View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:02



Reply to topic  [ 24 posts ] 
Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna? 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Är det gigantisk skillnad på spelbarhet, kvalité osv? Kollar bla på en:

https://www.thomann.de/se/gretsch_g5420 ... arch_prv_5

samt en betydligt dyrare

https://www.thomann.de/se/gretsch_g6118 ... y_ttli.htm


12 Apr 2017, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Jag har inte spelat mycket på dyrare Gretsch men äger en electromatic (g5420) och har egentligen inget att klaga på, spelar fint, ser snygg ut, låter bra osv. Sen finns det uppenbara skillnader i specifikationer såklart, olika mickar (sånt går alltid att byta), pinned bridge på electromaticmodellerna (enligt mig en fördel), osv. Men dessa saker handlar ju om smak plus att hårdvara alltid går att byta ut, även om det ofta blir så att man får spendera lite mer.
Men i alla fall, har inget dåligt att säga om min electromatic och annars har jag spelat på exemplar som varit både dåliga och bra. Med det sagt så har jag även spelat på exemplar från den nya streamliner serien som är ännu billigare som varit bra med, samt exemplar som varit dåliga. Har även spelat på en 6120 från 50-talet som lämnade mycket i övrigt att önska... Jag antar att det i slutändan handlar om att testa sig fram, som i de flesta fall, samt hur mycket man är villig att spendera helt enkelt. Är du gretschfantast och har pengarna så varför inte spendera mer?


12 Apr 2017, 20:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Aug 2009, 14:20
Posts: 873
Location: Stockholmsområdet
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Har en Electromatic Pro Jet och måste säga att den
levererar. Skön att spela på, stabil, resonant.


Väldigt mycket gitarr för pengarna.

Blacktop mickarna låter kanon. Viktigt som alltid
med Filtertrons att stallmicken sitter nära strängarna.

Kan ge stark rekommendation på Electromatic
serien.

/Jonas

_________________
"Jamen, lite coola rockriff sitter aldrig fel"


19 Apr 2017, 00:09
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Någon som vet om några av modellerna lider av "neckdive"? Är total allergisk mot framtunga gitarrer. Sedan detta med skalan?! Såg att de har 2 skalor beroende på modell? Är rätt inkörd på Gibson LP så detta är lite intressant.


19 Apr 2017, 08:54
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
LabLord wrote:
Är det gigantisk skillnad på spelbarhet, kvalité osv? Kollar bla på en:

https://www.thomann.de/se/gretsch_g5420 ... arch_prv_5

samt en betydligt dyrare

https://www.thomann.de/se/gretsch_g6118 ... y_ttli.htm


Vår andra gitarrist har den förstnämnda och jag har en som är ganska lik den andra fast med ebenholz-bräda och sound post.

Koreanen är skitbra på flera sätt. Välbyggd, lättspelad, bra originalmickar, låter bra.

Det du får stå ut med är:

- Typisk koreansk tjock plastlack (som den petige kan slipa ner lite).
- Pottarna går sönder för många, men är billiga att byta.
- Bigsbyt kan behöva fixas till eftersom en del ex drar det flytande stallet snett. Men det går i regel fixa med en extra bricka.
- Vissa detaljer är lite enklare gjorda på koreanen, men det tänker man nog bara på om man har en japan bredvid och jämför.

Japanen har alla rätt. Allt är bra på alla sätt. De flesta verkar vara överens om att de bästa Gretscharna som byggts är det som byggt sedan Fender tog över produktionen och la Pro-serien i Japan.

Men koreanen är fortfarande en väldigt kul och bra gitarr. Jag ångrade inte att jag la lite extra och köpte en G6118T (Japan), men jag hade levt lika lycklig med koreanen, efter lite små uppdateringar.


19 Apr 2017, 12:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Japantillverkade Gretsch är högklassiga instrument, vintagenivå med med bättre detaljkvalitet. Koreatillverkade Gretsch finns numera i en uppsjö av prisnivåer, och är generellt utmärkta instrument. Min uppfattning är att båda tillverkningarna ger det man betalar för.


19 Apr 2017, 12:40
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Ahh stort tack för tips och råd! Velar mellan 6118T, 6110T samt 6120T. Försöker förstå skillnaden. Sjukt peppad!


19 Apr 2017, 12:48
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Beställde en g118T! Players Edition. Den här modellen!

http://www.gretschguitars.com/gear/buil ... moke-green


19 Apr 2017, 18:15
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
LabLord wrote:
Beställde en g118T! Players Edition. Den här modellen!

http://www.gretschguitars.com/gear/buil ... moke-green


Kul, grattis! Berätta gärna vad du tycker om den.


20 Apr 2017, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
CarlM wrote:
LabLord wrote:
Beställde en g118T! Players Edition. Den här modellen!

http://www.gretschguitars.com/gear/buil ... moke-green


Kul, grattis! Berätta gärna vad du tycker om den.


Absolut! Player Edition verkar vara en smart grej! Ny typ av bracing bla för att kunna köra mer gainade ljud, pinned bridge, låsbara stämmisar, straplocks m.m. Valde denna också för att den ser lite råare ut än de alltför blingade modellerna! Cool grön färg!


20 Apr 2017, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
LabLord wrote:

Absolut! Player Edition verkar vara en smart grej! Ny typ av bracing bla för att kunna köra mer gainade ljud, pinned bridge, låsbara stämmisar, straplocks m.m. Valde denna också för att den ser lite råare ut än de alltför blingade modellerna! Cool grön färg!


Min 6118T är i samma färg fast med ebenholts i greppbräda och stallbas och lite andra småskillnader. De är bara att galna på. Min har den mildaste stegningen "sound post" och det funkar fint att hårdrocka på den tack vare de braiga HS Filter'tron-mickarna och det i övrigt stabila bygget.

Om du får problem med intoneringen, så kan du prova de här. De är bra för tonen också: http://www.comptonbridges.com

Image


20 Apr 2017, 21:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
CarlM wrote:
LabLord wrote:

Absolut! Player Edition verkar vara en smart grej! Ny typ av bracing bla för att kunna köra mer gainade ljud, pinned bridge, låsbara stämmisar, straplocks m.m. Valde denna också för att den ser lite råare ut än de alltför blingade modellerna! Cool grön färg!


Min 6118T är i samma färg fast med ebenholts i greppbräda och stallbas och lite andra småskillnader. De är bara att galna på. Min har den mildaste stegningen "sound post" och det funkar fint att hårdrocka på den tack vare de braiga HS Filter'tron-mickarna och det i övrigt stabila bygget.

Om du får problem med intoneringen, så kan du prova de här. De är bra för tonen också: http://www.comptonbridges.com

Image


Ja de där har jag redan spanat in! Hur är det egentligen med intoneringen på dessa gitarrer? jag kör ju normalt 10-46, funkar det? Eller måste jag lära mig att köra med fetare varianter? Ja synd att det inte var Ebenholzbräda på dessa nu, hade varit snyggt! Går det att mörka den med olja eller nåt tro?


20 Apr 2017, 23:32
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Smoke Green är en cool färg.kom väl redan 58-59 nångång på anniversary modellen.
Intoneringen bör inte vara några problem,har haft min 6120ssu som huvudgitarr i 15år och aldrig stött på problem,före det hade jag en -68 6119 Chet Atkins Tennessean,och den var lika stabil.
Dessa gitarrer är inte så rundgångskänsliga som man kan tro faktiskt,dom är skönt kontrollerbara på nåt annorlunda sätt.
Har kört min igenom det mesta ifrån gamla Marshalls via Fender,Vox,Orange till Mesa Boogie,och den är bara en njutning :-)

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


21 Apr 2017, 08:27
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Nu är man ju sjukt taggad på att få hem skönheten!


21 Apr 2017, 10:25
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
LabLord wrote:
Ja de där har jag redan spanat in! Hur är det egentligen med intoneringen på dessa gitarrer? jag kör ju normalt 10-46, funkar det? Eller måste jag lära mig att köra med fetare varianter? Ja synd att det inte var Ebenholzbräda på dessa nu, hade varit snyggt! Går det att mörka den med olja eller nåt tro?


10-46 är helt normalt på stora Gretschar. Det är ju i grunden en gitarr för röjig rockabilly och inte någon jazzgitarr. Jag har aldrig provat stallet som sitter på din, men konstigt nog brukar de lite märkliga Gretschstallen. På min satt det konstiga Space Control-stallet original. Det borde inte funka, men det gjorde det.

Men om din inte intonerar, så kan du antingen köpa ett Compton eller ett vanligt Tune-o-matic som sitter på en del Gretschar och på de flesta Gibson.

Försök inte färga greppbräda. Köp en vanlig G6118T istället om du vill ha ebenholts-bräda. De kostar väl ungefär lika mycket?


22 Apr 2017, 00:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
CarlM wrote:
LabLord wrote:

Absolut! Player Edition verkar vara en smart grej! Ny typ av bracing bla för att kunna köra mer gainade ljud, pinned bridge, låsbara stämmisar, straplocks m.m. Valde denna också för att den ser lite råare ut än de alltför blingade modellerna! Cool grön färg!


Min 6118T är i samma färg fast med ebenholts i greppbräda och stallbas och lite andra småskillnader. De är bara att galna på. Min har den mildaste stegningen "sound post" och det funkar fint att hårdrocka på den tack vare de braiga HS Filter'tron-mickarna och det i övrigt stabila bygget.

Om du får problem med intoneringen, så kan du prova de här. De är bra för tonen också: http://www.comptonbridges.com

Image

Ett sånt där, i aluminium, köpte jag till min 5420. Intonerar bra och ger betydligt bättre twang och sustain än originalstallet. Dessutom är det snyggt!

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


22 Apr 2017, 12:57
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
CarlM wrote:
LabLord wrote:
Ja de där har jag redan spanat in! Hur är det egentligen med intoneringen på dessa gitarrer? jag kör ju normalt 10-46, funkar det? Eller måste jag lära mig att köra med fetare varianter? Ja synd att det inte var Ebenholzbräda på dessa nu, hade varit snyggt! Går det att mörka den med olja eller nåt tro?


10-46 är helt normalt på stora Gretschar. Det är ju i grunden en gitarr för röjig rockabilly och inte någon jazzgitarr. Jag har aldrig provat stallet som sitter på din, men konstigt nog brukar de lite märkliga Gretschstallen. På min satt det konstiga Space Control-stallet original. Det borde inte funka, men det gjorde det.

Men om din inte intonerar, så kan du antingen köpa ett Compton eller ett vanligt Tune-o-matic som sitter på en del Gretschar och på de flesta Gibson.

Försök inte färga greppbräda. Köp en vanlig G6118T istället om du vill ha ebenholts-bräda. De kostar väl ungefär lika mycket?


Nä, ebenholz är ingen dealbreaker för min del, mest snyggt med mörkare bräda men som sagt ingen större grej. Kollade runt lite på Gretsch hemsida men det verkar dock inte finnas nån annan variant med Filtertrons? Hursom helst så är den beställd och skickad från Fenders/Gretsch huvudlager i Europa. Den kommer anlända nästa vecka. Beställde också en sån här: https://www.tubesandmore.com/products/h ... s-assembly då jag gillar det stuket bättre.


23 Apr 2017, 11:33
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
LabLord wrote:

Nä, ebenholz är ingen dealbreaker för min del, mest snyggt med mörkare bräda men som sagt ingen större grej. Kollade runt lite på Gretsch hemsida men det verkar dock inte finnas nån annan variant med Filtertrons? Hursom helst så är den beställd och skickad från Fenders/Gretsch huvudlager i Europa. Den kommer anlända nästa vecka. Beställde också en sån här: https://www.tubesandmore.com/products/h ... s-assembly då jag gillar det stuket bättre.


Det verkar som den klassiska G6118T inte tillverkas just nu, utan alla 6118-varianter verkar ha fått rosebräda. När ebenholts blir allt svårare att få tag på sä är det ju inte konstigt om de byter till rosewood på de lite billigare modellerna. (6118 är inte billiga men de är lite billigare än 6120-varianterna.)

Jag tror du blir helnöjd. Det brukar man bli när man köper en japan-tillverkad Gretsch. :)


23 Apr 2017, 18:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Jo fan, är sjukt taggad! Nu är det bara stallet som jag funderar lite över. jag tror jag börjar med originalet å testar hur det känns annars får det bli ett Tru Arc eller Compton. Det verkar råda lite olika åsikter kring dessa där några bestämt hävdar Compton medans andra påstår att Tru Arc är bättre?


23 Apr 2017, 19:15
Profile

Joined: 27 Mar 2006, 18:49
Posts: 408
Location: Vara
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Grymt snygg gitarr lablord!
Ser fram emot en recension när den kommer.

_________________
"Jag existerar för att min skugga ska ha något att göra!"


23 Apr 2017, 19:47
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Hrodvitner wrote:
Grymt snygg gitarr lablord!
Ser fram emot en recension när den kommer.


Absolut! Ska ta lite bilder å skriva lite om intrycken när den dyker upp!


23 Apr 2017, 22:36
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
Fick gitarren idag. Rakt ner i replokalen.

Ljudet! Rakt in i Marshall jcm900 mkIII, Träigt, sjukt mycket sträng med grym separation. Stod bara å matade stenhårda ACDC riff i replokalen! Allvarligt så trodde jag inte att det skulle vara så bra!

Fantastisk finish och detaljarbete. Spelade svinhögt å inga okontrollerade tjut eller konstigheter. däremot går det att smyga upp feedback mjukt å lätt. makalöst nöjd faktiskt! Intoneringen då... Allvarligt så fattar jag inte hur det funkar men det stämmer överallt?!

Jag är lyrisk! Vill ha en till.


03 May 2017, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
LabLord wrote:
Fick gitarren idag. Rakt ner i replokalen.

Ljudet! Rakt in i Marshall jcm900 mkIII, Träigt, sjukt mycket sträng med grym separation. Stod bara å matade stenhårda ACDC riff i replokalen! Allvarligt så trodde jag inte att det skulle vara så bra!

Fantastisk finish och detaljarbete. Spelade svinhögt å inga okontrollerade tjut eller konstigheter. däremot går det att smyga upp feedback mjukt å lätt. makalöst nöjd faktiskt! Intoneringen då... Allvarligt så fattar jag inte hur det funkar men det stämmer överallt?!

Jag är lyrisk! Vill ha en till.


Grattis! Det G6118 är precis som alla stora Gretschar i Pro-serien en riktigt kul gitarr som man kan ha till mycket mer än man tror.


04 May 2017, 14:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billigare Gretsch Vs Made in Japan modellerna?
hade ju mina bryderier ang stallet, intonering m.m. Allt föll på skam. Vilket känns ganska obegripligt med tanke på stallets design? Första repet med gitarren idag. Måste säga att ljudet i dessa Filtertrons överträffade allt jag trott om dessa.

Är ju van med vanliga humbuckers men detta var något annat. Tycker nog att det är en riktig rockNroll gitarr som verkligen funkar. Har ju trott i min enfald att det bara är Jazzburkar. Slängde på 10-46 å det blev perfekt.

Har även testat en Korean och antingen var det ett dåligt ex eller också är skillnaden enorm vad gäller hela detaljarbetet, balans, rubbet.

Image


04 May 2017, 21:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 24 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.