet?


27 Apr 2017, 08:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
rifle wrote:
Vad är grundtanken med konst?
Är det att beröra eller att bli imponerad av skicklighet?


Inte tvunget i motsatsförhållande till varandra, beröra och skicklighet.
Men i mina ögon (och det har inte alltid varit så) är det enda viktiga det första, beröra.

Man kan också fråga sig (och speciellt sett från perspektivet från någon som älskar mello eller liknande typ av underhållning) vad vi vinner på eller skall ha den spetskompetens som effekten av ett eventuellt inkomststöd gör för en konstnär (VS om personen skulle behöva jobba extra vid sidan om sin konst och försörja sig själv, menar jag). Menar, vad får en sån människa ut av det om den är helt ointresserad?

Jag är inte helt säker på att jag ser nyttan av det själv, som extremt intresserad av relativt small musik.
Menar, jag ser gärna saker dragna till sin spets, men inte på bekostnad av att någon helt ointresserad skall betala för det.

Hade pengar varit obegränsade hade det liksom inte spelat något roll, men det är de ju tyvärr inte, vart de skall gå måste prioriteras.
Och då går väldigt mycket i ett samhälle långt före behovet av ett individuellt inkomststöd för konstnärer.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


27 Apr 2017, 10:32
Profile WWW

Joined: 09 Mar 2009, 17:33
Posts: 2462
Location: Karlshamn
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
...Men nu gör troligen Bananarama comeback, och det är det viktigaste. Nu kan vi glömma HH, för ett tag. :mrgreen:

_________________
Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband


27 Apr 2017, 11:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Granis gnäller på de som gnäller
Magnus Olsson wrote:

Hade pengar varit obegränsade hade det liksom inte spelat något roll, men det är de ju tyvärr inte, vart de skall gå måste prioriteras.
Och då går väldigt mycket i ett samhälle långt före behovet av ett individuellt inkomststöd för konstnärer.

/Magnus


Vore intressant att se hur samhället fungerade om alla medborgare fick säg 30k i månaden rent från staten för att hålla på med sina hobbies
Förhoppningsvis finns det då personer som:

1 saknar hobby. 2 Inte gillar att ligga på soffan. 3 Gör något frivilligt för att hjälpa till med att få samhället att gå runt, alternativt har det som hobby.

_________________



27 Apr 2017, 11:36
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 240 posts ]  Go to page Previous  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.