View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Apr 2024, 03:31



Reply to topic  [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Den ultimata gitarrstärkaren??? 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Brutalisator wrote:
Goran wrote:
Det finns egentligen bara en perfekt förstärkare som klarar allt, egentligen, på ett bra sätt (och gillar pedaler).


Du har en jääääääääääävligt smal definition av "allt" isåfall :mrgreen:
Faktum är att Deluxe Reverb är en seriöst allround stärkare. Tecken på det är att den står eller stått i många amerikanska studios.
Om man ska spela tyngre grejor får man hänga på en 2x15 eller 4x12 låda, micka upp och köra ut i PA:t.
Ingen brist på dist om man drar på full volym....


13 Apr 2017, 15:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Den ultimata förstärkaren är den som alltid låter bra och som jag vill att den ska.
Ytterst subjektivt alltså.

Efter idogt testande och pillande har jag kommit fram till att för mig är det en förstärkare med ett bra rent ljud (tänk Fender) och ett crunch och ett fläskigare ljud. Resten kan man göra med pedaler.
Iom att jag gått vilse några ggr ich har fler förstärkare än jag behöver kommer jag dock inte skaffa nån som kan bara dessa tre ljud. :D

Jag har dock en Koch Pedaltone som gör allt ovan plus lite till samt en Egnater M4 (modulbaserad preamp) som kan ännu mer. Just Egnatern kan tamejfaen allt man kan önska och bra låter det också.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


13 Apr 2017, 17:00
Profile

Joined: 16 Jan 2008, 15:13
Posts: 721
Location: Norrtälje. SWISH
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Helix och ett gitarrslutsteg i rack, pedalbord och Volympedal på golvet.
2 st vox 2*12 lådor med Greenback och v30.
Är grymt nöjd.

_________________
Rookie på de mesta men glad ändå.


13 Apr 2017, 17:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
rifle wrote:
Om musiken jag spelar inte mår bra av Marshallljud så spelar jag annan musik som Marshalljud passar till :roll:

Äntligen en som hajar ! :) 8)

_________________



13 Apr 2017, 18:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Blackstar series one 50w är kanske inte ultimat men väldigt mångsidig ! allt i från bra rent till metalltugg om man vill!

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


14 Apr 2017, 08:17
Profile

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Har redan hittat min. Zt lunchbox! Matas med pedaler eller som i mitt fall zoom ms eller g3 eller g5 in i aux. Kan använda gitsrringången till munspelsmick med volymratt samtidigt. Rullar bara av volymen på det instrument som inte används för stunden. Perfekt egen monitor, lajnas sedan till Pa.
Stärkare, g3, expressionspedal, sladdar och padda ryms i en buntad liten cykelväska från jula. Med hohner g3t-an i gigbag på ryggen cyklar jag till gig.
Låter bra och högt om det behövs. Pluggar man in en fyrtolva och vrider på är inte hörselskadan långt borta.


14 Apr 2017, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Image

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


14 Apr 2017, 14:16
Profile WWW

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Bapman wrote:
Image

Är det där en förstärkare i den rätta bemärkelsen????????????????????

_________________
/Marko


14 Apr 2017, 15:39
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Marko wrote:
Är det där en förstärkare i den rätta bemärkelsen????????????????????


Inte en men 30 olika och alla kombinationer emellan dom.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


14 Apr 2017, 16:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Marko wrote:

Tack, ja vi hade nog det :D vore kul att dra ihop nån nörddag med guror o stärk i Öret nångång finns väl hur mycket gitarrister som helt i trakterna....


Det var en bra idé, det vore kul om vi kunde till.

_________________
http://www.pigsinspace.se


14 Apr 2017, 21:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Mike Leaf wrote:
rifle wrote:
Om musiken jag spelar inte mår bra av Marshallljud så spelar jag annan musik som Marshalljud passar till :roll:

Äntligen en som hajar ! :) 8)


+1 :D :wink:

_________________
http://www.pigsinspace.se


14 Apr 2017, 21:26
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
gretschen wrote:
Finns den verkligen???En rolig spinnoff tråd till hur många stärkare vi äger och använder!
Ibland kommer man på sej själv med att vilja ha en enda stärkare som kan ersätta alla stärkare man har....
Vore schysst med en combo,gärna inte för tung,30-40w,gärna inbyggt reverb och tremolo.Kanske 2 max 3 kanaler som kan hantera allt ifrån "fender cleant" till hyfsad "marshallhäng".
I min värld behöver jag inte mer,skulle det vara så finns det pedaler.

Ös på med förslag och tankar...


//Robban


Lite lustig att ingen kom med något konkret förslag på just en combo med ovan nämnda specar...


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


18 Apr 2017, 09:08
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
gretschen wrote:
gretschen wrote:
Finns den verkligen???En rolig spinnoff tråd till hur många stärkare vi äger och använder!
Ibland kommer man på sej själv med att vilja ha en enda stärkare som kan ersätta alla stärkare man har....
Vore schysst med en combo,gärna inte för tung,30-40w,gärna inbyggt reverb och tremolo.Kanske 2 max 3 kanaler som kan hantera allt ifrån "fender cleant" till hyfsad "marshallhäng".
I min värld behöver jag inte mer,skulle det vara så finns det pedaler.

Ös på med förslag och tankar...


//Robban


Lite lustig att ingen kom med något konkret förslag på just en combo med ovan nämnda specar...


//Robban


om du läser mitt inlägg på första sidan så gjorde jag ju just detta..


18 Apr 2017, 09:16
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
gretschen wrote:

Lite lustig att ingen kom med något konkret förslag på just en combo med ovan nämnda specar...


//Robban


1331 wrote:
Jag har hittat den stärkare som gör alla ljudsom jag behöver.

Clean - Fender, från Blackface till Tweed.
Gain - Marshall, JTM45, Plexi, JCM800, + de flesta varianter av moddad Marshall.

Jag föredrar topp + låda så jag har det...men den finns även som combo.



:wink:

_________________
http://www.pigsinspace.se


18 Apr 2017, 12:35
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Vi väcker väl den här tråden, tycker den fortfarande är i allra högsta grad aktuell!

Köpte faktiskt en One Control Bjf-s66 och tycker den har allt jag letat efter.
Två kanaler,bra reverb och tremolo,byggde den som en liten 1x12 combo,till detta har jag en matchande 1x12 låda som jag kopplar in vid behov.
Minskar då impedansen till 4ohm och då ger de 100w,mer än jag nånsin behöver!

MEN,jakten fortsätter ju :-) Insulanderstärkaren verkar fantastisk,samtidigt har ju Two Rock sin Studio Signature !x12 combo på 35w....
Båda är visserligen enkanaliga !!

Nån av er som spelar på Insulander eller Two Rock´en??


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


25 Mar 2021, 14:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Jag har i många år sneglat på Mesas Lonestar Special, och köpte t o m en begagnad för nåt år sen. Den visade sig dock moddad på nåt sätt som säljaren inte brättat om, så den lämnade jag tillbaka. Men jag är fortfarande intresserad! Två kanaler med flera ljudalternativ, valbar effekt per kanal, nån slags attenuator inbyggd, solovolym m m. Och så är det en Mesa. På minuskontot hamnar vikten och utseendet (i alla fall standardutförandet i nån slags lattefärger). Nån som har en sån här?

_________________
Mats


25 Mar 2021, 16:42
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Såg att Racing säljer en moddad Deluxe Reverb på Facebook. Den skulle nog pricka in allt du söker, förutom att den är några watt för klen kanske.


25 Mar 2021, 18:59
Profile WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Har inte en Ola Insulander stärkaren än.
Men hårdtestade en på gitarrmässan i Fryshuset hösten 2019.
Den låter för jäkla bra, oavsett volym, vi spelade HÖGT också!
Lysande tremolo och reverb.
Vill ha helt enkelt! :D

One Control Bjf-s66 verkar också intressant, måste testa vid tillfälle


25 Mar 2021, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Jag röstar på Fender Deluxe Reverb som världens bästa stärkare. Särskilt sedan de släppte Custom ’64 hand-wired versionen som har biastremolo. Den käkar det mesta till frukost. Lättfraktad, mångsidig.

Vill man ha mer dist använder man pedal till. Vill man ha mer skjuts i botten än vad en open back 1x12” ger så kopplar man in en sluten 2x12 eller 4x12-låda. Klart.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


26 Mar 2021, 10:02
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Min Friedman BE-50 Deluxe. Låter och gör exakt vad jag vill ha ut av en stärk.


26 Mar 2021, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Marshall wrote:
Vill man ha mer dist använder man pedal till. Vill man ha mer skjuts i botten än vad en open back 1x12” ger så kopplar man in en sluten 2x12 eller 4x12-låda. Klart.

Viktigt att även nämna här: Kopplar man in en extern 4 ohms låda; kopplar man ur orginal 12:an. :wink:
Har hört ett sjukt fläskigt alternativ: Två styck separata, låg wattade 2 x 12 lådor på 8 ohm vardera; kopplade i en Twin. -MUMS!


/ Jonken


26 Mar 2021, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Marshall wrote:
Jag röstar på Fender Deluxe Reverb som världens bästa stärkare. Särskilt sedan de släppte Custom ’64 hand-wired versionen som har biastremolo. Den käkar det mesta till frukost. Lättfraktad, mångsidig.

Vill man ha mer dist använder man pedal till. Vill man ha mer skjuts i botten än vad en open back 1x12” ger så kopplar man in en sluten 2x12 eller 4x12-låda. Klart.

Deluxe reverb är är bra kandidat! Vilket högtalarelement föredrar du? Jag har nu ett Eminence GA 12-SC64 i min `66:a som jag gillar skarpt.

En annan (min favorit) är: https://www.youtube.com/watch?v=alBO_yEn5o4&t=867s Låter lika bra med alla gitarrer och man behöver inte ens ändra eq:n!
Svåra att hitta dock... :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Mar 2021, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Polytone wrote:
Marshall wrote:
Deluxe reverb är är bra kandidat! Vilket högtalarelement föredrar du? Jag har nu ett Eminence GA 12-SC64 i min `66:a som jag gillar skarpt.

En annan (min favorit) är: https://www.youtube.com/watch?v=alBO_yEn5o4&t=867s Låter lika bra med alla gitarrer och man behöver inte ens ändra eq:n!
Svåra att hitta dock... :)


Jag gillar röd ToneTubby (alnico 50W) och har haft den i ett par DR. Dock vill jag helst att högtalaren inte ska speca för stor skillnad från förstärkarens wattal; jag gillar när högtalaren jobbar och svettas också.
Så Celestion Ruby (alnico 35 W) som är en favorit i någon annan 1x12” stärkare jag har (brun Vibrolux) skulle passa en DR bra.
För tillfället har min SFDR en grön Tayden Ace 25 (brittiskt alnico i samma ådra som Celestion Blue & Ruby men 25W). Den känns bra och kommer att stanna.
Min Custom ’64 hand-wired har sin original Jensen C12Q som låter kanonbra; dock inte alnico, vilket jag annars är förtjust i. Men jag kommer inte att byta. :D

Skulle jag välja ett element till nästa DR skulle det bli ett Celestion Ruby.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Mar 2021, 00:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Marshall wrote:

Jag gillar röd ToneTubby (alnico 50W) och har haft den i ett par DR. Dock vill jag helst att högtalaren inte ska speca för stor skillnad från förstärkarens wattal; jag gillar när högtalaren jobbar och svettas också.
Så Celestion Ruby (alnico 35 W) som är en favorit i någon annan 1x12” stärkare jag har (brun Vibrolux) skulle passa en DR bra.
För tillfället har min SFDR en grön Tayden Ace 25 (brittiskt alnico i samma ådra som Celestion Blue & Ruby men 25W). Den känns bra och kommer att stanna.
Min Custom ’64 hand-wired har sin original Jensen C12Q som låter kanonbra; dock inte alnico, vilket jag annars är förtjust i. Men jag kommer inte att byta. :D

Skulle jag välja ett element till nästa DR skulle det bli ett Celestion Ruby.

Ok, C12Q. Det har jag en liggandes.. Har alltid tänkt att den skulle bli för "tunn" i en DR? En annan favorit i Deluxen är Celestion A-Type, men den har jag nu i en Princeton Reverb `66 och den är lika bra där.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Mar 2021, 14:22
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
En stärk som låter precis så som du vill rent - ditt ideal. Endast en volymratt. Kanske lime out via en högtalarsim som låter som stärken.

Sen ett fett pedalbord till det som täcker alla behov.
Så ser jag på det.


28 Mar 2021, 22:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Polytone wrote:
Ok, C12Q. Det har jag en liggandes.. Har alltid tänkt att den skulle bli för "tunn" i en DR? En annan favorit i Deluxen är Celestion A-Type, men den har jag nu i en Princeton Reverb `66 och den är lika bra där.


Det är möjligt det blir tunt; men nu har de ju fixat så fint i ’64 HW DR att normal-kanalen blivit användbar, med reverb & tremolo, så jag lirar bara på den kanalen, och det blir inte tunt. Kanske bright-kanalen låter tunnare, har inte haft anledning att prova den ännu.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


28 Mar 2021, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
julianrocks wrote:
Walain wrote:

Gaaah, så många fel på den!! Skulle bli totalt galen av alla rattar + ful som satan. Men kul att du är nöjd :)


Haha! Håller helt med. Ser ut som något ur filmen Fast and Furious. Blir stressad av att se alla dessa rattar.

Men för att också vara lite konstruktiv slänger jag in Vox AC30 som den ultimata gitarrförstärkaren. Alltid ställd på gränsen till att bryta upp om man trycker på lite.


Håller absolut med, snygg är den verkligen inte (den är ärligt skitful). Men den kan verkligen precis allt man kan tänka sig och en hel massa man inte kan tänka sig.
Utan tvekan den bredaste stärkaren på marknaden.

Men den är inte min favoritförstärkare, det är Olsson Club Forty.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Mar 2021, 15:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Magnus Olsson wrote:
Men den kan verkligen precis allt man kan tänka sig och en hel massa man inte kan tänka sig.
Utan tvekan den bredaste stärkaren på marknaden.

/Magnus

Nu är ju den här tråden 4 år gammal, men OM man nu är så funtad att ens drömstärkare är den som har flest ljudmöjligheter
vore det inte ännu bättre med en digital variant?
Eller är det kombinationen av antal rattar + rörljud man vill åt?

Kanske en dum fråga.

_________________



29 Mar 2021, 15:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Men den kan verkligen precis allt man kan tänka sig och en hel massa man inte kan tänka sig.
Utan tvekan den bredaste stärkaren på marknaden.

/Magnus

Nu är ju den här tråden 4 år gammal, men OM man nu är så funtad att ens drömstärkare är den som har flest ljudmöjligheter
vore det inte ännu bättre med en digital variant?
Eller är det kombinationen av antal rattar + rörljud man vill åt?

Kanske en dum fråga.


Inte jag som bombade upp den.

Det är inte min drömstärkare, inte min favorit heller, men det är den som passade ämnet bäst.

Varför inte digital är enkelt, ljud. Digital låter klart sämre.
En sån här stärkare är guld för vem som helst som spelar många stillar och behöver många olika ljud.
Alla switchmöjligher, 3 olika slutsteg osv gör den busenkel och att den kan allt.

Många rattar är inte ett självändamål, det är för att det gör allt så otroligt mycket lättare och smidigare att jobba med.
Egen EQ, gain och volym till varje kanal är så mycket enklare och snabbare än gemensamma (eller att programmera om en digital pryl).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Mar 2021, 16:23
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Den ultimata gitarrstärkaren???
Det var jag som startade upp min gamla tråd,faktum kvarstår ju att man alltid jagar ljud.
I min värld och ursprungsfrågan i tråden så är en tvåkanalig stärkare med tremolo o reverb det optimala,gärna inom fender/crunch-häradet!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


30 Mar 2021, 08:11
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 75 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.