View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 21:51



Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Marshall wrote:
Man kunde sätta en treble booster framför en JTM45 eller en 50W Marshall och få Tony Iommi-sound på rimlig volym. JTM45 är väl bara 30W, om det var för kraftfullt gick ju att missmatcha topp & låda ohmmässigt.

Man kunde också köra på Laney Klipp som hade Black Sabbath-aktivt sound.

Eller kunde man använda en overdrive-pedal från Colorsound, de fanns långt innan MXR var påtänkta.


Du tänker typ Range Master? Vad fanns det mer på den tiden?

Inga bilder jag får upp på Laney Klipp har mastervolym (?)

Jag hade för mig att Colorsound Overdriver (antar jag att du menar?) var en fuzz men efter att ha kollat på lite Youtube-klipp verkar den ju riktigt spännande!
Edit: Ah! Man ska tydligen ha en med 4 rattar!
Edit 2: Ah! Laney Klipp har någon form av inbyggd dist (Klipp). Många beskriver det dock som grötigt.


11 Apr 2017, 16:50
Profile
Online
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2348
Location: Varberg
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Japp, Rangemaster var det Iommi hade under första halvan av 70-talet. Ev. var den moddad till att boosta mid mer än treble, men det är ganska oväsentligt. In i en Marshall 50W eller JTM45 är det instant Iommi. Han körde visserligen på Laney Supergroip men det är ingen större skillnad (jfrt med Marshall Super Lead).

Det är klart att Laney Klipp kan låta grötigt men sådant var ju Iommis sound. Vissa uppgifter på internet gör gällande att han körde Laney Klipp på Master of Reality (1971) och Vol. 4 (1972) men jag vet inte. Det är mycket möjligt med tanke på soundet, även om de båda plattorna skiljer sig åt markant vad gäller gitarrsoundet.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 Apr 2017, 19:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Vinyljunkie wrote:
Du tänker typ Range Master? Vad fanns det mer på den tiden?

Blackmore använde en variant som hette Hornby-Skewes. Här är en rätt bra artikel om treble boosters: http://www.premierguitar.com/articles/t ... r-1?page=1

_________________
Mats


11 Apr 2017, 19:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Jag fick hyfsat sound/dist med Colorsound Fuzzbox

_________________
Bojen sponsor


11 Apr 2017, 20:12
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Tänkte medelbart på colorsound jag också och om man hade tur funkade den som radiomottagare också :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


11 Apr 2017, 21:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
:
lillefar wrote:
Tänkte medelbart på colorsound jag också och om man hade tur funkade den som radiomottagare också :-)

:D Hahaha ja rysk radio …

_________________
Bojen sponsor


11 Apr 2017, 21:57
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Marshall wrote:
Japp, Rangemaster var det Iommi hade under första halvan av 70-talet. Ev. var den moddad till att boosta mid mer än treble, men det är ganska oväsentligt. In i en Marshall 50W eller JTM45 är det instant Iommi. Han körde visserligen på Laney Supergroip men det är ingen större skillnad (jfrt med Marshall Super Lead).

Det är klart att Laney Klipp kan låta grötigt men sådant var ju Iommis sound. Vissa uppgifter på internet gör gällande att han körde Laney Klipp på Master of Reality (1971) och Vol. 4 (1972) men jag vet inte. Det är mycket möjligt med tanke på soundet, även om de båda plattorna skiljer sig åt markant vad gäller gitarrsoundet.


Rockgitarr första halvan av 70-talet är ganska grötig överlag (Blackmore undantagen). Man fattar verkligen vilken sensation MXR Dist+ var när den kom och i förlängningen den ännu tajtare DOD 250.

Just Master of Reality och Vol 4 är väl de två Black Sabbath-skivor som är mest nedstämda? Tänker att det hänger ihop ännu mer med soundet. Är de inte nerstämda till Ciss?


12 Apr 2017, 12:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Du tänker typ Range Master? Vad fanns det mer på den tiden?

Blackmore använde en variant som hette Hornby-Skewes. Här är en rätt bra artikel om treble boosters: http://www.premierguitar.com/articles/t ... r-1?page=1


Känner definitivt ett sug efter en Rangemaster!

Men, om man för tillfället ska hålla fast vid trådöverskriften :) , så verkar de inte funka på samma sätt om inte förstärkaren redan styr över. Så de var inget alternativ att få hårdrocksljud på lagom volym före 1974, kanske tillsammans med (framför) någon form av fuzz?


12 Apr 2017, 12:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Vinyljunkie wrote:
Men, om man för tillfället ska hålla fast vid trådöverskriften :) , så verkar de inte funka på samma sätt om inte förstärkaren redan styr över.

Helt rätt - de låter skit i en ren förstärkare, i alla fall de varianter jag testat (Keeley's Java Boost t ex). Men det behöver inte styra över så mycket, för boosten distar i sig själv, så lite lägre volym kan de väl jobba med.

_________________
Mats


12 Apr 2017, 12:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Är det någon av er som har testat en Laney Klipp på sistone? Jag är nyfiken på om den inbyggda disten låter mycket olika beroende på hur hög volym man har. En Marshall JMP blir ju nästan ren om man har mastern på runt 2 även om preampen är högt uppskruvad, så jag funderar på om det är samma med Laney Klipp?


12 Apr 2017, 14:59
Profile
Online
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2348
Location: Varberg
Post Re: Hur fick man hårdrocksdist före 1974 på repvolym?
Vinyljunkie wrote:
Just Master of Reality och Vol 4 är väl de två Black Sabbath-skivor som är mest nedstämda? Tänker att det hänger ihop ännu mer med soundet. Är de inte nerstämda till Ciss?


Jo, så illa var det. Men tungt.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


12 Apr 2017, 16:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 70 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.