View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 02:21



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Uppmickad AC30 Top Boost 
Author Message

Joined: 29 Mar 2010, 21:01
Posts: 218
Location:
Post Uppmickad AC30 Top Boost
Tjena,

Köpte en AC30 Top boost från 65 för ett tag sedan och fick i helgen chansen att giga med den. Slogs då av hur otroligt vasst och frizzigt ljudet var när jag fick det genom monitorn och ut i PA:t på stället. Fick till slut byta till normal-kanalen då jag inte orkade med att försöka hitta nått bra läge på den superkänsliga cut-offen. Upplever inte alls att ljudet låter så hårt och frizzigt när jag spelar på den kanalen i replokalen. Använder en Double Hot Cake som dist. Nån annan som varit med om samma sak?

Gustav


21 Mar 2017, 18:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Uppmickad AC30 Top Boost
Mickplacering. En centimeter åt fel håll kan göra skillnad mellan gött och vasst.


21 Mar 2017, 18:16
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Uppmickad AC30 Top Boost
Yes. Jag använder en AC30 när vi kör, och jag har samma problem som du vid uppmickning.
När jag placerar en mick framför högtalaren så låter det fruktansvärt på inspelning. Man får verkligen sitta med hörlurar och flytta micken långsamt framför högtalaren för att hitta hitta en plats där det låter snyggt. Egentligen tror jag att man behöver distansmicka dem (vid inspelning. Blir ju svårt live). Men en variant är faktiskt att placera micken pekandes mot balken som sitter mellan högtalarna. Låter knasigt men där brukar det bli en bra balans av alla register. Prova.


21 Mar 2017, 18:31
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2345
Location: Varberg
Post Re: Uppmickad AC30 Top Boost
Prova att sätta en SM57:a in från baksidan mot ena högtalerkonen. Blir lättare att hitta en soft spot så.
Eller vrid upp volymen över halva så att det mjuknar litet grand. Men det låter sig ofta inte göras för det blir lätt tokstarkt.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


21 Mar 2017, 23:39
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Uppmickad AC30 Top Boost
Ett stort problem med de flesta uppmickade gitarrförstärkare, brukar avhjälpas med att dra bort all diskant på mixerbordet. Blir mycket trevligare genom PA:t då! Ljudteknikerna borde gå kurser i liveljud!

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


22 Mar 2017, 09:18
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2310
Location: stockholm
Post Re: Uppmickad AC30 Top Boost
Låter det bra genom stärken på scenen ska du inte behöva ändra inställningar för att monitorljudet inte känns bra. Då är det ju ett teknikerproblem.
Gitarr genom monitor låter iochförsig aldrig speciellt kul.
Låter som att problemet sitter i uppmickningen eller i dåliga monitorer. Eller teknikern..


22 Mar 2017, 09:36
Profile

Joined: 02 Dec 2004, 20:10
Posts: 168
Post Re: Uppmickad AC30 Top Boost
Det beror väl även lite på hur du har stärkaren när du ställer ditt ljud.

Har kört en del som både livetekniker och studiotekniker för folk som ställer sina ljud med stärkaren riktad in i knävecken och sedan blir jätteförvånade att det inte låter likadant när man sätter en mick emot högtalarkonen.

Men förutsätter man att du har rattat ditt ljud med stärkaren i öronhöjd och att det ändå blir vasst ljud i monitorerna och utljudet är det nog ett uppmickningsproblem.

Testa att köra med en bandmick eller liknande kanske? Dom brukar ha lite snällare diskant.

_________________
http://www.egonaut.se


22 Mar 2017, 11:06
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Mar 2010, 21:01
Posts: 218
Location:
Post Re: Uppmickad AC30 Top Boost
Tack för alla svar!
Är noga med att ställa ljud med stärkaren i öronhöjd. Testar både med gjutna öronproppar och utan. Men karaktären på framförallt disten var som natt och dag när jag fick höra stärkaren genom monitorn sist. Top boost kanalen tillsammans med hot cake låter kanon i rummet men totalt buzzigt genom monitorn. Normalkanalen gick mycket bättre som sagt. Känns trist då jag gillar aggressiviteten i TB kanalen.

Får väl testa runt i repan med lite olika mickpositioner och märka ut med tejp på fronten.

Med vänlig hälsning,
Gustav


22 Mar 2017, 17:40
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.