View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 12:34



Reply to topic  [ 6 posts ] 
halspickup strata 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post halspickup strata
Ohoj!

Jag har en Sandberg-strata med endast en ensam pickup i halsposition. Det sitter en lundgren 50s formvar i den nu, som iofs är bra men den saknar lite stake tycker jag. Om jag ska ha en pickup med lite mer "oompf" Utan att låta för modern eller för bumlig, vad har ni för förslag?

Mvh/Kapten

Image

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


25 Mar 2017, 20:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: halspickup strata
Utan att ha riktigt full koll på vad du rastar dina gitarrer igenom -samt hur feta strängar du strängar med; men:
Jag skulle tänka mig att du vill ha några fler varv runt spolen. Inte många; så att micken tappar vintage karaktären: Men dock några fler så att micken får lite mindre aggressivitet -samtidigt som den får lite mer balle. Här är några spontana alternativ:

- Lundgren har en mick som "Blues Strat" -som gör detta.
- På Fender -tapp; gör Texas Special samma sak.

Jag har Texas Specials på flertalet av mina Strator -och jag kan köra en hel kväll bara på halsmicken genom min Folkesson Mk IV -topp. Det funkar hur bra som helst både till komp -som för sololiret.

Om du kör på fetare strängar: Kan en bubblare kan också vara Seymour Duncans nya Psychedelic Strat pick ups:
https://www.youtube.com/watch?v=0pfcZouZDNg

Dessa mickar finns både som standard och reverse staggered (polerna lefty som Hendrix).
Håller du i hästarna kan jag bjuda på en mer ingående recension på dessa mickar. Har nämligen ett set på väg till mig as we speak. :wink:


/ Jonken


Last edited by Jonken on 25 Mar 2017, 21:46, edited 1 time in total.



25 Mar 2017, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: halspickup strata
Tack för tipsen! Mycket intressant! Jag kör vanligtvis 10-52 i strängtjocklek, stärken är orange ad30 och orange or50 :)

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


25 Mar 2017, 21:45
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: halspickup strata
Jag köpte på chans en amerikansk handlindad mick av zhangbucker iofs en stallmick till tele men ändå.
Den har kvartstums alnico2 magneter och 8.2kohm lindning. Låter som en lite överlindad telemick. Allt twang kvar men betydligt mer kraft och utsignal.
Hade jag haft dina funderingar på halsmick tror jag att motsvarande hade varit klockrent


26 Mar 2017, 12:42
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: halspickup strata
Kom på att jag precis fick hem en halsmick till tele av q-pickups. Den är riktigt bra och dessutom billig tror ca 40 dollar/mick
Tiho som killen bakom heter lindar precis som du vill ha det och har sett att han har de grövre magneterna.
Tror jag ändrar mig och påstår att detta är killen jag testat om jag haft dina behov.


26 Mar 2017, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Mar 2008, 11:48
Posts: 1992
Location: Backe
Post Re: halspickup strata
Gött, tack för tipset, ska kollas upp också :)

_________________
www.facebook.com/gudarsskymning


26 Mar 2017, 20:25
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.