View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 17:09



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tips på ny vettig ny Clean-amp! 
Author Message

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Hej!

Är på jakt efter en ny rörstärkare. Jag lirar mest hemma (jag bor i lägenhet) och jag giggar lite då och då med bandet. Spelar mest clean och vill ha ett krämigt och lite fylligt ljud. Har i dagsläget en Fender Bassbreaker 15 som jag upplever inte riktigt uppfyller de kraven som jag har då jag tex inte egentligen behöver de högre gainstrukturerna.

Vad kan ni tipsa om för bra "clean-amps" som kan producera ett fylligt ljud passande för blues. Alltså en stärkare som man kan spela på låg volym men ändå pusha med pedaler osv för att skapa lite breakup.

Jag har funderat en del på Fender blues deluxe men tar som sagt gärna emot mer tips om ni har spelat på något särskilt trevligt på sistone!


Maxbudget 13 000kr (får gärna vara mindre än så)


Tack!


29 Mar 2017, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Spara lite extra och köp en Olsson.
Till exempel Studio 18.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


29 Mar 2017, 10:11
Profile WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Jag vill gärna inte lägga den typen av pengar och sedan lägga ett extra antal tusenlappar på en bra låda. Om det skulle vara en Head har jag istället tittat på den lite billigare Victory V 40 (Dutchess). Hittar däremot ingenstans jag kan provspela den och jag är inte säker nog på ljudet för att våga beställa utan att ha provat.


29 Mar 2017, 10:36
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Får hålla med MO. Jag har en Olsson Custom Reverb 36WE combo sedan nyårsafton, himla bra förstärkare. Men, vill du lägga taket vid 13.000:- blir det ju ingen Olsson, åtminstone ny, och det finns inte direkt något begagnat utbud ännu.

Lehnert Rambler finns för ungefär dom pengarna, 30W eller 50W, combo eller topp. Kan spela rent, och med inbyggd Power scaling också bra för överstyrd för blues och rock.
Jag har en Rambler topp, och den låter bra, inte riktigt lika snyggt rent som Olsson (men inte långt efter), men kan bli mer överstyrd med vanliga passiva mikar, och har en boostpedal som option.

Fender Deluxe Reverb borde ju vara en annan bra kandidat.

_________________
Image


29 Mar 2017, 12:18
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2564
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Bugera? https://www.youtube.com/watch?v=AmwB5ZSjoXo


Last edited by bummer on 30 Mar 2017, 06:29, edited 4 times in total.



29 Mar 2017, 13:36
Profile

Joined: 19 Aug 2010, 12:03
Posts: 272
Location:
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Jag tycker också att Olsson är fantastiska förstärkare! Jag har en blues fifteen och kunde inte vara nöjdare! Den låter ju åt tweedhållet så det spricker upp ganska tidigt, men på ett måttligt och alldeles underbart sätt.

Ett annat alternativ som jag gillar är tweed tone. Låter jättebra och kostar avsevärt mindre.


29 Mar 2017, 14:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Feb 2017, 20:35
Posts: 40
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Ja Olsson gör fantastiska stärkare det kan jag hålla med om. Men tyvärr lite utanför min prisklass. Då jag repar (samt giggar) på annan ort då och då kanske det inte är dumt att ha ett Head istället.

Ingen av er som har testat den tidigare nämnda Victory v40 som har någon åsikt? Den ska ju tydligen ha väldigt bra headroom även på lite lägre nivåer har jag förstått.



Tack för tipsen! :D


29 Mar 2017, 15:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Beror det inte mkt på vad du har för gura? En HBtyp driver ju mer (så gärna en orange) och har du Singlecoil får man tänka om. Kanske en reverb deluxe? (som jag har till mina HBguror)
Nyare stärkare är inte alltid bättre -men roligare att köpa......


29 Mar 2017, 19:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
De nya Suprostärkarna är härliga att spela med. De låter rätt även när de börjar spricka upp. Den som har en femtontummare klarar mest volym. Ligger inom din budget.

Fender 68 Vibrolux är en nyutgåva med några tweaks. Vibroluxljudet är riktigt bra clean och den klarar litet mer volym än Deluxe Reverb.

Du kan också plocka upp en AC30 som är en annan karaktär, mer mids som hörs.


30 Mar 2017, 07:42
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 214
Location: Umeå
Post Re: Tips på ny vettig ny Clean-amp!
Risten wrote:
Ingen av er som har testat den tidigare nämnda Victory v40 som har någon åsikt? Den ska ju tydligen ha väldigt bra headroom även på lite lägre nivåer har jag förstått.


Jo jag har spelat en del på en kompis Victory Duchless. Den låter mycket bra. Väldigt rent om du vill och mycket headroom. Men den har lite HIFI-karaktär tycker jag. Oavsett vilken högtalare man använder. Men som sagt den låter mycket bra och är liten och lätt.


30 Mar 2017, 09:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 74 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.