View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:08



Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Den ultimata gitarrstärkaren??? 
Author Message

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Jag har i princip slutat leta efter förstärkaren som kan allt. Hur man än vrider och vänder på det så blir det till slut alltid en kompromiss. Det jag gör nu är att hitta förstärkaren med ett fantastiskt rent/lätt distat ljud och använder pedaler till den. Pedaler har alltid varit ett skällsord i dessa sammanhang men jag upplever att rätt pedaler i rätt stärk gör jobbet lika bra (bättre?) än en "gör allt" stärk.
Det skall dock sägas att kliver man in på lite tyngre musik så är fortfarande en high-gain rörförstärkre det jag föredrar till de ljuden. Då är det dock ett specifikt ljud som gäller och jag förväntar mig inte att den förstärkaren skall ha ett fantastiskt rent/lätt distat ljud...


30 Mar 2021, 09:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
tokyo tapes wrote:
Pedaler har alltid varit ett skällsord i dessa sammanhang...

Tycker du? ”Perfekta pedalplattformar” har väl varit den stora trenden i flera år nu?

_________________
Mats


30 Mar 2021, 10:20
Profile

Joined: 03 May 2009, 10:14
Posts: 364
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
albert wrote:
tokyo tapes wrote:
Pedaler har alltid varit ett skällsord i dessa sammanhang...

Tycker du? ”Perfekta pedalplattformar” har väl varit den stora trenden i flera år nu?


Förvisso och tiderna ändras förstås men i det ålderssegmentet åtminstone jag befinner mig i (och många bojrare) så är det en gammal "sanning" att en bra stärk alltid slår pedaler. Jag håller inte med och tycker personligen att jag nu har bättre ljud än jag någonsin haft (ren stärk med pedaler)...


30 Mar 2021, 11:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
gretschen wrote:
Det var jag som startade upp min gamla tråd,faktum kvarstår ju att man alltid jagar ljud.
I min värld och ursprungsfrågan i tråden så är en tvåkanalig stärkare med tremolo o reverb det optimala,gärna inom fender/crunch-häradet!

//Robban

Ja precis, Alla tips kanske inte tar det i hänseende :wink:

Så här skriver du:

Ibland kommer man på sej själv med att vilja ha en enda stärkare som kan ersätta alla stärkare man har....
Vore schysst med en combo,gärna inte för tung,30-40w,gärna inbyggt reverb och tremolo.Kanske 2 max 3 kanaler som kan hantera allt ifrån "fender cleant" till hyfsad "marshallhäng".


Första frågan måste ju bli, hur många stärkare har du och vilka?
Annars bara att hitta en stärkare som ersätter en Fender och en Marshall i samma kombo är en svår uppgift redan det om du inte
vill kompromissa med ljudet?
Sen att det ska vara inbyggt både Tremelo och Reverb kanske tunnar ut lite också.

Jag tänkte därför att om det är typ 10 olika stärkare som ska ersättas så kanske en digital variant är ett alternativ
eftersom du ändå kommer få kompromissa en hel del på ljudet med så många olika stärkare.

För dom allra flesta tror jag mer det ser ut så att man har 1 stärk som är allround, alternativt skaffar det som ger en sitt favoritljud
Tex själv använder jag Marshall av den anledningen.

Att ha många olika stärkare för olika ljud trodde jag inte var så vanligt , annat än kanske i en studio av traditionellt stuk.

_________________



30 Mar 2021, 12:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
tokyo tapes wrote:
Jag har i princip slutat leta efter förstärkaren som kan allt. Hur man än vrider och vänder på det så blir det till slut alltid en kompromiss. Det jag gör nu är att hitta förstärkaren med ett fantastiskt rent/lätt distat ljud och använder pedaler till den. Pedaler har alltid varit ett skällsord i dessa sammanhang men jag upplever att rätt pedaler i rätt stärk gör jobbet lika bra (bättre?) än en "gör allt" stärk.
Det skall dock sägas att kliver man in på lite tyngre musik så är fortfarande en high-gain rörförstärkre det jag föredrar till de ljuden. Då är det dock ett specifikt ljud som gäller och jag förväntar mig inte att den förstärkaren skall ha ett fantastiskt rent/lätt distat ljud...


Pedaler är ett bra alternativ, absolut.
Men jag tycker inte man kan säga "bättre" då det låter helt olika mot hur en stärkare låter.
Pedal (overdrive eller dist) låter pedal och förstärkre låter förstärkare, två olika typer av ljud.
Lika användbara båda två.

Håller med om at en kan allt stärkare alltid är lite kompromiss mot en "helt byggd för att göra ett ljud bäst" stärk.
Men triamp jag postade där uppe är faktiskt ingen kompromiss på någon typ av ljud (tycker jag).
Det är verkligen sex separata förstärkare med tre separata slutsteg i en stor låda.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


30 Mar 2021, 12:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Jag har haft ett otal förstärkare, men kommer alltid tillbaka till min Vox AC-15 som jag kör med några olika pedaler för olika nivåer av OD. Det funkar för mig.


30 Mar 2021, 15:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Magnus Olsson wrote:
Men triamp jag postade där uppe är faktiskt ingen kompromiss på någon typ av ljud (tycker jag).
Det är verkligen sex separata förstärkare med tre separata slutsteg i en stor låda.


/Magnus

Just i denna tråd var ju önskemålet en combo, inte för tung, c:a 30-40 watt

_________________



30 Mar 2021, 16:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Mike Leaf wrote:
Just i denna tråd var ju önskemålet en combo, inte för tung, c:a 30-40 watt

Nu verkade i och för sig inte alla parametrar helt kompromisslösa. :)

Vore schysst med en combo,gärna inte för tung,30-40w,gärna inbyggt reverb och tremolo.Kanske 2 max 3 kanaler som kan hantera allt ifrån "fender cleant" till hyfsad "marshallhäng"

Bör ju dock finnas en uppsjö av stärkare som passar in på detta. För egen del har jag inte hittat någon ultimat stärkare. Jag är alldeles för ombytlig för det.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


01 Apr 2021, 00:18
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Har inte ens testat själv men skulle jag skaffa en stärk som täcker allt från clean, overdrive och dist hade jag kollat in en Mesa Tc 50 eller tc 100.


01 Apr 2021, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Finns säkert en del som funkar.. jag bytte ut högtalaren i min orange combo mot en neo creamback, lyfte ljudet o som plus i kanten blev den 3kg lättare..
hörde en line 6 dt50 o tyckte den lät riktigt bra, tung som ett as men om man byter mot neo högtalare?
Där får man ju rakt av 4 förstärkare i en. Finns som dt25 också. Relativt billiga o Bogner som gör rördelen.


02 Apr 2021, 05:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:48
Posts: 226
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Fender släpper en 68 custom pro reverb. Om man ser till grundfrågan så är den med några valfria drivepedaler lösningen.
Ärligt så tror jag att det är en perfekt förstärkare för mig och många andra. Beror lite på hållbarhet och tomgångs brus. Vilket är svårt att veta innan test.
Men den ser lovande ut.


02 Apr 2021, 09:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
JohanS wrote:
Fender släpper en 68 custom pro reverb. Om man ser till grundfrågan så är den med några valfria drivepedaler lösningen.
Ärligt så tror jag att det är en perfekt förstärkare för mig och många andra. Beror lite på hållbarhet och tomgångs brus. Vilket är svårt att veta innan test.
Men den ser lovande ut.


Inne på thoman om några veckor..
Med neo creambacks...verkar bli populära..

https://m.thomann.de/se/fender_68_custom_pro_reverb.htm

Håller med, nåt sådant o lite pedaler så..


02 Apr 2021, 13:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
JohanS wrote:
Fender släpper en 68 custom pro reverb. Om man ser till grundfrågan så är den med några valfria drivepedaler lösningen.
Ärligt så tror jag att det är en perfekt förstärkare för mig och många andra. Beror lite på hållbarhet och tomgångs brus. Vilket är svårt att veta innan test.
Men den ser lovande ut.


Ja men önskemålet/kravet var '2 kanaler eller 3', denna har väl bara 1 kanal?

_________________



06 Apr 2021, 11:22
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:48
Posts: 226
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Nä. Det är enkanals förstärkare. Sen var det önskemål och inget krav.
"Vore schysst med en combo,gärna inte för tung,30-40w,gärna inbyggt reverb och tremolo"
Börjar önskemålen med. Vilket stämmer bra in på fendern som jag tipsa om.
Med ett par drivepedaler efter eget önskemål kommer man nära.
Tror att början av önskemålen försvinner om du ska ha tre
Förstegskanaler.


06 Apr 2021, 13:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
JohanS wrote:
Nä. Det är enkanals förstärkare. Sen var det önskemål och inget krav.
"Vore schysst med en combo,gärna inte för tung,30-40w,gärna inbyggt reverb och tremolo"
Börjar önskemålen med. Vilket stämmer bra in på fendern som jag tipsa om.
Med ett par drivepedaler efter eget önskemål kommer man nära.
Tror att början av önskemålen försvinner om du ska ha tre
Förstegskanaler.

Ja kravställningen är ju ganska förlåtande, man kan eg rekommendera vad som helst baserat på
det.

Tex en 100 kg Marshall Rig med dubbla 4x12 8)

_________________



06 Apr 2021, 14:43
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.