View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:50



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare 
Author Message

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Hej!

Ska köpa en ny stärkare och behöver tips! Älskar fenderstärkarnas klassiska rena ljud men problemet är att de ofta blir för högljudda för att man ska kunna använda dem i en lägenhet utan att få onda blickar av grannarna i trappen. Jag har därför börjat snegla på Victory v40 Dutchess då denna ska kunna klara detta galant. Då den enda butiken som säljer dessa finns i Stockholm och jag bor i landets sydligare delar är det svårt att provspela den. Det enda jag kan göra är att försöka kolla klipp på youtube och det hjälper mig inte särskilt mycket.


Är det någon här på forumet som äger en Victory V40? Alternativt har provspelat en och kan svara på om man kan komma nära det härligt runda fenderljudet?




Tack! :D


05 Apr 2017, 22:12
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Risten wrote:
Hej!

Ska köpa en ny stärkare och behöver tips! Älskar fenderstärkarnas klassiska rena ljud men problemet är att de ofta blir för högljudda för att man ska kunna använda dem i en lägenhet utan att få onda blickar av grannarna i trappen. Jag har därför börjat snegla på Victory v40 Dutchess då denna ska kunna klara detta galant. Då den enda butiken som säljer dessa finns i Stockholm och jag bor i landets sydligare delar är det svårt att provspela den. Det enda jag kan göra är att försöka kolla klipp på youtube och det hjälper mig inte särskilt mycket.

Är det någon här på forumet som äger en Victory V40? Alternativt har provspelat en och kan svara på om man kan komma nära det härligt runda fenderljudet?

Tack! :D


Den är enkanalig men med olika voicings och går att ställa i 42W, 7W, 1,5W & 0,5W lägen?

http://www.victoryamps.com/v40-the-duchess.html


05 Apr 2017, 23:24
Profile

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Ja precis. Det är jag väl medveten om. Och det är en stor anledning till att jag tror att den hade passat bra i lägenhet. Särskilt då jag kommer att gigga med den då och då vilket man absolut kan göra på maxläget. Däremot undrar jag som sagt om någon har provspelat. Jag är rädd att det kan bli ett för sterilt ljud.


05 Apr 2017, 23:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Min erfarenhet är att "vanliga" stärkare aldrig egentligen låter riktigt bra på lägenhetsvolym (beror såklart på lägenheten och hur mycket dina grannar tolererar, alternativt hur mycket respekt du har för dina grannar). Själv skulle jag hitta nåt litet till lägenheten och nåt mer ordentligt till repa och gig och helt enkelt nöja mig med att jag inte kan få mitt drömljud i lägenheten. Mer ordentliga förstärkare och högtalarelement lär låta "sterilt" om dom inte blir lite pushade oavsett vad för förstärkare det handlar om.

Med det sagt så har jag testat V40 litegrann, egentligen för att testa pedaler och inte själva förstärkaren. Men mitt intryck var gott i alla fall.
Annars kan du alltid kika på lite mindre fenderförstärkare med, finns en del alternativ som förmodligen skulle passa mycket bättre i en lägenhet än en v40.


05 Apr 2017, 23:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Jag har ju kollat en del på den evigt populära blues juniorn som antagligen hade kunnat passa bra som en lägenhetsstärkare. Däremot passar den inte som stärkare till gig. Det som är lockande med V40n är ju som tidigare nämnt att den går att reglera wattmässigt. Men du menar alltså att det inte spelar någon roll då det är påverkan på själva högtalarelementet som avgör huruvida "öppet" det låter om jag har förstått det rätt?


06 Apr 2017, 00:20
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Risten wrote:
Jag har ju kollat en del på den evigt populära blues juniorn som antagligen hade kunnat passa bra som en lägenhetsstärkare. Däremot passar den inte som stärkare till gig. Det som är lockande med V40n är ju som tidigare nämnt att den går att reglera wattmässigt. Men du menar alltså att det inte spelar någon roll då det är påverkan på själva högtalarelementet som avgör huruvida "öppet" det låter om jag har förstått det rätt?


Vad är det för slags ställen du gigar på då, om du behöver såpass mycket effekt från förstärkaren? Enligt min erfarenhet blir dom flesta ljudkillar gladare av 15 watt snarare än 40. Generellt brukar det behövas mer kraft i replokalen men till och med där klarar jag av att få hyfsat rent ljud med min Egnater med powerscaling inställd på bara 1 watt. Rörwatt är generellt sett högljudda och rörförstärkare är generellt sett inte byggda för att spelas i en lägenhet.

Men för att försöka svara på din fråga, både effekten från förstärkaren samt storlek, mängd och effekt från högtalare spelar roll.


06 Apr 2017, 00:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Riggar tar plats. I min lägenhet finns tyvärr ingen Fender kvar. Jag gillade absolut en HRD 4x10. Själva förstärkaren fungerade absolut inte i lägenhet. Men med annan preamp fick jag ok hemmaljud. Jag körde en Sessionette 75 som preamp för att få vettiga ljudnivåer i lägenhet. Men det tog stor plats. Några Sessionette 75 är kvar och de kan nog få driva en 4x10 även i framtiden.


06 Apr 2017, 01:10
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Risten wrote:
Hej!

Är det någon här på forumet som äger en Victory V40? Alternativt har provspelat en och kan svara på om man kan komma nära det härligt runda fenderljudet?



Jag är stort fan av analoga rörstärkare. Men kör nu med Kemper via ett rörslutsteg. Finns hur mycket cleana ljud som helst och det låter bra. Perfekt för studio/lägenhetsvolym.

/Ulf


06 Apr 2017, 16:36
Profile

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Blues Jr funkar alldeles utmärkt i livesammanhang. Jag har använt den på rätt stora gig, inte utomhus dock. Däremot funkade den aldrig för mig hemma, då den är alldeles för högljudd för det. Lät prutt på låga volymer.


06 Apr 2017, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Om du vill att det ska låta precis som en mellanstor Fender så är det väl en Fender Deluxe Reverb RI eller Princeton du ska ha?

Jag har sedan länge två av Victory-konstruktören Martin Kidds tidigare konstruktioner som jag är toknöjd med. Jag gissar att min ena är nära släkt med V40. Om det inte är just exakt Fender-ljud du är ute efter och har budget till en Victory, så är det nog en riktigt bra idé att åka och provspela en, även om du får åka en bit. Svinbra och mångsidiga är i alla fall hans tidigare konstruktioner och de går att använda på låg volym.


06 Apr 2017, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Sep 2011, 13:47
Posts: 497
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Om man nöjer sig med enkanaligt så en hotone nano, finns fyra olika modeller, Blackface - recto, igenom en nätt åtta-tiotummare hemma. Lajna från hörlur ut i en beggad sånglåda på några hundra watt i repan eller på scen igenom en passande högtalarsimm om man vill (använder själv en snorbillig Behringer Ultra G1000 som är oanat bra). Mata nanon med pedaler eller processor, effektloop finns. Den ryms på pedalbordet så logistiken blir skitenkel. Två flugor på smällen!
Har själv två hemma, blackface och recto, som jag stoppat in i varsin avlagd skräp 10 watts stärkare jag rivit elektroniken ur. Mycket bra alternativ till att kasta bort, högtalarna OK.
Dom här småstärkarna låter mycket bra och förvånansvärt högt igenom en större högtalare trots sina 5W.


07 Apr 2017, 12:30
Profile

Joined: 23 May 2012, 18:12
Posts: 136
Location: STHLM
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Hej!
Har själv en V30 som jag gillar skarpt. Vet inte riktigt vad det är för skillnad mot V40. Min går alldeles utmärkt att köra hemma med åtminstone nästan känslan av dimad stärkare. Har maxat den på rep och kört på scen. Otroligt mångsidig. Vansinnigt mycket gain om man vill. Gissar att V40 är bättre på clean även om min även fixar det galant om det inte blir allt för högt! Hoppas du får tillfälle att testa! Lycka till och fy fan för terrorister.


07 Apr 2017, 22:47
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Victory V40 vs Rimligt prisad Fenderstärkare
Ett tips i all enkelhet och helt skamlös reklam :) :
viewtopic.php?f=25&t=114432
Rena kanalen är Fender rakt av, dessutom valbart med push-pull om man vill ha Tweed eller Blackface voicing.
Som bonus får man även en high gain-kanal av brittiskt snitt.
Rördrivet fjäderreverb och buffrad effektloop med nivåkontroll finns också.
Mastervolymen på denna maskin tycker jag fungerar såpass bra att det går att krana fram ett fullt godkänt ljud på lägenhetsvolym.

_________________
Skill is nothing without style


08 Apr 2017, 11:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.