View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 00:55



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Steve Stevens, Stockholm 12/4. 
Author Message

Joined: 17 Jan 2013, 12:59
Posts: 817
Post Steve Stevens, Stockholm 12/4.
Med fullt band lirade Steve Stevens i Sthlm.
Jag har upplevt honom live vid två tillfällen tidigare men eftersom denna turné är hans första som soloartist var mina förväntningar höga. Repertoaren bestod av material från Billy Idol, Atomic Playboys-plattan, flamenco och några covers.
Eftersom jag anser att han sannolikt har branschens bästa gitarrljud ställde jag mig tre meter rakt framför hans 4x12:a.
Hans Friedman signaturtopp är byggd efter hans 69:a plexi men med mer gain och botten.
Det lät så bra att jag höll på att börja lipa.
Jag håller Stevens som en av de absolut svängigaste och tightaste rockgitarristerna.
Under giget slog det mig flera gånger vad som gör honom så förbannat bra och förundrades också varför inte fler har samma approach som Steve. De kvaliteter jag syftar på är följande:

1. Färga gärna spelet med voicings och fills men kompromissa aldrig en millimeter med groovet.
2. Helheten och låten är ALLT. Håll tillbaka egot trots att du vet att du kan spela cirklar runt de flesta andra. Detta bör också appliceras på gitarrens volymstyrka. Steve kompromissade aldrig med detta. Inte ens med vetskapen om att det var "hans" sologig under vilket han egentligen skulle kunna bränna loss för allt vad tygen höll.
3. Backa på gitarren och utnyttja dynamiken efter sångaren.
4. Glöm inte att leadspelet är lika viktigt för groovet och svänget som ditt kompspel.
5. De allra flesta är influerade av många olika stilar och vill gärna demonstrera dessa i gitarrspelet. Var väldigt noga med att utföra dessa med exakt lika stor pondus och akkuratess oavsett stil. Om man är bättre på att spela rock än country, våga skippa countrylicksen helt och hållet.

Steve Stevens, a true class act.


16 Apr 2017, 23:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Steve Stevens, Stockholm 12/4.
Såg tyvärr inte konserten, men ger dig +1 på din post :) Bra uttryckt!
Vet hur känslan är när det liksom bara stämmer!

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


16 Apr 2017, 23:55
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Steve Stevens, Stockholm 12/4.
Det är väl just därför det finns en miljard värdelösa så kallade gitarrister vars stora problem tycks vara att de tror att allt handlar om att höras och synas mest? Samt att spela sönder allt som går. Älskar när gitarrister håller igen och faktiskt tänker på låten. Cirkusgitarrister å dylikt har jag aldrig klarat av.


17 Apr 2017, 22:38
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Steve Stevens, Stockholm 12/4.
Fingers on fire wrote:

1. Färga gärna spelet med voicings och fills men kompromissa aldrig en millimeter med groovet.
2. Helheten och låten är ALLT. Håll tillbaka egot trots att du vet att du kan spela cirklar runt de flesta andra. Detta bör också appliceras på gitarrens volymstyrka. Steve kompromissade aldrig med detta. Inte ens med vetskapen om att det var "hans" sologig under vilket han egentligen skulle kunna bränna loss för allt vad tygen höll.
3. Backa på gitarren och utnyttja dynamiken efter sångaren.
4. Glöm inte att leadspelet är lika viktigt för groovet och svänget som ditt kompspel.
5. De allra flesta är influerade av många olika stilar och vill gärna demonstrera dessa i gitarrspelet. Var väldigt noga med att utföra dessa med exakt lika stor pondus och akkuratess oavsett stil. Om man är bättre på att spela rock än country, våga skippa countrylicksen helt och hållet.



Amen to that!

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


18 Apr 2017, 09:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.