View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 06:10



Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Braided wire? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Braided wire?
Så om en mick mäter 7 Kohm på wiren med vanlig 2/3/4-ledad kabel, så mäter den 6999,9 ohm med braided (33,33333 cm kabel)?

Nackdelen med braided är att om man använder gitarren så kan skärmen kortsluta potarna. Med användning menar jag rock'n'roll och blues. Inte stillsam jazz eller annan shredding.








:D

PS Jag kan ha räknat fel!" Skall det vara 6999,999 ohm?

_________________
##################


09 Apr 2017, 15:43
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Braided wire?
valvetubes wrote:
Så om en mick mäter 7 Kohm på wiren med vanlig 2/3/4-ledad kabel, så mäter den 6999,9 ohm med braided (33,33333 cm kabel)?

Nackdelen med braided är att om man använder gitarren så kan skärmen kortsluta potarna. Med användning menar jag rock'n'roll och blues. Inte stillsam jazz eller annan shredding.








:D

PS Jag kan ha räknat fel!" Skall det vara 6999,999 ohm?


Lite fel har du nog, det är 0,44776ohm/meter enkel väg (AWG28). En tredjedel av det för enkel väg.


09 Apr 2017, 17:02
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Braided wire?
Aha, tänkte det!

_________________
##################


09 Apr 2017, 18:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Jag skrev helt riktigt precis som du skriver explicit att spolarna i mikrofonerna är spolar. Implicit för att jämförelsen du gjorde bortser från det.

Det verkar lite desperat att ställa samma fråga två gånger i samma inlägg som du gör här. Det är dessutom inget påstående från min sida, det är grundläggande teori om principen för hur en gitarrmikrofon fungerar. Så du kan antagligen relativt lätt själv ta reda på vad som skiljer en spole från en ledare i en elektrisk krets. Det räcker antagligen att googla på "spole" eller "induktans". Fundera framför allt över vilken funktion mikrofonen har elektriskt i en elgitarr och vilken roll spolar i sin tur har i gitarrmikrofoner, fungerar dom som ledare eller som något annat? En ledtråd är att försöka lista ut varför dc-resistansen i mikrofonen på flera sätt inte är relevant här.


10 Apr 2017, 17:48
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Braided wire?
Min vän, jag vill inte skriva dig detta på näsan, men... jag har tillverkat hundratals pickuper, både till mina egna byggen och till många betalande kunder. Jag har även flera av våra gitarrbyggare i detta land som köpt pickupper eller pickuppreparationer av mig. Så jag kan försäkra dig om att jag kan en eller annan sak om pickupper. Så jo, DC-resistans inuti spolen har en hel del påverkan på den totala kretsen som gitarren som helhet bildar. Likväl som kapacitansen och inductancen bidrar med sina specifika karakteristika. Alla dessa storheterna bidrar på sitt eget sätt till den komplexa filteruppsättningen som gitarrelektroniken består av. Jag har gjort testerna att linda samma pickup med samma antal varv med AWG42, AWG43 och AVW44-tråd, med i övrigt samma isolering och isoleringstjocklek. Skillnaden kan f a avläsas i olika DCR. Och jag har lyssnat på resultatet. Resultaten av olika DCR. Och exakt samma magneter, i stort sett samma kapacitans osv. Så jag vet vad skillnaden i trådtjocklek i spolen innebär i form av ändrad DRC och ändrat ljud. Jag vet vad tråden i spolen gör. Jag vet vad en tjockare bottenplatta gör. Jag vet vad skillnaden mellan en "nickel-silver"-kåpa och en enklare mässingskåpa gör för ljudet. Jag vet också att, som vi startade detta med, kabeln som vi ansluter pickuppen med är en försvinnande bråkdel av mängden ledare som ingår i hela systemet. Något vi från start varit överens om. Ledsen, men jag tror faktiskt att du får lite uppförsbacke om du ska utbilda mig i hur pickuper fungerar, även om jag alltid är öppen för att lära mig nya saker...


10 Apr 2017, 22:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
Min vän, jag vill inte skriva dig detta på näsan, men... jag har tillverkat hundratals pickuper, både till mina egna byggen och till många betalande kunder. Jag har även flera av våra gitarrbyggare i detta land som köpt pickupper eller pickuppreparationer av mig. Så jag kan försäkra dig om att jag kan en eller annan sak om pickupper. Så jo, DC-resistans inuti spolen har en hel del påverkan på den totala kretsen som gitarren som helhet bildar. Likväl som kapacitansen och inductancen bidrar med sina specifika karakteristika. Alla dessa storheterna bidrar på sitt eget sätt till den komplexa filteruppsättningen som gitarrelektroniken består av. Jag har gjort testerna att linda samma pickup med samma antal varv med AWG42, AWG43 och AVW44-tråd, med i övrigt samma isolering och isoleringstjocklek. Skillnaden kan f a avläsas i olika DCR. Och jag har lyssnat på resultatet. Resultaten av olika DCR. Och exakt samma magneter, i stort sett samma kapacitans osv. Så jag vet vad skillnaden i trådtjocklek i spolen innebär i form av ändrad DRC och ändrat ljud. Jag vet vad tråden i spolen gör. Jag vet vad en tjockare bottenplatta gör. Jag vet vad skillnaden mellan en "nickel-silver"-kåpa och en enklare mässingskåpa gör för ljudet. Jag vet också att, som vi startade detta med, kabeln som vi ansluter pickuppen med är en försvinnande bråkdel av mängden ledare som ingår i hela systemet. Något vi från start varit överens om. Ledsen, men jag tror faktiskt att du får lite uppförsbacke om du ska utbilda mig i hur pickuper fungerar, även om jag alltid är öppen för att lära mig nya saker...


Nu var inte min tanke precis som jag skrev att utbilda dig, snarare att du skulle göra det på egen hand.


10 Apr 2017, 23:23
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
Jag har gjort testerna att linda samma pickup med samma antal varv med AWG42, AWG43 och AVW44-tråd, med i övrigt samma isolering och isoleringstjocklek. Skillnaden kan f a avläsas i olika DCR. Och jag har lyssnat på resultatet. Resultaten av olika DCR.


Bra experiment där med olika lindningstråd förresten. När vi ändå pratar skillnader mellan ledningstråd, vad fick du för skillnad i dc-resistans mellan AWG 42, 44 och 46, skillnad i ljud?


11 Apr 2017, 11:15
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Braided wire?
woodstock wrote:

Bra experiment där med olika lindningstråd förresten. När vi ändå pratar skillnader mellan ledningstråd, vad fick du för skillnad i dc-resistans mellan AWG 42, 44 och 46, skillnad i ljud?

Det min vän, hamnar rätt mycket i kategorin "trade Secrets", inte för att jag inte känner för att dela med mig, utan för att jag helt enkelt investerat hundratals timmar i dessa experiment för att lära mig skillnaderna. Precis som skillnaderna mellan samma tjocklek på spoltråd mellan Plain enamel, Heavy formvar och polysoledron-isolering, påverkan från olika magnetmateriel, magnetspole-geometri osv osv. Det är den kunskapen jag använder när jag tillverkar pickupper, kunskap som vem som helst kan skaffa genom att investera samma mängd tid som jag gjort, men som jag ändå vill behålla för mig själv. Men jag kan väl ge en hint: Frekvenskurvans brytpunkt flyttas.


11 Apr 2017, 18:48
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
woodstock wrote:

Bra experiment där med olika lindningstråd förresten. När vi ändå pratar skillnader mellan ledningstråd, vad fick du för skillnad i dc-resistans mellan AWG 42, 44 och 46, skillnad i ljud?

Det min vän, hamnar rätt mycket i kategorin "trade Secrets", inte för att jag inte känner för att dela med mig, utan för att jag helt enkelt investerat hundratals timmar i dessa experiment för att lära mig skillnaderna. Precis som skillnaderna mellan samma tjocklek på spoltråd mellan Plain enamel, Heavy formvar och polysoledron-isolering, påverkan från olika magnetmateriel, magnetspole-geometri osv osv. Det är den kunskapen jag använder när jag tillverkar pickupper, kunskap som vem som helst kan skaffa genom att investera samma mängd tid som jag gjort, men som jag ändå vill behålla för mig själv. Men jag kan väl ge en hint: Frekvenskurvans brytpunkt flyttas.


Jag kan ge dig en hint: Frekvenskurvans förskjutning beror inte på ändringen i dc-resistans. Har du kollat dc-resistansen i olika bottenplattor?


11 Apr 2017, 19:38
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
Det min vän, hamnar rätt mycket i kategorin "trade Secrets", inte för att jag inte känner för att dela med mig, utan för att jag helt enkelt investerat hundratals timmar i dessa experiment för att lära mig skillnaderna. Precis som skillnaderna mellan samma tjocklek på spoltråd mellan Plain enamel, Heavy formvar och polysoledron-isolering, påverkan från olika magnetmateriel, magnetspole-geometri osv osv. Det är den kunskapen jag använder när jag tillverkar pickupper, kunskap som vem som helst kan skaffa genom att investera samma mängd tid som jag gjort, men som jag ändå vill behålla för mig själv. Men jag kan väl ge en hint: Frekvenskurvans brytpunkt flyttas.


Jag vet förresten inte om skillnaderna i sig mellan något som olika trådtjocklek i mickar egentligen kan räknas som "affärshemligheter"? Den informationen finns ju överallt, både ur teoretisk och tillämpad/praktisk aspekt. Det känns lite som att du lagt ner flera hundra timmar på att uppfinna hjulet?


12 Apr 2017, 17:39
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Braided wire?
Åter igen, gör experimenten och lyssna själv i stället för att ifrågasätta utan egen data att stå på. Jag vet vad mina mätningar, mina osciloskopbilder och mina öron säger mig. För jag har gjort experimenten själv. Jag pratar om vad som exakt händer när man tweakar alla dessa olika faktorer, inte de spekulationer kring vad som händer som man kan hitta runt nätet. En till hint: Dessa påståenden stämmer faktiskt inte alltid...

Skillnaden i DC resistans med olika bottenplattor? Jodå, jag har testat det också, men det var inte det vi diskuterade. Och det är definitivt andra storheter, som påverkar andra aspekter av ljudet, som påverkas mer av bottenplattans materiel. Men det har väldigt lite med originalfrågan att göra.


12 Apr 2017, 20:03
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
Åter igen, gör experimenten och lyssna själv i stället för att ifrågasätta utan egen data att stå på. Jag vet vad mina mätningar, mina osciloskopbilder och mina öron säger mig. För jag har gjort experimenten själv. Jag pratar om vad som exakt händer när man tweakar alla dessa olika faktorer, inte de spekulationer kring vad som händer som man kan hitta runt nätet. En till hint: Dessa påståenden stämmer faktiskt inte alltid...

Skillnaden i DC resistans med olika bottenplattor? Jodå, jag har testat det också, men det var inte det vi diskuterade. Och det är definitivt andra storheter, som påverkar andra aspekter av ljudet, som påverkas mer av bottenplattans materiel. Men det har väldigt lite med originalfrågan att göra.


Edit: Föresten, bara en sån simpel sak som spolens temperatur påverkar DCR mer än bottenplattans materiel, något vem som helst med en multimeter enkelt kan testa.

Edit 2: Och om du läste det jag skrev hade du sett att jag det test jag hänvisade till att jag hade gjort höll jag alla andra parametrar konstanta, så t ex bottenplattan vad densamma. Bara med skillnaden i tråd-tjocklek mätte jag DCR, kapacitans, inductans, gjorde osciloskope-mätning på frekvenskurvor. Ytterst små variationer i L och C, klart mätbara skillnaden i DCR, klar skillnad i ljud, alla andra parametrar detsamma, tja, jag vet ju vad jag lägger mina pengar på vad gäller vilken faktor/storhet som påverkar ljudet.


12 Apr 2017, 20:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
Åter igen, gör experimenten och lyssna själv i stället för att ifrågasätta utan egen data att stå på. Jag vet vad mina mätningar, mina osciloskopbilder och mina öron säger mig. För jag har gjort experimenten själv. Jag pratar om vad som exakt händer när man tweakar alla dessa olika faktorer, inte de spekulationer kring vad som händer som man kan hitta runt nätet. En till hint: Dessa påståenden stämmer faktiskt inte alltid...

Skillnaden i DC resistans med olika bottenplattor? Jodå, jag har testat det också, men det var inte det vi diskuterade. Och det är definitivt andra storheter, som påverkar andra aspekter av ljudet, som påverkas mer av bottenplattans materiel. Men det har väldigt lite med originalfrågan att göra.


Du ser alltså en koppling mellan DC-resistansen i spolen och bottenplattan här? Och dessutom, jag ifrågasätter inte, det du skriver är intressant men behöver kanske utvecklas lite, så att det blir just mer än bara påståenden?


Last edited by woodstock on 12 Apr 2017, 23:14, edited 1 time in total.



12 Apr 2017, 22:15
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
Peter Naglitsch wrote:
Åter igen, gör experimenten och lyssna själv i stället för att ifrågasätta utan egen data att stå på. Jag vet vad mina mätningar, mina osciloskopbilder och mina öron säger mig. För jag har gjort experimenten själv. Jag pratar om vad som exakt händer när man tweakar alla dessa olika faktorer, inte de spekulationer kring vad som händer som man kan hitta runt nätet. En till hint: Dessa påståenden stämmer faktiskt inte alltid...

Skillnaden i DC resistans med olika bottenplattor? Jodå, jag har testat det också, men det var inte det vi diskuterade. Och det är definitivt andra storheter, som påverkar andra aspekter av ljudet, som påverkas mer av bottenplattans materiel. Men det har väldigt lite med originalfrågan att göra.


Edit: Föresten, bara en sån simpel sak som spolens temperatur påverkar DCR mer än bottenplattans materiel, något vem som helst med en multimeter enkelt kan testa.

Edit 2: Och om du läste det jag skrev hade du sett att jag det test jag hänvisade till att jag hade gjort höll jag alla andra parametrar konstanta, så t ex bottenplattan vad densamma. Bara med skillnaden i tråd-tjocklek mätte jag DCR, kapacitans, inductans, gjorde osciloskope-mätning på frekvenskurvor. Ytterst små variationer i L och C, klart mätbara skillnaden i DCR, klar skillnad i ljud, alla andra parametrar detsamma, tja, jag vet ju vad jag lägger mina pengar på vad gäller vilken faktor/storhet som påverkar ljudet.


Okey, jag läste vad du skrev tidigare och noterade att du höll alla andra parametrar än trådens diameter konstanta. Men jag hänger ändå inte riktigt med här, jag förstår att dc-resistansen är mätbar, men finns det mer än frekvensen dc-resistansen påverkar i mickens output, det som indirekt ger ljudet? Du antydde det tidigare. Får man gissa att AWG 42 gav en lägre brytfrekvens jämfört med de andra när du jämförde AWG 42, 43 och 44?


12 Apr 2017, 22:34
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Braided wire?
Börjar ju bli grymt OT nu, men OK…
woodstock wrote:
Du ser alltså en koppling mellan DC-resistansen i spolen och bottenplattan här?

Vet inte om du hänvisar tillbaks till detta:
Peter Naglitsch wrote:
Skillnaden i DC resistans med olika bottenplattor? Jodå, jag har testat det också, men det var inte det vi diskuterade. Och det är definitivt andra storheter, som påverkar andra aspekter av ljudet, som påverkas mer av bottenplattans materiel. Men det har väldigt lite med originalfrågan att göra..

Om det är så, så misstolkar du mig/uttrycker jag mig luddigt. Har jag testat, Ja. Sa jag att det inverkade på DCR, nej. Sa jag att det inte inverkade på DCR, nej, inte det heller. Jag lämnade frågan öppen. Det jag skrev är att det är helt andra storheter än DCR som är intressanta att mäta förändringar i när man t ex byter bottenplatta till ett annat materiel, annan tjocklek osv. De storheter som påverkas mest av att byta bottenplatta påverkar i sin tur ljudet, ja, men på lite andra sätt än en ren ändring i DCR. Jag har antytt det förut men säger det rätt ut; vill man skaffa sig förståelsen för vad som händer med ljudet i en pickupp när man ändrar olika faktorer så står det var och en fritt att investera i materiel, tid och utrustning för att göra dessa i grunden väldigt simpla och enkla tester. Själv tjänar jag en smula pengar på just dessa kunskaper och föredrar att fortsätta göra så utan att ge bort all den informationen ”gratis”

Anekdot i liknande anda, men med diametralt motsatt effekt: För något år sedan var en amerikansk pickupptillverkare på besök i Sverige och vi lyckades klämma in en lunch i hans annars rätt späckade schema. Under denna bytte vi massvis med fakta, kunskap och åsikter om pickupper och de faktorer som påverkar hur en pickupp låter. Men det var på lika villkor. Vi hade båda något att bidra med och den andre hade (i alla fall i mitt fall) något att lära. I en sådan situation är det Win-Win all around, och då är det mycket lättare att bjuda på de kunskaper man har lyckats skaffa sig

woodstock wrote:
Okey, jag läste vad du skrev tidigare och noterade att du höll alla andra parametrar än trådens diameter konstanta. Men jag hänger ändå inte riktigt med här, jag förstår att dc-resistansen är mätbar, men finns det mer än frekvensen dc-resistansen påverkar i mickens output, det som indirekt ger ljudet? Du antydde det tidigare. Får man gissa att AWG 42 gav en lägre brytfrekvens jämfört med de andra när du jämförde AWG 42, 43 och 44?

Det sista kan jag svara på öppet eftersom det är allmänt tillgänglig kunskap. Man behöver bara googla analog filterteknik och låg-passfilter. Brytfrekvensen är linjär mot 1/R så omvänd linjäritet gäller (formeln är f=1/(2*π*R*C). d v s om man enbart beaktar DCR sjunker brytfrekvensen med tunnare tråd så AWG 42 ger mer diskant än AWG43 och AWG44. Nu ar det att nedvärdera en pickupp genom att bara jämföra den med ett klassiskt RC-filter, eftersom de är betydligt komplexare kombinationer av filter/generator än så. Samtidigt är det ett rätt känt faktum att högre DCR dämpar diskanten i en pickupp, vilket alla vet som studerat high-output-pickupper och noterat att man ofta använder en keramisk magnet med bl a egenskaperna att ha högra magnetstyrka för att ”ge tillbaks” lite av den tappade diskanten när man lindar på tråd med högre DCR (oavsett om man går ned i dimension eller helt enkelt lyckas linda väldigt mycket mer tråd av samma sort på spolen). Men att byta från elektriskt ledande magnet (Alnico m fl legeringar) till Keramisk magnet bidrar även med andra effekter, t ex avsaknad av s k eddy currents i själva magneten, men jag stannar där efter som detta har så extremt lite med Braided anslutningkabel att göra.


13 Apr 2017, 15:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
Skillnaden i DC resistans med olika bottenplattor? Jodå, jag har testat det också, men det var inte det vi diskuterade. Och det är definitivt andra storheter, som påverkar andra aspekter av ljudet, som påverkas mer av bottenplattans materiel. Men det har väldigt lite med originalfrågan att göra..

Om det är så, så misstolkar du mig/uttrycker jag mig luddigt. Har jag testat, Ja. Sa jag att det inverkade på DCR, nej. Sa jag att det inte inverkade på DCR, nej, inte det heller. Jag lämnade frågan öppen. Det jag skrev är att det är helt andra storheter än DCR som är intressanta att mäta förändringar i när man t ex byter bottenplatta till ett annat materiel, annan tjocklek osv. De storheter som påverkas mest av att byta bottenplatta påverkar i sin tur ljudet, ja, men på lite andra sätt än en ren ändring i DCR. Jag har antytt det förut men säger det rätt ut; vill man skaffa sig förståelsen för vad som händer med ljudet i en pickupp när man ändrar olika faktorer så står det var och en fritt att investera i materiel, tid och utrustning för att göra dessa i grunden väldigt simpla och enkla tester. Själv tjänar jag en smula pengar på just dessa kunskaper och föredrar att fortsätta göra så utan att ge bort all den informationen ”gratis”


Du kan få det definitiva svaret av mig här helt gratis: Bottenplattan påverkar verkligen inte spolens/spolarnas dc-resistans. Och att mäta den är precis lika mycket en pseudorelation till mickens egenskaper som att mäta spolarnas dc-resistans.

Peter Naglitsch wrote:
Det sista kan jag svara på öppet eftersom det är allmänt tillgänglig kunskap. Man behöver bara googla analog filterteknik och låg-passfilter. Brytfrekvensen är linjär mot 1/R så omvänd linjäritet gäller (formeln är f=1/(2*π*R*C). d v s om man enbart beaktar DCR sjunker brytfrekvensen med tunnare tråd så AWG 42 ger mer diskant än AWG43 och AWG44. Nu ar det att nedvärdera en pickupp genom att bara jämföra den med ett klassiskt RC-filter, eftersom de är betydligt komplexare kombinationer av filter/generator än så. Samtidigt är det ett rätt känt faktum att högre DCR dämpar diskanten i en pickupp, vilket alla vet som studerat high-output-pickupper och noterat att man ofta använder en keramisk magnet med bl a egenskaperna att ha högra magnetstyrka för att ”ge tillbaks” lite av den tappade diskanten när man lindar på tråd med högre DCR (oavsett om man går ned i dimension eller helt enkelt lyckas linda väldigt mycket mer tråd av samma sort på spolen). Men att byta från elektriskt ledande magnet (Alnico m fl legeringar) till Keramisk magnet bidrar även med andra effekter, t ex avsaknad av s k eddy currents i själva magneten, men jag stannar där efter som detta har så extremt lite med Braided anslutningkabel att göra.


AWG 42 den tjockaste tråden här, inte den tunnaste. Sedan är formeln för ett RC-filter helt fel formel att googla på här. Dc-resistansen har absolut ingenting att göra med frekvensen i en pickup.

Peter Naglitsch wrote:
Anekdot i liknande anda, men med diametralt motsatt effekt: För något år sedan var en amerikansk pickupptillverkare på besök i Sverige och vi lyckades klämma in en lunch i hans annars rätt späckade schema. Under denna bytte vi massvis med fakta, kunskap och åsikter om pickupper och de faktorer som påverkar hur en pickupp låter. Men det var på lika villkor. Vi hade båda något att bidra med och den andre hade (i alla fall i mitt fall) något att lära. I en sådan situation är det Win-Win all around, och då är det mycket lättare att bjuda på de kunskaper man har lyckats skaffa sig


Okey, jag förstår, du ser att du har ett extremt asymmetriskt kunskapsövertag här, och du delar av någon princip bara med dig av kunskaper med andra som minst är på samma höga nivå som du eftersom kunskaper är en form av handelsvara? Du ledde själv in diskussionen på ledare i pickuper och har ungefär tre fel på tre möjliga på det området bara i ditt sista inlägg här. Så det känns inte direkt som om du har jättemycket att byta med? Jag brukar också "luncha" med micktillverkare 8)


13 Apr 2017, 19:46
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Braided wire?
woodstock wrote:
Du kan få det definitiva svaret av mig här helt gratis: Bottenplattan påverkar verkligen inte spolens/spolarnas dc-resistans. Och att mäta den är precis lika mycket en pseudorelation till mickens egenskaper som att mäta spolarnas dc-resistans.

Lägg inte ord i min mun! Var skrev jag att DCR skulle påverkas? Jag skrev
Peter Naglitsch wrote:
Skillnaden i DC resistans med olika bottenplattor? Jodå, jag har testat det också, men det var inte det vi diskuterade. Och det är definitivt andra storheter, som påverkar andra aspekter av ljudet, som påverkas mer av bottenplattans materiel.

Det vill säga att jag har mätt upp vad som händer. Och att jag inte kommenterat huruvida det sker några ändringar. Jag har redan en gång tidigare påpekat att jag inte sagt att DCR påverkas, och jag har inte heller sagt att DCR inte påverkas. Läs det jag skriver och inte det du tror att jag skriver. Det intressantare är vilka fysiska storheter som faktiskt påverkas av bottenplattan, t ex Eddy-currents, något jag skrivit om tidigare. Jag har alltså inte skrivit att DCR skulle påverkas av ett bottenplattebyte, det är något du har lagt i min mum.

woodstock wrote:
AWG 42 den tjockaste tråden här, inte den tunnaste.

Vad i det jag skrev fick dig att tro att jag menar att AWG42 skulle vara den tunnaste tråden? Jag läste igenom allt jag skrivit för att se om jag skrivit fel någonstans, men ingenstans har jag skrivit att t ex AWG42 skulle vara tunnare/ha högre resistans per meter än t ex AWG43 eller 44. Du har inte läst vad jag skriver. Högst resistans per meter av de varianter jag nämner har självklart AWG44.

woodstock wrote:
Sedan är formeln för ett RC-filter helt fel formel att googla på här.

Jag skrev även extremt tydligt att liknelsen vid ett högpassfilter enbart var en delkomponent i vad som formar en pickupps frekvensåtergivning:
Peter Naglitsch wrote:
Nu ar det att nedvärdera en pickupp genom att bara jämföra den med ett klassiskt RC-filter, eftersom de är betydligt komplexare kombinationer av filter/generator än så.

Något du valde att bortse från.

Men sedan har du helt enkelt fel:
woodstock wrote:
Dc-resistansen har absolut ingenting att göra med frekvensen i en pickup.

Jag har berättat för dig ett flertal gånger att jag har gjort testet att hålla alla parametrar konstanta, utom tjockleken på lindningstråden. Enda fysiska storleken som ändras i någon större utsträckning är DCR (något jag skrivit flera gångar). Och ljudet ändras med ändrad DCR exakt så som jag har uppmätt i frekvensåtergivningsmätningar i osciloscope och beskrivit här ett flertal gånger. Med ökande DCR sjunker frekvensinnehållet, peak-frekvensen flyttas nedåt och Q-värdet förändras. Om du inte tror mig, testa gärna, men påstå inte att detta är fel utan att ha gjort testerna och mätningarna själv

woodstock wrote:
Okey, jag förstår, du ser att du har ett extremt asymmetriskt kunskapsövertag här, och du delar av någon princip bara med dig av kunskaper med andra som minst är på samma höga nivå som du eftersom kunskaper är en form av handelsvara?

Nej, men jag har flera gånger försöker förklara att jag inte är beredd att dela ut alla kunskaper jag skaffat mig genom hands-on testande. Något jag upplever att du har svårt att acceptera. Därför använde jag en anekdot för att illustrera att det är enklare att föra en dialog om bägge parter har en någorlunda jämlik kunskapsplattform att stå på., Och om dialogen består av ömsesidigt kunskapsutbyte och inte ensidigt kritiserande av den ena partens empiriskt anskaffade kunskaper. Det handlar inte bara av intag av födoämnen tillsammans med någon som har stora kunskaper i en viss fråga.

woodstock wrote:
Du ledde själv in diskussionen på ledare i pickuper och har ungefär tre fel på tre möjliga på det området bara i ditt sista inlägg här.

Återigen, påståenden utan fakta bakom. Tre fel? Du hänvisar inte till vilka dessa är så att detta kan bemötas. Men min gissning är att du menar detta:
1. Du påstår att jag sagt att DCR förändras med t ex byta av bottenplata i en pickupp. Jag har visat att jag inte sagt att bottenplattan påerkar DCR, det har du lagt i min mun
2. Du antyder att jag inte skulle veta vilken av de traditionella tråddimensionerna so används vid pickuppanvändning som skulle vara den tjockaste respektive tunnaste, eller vilken av dem som då skulle ha högst DCR per meter. Jag har inte sagt att t ex AWG 42 skulle vara en tunnare tråd än AWG 44, det har du lagt i min mun
3. Du påstår att min jämförelse med ett höpassfilter är felaktig. Jag har visat dig att jag har använt detta som förklaring till en liten del av det som händer i en pickupp, och varit väldigt tydlig med att detta är en klart förenklad modell för att beskriva vissa saker i vad som formar ljudet i en pickupp. Du har inte kunnat framlägga någonting som motbevisar det jag säger mer än att ”det är fel” vilket innehåller ringa bevisvärde.

Däremot säger du att DCR helt saknar relevans, och det har jag vetenskapliga data som stöder. Och det är p g a denna skillnad i inställning och kunskapsnivå som jag försökt att avsluta denna diskussion ett par gånger och gör så igen. Tack!


15 Apr 2017, 10:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:

Har jag testat, Ja. Sa jag att det inverkade på DCR, nej. Sa jag att det inte inverkade på DCR, nej, inte det heller. Jag lämnade frågan öppen.

Själv tjänar jag en smula pengar på just dessa kunskaper och föredrar att fortsätta göra så utan att ge bort all den informationen ”gratis”

Brytfrekvensen är linjär mot 1/R så omvänd linjäritet gäller (formeln är f=1/(2*π*R*C). d v s om man enbart beaktar DCR sjunker brytfrekvensen med tunnare tråd så AWG 42 ger mer diskant än AWG43 och AWG44.


Du lämnade frågan om bottenplattan och dc-resistansen öppen, jag svarade. Problem?

Du gav en hint tidigare att allt som skrivs på nätet inte är sant. Är det viktigt att det som skrivs på Ljudbojen är sant tycker du? Är det viktigt att det man säljer stämmer och är sant?

Du skrev och skriver faktiskt att AWG 42 är den tunnaste tråden. Vanligt misstag så jag hoppas ok att jag påpekade detta. Du skriver att dc-resistansen skulle vara omvänt proportionell mot dc-resistansen, alltså f ~ 1/R och att brytfrekvensen sjunker med tunnare tråd. Att det är samma material och att den tunnaste tråden har högst dc-resistans är givet. Du skriver att AWG 42 ger mer diskant än AWG 43 och AWG 44 vilket innebär att du skriver att AWG 42 är den tjockaste tråden, eller hur?

Peter Naglitsch wrote:
Jag har inte sagt att t ex AWG 42 skulle vara en tunnare tråd än AWG 44, det har du lagt i min mun... Och ljudet ändras med ändrad DCR exakt så som jag har uppmätt i frekvensåtergivningsmätningar i osciloscope och beskrivit här ett flertal gånger. Med ökande DCR sjunker frekvensinnehållet, peak-frekvensen flyttas nedåt och Q-värdet förändras. Om du inte tror mig, testa gärna, men påstå inte att detta är fel utan att ha gjort testerna och mätningarna själv... Däremot säger du att DCR helt saknar relevans, och det har jag vetenskapliga data som stöder. Och det är p g a denna skillnad i inställning och kunskapsnivå som jag försökt att avsluta denna diskussion ett par gånger och gör så igen. Tack!


Du får gärna avsluta diskussionen när du vill. Men jag återkommer här.


15 Apr 2017, 12:44
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Braided wire?
woodstock wrote:
Peter Naglitsch wrote:

Har jag testat, Ja. Sa jag att det inverkade på DCR, nej. Sa jag att det inte inverkade på DCR, nej, inte det heller. Jag lämnade frågan öppen.

Själv tjänar jag en smula pengar på just dessa kunskaper och föredrar att fortsätta göra så utan att ge bort all den informationen ”gratis”

Brytfrekvensen är linjär mot 1/R så omvänd linjäritet gäller (formeln är f=1/(2*π*R*C). d v s om man enbart beaktar DCR sjunker brytfrekvensen med tunnare tråd så AWG 42 ger mer diskant än AWG43 och AWG44.


Du lämnade frågan om bottenplattan och dc-resistansen öppen, jag svarade. Problem?

Du gav en hint tidigare att allt som skrivs på nätet inte är sant. Är det viktigt att det som skrivs på Ljudbojen är sant tycker du? Är det viktigt att det man säljer stämmer och är sant?

Du skrev och skriver faktiskt att AWG 42 är den tunnaste tråden. Vanligt misstag så jag hoppas ok att jag påpekade detta. Du skriver att dc-resistansen skulle vara omvänt proportionell mot dc-resistansen, alltså f ~ 1/R och att brytfrekvensen sjunker med tunnare tråd. Att det är samma material och att den tunnaste tråden har högst dc-resistans är givet. Du skriver att AWG 42 ger mer diskant än AWG 43 och AWG 44 vilket innebär att du skriver att AWG 42 är den tjockaste tråden, eller hur?

Peter Naglitsch wrote:
Jag har inte sagt att t ex AWG 42 skulle vara en tunnare tråd än AWG 44, det har du lagt i min mun... Och ljudet ändras med ändrad DCR exakt så som jag har uppmätt i frekvensåtergivningsmätningar i osciloscope och beskrivit här ett flertal gånger. Med ökande DCR sjunker frekvensinnehållet, peak-frekvensen flyttas nedåt och Q-värdet förändras. Om du inte tror mig, testa gärna, men påstå inte att detta är fel utan att ha gjort testerna och mätningarna själv... Däremot säger du att DCR helt saknar relevans, och det har jag vetenskapliga data som stöder. Och det är p g a denna skillnad i inställning och kunskapsnivå som jag försökt att avsluta denna diskussion ett par gånger och gör så igen. Tack!


Du får gärna avsluta diskussionen när du vill. Men jag återkommer här.

Peter har ju rätt i sak så här långt. Du har däremot snurrat till det.

_________________
http://www.voodooaudio.se


15 Apr 2017, 13:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
nilo wrote:
Peter har ju rätt i sak så här långt. Du har däremot snurrat till det.


Snacka om dubbelgardering 8)


15 Apr 2017, 14:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
nilo wrote:
Peter har ju rätt i sak så här långt. Du har däremot snurrat till det.
Ah, jag ser din poäng här: Du har rätt i att jag rör till det här. Men jag håller inte med om att Peter (Naglitsch) har rätt i sak. Det stora problemet just här och det som rör till det lite är att sambandet Peter beskriver från början inte stämmer som jag ser det.

Peter Naglitsch wrote:
Brytfrekvensen är linjär mot 1/R så omvänd linjäritet gäller (formeln är f=1/(2*π*R*C). d v s om man enbart beaktar DCR sjunker brytfrekvensen med tunnare tråd så AWG 42 ger mer diskant än AWG43 och AWG44.





woodstock wrote:
Du skrev och skriver faktiskt att AWG 42 är den tunnaste tråden. Vanligt misstag så jag hoppas ok att jag påpekade detta. Du skriver att dc-resistansen skulle vara omvänt proportionell mot dc-resistansen, alltså f ~ 1/R och att brytfrekvensen sjunker med tunnare tråd. Att det är samma material och att den tunnaste tråden har högst dc-resistans är givet. Du skriver att AWG 42 ger mer diskant än AWG 43 och AWG 44 vilket innebär att du skriver att AWG 42 är den tjockaste tråden, eller hur?


15 Apr 2017, 17:04
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Braided wire?
Nu kan jag tänka helt fel här, men jag delar upp det i ett antal steg så får vi se om det skiter sig. :)

1.) Vi är överens om att AWG 42 är den tjockaste ledaren?
2.) Den tjockaste ledaren har lägst resistans, eller hur?
3.) Om vi antar att formeln stämmer och f~1/R så säger mina matte-kunskaper att när resistansen stiger så sjunker frekvensen. Stämmer så långt va?

Detta måste ju i sin tur då medföra att en tjockare tråd som AWG 42 med lägre resistans har en högre brytfrekvens än en tunnare tråd (AWG 44 t.ex.) med högre resistans.

_________________
http://www.voodooaudio.se


15 Apr 2017, 20:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
nilo wrote:
Nu kan jag tänka helt fel här, men jag delar upp det i ett antal steg så får vi se om det skiter sig. :)

1.) Vi är överens om att AWG 42 är den tjockaste ledaren?
2.) Den tjockaste ledaren har lägst resistans, eller hur?
3.) Om vi antar att formeln stämmer och f~1/R så säger mina matte-kunskaper att när resistansen stiger så sjunker frekvensen. Stämmer så långt va?

Detta måste ju i sin tur då medföra att en tjockare tråd som AWG 42 med lägre resistans har en högre brytfrekvens än en tunnare tråd (AWG 44 t.ex.) med högre resistans.


1. Det tror jag absolut!
2. Definitivt!
3. Det är detta som rör till det, både i teorin och praktiken blir utfallet omvänt i Peter Naglisch experiment/jämförelse som jag ser det. Frekvensen f är inte proportionell mot 1/R här. Det går inte ens att ställa upp det sambandet. Det är rätt lätt att inse eftersom formeln f=1/(2*π*R*C) gäller för ett kapacitivt filter. En spole är tvärtom kondensatorns elektriska motsats. Formeln som gäller här är X =2pi*f*L, dvs f ~1/L. Det blir alltså spolen med AWG 42 som får den lägsta gränsfrekvensen. AWG 42 får alltså minst diskant och dc-resistansen är inget man skall beakta här.

Peter Naglisch wrote:
Däremot säger du att DCR helt saknar relevans, och det har jag vetenskapliga data som stöder. Och det är p g a denna skillnad i inställning och kunskapsnivå som jag försökt att avsluta denna diskussion ett par gånger och gör så igen. Tack!


Dc-resistansen är inte relevant för en mikrofons gränsfrekvens. Den går bara att använda som ett indirekt/relativt/subjektivt/ungefärligt/jämförande mått på induktansen som fungerar praktiskt i vardagen mest när allt utom antalet varv på spolarna är lika. Men det är verkligen inget "vetenskapligt" i att använda detta.

Formeln för den induktiva reaktansen förklarar också varför dc-resistansen inte är relevant här definitionsmässigt eftersom reaktansen X blir noll vid likström. Micktillverkaren Bill Lawrence förklarar detta enklare:
Quote:
DC resistance is NOT a power rating; it is the resistance of the wire in a pickup's coil at zero hertz, something that only occurs when the guitar isn't played. If some marketers use DC resistance as a power rating for an AC device, like a pickup, then they only show their ignorance. If we use DC resistance as a parameter, we disregard the fact that, due to Pe and other conditions that result in eddy currents, the effective resistance (Rac) is frequency dependant.

DC resistance (Rdc) tells you as much about a pickup's tone and output as the shoe size tells you about a person's intelligence! http://www.billlawrence.com/Pages/Picku ... uation.htm


15 Apr 2017, 23:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Apropå utfallet i praktiken mellan olika AWG i mickar kan man ju lägga till att det inte går att förutsäga egentligen. Det beror på mickarnas designfaktorer, bara en sådan enkel sak som geometri. Sedan kan exempelvis AWG 42 ge allmänt högre "output", när AWG 43 ger "det" som hörs mest när man lyssnar. Fender har växlat mellan AWG 42 och 43 historiskt, exempel tänkbara skillnader allt annat lika:

Induktansen i spolen ökar visserligen med AWG 42, samtidigt kommer en större del av spolen närmare polerna med AWG 43.

Det är rätt uppenbart att när man lindar på mer varv ökar induktansen. Samtidigt motverkas ökningen av ökningen i resistanskomponenterna, men de är alltså inte samma sak som dc-resistans. Kvoten här, effektivvärdet av ökningen i induktans är Q-faktorn som Peter Naglisch varit inne på tidigare.

Spolarnas inre kapacitans, alltså kapacitansen som uppstår mellan varven inne i spolen kommer sannolikt att påverkas, men påverkas antagligen annars mer av andra faktorer, som skillnader i isolering?


16 Apr 2017, 01:36
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Braided wire?
Ok! Nu är jag med. Men nu är det så att jag isf ska vara jobbig och strula till det hela lite till :)

För att vara korrekta, så har jag på högskolan fått lära mig att i en dylik krets får vi lägga DCR i serie med induktansen för att få en rättvis modell. Dessutom får vi tänka på att det är en spole, som består av många tätt lindade ledare och alltid när vi har ledare intill varandra så har vi kapacitans. Denna kommer ju att hamna parallellt med resistansen och induktansen (och går så klart att mäta). Violá så har vi ett andra ordningens filter och formeln vi bör använda för att få fram resonansfrekvensen är således:

f=1/2pi×1/sqrt (LC)

Så, du har rätt i att resistansen inte påverkar frekvensen i ett andra ordningens filter. Men kikar vi på de övriga formlerna (som blir för kluriga att skriva på mobilen, men de finns bl.a på wikipedia om man söker på RLC circuit) för ett sånt här filter så kan vi se (och om man har ett trevligt datorprogram även simulera) att ett större C kommer ge lägre frekvens för peaken, större L ger högre frekvens för peaken och ett större R ger ett mindre Q och amplitud för peaken.

Detta är ju ganska kul labbar som man gör på civilingenjörsprogrammet för att empiriskt ta reda på hur de olika komponenterna i ett RLC-nät påverkar resonanspeaken. Kul grej som är enkel att göra på dator eller i verkligheten om man har tillgång till oscilloskop :)

[EDIT]: såg att du berörde en del av de här grejerna i ditt sista inlägg. Nu börjar vi ju dock komma någonstans :)

_________________
http://www.voodooaudio.se


16 Apr 2017, 01:38
Profile

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 801
Location: Go:teborg
Post Re: Braided wire?
En tråd om tråd...

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


16 Apr 2017, 08:27
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Braided wire?
woodstock wrote:
En spole är tvärtom kondensatorns elektriska motsats.

Betrakta gärna skillnaden mellan en spole och en pickup. Förslag: Testa att mäta kapacitansen på en pickup vs en spole. Manipulera kapacitansen med olika materiel och konstruktion och lyssna på skillnaderna.


16 Apr 2017, 10:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Braided wire?
Peter Naglitsch wrote:
woodstock wrote:
En spole är tvärtom kondensatorns elektriska motsats.

Betrakta gärna skillnaden mellan en spole och en pickup. Förslag: Testa att mäta kapacitansen på en pickup vs en spole. Manipulera kapacitansen med olika materiel och konstruktion och lyssna på skillnaderna.


Det går inte så bra för dig med försöken att avsluta den här diskussionen va?


16 Apr 2017, 22:42
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 69 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.