View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:42



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Efter veckor att schellackande, så bör jag de bli dags att montera ihop strata bygget. Men det var länge sedan jag borrade i en strata och jag minns in hur stora hål jag ska borra för följande hål:

- Stämskruvarna
- Plektrumskydd/bakplatta/jackplatta
- fjäderklon

Hals och stall är det borrat för redan.

Alla skruvar är typiska Fenderskruvara från ett komplett skruv-kit för vintagestrata från ESP (köpt 1984)

Tack på förhand!


26 Mar 2017, 16:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jul 2015, 07:43
Posts: 92
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
CarlM wrote:
Efter veckor att schellackande, så bör jag de bli dags att montera ihop strata bygget. Men det var länge sedan jag borrade i en strata och jag minns in hur stora hål jag ska borra för följande hål:

- Stämskruvarna
- Plektrumskydd/bakplatta/jackplatta
- fjäderklon

Hals och stall är det borrat för redan.

Alla skruvar är typiska Fenderskruvara från ett komplett skruv-kit för vintagestrata från ESP (köpt 1984)

Tack på förhand!


Mät skruvarnas tjocklek där skruven är massiv, om skruvens tjocklek är 5mm så kanske massiva del är 3 mm


26 Mar 2017, 17:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Det är lite lurigt att mäta och med tanke på hur många som bygger här så tänkte jag att någon visste.


26 Mar 2017, 20:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Kärndiameter heter det tror jag. Använd skjutmåttet och mät mellan gängorna. Har du inget skjutmått så köp ett. Det ska också vara slipat avsmalnande så det faktiskt går att mäta mellan gängorna.
Bosse

_________________
bneostman@live.se


26 Mar 2017, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
trälhavsvägen wrote:
Kärndiameter heter det tror jag. Använd skjutmåttet och mät mellan gängorna. Har du inget skjutmått så köp ett. Det ska också vara slipat avsmalnande så det faktiskt går att mäta mellan gängorna.
Bosse


Jo, jag vet hur man mäter, men jag tycker att det är svårt när det gäller små skruvar. Eftersom halsen är "roasted maple" som spricker lättare om man borrar för smått än vad t ex vanlig lönn gör, så vill jag gärna borra rätt och hoppas kunna hitta rätt borrdiameter så jag slipper mäta och riskera att jag borrar med fel storlek på borr.


26 Mar 2017, 21:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Jag tycker ett enkelt sätt som funkar för mig är att hålla skruven framför borren då ser man om borren är smalare eller tjockare än den massiva delen och man ser också hur mycket plats gängorna tar upp. Min erfarenhet är att pröva ett hål först och går skruven trögt så får man ta en lite större borr. Att investera i borrsats med tiondelars borrar upp till 10 mm är en bra investering.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


Last edited by lillefar on 27 Mar 2017, 09:10, edited 2 times in total.



26 Mar 2017, 23:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Då är jag med på problemet. Jag har ingen erfarenhet av rostad lönn.
Men om jag förstår rätt så är risken större för splitter och sprickbildning?
Om man lägger sig på en håldiameter mitt emellan skruvens kärndiameter och ytterdiameter och är mån om atg halsskruvarna har skarpa gängor?
Jag vet att det monterats rostat av bojare så kunskap borde ju finnas!
Bosse

_________________
bneostman@live.se


27 Mar 2017, 06:29
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Och smörj gängorna på skruvarna med vax, stearin eller liknande innan du drar i dem, det gör underverk.


28 Mar 2017, 18:48
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Nut wrote:
Och smörj gängorna på skruvarna med vax, stearin eller liknande innan du drar i dem, det gör underverk.


Tack där påminnelsen. Det visste jag egentligen, men hade glömt bort det... :)


28 Mar 2017, 21:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Ett bra tips är också att du ser till att monteringshålen för ett vintage stall är HELT RENA från lackrester & skit INNAN du drar dit skruvarna för första gången. Även om dessa hål är exakt borrade från tillverkaren av kroppen -medför skit i hålen att skruvarna inte centrerar rätt i hålen -och hamnar då fel i rad -mot varandra. Och ligger dessa skruvar "fel i rad" -innebär detta att de tillsammans inte kan fungera optimalt emot stallplattan; som glider upp och ner på dem. (Ett av de vanligaste felen -för att folk har problem med stämningeni sina vintage Strata stall.)

Gällande borrtjocklekar på det du frågar efter är omöjligt att svara på; då skruvarna finns i många olika tjocklekar. Det absolut bästa är att göra precis det som tipsats om tråden redan: Antingen mäta med skjutmått -eller med ögat.

Nästa bra tips är att borra hålen för fjäderklorna med ett flexskaft -istället för med en borrmaskin. Detta för att få mindre vinkel på skruvarna in i kroppen. En borrmaskin är omkretsmässigt större -och vinkeln blir för stor även om man håller borrmaskinen kloss mot kroppen. En flexskaft till Ex en Dremel -eller ´Foredom -borr; har en mycket mindre omkrets. Även bra att få upp fäderklons postion lite från botten av trem kammaren -genom att lägga någonting under klon när man mäter ut hålen. (Till och med proffesionella byggare missar ofta det här.)


/ Jonken :idea:


08 Apr 2017, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Jonken wrote:
Ett bra tips är också att du ser till att monteringshålen för ett vintage stall är HELT RENA från lackrester & skit INNAN du drar dit skruvarna för första gången. Även om dessa hål är exakt borrade från tillverkaren av kroppen -medför skit i hålen att skruvarna inte centrerar rätt i hålen -och hamnar då fel i rad -mot varandra. Och ligger dessa skruvar "fel i rad" -innebär detta att de tillsammans inte kan fungera optimalt emot stallplattan; som glider upp och ner på dem. (Ett av de vanligaste felen -för att folk har problem med stämningeni sina vintage Strata stall.)

Gällande borrtjocklekar på det du frågar efter är omöjligt att svara på; då skruvarna finns i många olika tjocklekar. Det absolut bästa är att göra precis det som tipsats om tråden redan: Antingen mäta med skjutmått -eller med ögat.

Nästa bra tips är att borra hålen för fjäderklorna med ett flexskaft -istället för med en borrmaskin. Detta för att få mindre vinkel på skruvarna in i kroppen. En borrmaskin är omkretsmässigt större -och vinkeln blir för stor även om man håller borrmaskinen kloss mot kroppen. En flexskaft till Ex en Dremel -eller ´Foredom -borr; har en mycket mindre omkrets. Även bra att få upp fäderklons postion lite från botten av trem kammaren -genom att lägga någonting under klon när man mäter ut hålen. (Till och med proffesionella byggare missar ofta det här.)


/ Jonken :idea:


Tack för tipsen. Men jag har bara hålen till plektrumskydd, bakplatta och jackplatta kvar och de är ju inte så komplicerade. Alla annat är borrat och monterat. (Jag borrade för fjäderklon så sent som idag och monterade även halsen idag) .Jag har idag slipat till en grafitsadel som en tillfällig lösning. (Det blir nog en i ben senare.) Trots att trussen behöver spännas en aning och att gitarren bara är grovjusterad, så både den känns och låter fantastiskt. Det verkar som jag dragit vinstlotter i kropp- och halslotteriet. :) Eller också har MJT och Warmoth väldigt jämn kvalité... Rå roasted maple med rosewoodbräda och rostfria band verkar vara perfekt för mig. Tur att jag hann att få hem den i december precis innan Warmoth stoppade exporten av den specen.

Det ska blir riktigt kul att testa den inkopplad när jag lött klart elsystemet och monterat det.


09 Apr 2017, 00:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
CarlM wrote:
Tack för tipsen. Men jag har bara hålen till plektrumskydd, bakplatta och jackplatta kvar och de är ju inte så komplicerade. Alla annat är borrat och monterat. (Jag borrade för fjäderklon så sent som idag och monterade även halsen idag) .Jag har idag slipat till en grafitsadel som en tillfällig lösning. (Det blir nog en i ben senare.) Trots att trussen behöver spännas en aning och att gitarren bara är grovjusterad, så både den känns och låter fantastiskt. Det verkar som jag dragit vinstlotter i kropp- och halslotteriet. :) Eller också har MJT och Warmoth väldigt jämn kvalité... Rå roasted maple med rosewoodbräda och rostfria band verkar vara perfekt för mig. Tur att jag hann att få hem den i december precis innan Warmoth stoppade exporten av den specen.

Det ska blir riktigt kul att testa den inkopplad när jag lött klart elsystemet och monterat det.

Nice. Ära gärna Bojen med lite bilder på ditt bygge.


/ Jonken


09 Apr 2017, 00:45
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Vilka borrdiameter ska användas för strataskruvhål?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Tack för tipsen. Men jag har bara hålen till plektrumskydd, bakplatta och jackplatta kvar och de är ju inte så komplicerade. Alla annat är borrat och monterat. (Jag borrade för fjäderklon så sent som idag och monterade även halsen idag) .Jag har idag slipat till en grafitsadel som en tillfällig lösning. (Det blir nog en i ben senare.) Trots att trussen behöver spännas en aning och att gitarren bara är grovjusterad, så både den känns och låter fantastiskt. Det verkar som jag dragit vinstlotter i kropp- och halslotteriet. :) Eller också har MJT och Warmoth väldigt jämn kvalité... Rå roasted maple med rosewoodbräda och rostfria band verkar vara perfekt för mig. Tur att jag hann att få hem den i december precis innan Warmoth stoppade exporten av den specen.

Det ska blir riktigt kul att testa den inkopplad när jag lött klart elsystemet och monterat det.

Nice. Ära gärna Bojen med lite bilder på ditt bygge.


/ Jonken


OK. Återkommer när elsystemet är monterat och p-skyddet sitter på.


10 Apr 2017, 00:24
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.