View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 14:20



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vilken humbucker i halsposition? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vilken humbucker i halsposition?
Mina fem öre:

Om man bygger ihop en bra gitarr -som har en kanon bra och stark AK-ton; behöver man inte mickarnas hjälp till att pusha tonen elektriskt. Man behöver endast förmedla den så rättvist som möjligt -och förvränga den så lite som möjligt. För detta pratar man vanligtvis om mer återhållsam output -och karaktär i mickar. Men det som är nästa viktiga parallella faktor i samband med hur specifika mickar fungerar utöver manualerna och specifikationerna; är vilken typ av strängton man matar dessa med. Tunnare strängar -eller fetare strängar behöver alltid kompenseras -OM man verkligen vill förmedla AK-tonen i gitarren på rätt sätt. När det gäller en naturligt bra ren ljudbild -blir detta ännu viktigare. Men så lätt är det förstås inte; att man bara trycker in återhållsamma spolar i mickhålen:

Återhållsammare mickar har även nackdelar: De har tendens att inte orka längre signal kedjor. Kör man genom en hel massa innan signalen när stärkaren; kan signalen uppfattas som mer själlös och torr.

Högre output mickar låter högre; mer processerade och puchade tomässigt. Men de fixar längre signal kedjor utan att alls tappa lika mycket.

Mycket hänger givetvis också på vilken typ av stärkare man använder. Ren, halvren, tight, bred, processerad -karäktär? Dessa val ger en enorm skillnad. Oavsett vad micken gör fram till stärkaren är väldigt lite jämfört vad stärkaren gör.

Av vad jag lyckats tyda ur stallmicksvalet (DiMarzio AT-1) -snackar vi om en aning pushad, bredare ljudbild här på 010 - 046 strängar? Om så; skulle jag rekommendera följande saker:

- Att även halsmicken är av märket DiMarzio.
- Att outputen av halsmicken är matchad till stallmicken.

Däremot skulle jag definitivt fundera över om mahogany verkligen är det rätta träslaget i kroppen för dessa mickar? För att få ett bra svar på detta kan man jämföra tonen ur Andys två signatur gitarrer. Den ena med mahogany kroppen och den andra med alkroppen. Oavsett vilket; så borde iaf en hals i lönn vara ett ganska givet val här. Detta givetvis sagt med reservation till vilken typ av stärk och sträng man föredrar.


/ Jonken


23 Apr 2017, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vilken humbucker i halsposition?
Ber om ursäkt för tråd hoggandet. Men kör ett litet tips åt de som går i räzergura tankar:

Hittade detta på Ebay: http://www.ebay.com/itm/Telecaster-Super-Tele-Guitar-Project-Floyd-Rose-Mick-Mars-1980s-Reversed-Maple-/302289879086?hash=item4661e1802e:g:eEYAAOSwsW9YxCaU

Ett ganska intressant räzer-projekt -till jäkligt hyggliga pengar. Dessutom i England -vilket innebär biligare frakt + inge extra tullskit & dyl.
Ett bra svaj med -gärna original woodposts (istället för studs) + sin favvo HB i en sån där -och man är nog ganska fett off to the races! Sen skadar det ju givetvis inte om man diggar Mötley Crüe och Mick Mars också. :wink:


/ Jonken


23 Apr 2017, 13:50
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: Vilken humbucker i halsposition?
Jag tror att du bör tänka så mycket Les Paul som möjligt i konstruktionen, om det är ett sådant ljud du vill åt.

Inte att man kan höra isolerat på en skiva vilken gitarr som har vilket trä, vilken halsinfästning, vilken mensur, vilket stall eller något, men samtidigt vet vi ju alla att Les Pauler tenderar att låta fetare än strator, för att de är byggda på ett annat sätt. Lönnhals, Floyd och rostfria band och jag antar 25.5-mensur och skruvad hals är väldigt mycket superstrata och inte Les Paul alls. Jag tror inte att en standard superstrata med kropp i mahogny blir så mycket mer Les Paul-aktig än något annan superstrata. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


24 Apr 2017, 11:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Vilken humbucker i halsposition?
Jag har nyligen switchat lite mickar fram och tillbaka, låt vara i en LP men du funderade ju ändå på mahognykropp...
Den kombo som sitter i nu och troligen blir kvar är SD '78-model vid stallet och SD Pearly Gates vid halsen.
'78-model är kanske inte det första man tänker på att kasta in i en LP men är man smart kan man snegla lite på vad andra bojare med liknande smak som en själv testat :D
Förutsatt att man är vän av Alnico 2 och vill ha moderat output är detta en riktig killer-combo som utan tvekan bör passa i en Strata med.

_________________
Skill is nothing without style


24 Apr 2017, 18:16
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Vilken humbucker i halsposition?
Nu sket det sig med mahogny i kroppen då jag fick ett bra pris på en alkropp.

Men frågan är fortfarande densamma. En humbucker som kan ge lite pianoklang i halsläget.
jag har kikat lite på bluesbucker och den är klart intressant.

_________________
http://www.voodooaudio.se


24 Apr 2017, 18:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 45 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.