View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:38



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Glipor under bandstavarna 
Author Message

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Glipor under bandstavarna
Är det problematiskt att ha glipor under bandstavarna? Gitarren låter och spelar bra men jag kan inte minnas att jag haft en gitarr där det sett ut såhär? Bör man göra något?

Image


Last edited by Mrniceguy87 on 01 Apr 2017, 16:40, edited 2 times in total.



01 Apr 2017, 10:48
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Glipor under bandstavarna
Vad är det för hals?

Ligger undersidan av banden an mot greppbrädan? Ser inte riktigt. Ser nästan ut som att banden krupit ur lite.

Sen kan ju skårona vara för djupa. Man kan då fylla med slipdamm och lim. Men banden bör vara nedtryckta hela vägen först.


01 Apr 2017, 10:59
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Glipor under bandstavarna
Det är en road worn 50s (7.25 radie)

Det är det som oroar mig lite, det ser ut som att de kan ha rest sig lite?

Image


01 Apr 2017, 11:11
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Glipor under bandstavarna
Det var lättare att se där. Tyvärr så har de börjat krypa ur. De behövs tryckas ner igen och limmas. Det lär behövas en bandslip efter det för att få det riktigt bra. :(

Lite konstigt att det verkar vara mer eller mindre så på alla band? Nån tillverkningsmiss kanske.


01 Apr 2017, 12:24
Profile

Joined: 13 Oct 2008, 21:03
Posts: 510
Location:
Post Re: Glipor under bandstavarna
Det ser ju bedrövligt ut...alldeles för djupt sågat och dom har ju inte ens fyllt spåren.
Antingen kör du bara vidare så länge den spelar bra eller så får du nog pressa om banden,
limma ner dom och bandslipa.
Alternativt helt enkelt bara banda om och göra det rätt från början.

_________________
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...


01 Apr 2017, 13:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Glipor under bandstavarna
Ser inte ut att vara vintage-band på den där så den är med all sannolikhet ombandad, uppenbarligen av någon utan 100-procentiga skills.
För djupa skåror är såklart suboptimalt med det är värre om de är för vida, då går det aldrig att få bra ton ur den där halsen mer.

_________________
Skill is nothing without style


01 Apr 2017, 13:43
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Glipor under bandstavarna
dr.drygh wrote:
Ser inte ut att vara vintage-band på den där så den är med all sannolikhet ombandad, uppenbarligen av någon utan 100-procentiga skills.
För djupa skåror är såklart suboptimalt med det är värre om de är för vida, då går det aldrig att få bra ton ur den där halsen mer.


Nej, dessa kom faktiskt med 6105


01 Apr 2017, 13:58
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Glipor under bandstavarna
Jag är mycket förjust i gitarren detta till trots så jag får låta någon titta på att korrigera det här såsmåningom.


01 Apr 2017, 16:36
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Glipor under bandstavarna
Jag har sett det där på många roadworn.
De är byggda i dåligt torkat trä som krymper väldigt första vintern, när det sen sväller igen är skårorna för banden för stora och kan inte hålla banden kvar.

Extremt lätt att fixa.
Ta snabb lim, droppa i en droppe och tryck ner bandet mot halsen (använd till exempel ett hammar skaft så att du kan få mycket kraft direkt på bandet) och håll still till de torkat.
Blir det fel värmer du bandet med en lödkolv och gör samma sak igen.

Tror att du kommer att märka en klar förbättring i tonen.

Även kropparna på dem är så, de krymper men plektrumskyddet kan inte följa med och börjar bukta ut (som på din).

Edit: Mest troligen behöver du ingen bandslip. De är slipade för när de satt fast.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Apr 2017, 21:46
Profile WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Glipor under bandstavarna
Magnus Olsson wrote:
Jag har sett det där på många roadworn.
De är byggda i dåligt torkat trä som krymper väldigt första vintern, när det sen sväller igen är skårorna för banden för stora och kan inte hålla banden kvar.

Extremt lätt att fixa.
Ta snabb lim, droppa i en droppe och tryck ner bandet mot halsen (använd till exempel ett hammar skaft så att du kan få mycket kraft direkt på bandet) och håll still till de torkat.
Blir det fel värmer du bandet med en lödkolv och gör samma sak igen.

Tror att du kommer att märka en klar förbättring i tonen.

Även kropparna på dem är så, de krymper men plektrumskyddet kan inte följa med och börjar bukta ut (som på din).

Edit: Mest troligen behöver du ingen bandslip. De är slipade för när de satt fast.

/Magnus


Tack för tipsen Magnus!
Säljaren erbjöd mig att häva köpet och jag tänkte först ta det erbjudandet men jag är väldigt väldigt nöjd med hur den spelar och låter så jag bestämde mig för att behålla.
Får se om jag vågar mig på ditt knep.


01 Apr 2017, 22:22
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Glipor under bandstavarna
Om man vill snobba till det hela lite och har tillgång till en pelarborr eller en verkstads-/handpress av något slag kan en sån här eller liknande:
https://gmf.jetshop.se/tools/other/fret ... ss-inserts
göra processen aningen mer lättkontrollerad än att pressa ned banden helt "för hand"

Tycker definitivt att du ska testa att göra detta själv. Blir det inte bra finns det gott om tekniker som jag som kan göra det men om det går bra har du lärt dig massor och gjort ett jobb som du verkligen kan vara stolt över

Däremot skulle jag påstå att det är rätt sannolikt att det behövs en lätt bandslip efter åtgärden eftersom sannolikheten att du får ned banden exakt lika långt som de var nedtryckta tidigare inte är direkt 100%-ig. Det kan absolut bli tillräckligt bra (t o m helt bra), men om det är första gången man gör det så krävs det en kombo av hög allmän händighet och en rejäl nypa tur. Men åter igen: Go for it! Om du inte kladdar lim över hela gitarren kan du knappast förstöra något och du lär dig alltid något, oavsett resultater.


03 Apr 2017, 08:20
Profile

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Glipor under bandstavarna
Peter Naglitsch wrote:
Om man vill snobba till det hela lite och har tillgång till en pelarborr eller en verkstads-/handpress av något slag kan en sån här eller liknande:
https://gmf.jetshop.se/tools/other/fret ... ss-inserts
göra processen aningen mer lättkontrollerad än att pressa ned banden helt "för hand"

Tycker definitivt att du ska testa att göra detta själv. Blir det inte bra finns det gott om tekniker som jag som kan göra det men om det går bra har du lärt dig massor och gjort ett jobb som du verkligen kan vara stolt över

Däremot skulle jag påstå att det är rätt sannolikt att det behövs en lätt bandslip efter åtgärden eftersom sannolikheten att du får ned banden exakt lika långt som de var nedtryckta tidigare inte är direkt 100%-ig. Det kan absolut bli tillräckligt bra (t o m helt bra), men om det är första gången man gör det så krävs det en kombo av hög allmän händighet och en rejäl nypa tur. Men åter igen: Go for it! Om du inte kladdar lim över hela gitarren kan du knappast förstöra något och du lär dig alltid något, oavsett resultater.

Kul att du skriver Peter, jag har faktiskt ett epostmeddelande sparat i utkorgen addresserat till dig för min första tanke var att kontakta dig och fråga om det här var något du kunde korrigera. Jag mejlar dig om en liten stund!


03 Apr 2017, 08:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.