View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 19:32



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Laney Cub 10 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Laney Cub 10
Har varit lite nyfiken på Laney Cub 10, och ”råkade” köpa en förra helgen. Har bara provat på ”sovrums”-volym i lägenheten, men jag tycker den har överraskat positivt hittills. Låter betydligt mera vuxen än vad storlek, vikt och pris skvallrar om, och jag tycker inte att den låter speciellt ”boxy” (platt och kartonglikt) trots storleken. Mitt intryck hittills är att den låter stort, öppet, runt och varmt (vad det nu säger), men jag kanske ändrar mig i en bandsituation. Tycks vara rätt högljudd också, även vid ganska rent ljud. Och kopplar man in en effektiv 12-tummare så ökar volymen markant, så ett högtalarbyte kan vara tricket om man måste spela högt.

Vad jag dock saknar är en ratt att kontrollera basen med. Skulle också önska lite mera gain, men det kanske är för mkt begärt från ett enda rör i försteget (förutom fasvändaren), d v s två gainsteg. Så det är väl pedaler som gäller om man vill ha rejäl dist. Men den verkar ta pedaler bra.

Ni som har, har haft eller har provat en Cub 10, det skulle vara kul att höra om era erfarenheter och vad ni tycker om den.

- Hur använder ni den? I sovrummet, i replokalen eller giggar ni med den?
- Kör ni rent eller distat?
- Använder ni pedaler?
- Orginalhögtalare? Bytt element? Extern högtalarlåda?
- Har ni bytt rör? Gör det skillnad?
- Går det att leva med avsaknaden av baskontroll?
- Räcker gainen? Distar den mera på hög volym när slutsteget får jobba?


23 Mar 2017, 19:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Laney Cub 10
Jag har två, och har haft dem i 5-6 år, mestadels i sovrum men även vid jam.
Älskar denna förstärkare, det bästa jag haft i sovrum.
Man bör dock byta ut högtalaren, den som sitter i är OK men t ex en bra Jensen gör underverk. Eller en lättdriven Celestion Vintage 10-tum.
Rör har jag också bytt till NOS men det ger inte lika stor förbättring, de rör som sitter i (Ruby) är bra så det räcker.
Gillar att ha få rattar, använder alltid mycket pedaler, t ex en parametrisk EQ gör under vad gäller tonomfånget.
Mängden gain spelar ingen roll när man kör med pedaler, då vill i alla fall jag ha tämligen rent ljud som grund.

Det går ju att modda dessa för t ex mer bas, men det är trångt och j-vligt där inne... Inte som en Epi Valve Junior precis.


24 Mar 2017, 08:44
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Laney Cub 10
Hur funkar den i jam-sammanhang tycker du? Räcker volymen? Ändras dist-karaktären när slutsteget pressas?

I min sitter den gamla elementtypen, Celestion Tube 10. Vet du hur det skiljer sig från det nyare (HH tror jag)? Tycker inte att Tube 10 låter direkt dåligt (på sovrumsvolym alltså), men det tycks inte ha så stor verkningsgrad, så är man ute efter volym och headroom så är det säkert smart att byta. Kör du alltså med Jensen och Celestion Vintage 10? Många tycks byta till Eminence, t ex Legend 1058.

Själv tycker jag inte att ljudet är speciellt basfattigt. Snarare tvärt om. Funderar på att justera ner den på nåt sätt. Bra att kunna anpassa efter olika situationer också. Funkar säkert med equalizer, men personligen vill jag minimera pedalfloran - helst ingen pedal alls.

Man blir ju alltid lite sugen på att småmodda lite. Har du ngt tips på ngn trevlig mod-sajt/länk? Men som du säger så är det rätt trång och det är gott om ytmonterade komponenter. Tillsvidare håller jag mig borta från dom och avstår från att borra i chassit. Får till att börja med bli reversibla moddar i så fall.


24 Mar 2017, 13:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Laney Cub 10
Volymen räcker i jam-sammanhang såvida det inte är många musiker som vräker på.
Jag kör med så lite gain som möjligt, vill ha hyfsat rent ljud i grunden, och distar med pedaler. Tycker att telecaster är bäst med relativt klena förstärkare i jam-situationen.
Har vid några tillfällen kört med båda CUB´arna, då räcker volymen mycket väl även med helt rent ljud.

Jag bytte högtalare ganska omgående på båda då jag tyckte de lät si-så-där, Celestion Vintage (med hög verkningsgrad) för jam, och Jensen Alnico 10 tummare i hemma-stärken. Båda låter avsevärt bättre, och enda modden jag gjort. Förutom rörbyte då i den ena, som jag inte tycker behövs.
Kopplar man in en fyrtolva så blir det både bra och högt, men då är anrättningen inte lika portabel...

Missuppfattade att du tyckte den var basfattig, det är den inte som du skriver senare. Hittar man schema kan man byta kopplingskondingarna till lägre värden. Men som sagt SMD är inte roligt....


25 Mar 2017, 11:40
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Laney Cub 10
Har du alltså provat båda originalhögtalarna (Celestion Tube 10 och HH)? Är båda lika ”si-så-där”, eller är ngn bättre än den andra?

Tack för tipsen om rören. Ingen större idé att investera i nya alltså. Provade dock att sätta i ett sprillans nytt JJ ECC83S i V1, men det gav ingen större förändring – kanske en liten liten subtil skillnad – kanske en liten liten aning mera ”in your face”, men inget och skriva hem om. Originalen får sitta i tills vidare.

Ska fundera lite över kopplingskondingarna (finns nog bara en som inte är SMD), och kanske tonstacken.


28 Mar 2017, 14:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Laney Cub 10
beneri wrote:
Har du alltså provat båda originalhögtalarna (Celestion Tube 10 och HH)? Är båda lika ”si-så-där”, eller är ngn bättre än den andra?

Tack för tipsen om rören. Ingen större idé att investera i nya alltså. Provade dock att sätta i ett sprillans nytt JJ ECC83S i V1, men det gav ingen större förändring – kanske en liten liten subtil skillnad – kanske en liten liten aning mera ”in your face”, men inget och skriva hem om. Originalen får sitta i tills vidare.

Ska fundera lite över kopplingskondingarna (finns nog bara en som inte är SMD), och kanske tonstacken.

Har provat både Cerlestion och HH, som kommer som original, och byte ger hyfsat stora effekter. Sen är det ju upp till dig att byta till vad du vill, ljudideal skiljer sig åt, men där är mycket att hämta.


28 Mar 2017, 19:48
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Laney Cub 10
Har byggt mig ett litet cab och celestion vintage gold 10 tum låter fördjäkla bra vad man än kopplar ihop den med i sovrumssvängen och klarar den lilla replokalen eller vettig volym. Ett av mina bästa högtalarköp för det lilla behovet.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


29 Mar 2017, 00:19
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Laney Cub 10
Goran wrote:
beneri wrote:
.

Har provat både Cerlestion och HH, som kommer som original, och byte ger hyfsat stora effekter. Sen är det ju upp till dig att byta till vad du vill, ljudideal skiljer sig åt, men där är mycket att hämta.

Jag var bara lite nyfiken på om du tyckte det ena var bättre än det andra (alltså Celestion Tube 10 eller HH), men det borde jag ju i o f ha tänkt på redan innan jag köpte stärken.


29 Mar 2017, 12:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Laney Cub 10
beneri wrote:
Jag var bara lite nyfiken på om du tyckte det ena var bättre än det andra (alltså Celestion Tube 10 eller HH), men det borde jag ju i o f ha tänkt på redan innan jag köpte stärken.

Celestion Tube 10 var bäst, den har jag satt in i en Epi Valve Jr, HH åkte direkt in i garderoben.
Men båda är OK, det är bara det att CUB 10 förtjänar bättre.


30 Mar 2017, 08:39
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Laney Cub 10
Japp, jag förstår. Men då var det i alla fall bra att min har en Tube 10.

En annan sak:
Har du möjligen testat att ställa bias i olika lägen; varmt/kallt? Laney verkar ställa in stärkarna kallt från fabrik. I alla fall gäller det LC15 (som jag har pillat i en del), och den verkar funka bäst när den går kallt (nedåt 5 W/rör i tomgång). Annars blir ljudet för komprimerat, men det märks nog bara när slutrören får jobba ordentligt, d v s på höga volymer. Har du märkt hur CUB 10 reagerar på olika biasinställningar?


30 Mar 2017, 10:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Re: Laney Cub 10
beneri wrote:
Japp, jag förstår. Men då var det i alla fall bra att min har en Tube 10.

En annan sak:
Har du möjligen testat att ställa bias i olika lägen; varmt/kallt? Laney verkar ställa in stärkarna kallt från fabrik. I alla fall gäller det LC15 (som jag har pillat i en del), och den verkar funka bäst när den går kallt (nedåt 5 W/rör i tomgång). Annars blir ljudet för komprimerat, men det märks nog bara när slutrören får jobba ordentligt, d v s på höga volymer. Har du märkt hur CUB 10 reagerar på olika biasinställningar?

Har inte testat detta utan kört med fabriksinställning på den ena. Den där jag har NOS rör ställde jag den enligt rekommendation, rätt kallt som sagt och rören värmer inte upp hela förstärkaren nämnvärt. Men detta är relativt "okänd terräng" för mig....
Jag vill ha mycket headroom då jag gillar en massa pedaler före....


30 Mar 2017, 17:29
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: Laney Cub 10
Tydligen inte så många som använder CUB 10 här. Trodde att det skulle vara fler, eftersom den verkar vara omtyckt ute i cyberrymden.

Ingen annan som har erfarenheter av CUB10:an?

Tack för samtalet Goran.


30 Mar 2017, 18:13
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 114 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.