View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 05:19



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Hjälp om trådlöst :D 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Apr 2009, 15:15
Posts: 250
Post Hjälp om trådlöst :D
Är lite sugen på att gå trådlöst (gitarr) på årets gig, typ festivaler och rockklubbar runt om i Europa.
Hjälp mig med vad jag behöver tänka på :oops: :lol:
Vill helst ha ett litet racksystem så att jag får plats med något annat på samma våning.

1. Behöver jag flera valbara frekvenser?

2. Hur är det med judkvalitén emellan prisklasserna?

3. Något övrigt jag bör ha i åtanke? :)


20 Mar 2017, 08:23
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hjälp om trådlöst :D
1. Behöver jag flera valbara frekvenser?
Det beror på hur många system som är aktiva där du skall spela. På en festival behöver du det definitivt.
Sen skiftar det lite mellan olika länder på vilka frekvenser det är störningar, då är det rätt bra att kunna byta.
Välj gärna ett som byter på både sändare och mottagare av sig själv (då styr sändare och skickar frekvens till mottagaren så du slipper panik ändra själv mitt i en låt. Självstyrande blir som värst 1-2 sekunder droppout).


2. Hur är det med judkvalitén emellan prisklasserna?
Ja, det skiljer massor. Vilket man tycker låter bäst är mest en smaksak.
Men ofta är priset en bra indikator på hur transparent systemet är.
Och för att få mycket valbara frekvenser, bra antenner och mottagare (alltså styrkan i själv sändar/mottagare delen) osv behöver man oftast de dyrare, större, systemen. Större festivaler behöver du troligen antenn förstärkare också.

3. Något övrigt jag bör ha i åtanke? :)
Köper man dyrt gråter man bara en gång är bra att ha i tankarna.
När du får tips om specifika system så fråga var de har använt det, det är stor skillnad på vad som funkar lokala puben och Sweden Rock.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


20 Mar 2017, 10:01
Profile WWW

Joined: 02 Dec 2004, 20:10
Posts: 168
Post Re: Hjälp om trådlöst :D
En 4-6 valbara frekvenser är nog rätt praktiskt att ha, särskilt om ni är fler i bandet som tänker köra trådlöst.

Jag har kört Line 6 G30 i en herrans massa år och tycker det systemet är vida överlägset de grejer jag haft tidigare
(Ett par olika NADY system och nåt MIPRO system som kostade 10k).

Enda stället det inte har kört dom på var på Sweden Rock och det var enbart på backlinefolkets inrådan, annars har jag haft det på allt från Wacken till klubbgig i Kina och aldrig haft problem med dropouts eller störningar, enda vi har fått tänka på är att vi har fått sätta våra In-ear sändare högst upp i racket och gitarrmottagarna längst ner när vi kör rackat, ställde man dom precis jämte varandra så fick man lite sämre mottagning på Line6 prylarna.

Många klagar på att bodypacken är lite plastig och att mottagaren är i pedalform, men det är inget som jag haft problem med. Har haft bodypacksen sittande i nån hållare från Thomann och mottagaren ståendes jämte stämapparaten på mitt pedalbord.

Finns säkert ett flertal liknande digitala system på marknaden nuförtin som är minst lika bra eller bättre, men detta är det enda jag har erfarenhet av och jag har inte sett nån anledning till att byta.

Line 6 har väl ett gäng flashigare modeller än G30 nuförtin med om man är sugen på att skjuta till lite mer pengar.

_________________
http://www.egonaut.se


20 Mar 2017, 11:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Hjälp om trådlöst :D
Om man funderar på att köpa något begagnat så bör man tänka på att för några år sedan så ändrades det vilka frekvensband som var godkända att använda i mikrofonsystem. Det vill säga att det finns risk för att dom är olagliga att använda i dag. Dyrare system går det nog lätt att byta frekvensområde på, medan det på billigare säkert är i det närmaste omöjligt.
Risken att "man åker dit" är nog liten, men i dom gamla frekvensbanden är det nog för mycket annat som stör i dag.

Som vanligt är ljud och ljus.net en utmärkt sida när det kommer till allmänt om scenteknik:
http://www.ljudoljus.net/viewforum.php? ... f7c82de382

_________________
pudas


20 Mar 2017, 12:46
Profile
User avatar

Joined: 12 Apr 2009, 15:15
Posts: 250
Post Re: Hjälp om trådlöst :D
Vilka bra åsikter och erfarenheter, tackar!

Yes, det med beggat och gamla frekvenser är jag med på, bra heads up!

G30 verkar vara omåttligt populär, för mig är det dock Rack jag föredrar eftersom jag har alla ljudapparater i rack och endast ett midibord framme hos mig :oops:

Den där byta-frekvens-auto-funktionen verkar ju såklart nice! Men det blir inte så att den kan hoppa till nån frekvens som nån annan vill ha utan att man kan påverka det då? Stageclix verkar ha nåt sånt, V4 såg intressant och enkel ut!? Kanske lilla v3 tillochmed?

Grymt bra svar som sagt :D


20 Mar 2017, 18:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Hjälp om trådlöst :D
Men kan du inte ha G30-mottagaren ovanpå racken?
Annars ska ju tydligen den där kabelsimulatorn som Line6 kör med vara ett stort plus.

_________________
pudas


20 Mar 2017, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 12 Apr 2009, 15:15
Posts: 250
Post Re: Hjälp om trådlöst :D
pudas wrote:
Men kan du inte ha G30-mottagaren ovanpå racken?
Annars ska ju tydligen den där kabelsimulatorn som Line6 kör med vara ett stort plus.


Javisst har jag tänkt tanken, men det vore mycket smidigare att racka den med det andra prylarna :oops:


21 Mar 2017, 08:58
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10870
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Hjälp om trådlöst :D
Du behöver inte oroa dig om det där med automatiskt byta frekvens, och att det skulle bli fel.
De känner av det själv och hittar bara såna som är tomma.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


21 Mar 2017, 13:14
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 54 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.