View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 22:54



Reply to topic  [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bästa LP ever made 
Author Message

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Bästa LP ever made
Vilket är den bäste Les Paul som någonsin gjorts?
Intressant att se om det utkristalliseras en favorit :-)

Personligen är det bästa "jag spelat på" en Masterbuilt Aria PE1000 fantastisk gitarr men tung utav bara tusan.

Men nu gällde det Gibson och LP så jag lägger min röst på Classic modellen med mickar bytta till 57:or den låter mumma och har prövat massor med LP i alla prisklasser och hittills är det den som låter bäst i mina öron.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


12 Apr 2017, 17:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Bästa LP ever made
Helt omöjligt att säga, men om man ska gå på vad jag har hört av LP guror i mitt liv skulle jag säga att Peter Green/Gary more LPn är den bästa rent ton och ljudmässigt! Billy Gibbons Pearly gates LP ligger bra till den också :wink:
Själv äger jag en Orville by Gibson 57 reissue, den bästa jag spelat på, men den kanske inte räknas då den inte är en äkta Gibson.


12 Apr 2017, 18:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
holmis63 wrote:
Helt omöjligt att säga, men om man ska gå på vad jag har hört av LP guror i mitt liv skulle jag säga att Peter Green/Gary more LPn är den bästa rent ton och ljudmässigt! Billy Gibbons Pearly gates LP ligger bra till den också :wink:
Själv äger jag en Orville by Gibson 57 reissue, den bästa jag spelat på, men den kanske inte räknas då den inte är en äkta Gibson.


Jag röstar också på Green/More. Sedan är frågan hur mycket som sitter i gitarren här? Annars får min egen´57 Goldtop VOS/aged min röst 8)


12 Apr 2017, 18:50
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
En av de bästa nyare Les Pauls jag spelat på var en Jimmy Page Les Paul som jag testade på Musikbörsen nån gång sent 90-tal.
Den var riktigt skön att spela på och hade nåt slags annan halsprofil eller radius än vanliga Les Pauls.
Minns även en svart tidig 80-tals LP Deluxe jag testade som kändes riktigt bra.

90-tals LP Standards tycker jag brukar kännas bra.


12 Apr 2017, 19:08
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
woodstock wrote:
holmis63 wrote:

Jag röstar också på Green/More. Sedan är frågan hur mycket som sitter i gitarren här? Annars får min egen´57 Goldtop VOS/aged min röst 8)

Var flera kända samlare som testade den och den var tydligen medioker både spel och ljudmässigt. Under medel för en 58/59 burst. Gary sa samma sak i intervjuer hans favorit var Stripe....

_________________



12 Apr 2017, 20:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Bästa LP ever made
Image


Denna har mina minsta ungar spelat på
och jag med.
En kompis äger den.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


12 Apr 2017, 20:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3243
Location: växjö
Post Re: Bästa LP ever made
Inte många Les Paul som jag gillat, att sen säga vilken som är den bästa "ever made" är nog en omöjlighet för alla! Men en kamrat ägde en deluxe med dom små HB och den var vanebildande! Så jag säger att det är den bästa, i alla fall att spela på!
Men den L-P som bäst fångar hela essensen av Rock'n'roll är helt klart Junior single cut!

_________________
pudas


12 Apr 2017, 20:59
Profile

Joined: 08 Dec 2010, 18:22
Posts: 136
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Min egna standard från 95 !!! en av dom där som bara blev sådär riktigt bra och bara känns o låter helt perfekt


12 Apr 2017, 22:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Bästa LP ever made
Jag röstar på min LP Custom från 1976. Låter ruggigt hårt och har hals som en musicman, bara 41.5mm bred vid översadeln :mrgreen:

download/file.php?mode=view&id=14026


Attachments:
leppen-bojenliten.jpg
leppen-bojenliten.jpg [ 178.36 KiB | Viewed 9247 times ]
12 Apr 2017, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Tokai goldtopen i tgt11's provrum!


13 Apr 2017, 01:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Green/Moore....

https://www.youtube.com/watch?v=UHOdXWLrxPk

https://www.youtube.com/watch?v=F-OAEyI9Lcg


13 Apr 2017, 02:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Bästa LP ever made
den finns inte, är så mycket subjektiva preferenser som påverkar om man gillar nått eller inte, nån vill ha tjock hals, nån de smalare, tung/lätt osv.
Sen om du menar att vissa årtal är bättre eller modeller som standard eller classic osv så är det samma där, inom varje modell eller årtal så finns det de som vissa föredrar framför andra, sen skiljer sig även de byggda från samma modell och årtal åt, kanske halsvinkeln skiljer sig en aning osv och man ska komma ihåg att allt trä är unikt.

Har inte längre gibsons längre men 5 MIJ les paul, de föredrar jag framför de Gibsons jag haft (standard, traditional, classic, faded) men hade haft svårt att säga vilken som är bäst, de skiljer sig åt lite allihopa i halstjocklek, mickar, ak-ljud mm
kanske lutar en aning mot en tokai-tillverkad Greco med handlindade typ PAF och en Orville by Gibson 57 RI med 90-tals classic57:or just nu..
Image
Image


13 Apr 2017, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Bästa LP ever made
SLA wrote:
den finns inte, är så mycket subjektiva preferenser som påverkar om man gillar nått eller inte, nån vill ha tjock hals, nån de smalare, tung/lätt osv.
Sen om du menar att vissa årtal är bättre eller modeller som standard eller classic osv så är det samma där, inom varje modell eller årtal så finns det de som vissa föredrar framför andra, sen skiljer sig även de byggda från samma modell och årtal åt, kanske halsvinkeln skiljer sig en aning osv och man ska komma ihåg att allt trä är unikt.

Håller med. En frågeställning som det egentligen inte finns något svar på.

En intressant grej i min LP-värld:
Jag prackades på en ny LPC inte allt för länge sedan. Tanken i detta var två-delad för mig: Att kunna spara mer på några äldre gitarrer jag har; samt att jag var nyfiken vad som var tonmässigt möjligt att få ut -ur weight relief konstruktionen på kroppen -med richlite brädan. Och jag måste faktiskt erkänna att jag blev riktigt förvånad över hur jävla bra gitarren blev när jag var klar med den. Det som jag gjorde på gitarren -förutom optimera stränganliggningar byta ut kablar -samt set up; var att byta 498T/490R -mickarna mot 2 x Classic '57:or. Och; jisses vilken gitarr det blev!

Själv kan man inte riktigt fatta hur det kommer sig att gitarren nu låter så jäkla bra? kan faktiskt inte minnas att jag varit med om att få ut en så stor skillnad ur en ny LPC -sett till det som nu är gjort på den. Först tänkte jag att jag haft jävligt tur just detta exemplar. Men detta visade sig senare inte heller stämma. Andra LPC-ägare som förstås testade min: Blev också lika häpna -och ville ha exakt samma sak gjorda på deras gitarrer. Och resultatet i dessa blev ju precis samma som på min gitarr.

Jag har en del LPC's. Och av alla dessa -är denna nya min nya favorit LPC. -Sinnesjukt egentligen! Efter detta har jag varit lite försiktig med att klanka på weight relief och richlite -Custom Gibsons. Var nyligen och justerade en hel hög med riktigt nya, exklusiva Gibbar; varav en hel del VOS. Vi snackar alltså om gitarrer som kostar ohyggliga mängder penningar. Och det jävliigaste var att av samtliga dessa; fanns det inte en enda som lät lika bra som min LPC gör. Än en gång: Man bara fattar ingenting.... :?

Image


/ Jonken


Last edited by Jonken on 15 Apr 2017, 12:37, edited 1 time in total.



13 Apr 2017, 10:58
Profile
User avatar

Joined: 20 Nov 2012, 20:40
Posts: 290
Post Re: Bästa LP ever made
Vilken typ av weight relief är det på din custom, Jonken?

Image

Jag tycker de som är riktigt ugröpta tenderar att vara väldigt resonanta och låta bluesgubbigt, de andra har lite hårdare sound.


13 Apr 2017, 12:08
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
SLA wrote:
[...]...kanske lutar en aning mot en tokai-tillverkad Greco med handlindade typ PAF och en Orville by Gibson 57 RI med 90-tals classic57:or just nu..

Image
Riktigt snygg tycker jag...


13 Apr 2017, 13:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Kontrar med gamla Bettan...
Image


13 Apr 2017, 15:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Bästa LP ever made
zoork_1 wrote:
Kontrar med gamla Bettan...
Image

Tjusig :D


13 Apr 2017, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Bästa LP ever made
Brutalisator wrote:
Vilken typ av weight relief är det på din custom, Jonken?

Jag tycker de som är riktigt ugröpta tenderar att vara väldigt resonanta och låta bluesgubbigt, de andra har lite hårdare sound.

Ärligt; så har jag faktiskt inte 100% koll exakt vilken det är. Men en gissning borde hamna på antingen "traditional" -eller "modern". Gitarren har ju en longtenon -hals infästning; vilket (om man skall tro bilderna) borde då innebära en "modern weight relief".

*Edit:
Hittade det här: http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Les-Paul-Custom.aspx
Baserat på denna info; skall gitarren endast ha runda hål borrade för vikt miskningen; vilket skulle då indikera att rör sig om "Traditional Weight Relief".


Intressant att du nämner det här med olika resonanserna. Har testat flera gibbar -som har låtit väldigt "ihåliga". Min LPC låter inte ihålig -och den känns viktmässigt inte heller överdrivet lätt. Den är mycket distinkt och "rakt på" precis som LPC ska vara. Det största skillnaden jämfört med mina andra Customs -är att den tonala feedbacken (på högre volymer) -är behagligare och mer "naturlig" : Tonalt faktiskt riktigt vackert och betydligt mer lätt arbetad. Dock var det en helt annan sak med orginalmickarna. Då lät det mer modernt, aggressivt och grynigt. Men Classic '57:orna är normalare, krämigare och varmare; vilket funkar alldeles klockrent. Den extra sustainen som LPC-gitarrerna ger; gör att den mer klassiska tonen enklare och vackrare övergår från rington -till tonal feedback. Funkar litegrand som en naturlig elektrisk sustainer. Och den återhållsammare karaktären på '57 Classic mickarna hanterar detta på ett helt fantastiskt sätt. Överstyrt blir det i princip precis ett sånt naturligt häng som bla John Sykes är så känd för.

Det är en egenskap som jag gärna försöker använda mig mer av på gitarren. Den naturliga sustainen i gitarren är låååååååång -innan man får ut det. Därför brukar jag bara lägga mina fingrar över strängarna (en eller fler toner samtidigt) utan att slå an strängrna; för att få ut effekten tidigare. På detta sätt kan jag exempelvis typ fade:a med feedback -in -eller ut ur exempelvis ett solo -eller ett inhopp. Skit coolt och uppskattat är det iaf...


/ Jonken


Last edited by Jonken on 13 Apr 2017, 23:50, edited 1 time in total.



13 Apr 2017, 20:31
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Bästa LP ever made
Här är den. Den bästa.
https://www.youtube.com/watch?v=o9D0Rcxm3YY
Den här duger också.
https://www.youtube.com/watch?v=q-_ZPioFbhc


13 Apr 2017, 20:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Bästa LP ever made
bummer wrote:

Nice.
John var ju inte alldeles "oäven" heller med sitt häng på sin LPC:
Laggig blid till ljudet; men det framgår ju: https://www.youtube.com/watch?v=XV5CWPPmM74


/ Jonken


13 Apr 2017, 21:17
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
De absolut bästa les Pauls jag har stött på är Tokais 1984-1985.
Och det är inte frågan om att jag inte har råd med dyra LPs...

Om och om igen så är dessa överlägsna.
De har sällan döda toner, der är ljusa i soundet och massor med sustain över hela greppbrädan.

Så här skall en Les Paul låta.
https://www.youtube.com/watch?v=pkF1aouCbWs

Och här hoppa till: 3:14
För totalt överlägset sound.
https://www.youtube.com/watch?v=3vu_hiGOrRI

De flesta Tokais jag testat har detta sound.
Custom shops skall väljas noga och masseras innan de låter så här.


Och varför inte denna?
https://www.youtube.com/watch?v=NQXTHz9voSY

#EasterWesterdrunk


14 Apr 2017, 14:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
salesman wrote:
De absolut bästa les Pauls jag har stött på är Tokais 1984-1985.
Och det är inte frågan om att jag inte har råd med dyra LPs...

Om och om igen så är dessa överlägsna.
De har sällan döda toner, der är ljusa i soundet och massor med sustain över hela greppbrädan.

Så här skall en Les Paul låta.
https://www.youtube.com/watch?v=pkF1aouCbWs

Och här hoppa till: 3:14
För totalt överlägset sound.
https://www.youtube.com/watch?v=3vu_hiGOrRI

De flesta Tokais jag testat har detta sound.
Custom shops skall väljas noga och masseras innan de låter så här.


Och varför inte denna?
https://www.youtube.com/watch?v=NQXTHz9voSY

#EasterWesterdrunk


Dum fråga:

Och varför är då Tokai bättre än de Gibsons som används i dina länkar?
De gitarrerna torde väl vara lika bra i så fall?

_________________



14 Apr 2017, 14:50
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Sätt inte ord i munnen på folk jag har aldrig sagt att Tokais är bättre än gitarrerna i klippet.
Jag har sagt hur man uppnår liknande sounds.


14 Apr 2017, 15:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Nja.....nog står det:

"De absolut bästa les Pauls jag har stött på är Tokais 1984-1985."

Men skit samma, de bästa Les Paulerna (förutom specialer och juniorer från 50-talet) är nog viktreducerade 57-58 CS i min bok,
utan att vara nån Les Paul-fanatiker, jävligt sköna gitarrer.


14 Apr 2017, 16:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1324
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Har förstås aldrig sett någon personligen men de bästa eller några av de bästa Les Paul-modellerna lär vara byggda av den engelske byggaren Sid Poole.


14 Apr 2017, 20:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Bästa LP ever made
Håller nog med Jonken att den LP som låter bäst för ägaren är den man lägger sista handen vid själv. Det vill säga ett exemplar som låter bra och resonant som man parar ihop med rätt mickar och bra setup där allt är optimerat. Finns många bra fabriksmickar men personligen tror jag handlindade med vintagespecar är värt varenda krona om man skall kosta på sin LP.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


14 Apr 2017, 21:57
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
De bästa Les Paulerna som byggts är de Standards mellan Maj 1958 - 1960 ,
Många har försökt kopiera dessa , bla Gibson själva och 2 miljoner Japs-kopior men ingen har lyckats (ännu)

Stäng tråden. 8)

_________________



15 Apr 2017, 09:42
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Mike Leaf wrote:
De bästa Les Paulerna som byggts är de Standards mellan Maj 1958 - 1960 ,
Många har försökt kopiera dessa , bla Gibson själva och 2 miljoner Japs-kopior men ingen har lyckats (ännu)
Skulle väl vara Gil Yaron då....


15 Apr 2017, 13:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
zoork_1 wrote:
Mike Leaf wrote:
De bästa Les Paulerna som byggts är de Standards mellan Maj 1958 - 1960 ,
Många har försökt kopiera dessa , bla Gibson själva och 2 miljoner Japs-kopior men ingen har lyckats (ännu)
Skulle väl vara Gil Yaron då....


Var är kräk-smajlyn ? :?

_________________



15 Apr 2017, 13:57
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Bästa LP ever made
Nåt speciellt fel på dom?


15 Apr 2017, 15:10
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 53 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], crybaby, Google [Bot] and 108 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.