View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 04:37



Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Dyraste gitarrerna på Thomann 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
magnus wrote:
.

Samma fenomen kan man se i butiker som har någon dyr vintage-gitarr i utbudet. De sätter ett rejält högt pris som någon knappt vill betala.
Köper mot förmodan någon gitarren så ger det en bra vinst. Förblir gitarren osåld så är den ändå en bra reklampelare för butiken.
Win-win så att säga.
.


Stämmer , From mitten-slutet av 90-talet och fram till 2007/8 ökade värdet med 20%30 per år på vintagegitarrer.
Så det gjorde inget att de hängde. Blev bara värda mer.

Samma gäller idag även för antikviteter och viss konst vilket är direkta motsatsen till modern elektronik, bilar mm prylar som sjunker i värde
med samma siffror ungefär.

_________________



20 Mar 2017, 14:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 30 Jan 2006, 23:30
Posts: 563
Location: Dimension C
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
magnus wrote:

Samma fenomen kan man se i butiker som har någon dyr vintage-gitarr i utbudet. De sätter ett rejält högt pris som någon knappt vill betala.
Köper mot förmodan någon gitarren så ger det en bra vinst. Förblir gitarren osåld så är den ändå en bra reklampelare för butiken.
Win-win så att säga.



Jaså? När jag ser en överprisad gammal gitarr i butik tänker jag mest att de är dumma i huvuvet och att det inte är någon mening att gå dit igen. Förlora-förlora snarare.


Det är möjligt. Jag tror dock att det är betydligt fler som besöker affär X (oavsett om det är en nätbutik eller en fysisk butik) och köper strängar eller annat om de samtidigt kan titta på en Les Paul 59 eller dylikt jämfört med att köpa strängarna i affär Y där det häftigaste i utbudet är en Mexico-Fender.

_________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
Albert Einstein


20 Mar 2017, 19:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Om jag känner för att titta på gamla gitarrer så åker jag med fördel till museet i Umeå. Köpa strängar gör jag hellre online om butikerna är dumma i hövvet. :roll:


21 Mar 2017, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
Om jag känner för att titta på gamla gitarrer så åker jag med fördel till museet i Umeå. Köpa strängar gör jag hellre online om butikerna är dumma i hövvet. :roll:

Lutar åt att det är du som är lite annorlunda funtad.... 8)

_________________



21 Mar 2017, 13:53
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Om jag känner för att titta på gamla gitarrer så åker jag med fördel till museet i Umeå. Köpa strängar gör jag hellre online om butikerna är dumma i hövvet. :roll:

Lutar åt att det är du som är lite annorlunda funtad.... 8)


Ja jag vet. Jag är skitkonstig. Gillar att köpa gitarrer till priser som motsvarar marknadsvärdet och blir irriterad att gå in i en butik med överpriser. Lite som att släppa in ett barn i en godisbutik och säga att här kan man bara titta. Verkligen konstigt funtad.

Det är du som spelar allan som vanligt. Det är väl så du är funtad.


21 Mar 2017, 14:21
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
We shall ovecome...någon?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 21 Mar 2017, 17:38, edited 1 time in total.



21 Mar 2017, 17:32
Profile
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
https://www.youtube.com/watch?v=mWylKk0Y6PU&feature=youtu.be

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


21 Mar 2017, 17:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:

Ja jag vet. Jag är skitkonstig. Gillar att köpa gitarrer till priser som motsvarar marknadsvärdet och blir irriterad att gå in i en butik med överpriser. Lite som att släppa in ett barn i en godisbutik och säga att här kan man bara titta. Verkligen konstigt funtad.

Det är du som spelar allan som vanligt. Det är väl så du är funtad.


Det ändrar ju fortfarande inte det faktum att i dom flesta fall funkar det bra som marknadsföring för butiken i fråga, eller tillverkaren i fråga. Ser inte hur det får någon att spela allan heller :S


22 Mar 2017, 14:35
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Ja jag vet. Jag är skitkonstig. Gillar att köpa gitarrer till priser som motsvarar marknadsvärdet och blir irriterad att gå in i en butik med överpriser. Lite som att släppa in ett barn i en godisbutik och säga att här kan man bara titta. Verkligen konstigt funtad.

Det är du som spelar allan som vanligt. Det är väl så du är funtad.


Det ändrar ju fortfarande inte det faktum att i dom flesta fall funkar det bra som marknadsföring för butiken i fråga, eller tillverkaren i fråga. Ser inte hur det får någon att spela allan heller :S


"Faktum" för att du tycker det? Inget problem med överpriser i butiken du handlar i för att du inte bryr dig?

Micke-picke brukar spela allan. Ingenting du behöver "se".


22 Mar 2017, 14:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
"Faktum" för att du tycker det? Inget problem med överpriser i butiken du handlar i för att du inte bryr dig?

Micke-picke brukar spela allan. Ingenting du behöver "se".


Ja det är ett faktum att det funkar bra som marknadsföring, inte för att jag tycker det utan för att butiker och gitarrtillverkare (och tillverkare av en himla massa annat med) kör det tricket med framgång typ hela tiden. Sen vad du eller jag personligen tycker om "överpriser" har liksom inte med det att göra.

Jag tycker snarare det verkar som att du har taskig attityd och bristande ödmjukhet, det kan ju lätt få andra att verka som att dom spelar Allan.


22 Mar 2017, 19:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Gibsons "Collectors choice" är mer öppet helt rakt på sak vad det handlar om. Certifierade reproduktioner av originalen. Det man investerar i här är inte i gitarren, snarare i sin egen image. En Les Paul "1959" på väggen i vardagsrummet är samma uttryck som en expressomaskin för 25000:- i köket. Les Paulen som Rolexklocka. En möjlighet att uttrycka exklusiv smak eller mest ett ointelligent smaklöst offer för borgerliga normer, borgerlig mainstream och kulturell likriktning, eller mest bara ett helt meningslöst eller ett helt fantastiskt musikinstrument kan diskuteras. Behovet av ställningstagande, avståndstagande eller rent av upplevt förakt mot det vedertagna och etablerade här är det som gör den diskussionen intressant. Men knappast provocerande.


Last edited by woodstock on 23 Mar 2017, 08:58, edited 1 time in total.



23 Mar 2017, 08:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
woodstock wrote:
Gibsons "Collectors choice" är helt rakt på sak vad det handlar om. Certifierade reproduktioner av originalen. Det man investerar i här är inte i gitarren, snarare i sin egen image. En Les Paul "1959" på väggen i vardagsrummet är samma uttryck som en expressomaskin för 25000:- i köket. Les Paulen som Rolexklocka. En möjlighet att uttrycka exklusiv smak eller mest ett ointelligent smaklöst offer för borgerliga normer, borgerlig mainstream och kulturell likriktning kan diskuteras. Behovet av ställningstagande, avståndstagande eller rent av upplevt förakt mot det vedertagna och etablerade här kan ha olika orsaker.

Låter som du beskriver jante-lagen.... den sk svenska avundsjukan...... Alla ska vara lika fattiga. Nog med politik.

_________________



23 Mar 2017, 08:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Mike Leaf wrote:
Låter som du beskriver jante-lagen.... den sk svenska avundsjukan...... Alla ska vara lika fattiga. Nog med politik.
[/quote]

Här handlar det om kulturella värderingar. Jantelagen är helt opolitisk.


23 Mar 2017, 09:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Diskussionerna är fokuserade på vem som ev köper eller inte köper den dyra gitarren. Jag tror inte producenterna bryr sig så mycket om det. Tanken är antagligen att sälja billigare gitarrer med hjälp av den dyra.

Och om en enskild kund blir så upprörd över att en gitarr är dyr (som han ändå inte hade tänkt köpa) så att han går ut ur affären, tror jag knappast att fabrikanten ligger sömnlös för det. Och troligen inte heller butiksinnehavaren. För tanken är väl att det ska locka in ett antal andra kunder istället.


23 Mar 2017, 10:45
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Jag tror tvärtom att producenterna i högsta grad är intresserade av vem som köper deras gitarrer, målgruppsanalyser. Och att många som köper billigare gitarrer inte "knäckt koden" och så att säga konsumerar där man befinner sig.


23 Mar 2017, 11:02
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1792
Location: Röven
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Det ryktas att Gibson har bommat igen customshopen på ett tag, väldigt märkligt om det är sant
men konstigare saker har ju hänt...firebird X

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


23 Mar 2017, 11:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:
"Faktum" för att du tycker det? Inget problem med överpriser i butiken du handlar i för att du inte bryr dig?

Micke-picke brukar spela allan. Ingenting du behöver "se".


Ja det är ett faktum att det funkar bra som marknadsföring, inte för att jag tycker det utan för att butiker och gitarrtillverkare (och tillverkare av en himla massa annat med) kör det tricket med framgång typ hela tiden. Sen vad du eller jag personligen tycker om "överpriser" har liksom inte med det att göra.

Jag tycker snarare det verkar som att du har taskig attityd och bristande ödmjukhet, det kan ju lätt få andra att verka som att dom spelar Allan.


Nu har du framfört en rad påståenden. Det är dags att du ger oss lite mer. En hänvisning vore på sin plats.


23 Mar 2017, 13:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
woodstock wrote:
Mike Leaf wrote:
Låter som du beskriver jante-lagen.... den sk svenska avundsjukan...... Alla ska vara lika fattiga. Nog med politik.


Här handlar det om kulturella värderingar. Jantelagen är helt opolitisk.


Frågan är om kukmätartävlingar kan betecknas som kulturella värderingar.


23 Mar 2017, 13:17
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
woodstock wrote:
Gibsons "Collectors choice" är mer öppet helt rakt på sak vad det handlar om. Certifierade reproduktioner av originalen. Det man investerar i här är inte i gitarren, snarare i sin egen image. En Les Paul "1959" på väggen i vardagsrummet är samma uttryck som en expressomaskin för 25000:- i köket. Les Paulen som Rolexklocka. En möjlighet att uttrycka exklusiv smak eller mest ett ointelligent smaklöst offer för borgerliga normer, borgerlig mainstream och kulturell likriktning, eller mest bara ett helt meningslöst eller ett helt fantastiskt musikinstrument kan diskuteras. Behovet av ställningstagande, avståndstagande eller rent av upplevt förakt mot det vedertagna och etablerade här är det som gör den diskussionen intressant. Men knappast provocerande.


Vilka gitarrer är ok för oss som är vänster? :roll:


23 Mar 2017, 13:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Trout wrote:
woodstock wrote:
Gibsons "Collectors choice" är mer öppet helt rakt på sak vad det handlar om. Certifierade reproduktioner av originalen. Det man investerar i här är inte i gitarren, snarare i sin egen image. En Les Paul "1959" på väggen i vardagsrummet är samma uttryck som en expressomaskin för 25000:- i köket. Les Paulen som Rolexklocka. En möjlighet att uttrycka exklusiv smak eller mest ett ointelligent smaklöst offer för borgerliga normer, borgerlig mainstream och kulturell likriktning, eller mest bara ett helt meningslöst eller ett helt fantastiskt musikinstrument kan diskuteras. Behovet av ställningstagande, avståndstagande eller rent av upplevt förakt mot det vedertagna och etablerade här är det som gör den diskussionen intressant. Men knappast provocerande.


Vilka gitarrer är ok för oss som är vänster? :roll:


Image


23 Mar 2017, 13:49
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
:lol:


23 Mar 2017, 13:52
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:

Image


Din egen ?

_________________



23 Mar 2017, 14:33
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
*fnys


23 Mar 2017, 15:54
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Image


Din egen ?


Det är näst intill en obefintlig möjlighet, Peter är väl gammal punkare?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


Last edited by Granis67 on 23 Mar 2017, 22:17, edited 1 time in total.



23 Mar 2017, 20:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
[
Nu har du framfört en rad påståenden. Det är dags att du ger oss lite mer. En hänvisning vore på sin plats.

Vad exakt är det du vill ha?


23 Mar 2017, 21:39
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
Image

Strange - han spelade ju orgel!

Image

_________________
Mats


23 Mar 2017, 23:24
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:
[
Nu har du framfört en rad påståenden. Det är dags att du ger oss lite mer. En hänvisning vore på sin plats.

Vad exakt är det du vill ha?


För att lättast ta reda på detta rekommenderar jag dig att först slå upp "påstående" i ett uppslagsverk för att ta reda på vad det innebär. Därefter läser du i genom det du skrev ovan för att se om något av det kan betecknas som påståenden.

mvh herr taskig attityd och bristande ödmjukhet


24 Mar 2017, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
För att lättast ta reda på detta rekommenderar jag dig att först slå upp "påstående" i ett uppslagsverk för att ta reda på vad det innebär. Därefter läser du i genom det du skrev ovan för att se om något av det kan betecknas som påståenden.

mvh herr taskig attityd och bristande ödmjukhet


Du behöver inte vara dryg.

Vad gäller mina påsteenden om din personlighet hänvisar jag till dina egna uttalanden här på bojen, dom talar för sig själva.

Vad gäller mina påståenden om marknadsföring med dyra uppvisningsobjekt så vill jag hänvisa dig till vilken expert i marknadsföring som helst, de lär ge ungefär samma svar.

Vill du ha fler hänvisningar eller räcker det? Jag har ju gjort en del påståeenden här på bojen, svårt att veta vilka du syftar på. Jag tog dom som kändes mest relevanta men du är ju expert på att vara missnöjd så man vet aldrig...


24 Mar 2017, 15:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:
För att lättast ta reda på detta rekommenderar jag dig att först slå upp "påstående" i ett uppslagsverk för att ta reda på vad det innebär. Därefter läser du i genom det du skrev ovan för att se om något av det kan betecknas som påståenden.

mvh herr taskig attityd och bristande ödmjukhet


Du behöver inte vara dryg.

Vad gäller mina påsteenden om din personlighet hänvisar jag till dina egna uttalanden här på bojen, dom talar för sig själva.

Vad gäller mina påståenden om marknadsföring med dyra uppvisningsobjekt så vill jag hänvisa dig till vilken expert i marknadsföring som helst, de lär ge ungefär samma svar.

Vill du ha fler hänvisningar eller räcker det? Jag har ju gjort en del påståeenden här på bojen, svårt att veta vilka du syftar på. Jag tog dom som kändes mest relevanta men du är ju expert på att vara missnöjd så man vet aldrig...


Okej då. Konkret nu då - berätta, exakt hur säljer överprisade "uppvisningsobjekt" strängar, pedaler osv?

Jag är dryg för att du trots efterfrågan inte backar upp dina påståenden i denna tråd. Jag är dryg för att även du spelar allan och försöker vifta bort fokus från sakfrågan, gång efter gång.

Så kom igen nu - upp till bevis!


24 Mar 2017, 15:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Dyraste gitarrerna på Thomann
Vinyljunkie wrote:
[Okej då. Konkret nu då - berätta, exakt hur säljer överprisade "uppvisningsobjekt" strängar, pedaler osv?



Det är väldigt enkelt, man genererar mer trafik till butiken vilket generar högre försäljning.
Så basic inom retail att det inte borde behöva förklaras, men varsågod.

_________________



24 Mar 2017, 21:58
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 141 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.